Leifs verden, del 2 (side 17)

Veldig rød i buken dene ene der..
frosken
Veldig rød i buken dene ene der..



Ja det var akkurat det jeg synes også Frosken. Den øverste av de 2 er 100% en hann og er dønn lik de to andre hannene jeg har hatt. Men så er det den underste da. Hannene skal jo kun ha den røde stripa bak/nederst på kroppen.

Dette er da grunnen til at jeg lurer på om dette egentlig er ei hue? Jeg tviler egentlig ikke på selger at dette skal være to hanner, men det er vel lov å teste sine nye kunnskaper om de er noe tess, hehe. Tror jeg sender han Tom K en mail jeg, han begynner vel å bli vant med dem og mine spørsmål. Håper han sier i fra om jeg maser for mye

Måtte bare legge inn dette bildet en gang tl av commbrae hannen. Synes det var litt søtt.........
Artig å se at det er aktivitet på Apistogramma-fronten her inne!

LOFFA
.....2. Apistogramma commbrae hue........

Dette bildet, i post 319, kan se ut til å vise en Apistogramma borelli.
Apistogramma borelli finnes også der Apistogramma (cf.) commbrae lever, så de fanges og eksporteres ofte sammen, og kan være vanskelig å skille fra hverandre i visse sinnsstemninger.
Du har sikkert fått tak i fisk som er fanget sammen ved Bella Union i Uruguay. Begge artene finnes der.

Fisken på ditt bilde ser ut til å ha det sikk-sakk-aktige mørke sidebåndet som er typisk for Apistogramma borelli.

Hos Apistogramma (cf.) commbrae kan det være veldig vanskelig å skille kjønnene, men i gruppen din kan du se etter:
-- Blå og røde flekker på gjellelokkene: Hannene har mye mer av disse enn hunnene.
-- Ryggfinnen: Den øvre, bakre delen er noe mer forlenget og spiss hos hannene.
-- Bukfinnene: Hos hunnene er disse finnene sorte langs den fremre kanten i hele finnenes lengde, mens hannene kun har en sort fremre kant på den øverste halvdelen av disse finnene.

P.S. Det finnes to kjente varianter av Apistogramma commbrae.
I klassifiseringssystemet til Datz har de fått betegnelsen A 93 og A 94.
Det som skiller dem er om den sorte flekken bakerst på haleroten er tydelig adskilt fra det bakerste (syvende) mørke tverrbåndet. Variantene der det ikke er et tydelig lyst område mellom haleflekken og det syvende tverrbåndet, benevnes Apistogramma cf. commbra (A 94). A 93 er så langt kun funnet i Paraguay.
HEI Tom C

En ære å ha deg innom her. Som en svoren Apistogramma tilhenger, må jeg si det.
Har ikke hatt Apistogramma så veldig lenge, men har blitt veldig fasinert av disse dvergciklidene.

Selger sa at det kunne være noen Borelli innimellom i karet jeg plukket fisk fra, så jeg er ikke veldig overrasket egentlig, men kanskje litt skuffet. Eller om jeg også skulle finne en hanne blant disse andre 7 (6 da) vil det jo si at jeg har et par av Borelli også, og fått to nye typer og ikke bare en. Da er jeg mer enn lykkelig ;- =)

Må i så fall ta ut fiskene og fotografere dem en og en for sikrere ID. Kunne jeg sende deg en mail med disse bildene om jeg får gjort dette Tom C?

Bella Union i Uruguay som du nevner er riktig lokasjon. Dette sikk sakk mønsteret antar jeg da er både på hunner og hanner, ikke bare huene?

Hos Apistogramma (cf.) commbrae kan det være veldig vanskelig å skille kjønnene, men i gruppen din kan du se etter:
-- Blå og røde flekker på gjellelokkene: Hannene har mye mer av disse enn hunnene.
-- Ryggfinnen: Den øvre, bakre delen er noe mer forlenget og spiss hos hannene.
-- Bukfinnene: Hos hunnene er disse finnene sorte langs den fremre kanten i hele finnenes lengde, mens hannene kun har en sort fremre kant på den øverste halvdelen av disse finnene.


Fant også ut noe av dette, blant annet at hannene skulle ha mer blå "prikker" i kinnene sine.
Skal notere meg de andre punktene for ID.

De største individene er ca 3-3,5 cm og disse blir ikke mer enn ca 3,5 cm har jeg lest.... stemmer dette?

Vil samtidig takke Tom C for det du, og andre experter på området gjør for oss som er i startgropa/nybegynnere på Apistogramma. Det er mye nyttig og lærerikt å plukke opp.

Noen som ellers har noen formening om A. Hongsloi som jeg tok bilder av i nevnte innlegg? Er dette to hanner eller er den underste en hunne?

Legger ved det aller siste bildet jeg tok i natt av ei hue. Jeg tolker det dithen at denne hua har sikk sakk mønsteret som Tom C nevnte og at dette er (muligens den samme) Apistogramma Borelli.

En virkelig flott apisto, med rødt, blått, grønt og litt gult i fargene sine. Blitzen har virkelig fått frem de flotte fargene i denne
Først må jeg arrestere meg selv: Fisken heter selvsagt Apistogramma borellii, med 2 i'er til slutt. Slik går det når man skriver innlegg mens man venter på at vannet skal renne ut av artemia-silen.....

Fisken på bildet aspirerer til å kunne være en ung hann, men kun om den er liten og ung.

Bare legg bildene dine i tråden du..... og det er jo godt mulig du selv ser forskjellen når du ser dem ved siden av hverandre....

Vær oppmerksom på at Apistogramma commbrae, tross sin ringe størrelse, kan opptre meget aggressivt.
Jeg fikk selv begge disse artene for en stund siden, og satt de sammen i et relativt lite karantene-kar, med mange gjemmesteder og mye planter. Etter bare noen dager var borellii'ene banket sønder og sammen før jeg merket det; og de overlevde dessverre ikke.
Så har du de sammen, er det nok best å ha en viss størrelse på karet og mange gjemmesteder.....

Hei Tom og takk for rettelsen

Fiskene er for meg små, men leste et sted at de ikke blir mer enn 3,5 cm (commbrae) Da er vel 3 forholdsvis voksne og de 4 andre mellomstore for å si det sånn. Er 7 stk totalt innkl borellii(ene). De går i en 160L sammen med noen aeneus og aeneus albino. Kunne kanskje vært flere gjemmesteder? De sist nevne skal ut da jeg foretrekker å ha apistoene mine i artskar slik som med de andre. De går nok på auksjon i Drammen i begynnelsen av februar.

Etter at du nevnte sikk sakk mønster, så har jeg tittet litt på fiskene og kan se hva du mener. Blir kanskje litt lettere for meg å skille dem også for å ta bilder når den tiden kommer. Tror det iallefall er to stk Borellii der, om jeg ikke tar feil, igjen,

Oppdaget etter siste innlegget mitt at han ene ancistrusen viftet som bare det, og jeg måtte titte inn. Jo da der var det egg, en DIGER klase. Er nok den største hua denne gangen som har gjort sitt ;- =)

Har akkurat matet i alle karene her og det YRER av liv. Gøy å være en del av dette, og herlig å være så privligert at en har muligheten til å holde på med flere kar

bilde 1. 160L med apisto b og c sammen med cory aeneus
bilde 2. Hongsloi hue i nydelig leiksfarger
bilde 3. ancistrus med egg (som vanlig er han i starten mer ute enn inne i hula)
Så litt oppdatering fra karene her.
I karet med C125 og CW052 har iallefall 2 CW052 falt fra i løpet av natten, trist. I karet med macmasteri yngel og de siste ancistrus ynglene, er det omtrent ikke ancistrus å se... før en letter litt på rota der. Da tuuser det og farsfølelsene stiger frem... hehe. I karet med cacatuoides paret ser jeg stadig hannen mumser i seg yngel som lurer seg ut av hula. Akkurat som han lar de svømme rundt i munn hans før han svelger dem. Trist for meg, men det er livets gang.

Vet ikke hvor mange yngel det er igjen i hula, men har iallefall sett yngel der....

I karet med hongsloiene tror jeg det er ting på gang allerede. Så den ene hannen inni hula for et øyeblikk siden skuffet ut sand av nøttehula. Enten er han en skummel plan eller så er han innbilsk..., ikke vet jeg.

Karet med apistogramma borellii, commbrae og cory er det ikke annet enn harmoni, selv om jeg tror at uten coryene ville de andre hatt det bedre. Corydoras har litt lett for å stresse annen fisk som er forholdsvis rolige. Er igjen en enslig mikke mus platy etter at jeg gav bort de andre. Får flytte dem til den andre 160L ved anledning. Jeg vil også antyde at det minst er 3 stk Borellii apistoer i det karet, og kan være fler.

Coryene har lagt en del egg siste dagene, men ikke tatt ut noe. Skal selge disse coryene slik at apistoene får dette karet alene.

I den andre 160L (mallekaret) ligger fortsatt hula der med egg og endelig ser det ut til at han passer bedre på. Mao mer inni hula enn utenfor.

Bilde er av cacatuoides hannen (yngeltyven)
Skal legge ut noen bilder senere i kveld også
Har en liten, men knall bra lommelykt (Led lenser T7-123744) som jeg bruker om nødvendig forå se på/etter egg og yngel i karene mine. Denne byttet jeg batterier på nå da jeg mente jeg ikke så godt nok.

Fikk da svar på en del jeg har lurt på i mitt cacatuoides kar. Spørsmål jeg har hatt er
*Hvorfor ser jeg ikke hua på tur med ynglene sine?
*Hvorfor stikker ynglene av på egen tur uten mor? Og blir føde for hannen?

Jo da gode batterier og en titt inn i kokkoshula gav meg svar på dette ;- =)
Første som slo meg var "er dette mulig"? Kan de vokse så forskjellig? Men med enda nærmere forskning inni hula, Jo da der var det jaggu meg et kull til med yngel.

Trodde ikke hun ville frivillig slippen en hann inn så lenge hun allerede hadde yngel der. Er dette vanlig? Noen som vet?

Er ikke veldig mange av de eldste ynglene igjen, og i fare for å miste de siste av de eldste har jeg flyttet hannen til 160L. Ville egentlig ikke dette, men men..............
Det går sakte, men det går fremover.... med reolen i kjellern. Fikk gjort litt i dag også. Høyre ramme del for midten er også ferdig nå til 2 stk 128L. I midten er det plass for 2x160 som nevnt tidligere. Neste prosjekt er venstre siden av midten, maken til motsatt side som i kveld er ferdig.

Når jeg ser på bildene jeg har tatt, ser det vel ikke ut som noe annet enn en plankehaug, hehe. Er ingen snekker akkurat, men når siste delen er ferdig, plater festet og reolen kledd, tror og håper jeg det likevel vil se "greit" ut.

I begge ender av reolen er det plass til 3-4 mindre oppvekst/klekke kar (på hver side). Dvs at det kan være plass til mellom 12 og 14 kar i reolen.

Men først og fremst konsentrerer jeg meg om midt delen til 2x160L og 4x128L. Når dette er ferdig, kan jeg tillate meg å se lyset i andre enden av tunnellen
Plussmedlem
Dette blir kjempebra! Bare for å være veldig nysgjerrig, skal du male reolen? Må bare lure litt Uansett, du er kreativ!
Anders Kaste
Dette blir kjempebra! :-) Bare for å være veldig nysgjerrig, skal du male reolen? Må bare lure litt ;) Uansett, du er kreativ!




Takk Anders, jeg prøver å være kreativ og lærer litt på veien. Ble litt "rakkel" på midtre delen, men tok erfaringen med meg når jeg tok den høyre delen av reolen.

Kjøpte mer materialer i dag og trodde det skulle holde, men nei... svarte. Fikk iallefall satt opp stendere og hele front partiet på venstre delen også, så nå BEGYNNER det å ligne noe som ligner på en akvariereol ;- =)

Tidligere bord og reoler jeg har bygget har jeg panelert og malt bordene i en herlig blå farge, og skal se om jeg finner noen bilder av NOE av det.

Ser ikke ut til at jeg har noen på maskin, men om jeg finner igjen CD plata jeg vet jeg har dette på, skal jeg legge ut noen bilder. Ellers vil du nok også binne en del bilder i Leifs verden del 1

Fant noen bilder der...

Bilde 1. Et bord jeg bygget til en 250L tror jeg det var
bilde 2. Blå fargen jeg nevnte
bilde 3. Dobbelreol jeg bygget når jeg bodde i Hvittingfoss. Bordet til venste ble bygget av overskudds marerialer etc

Denne reolen malte jeg ikke. Om det blir panel også på denne reolen, ja det gjennstår å se. Enten panel eller "gulvplater". Tror mest på malt panel slik hodet mitt er nå ;- )

Synes nå virkelig du kan skryte litt av snekker ferdighetene dine eg Dette ser jo ut som det blir veldig bra
Tonje_R
Synes nå virkelig du kan skryte litt av snekker ferdighetene dine eg:) Dette ser jo ut som det blir veldig bra:-D



Fikk litt skryt av deg nå Tonje, så det får holde. Innlegget ditt gjore at jeg måtte ned i kjelleren for å ta noen bilder!!!! Er dårlig vinkel på kamera, så får ikke tatt bilder særlig lengre unna. Tok noen bedre bilder med mobilen før i dag, men finner desverre ikke overføringskabelen. Tror jeg bruker den 1-2 ganger pr år, og leter like ivrig hver gang.

Så langt er jeg fornøyd med byggingen, bortsett fra starten i midten og en stender jeg festet 2 tommer galt i dag. Setter opp bare en til ved siden av når jeg får mer matrialer.

Det ser sikkert ikke veldig bra ut på bilder, men er sikker på at når panel og lister er på plass, vil jeg være stolt av byggverket mitt. Iallefall fornøyd
Kjempespennende å følge med på prosjektet ditt! Det ser veldig bra ut, stå på!
Anna U.
Kjempespennende å følge med på prosjektet ditt! Det ser veldig bra ut, stå på!



Takk, Anna. Ja det er spennende for meg også. Fordi om jeg har bygget reoler tidligere, er det forskjellig hver gang. Forskjellig høyde er hoved forskjellen her, da maks høyde i kjelleren er ca 180cm. Ved "normal" høyde ville det blitt 3, og ikke 2 kar i høyden av hovedkarene. Men men,

Mistet den ene hongsloi hua mi i går, desverre. Fant ingen feil på henne heller. Disse hongsloiene (ikke de 2 siste hannene) var ganske så store til hongsloi å være når jeg kjøpte dem, så de kan ha en veldig god alder. Manger tenker bare sykdom når fisk dør. Nok om det

Fikk i hus 2 maller i dag. Aner ikke hva det er, men mener selv det er to forskjellige. Har laget en ID TRÅD på disse og håper på svar av mallefolket. Legger også ut noen bilder her i tråden
Jeg er uansett veldig imponert over arbeidet

Hva er planen for utseende ellers i kjelleren? Hva er planen for f eks de ubehandla lecablokkene/muren?

PS: Jeg har bodd i Tønsberg i to år og min mor er derifra(Eik). Min mormor bor i nærheten av Husvikveien og neste gang jeg reiser sørover(i sommer en gang) skal jeg sjekke litt mulighetene for å få med meg fisk hjemover. Kanskje du hører fra meg da
Anna U.
Jeg er uansett veldig imponert over arbeidet:-) Hva er planen for utseende ellers i kjelleren? Hva er planen for f eks de ubehandla lecablokkene/muren? PS: Jeg har bodd i Tønsberg i to år og min mor er derifra(Eik). Min mormor bor i nærheten av Husvikveien og neste gang jeg reiser sørover(i sommer en gang) skal jeg sjekke litt mulighetene for å få med meg fisk hjemover. Kanskje du hører fra meg da:-)




Takk igjen Anna. Er alltid gøy med litt ros, uavhengig om en gjør ting for en selv eller andre. For bøndene som bor rundt her sier... Tønsberg er et par kast unna :- =)
så er du her nede og jeg ikke på ferie på sørlandet, MÅÅ du ta turen innom. Tipper det er 3-4 mil til Tønsberg, så for sprekinger er det kun en joggetur hehe.

Har selv en bror som bor i Tønsberg.

Håper ikke disse to han hongsloiene sliter ut/jager den ene hua som er igjen, til døde. Ser ut som jeg egentlig har to valg med dette.
1. Skaffe meg fler huer
2. Bli av med den ene hannen

Ellers har jeg ikke sett de store ynglene av cacatuoides etter at jeg flyttet hannen. Mulig de gjemmer seg blandt planter etc eller er i hula, hvor jeg ikke ser dem
LOFFA
Håper ikke disse to han hongsloiene sliter ut/jager den ene hua som er igjen, til døde. Ser ut som jeg egentlig har to valg med dette. 1. Skaffe meg fler huer 2. Bli av med den ene hannen


Jager de damen? De slåss ikke innbyrdes for å prøve å få damen for seg selv?
Nok en flott reol du bygger på byggmester Leif. Kan det bygges? ja det kan... hehe

Espen
Hehe og takk for det Espen

De er etter hverandre Espen og er litt i tottene på hverandre og selvfølgelig stresser det hua. Samtidig er jo begge intressert å "legge ned" henne. Så det er ikke lett.

Glemte å svare Anna på spørsmålet om lekablokkene nede i kjellern. Veggen bak reolen blir ikke gjort noe med antar jeg, og veggen på venstre side er malt hvit. Hva jeg gjør med resten av veggene har jeg egentlig ikke tenkt på enda.

Det som er i tankene nå er å få ferdig reolen, da er ikke veggene veldig viktig akkurat ;- =)

Men noe blir sikker gjort med dem, men vet ikke helt enda
Hva slags materieler og dimensjoner bruker du Leif?

Jeg sitter og planlegger en reol med 6 stk 54 litere for Apistogrammaer. Synes det blir vel dyrt med ca 3000 kroner for en Porsareol. Alternativt ca 2200 pluss frakt fra Danmark, og den differansen er ikke verd bryet. Tenkte jeg skulle finne frem snekkerverktøyet. Kalkulerte litt basert på bruk av glattkant furu og kom til kr 1880!

Skruer, eventuelle beslag og maling kommer i tillegg, pluss jobben selvsagt.

Alternativet er gran og mye pussing. Hvordan løser du dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap