Underwater world (side 17)

Du har jo 160 liter"s akvarium. Prøv deg med gullfisker veldig kule. Kan også prøve en eller flere betta fisker (kan se på dem på youtube) Betta fisker er egentlig mulig å trene opp til å gjøre ting som å komme opp og ta mat fra dine henner og masse anned. (også mulig med slørhale gullfisk men er litt mer vanskelig) Så det er bare å ha det morsomt. Er selv 11 år. Men har litt erfaring gjennom pappa Ver så snill og oppdater oss på hva som skjer har lest igjennom hele tråden din Fått masse ide"er for slørhale ungene mine sitt akvarium
Lisa: Jeg tror nok mikroormene har det for vått.. kan jeg prøve å helle over til ungene? :s Vet du hvordan jeg kan få det mindre vått der? Kan jeg prøve å ta av lokket og la fuktighet fordampe kanskje?

Jeg vurederer avlivning.. men har jo så lyst at hun skal leve! Dog, ser det ikke bra ut..

Her er noen bilder. Ser også den fancy typen aeneus som jeg ikke vet helt hva er for noe, med frynset ryggfinne.
Huff, nei hun så ikke bra ut.
Synes jeg ser hun har blødninger i huden på sidene og på gjellelokket også?

Du kan la lokket stå av litt for og tørke ut litt fukt fra microormsatsen, evt trekke opp litt fuktighet med papir kanskje..
Martin Tilrem
Du har jo 160 liter"s akvarium. Prøv deg med gullfisker:D veldig kule. Kan også prøve en eller flere betta fisker (kan se på dem på youtube) Betta fisker er egentlig mulig å trene opp til å gjøre ting som å komme opp og ta mat fra dine henner og masse anned. (også mulig med slørhale gullfisk men er litt mer vanskelig) Så det er bare å ha det morsomt. Er selv 11 år. Men har litt erfaring gjennom pappa :D Ver så snill og oppdater oss på hva som skjer :D har lest igjennom hele tråden din :D Fått masse ide"er for slørhale ungene mine sitt akvarium :D

Så fint å være til inspirasjon! Du må legge ut bilder så jeg får se hvordan det blir! =)
Her blir det nok mange oppdateringer framover!

Jeg tror nok ikke det blir plass til gullfisker i 160literen min, de blir jo kjempestore og bør jo egentlig bo i kar som er minst 200-300 liter :O
Jeg liker bettaer da, for jeg liker litt små fisk. Tenker litt på å skaffe meg en eller annen type labyrintfisk =)

Flere av Malawiene som jeg hadde før kom og spiste fra handa mi, det var morsomt men også litt skummelt siden de var ganske store! hehe
Tror det er nok at fiskene er glupske! =)
Lisa: Hun har iallefall sår overalt på sidene. Skjellene spriker voldsomt, og under dem er sårene.. har ikke sett henne direkte blå. Det er først idag at det hvite laget har spredt seg sånn utover, i går hadde hun det bare på hodet. Og ingen skjell hadde løsnet slik som nå.. Hun ser også ut til å puste unormalt raskt. =(
Vannsti
Lisa: Hun har iallefall sår overalt på sidene. Skjellene spriker voldsomt, og under dem er sårene.. har ikke sett henne direkte blå. Det er først idag at det hvite laget har spredt seg sånn utover, i går hadde hun det bare på hodet. Og ingen skjell hadde løsnet slik som nå.. Hun ser også ut til å puste unormalt raskt. =(

Ok. Ser helt fælt ut iallefall.
Bare du som kan bestemme, men jeg ville avlivet en så syk fisk. :/
Ja.. jeg vet ikke om det er mulig å få healet så store skader uansett..?

Æsj altså! Hun er jo alfahoa mi! (kan man si det?) Jeg tror nå det var hun som la alle eggene her om dagen. Hun er nesten dobbelt så stor som alle andre.
Huff da :(
Stakkart fisk Håper da den blir bedere .......
Martin Tilrem
Stakkart fisk :( Håper da den blir bedere ....... :(

Ja, det håper jeg også.. jeg har tatt henne ut og prøvd å sette henne i karantenebøøte. Medisinert sterkt.. og påfyll av rent vann. Hvis hun ikke kommer seg iløpet av dagen så må hun nok avlives.. =(
Oppførselen hennes er veldig rolig sålenge hun ikke blir plaga, men når jeg skulle flytte på henne var det sterk sprelling.

For å løfte på akvariestemninga i tråden min:

Alt ser bra ut i 160literen iallefall! De åtte små fiskan der ser ut til å ha det bare bra. Jeg oppdager mer og mer hvor fantastiske mine Sumo Botia er, i basen står det at de skal være sjenerte og aggressive mot hverandre. Men mine to er alltid sammen, og er mye fremme (iallefall når det er mat på gang)! Selv med barske Malawi i karet var de mye fremme.
(Dette er ikke egentlig så akseptert blanding, det var rett og slett en slurv fra min side ettersom jeg plutselig bestemte meg for Malawi- og ikke klarte å fange de sprelske botiane)

Men iallefall, jeg tror jeg faller mer og mer for denne typen fisk. Halvt ål, halvt fisk.. på en måte. De er stilige og plager ingen andre fisker!
Det ser ut som du har fått angrep av den typen parasitter som kalles "flukes" på engelsk. Det sitter som frynsete tråder ytterst på finnene på Corydoras.

En som heter Lisa-S skriver akkurat om det i sin personlige tråd, og har begynt å medisinere. Tror det var med Kusuri Wormer Plus (kjøpes fra England).

På fisken til høyre, er det flukes på ryggfinnen. Parasitter altså.
[External Image]
Å svarte.. Har du fått det samme som meg i karene dine??
Hmmmm

Tenker så det knaker her om vi har kunnet smittet hverandres kar...
Hvis det faktisk er flukes som sitter på ryggfinnen på fisken din der, så har dine fisker sterkere angrep enn mine, for jeg ser de kun på forstørrede bilder.

Jaja, kom og hent medisin her hos meg du Trude.
Ikke bra...
Hvis den ikek blir bedere, har du rett i at du brude avlive den Og hvis fiskene dine har blitt smittet er jo det leit Og i tillegg hvis menedisen ikke virker, er det ikke mye håp Avliving er vell det beste ......
Æsj Æsj og atter ÆSJ!
Tusen Takk, Mona O - jeg var redd for det etter jeg så bildene fra Lisa. Men nå vet jeg jo kanskje hva som feiler fiskene..
Kan det hende jeg har sykdom og parasitter samtidig? Siden aeneushoa ser sånn ut som hun gjør? :/

Jeg har jo hatt sykdomstegn her en stund, har jo behandla kraftig med Exit siden jeg henta det av deg, Lisa.. Det har jo funka mot det jeg trodde var prikkesyka. Mulig flukene da har utvikla seg en stund.. Men har ikke sett dem for nå nylig.

Trenger ikke du medisinen selv? Jeg kommer gjerne og henter hvis vi kan dele på den! Fant du ut med de rekene og medisinen? Har jo viftereka inni der .. =/
Sist de karene hadde noe å gjøre med hverandre.. som jeg kan huske, var da jeg henta pumpa me gugge. Men det er jo kjempelenge siden, og vet ikke om det var fra det infiserte karet?
Jeg henta jo coryer for litt over en uke siden bare.. mulig de hadde det fra før av, selv om de virka helt friske og raske. Det trenger jo ikke å være en sammenheng..

Da kan jeg jo ta med plakatene i samme slengen!
Jo trenger medisin selv, men kan jo dele med deg.
Bare kom og hent du.

Pumpa med gugge var ikke fra det karet, og dessuten så lenge sia at det skulle ikke ha noe og si.
Nei, jeg vil tro det ikke er det. Var bare det eneste jeg kunne komme på av direkte kontakt.. jaja.

Jeg kommer innom! Passer det om en halvtimes tid? =)
Ville du ha den lille Elite-pumpa? For da skal jeg ta den med!
Hvis ikke kommer den på auksjon.
Ja kom bare om en halvtimes tid, passer helt fint.
Jeg trenger visst ikke den pumpa likevel, så ta den bare med på auksjonen du.
Håper medesinene virker da...
Håper da den medesinen virker, veldig kjederlig hvis den ikke gjør det, får bare håpe
Auksjon?
Hvis pumpa ikek skal koste så mye og du kan sende den kan jeg kansje kjøpe den
Martin: Vi har storauksjon her i Tromsø i helga.
Tror jeg for enkelhetens skyld tar den pumpa med dit =)

Nå har jeg fått kuren i 60literen. Coryene ble kjempeglade for vannsbytte, og ser ut til å være i full lek.. Nå får vi se hvordan det går.

Det var vel flukes-kur jeg fikk Lisa? Glemte helt å spørre siden vi også snakket om antibakteriekur..

Aeneusdamen er død.
Jeg håper det ikke er noen andre som har dødd som jeg ikke har sett, er ganske tett i plantene der inni - og jeg kan jo ikke flytte på dem.

Burde jeg flukeskurere 160literen også siden jeg flytta den planta over dit for en stund siden? Har ikke sett noe muffens der da.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap