Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 170)

Det gjelder å lytte til helsen av og til og ja.Men det går nok sikkert bra ,ønsker deg lykke til med de og håper helsen kommer seg igjen snart.
De er jo enda mindre synlige enn mine

Gjorde det samme i dag jeg også. Atroene skulle flyttes, og brått bestemte jeg meg for at 17 uker i strekk med daglig vasking av to eller flere BB tanker er nok. Nå får det bære eller briste.

Forresten, spørsmål:
Den tyske nettbutikken du tipset om i en annen tråd (ang. eikebarkekstrakt). Du har handlet fra den før og er fornøyd antar jeg? Kan ikke et ord tysk, men med hjelp fra babelfish tror jeg at jeg har bestilt en liter eikebarkekstrakt. Fikk i hvertfall en e-post med sum og noe om frakt hehe. Pleier ikke å være bekymret for å taste inn VISA nummeret mitt, men det var noe med at jeg egentlig ikke skjønte bæret av det som sto der :p

Jaja, forhåpentligvis kommer det en liter eikebarkekstrakt i posten om en stund. Håper de ikke har 6 mnd leveringstid :p
Elin;

Joda, jeg har handlet fra Valenta Aquaristik med (u-)jevne mellomrom over flere år, og jeg kan aldri si jeg har hatt noen negativ opplevelse med dem. De har ikke skuffet meg så langt. De har veldig gode plantenæringsprodukter, Dennerle og Dupla, som jeg ikke finner noen andre steder. I tillegg fører de Amtra, noe Aquaristikshop ikke gjør. Så ofte slenger jeg inn en ordre på div. Amtra produkter (kan være lateritkuler og eikebarkekstrakt f.eks.), samt plantenæring til bunnlaget fra Dennerle. Det er også derfra jeg har JBL svampfilterne mine, de med svarte, runde store svamper som står på tung, grå fot. Har en bestilling inne hos dem nå.
"Det er også derfra jeg har JBL svampfilterne mine, de med svarte, runde store svamper som står på tung, grå fot"

Har du en link til denne,jeg synes denne nettbutikken var litt vrien å finne frem i..

Nok en gang takk for svar
Finfine coryer Mona, flink til å få dem frem
Hei Vidar.
Takker for linken,men vet du hva betegnelsen er på dette filteret med fot som Mona nevner.
Jeg finner den ikke i nettbutikken.
Jeg er temmelig sikker på at du har svart på dette før, men jeg finner det bare ikke: hvordan fungerer det når man bestiller varer for over 200,- NOK fra utlandet. Hvordan blir tingene gjort i tollen, og hva bør jeg gjøre ved bestilling. Jeg kan bare reglene om over eller under 200,-, og ikke noe mer.
frosken
Takker for linken,men vet du hva betegnelsen er på dette filteret med fot som Mona nevner. Jeg finner den ikke i nettbutikken.

Direktelink til JBL TekAir
De har ikke noe bilde der på det, men det ser slik ut -- >

Det til høyre på bildet er det satt forlengersett på, både ekstrasvamp og ekstrarør inni. Da får man jo dobbel kapasitet.

Den vanlige varianten er den til venstre. Et slikt et er oppgitt å skulle kunne brukes i akvarier opptil 80 liter (produsentens anbefaling). Men jeg bruker to av disse hvis de er eneste filtreringen i et kar på 85 liter Man skal jo alltid overdrive ifht hva produsentene sier mht filterkapasitet

Ekstra svamper fås kjøpt løst.
(svamp = "schwamm" på tysk, altså "filterschwamm" er filtersvamp)
Her er et innlegg jeg har skrevet tidligere, ang. regelverk for bestilling på nett fra utlandet.

PS!
Frosken, du har jo vært hjemme hos meg på akvarierommet, så du husker kanskje hvordan de så ut? (om du la merke til dem da)

[External Image]

Inger Anne
Jeg er temmelig sikker på at du har svart på dette før, men jeg finner det bare ikke: hvordan fungerer det når man bestiller varer for over 200,- NOK fra utlandet. Hvordan blir tingene gjort i tollen, og hva bør jeg gjøre ved bestilling. Jeg kan bare reglene om over eller under 200,-, og ikke noe mer.

Er vareverdien mellom 200 og 1000 kr får du forespørsel fra posten om du ønsker forenklet tollbehandling. De tar kr. 99,- for tollbehandlingen og du betaler 25 % mva for vareverdien + ev. toll (var. avh. av vare - mye er tollfritt)

Er vareverdien over 1000,- må den fortolles på normal måte.

Merk at toll og moms skal beregnes av vareverdien, fraktkostnaden skal det ikke regnes med.
Liv H
Er vareverdien mellom 200 og 1000 kr får du forespørsel fra posten om du ønsker forenklet tollbehandling. De tar kr. 99,- for tollbehandlingen og du betaler 25 % mva for vareverdien + ev. toll (var. avh. av vare - mye er tollfritt) Er vareverdien over 1000,- må den fortolles på normal måte. Merk at toll og moms skal beregnes av vareverdien, fraktkostnaden skal det ikke regnes med.

Utdrag av tolldirektoratet: "Varer som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av:

* varens verdi
* fraktkostnader for sending av varen
* eventuelle forsikringskostnader for sendingen
"
Referanse her.

Så slik jeg ser det MÅ en betale moms på både varensverdi og frakten over 200 NOK.

Her kan du se eksempler på beregning av moms.
Det er riktig, Vidar. Litt rart dette.

Du kan bestille en ting som koster 199,- og frakt 100,-. Da skal du ikke betale moms.

Men, koster tingen istedet 201,- og frakt 100,- ja da skal du betale moms av både varen og frakt (altså beregnes 25% mva på 301,-).

Husk at for å beregne verdien brukes ikke dagens valutakurs, for tollen har sin egen. Den finner du på toll.no -> omregningskurser. Ligger du helt på 200 kroners grensa kan det derfor være vanskelig å si noe om du kommer til å ligge rett over eller rett under
Sorry, dere har helt rett. Jeg som kobla feil. 200,- kr grensa gjelder ren vareverdi. Når du overstiger 200 så er det vareverdi inkl. frakt.

Men er det ikke noe med at man da kan trekke fra momsen som er langt til for det landet du handler fra?
Inger Anne:

Jepp. Vi skal ikke betale momsen i det landet vi handler fra. Kun norsk moms om vi handler for over 200.
Det bør/er vel bedriften du handler hos i utlandet som skal trekke fra moms ved kjøp. Sånn jeg har skjønt får bedrifter momsfritak ved eksport, dvs at dei ikke trenger å beregne moms på utgående varer som skal sendes utfra det landet de er i.

Men kjøper en fra privatperson i utlandet kan ikke denne gi deg fritak fra moms, men du må betale moms dersom verdien er over 200 NOK for å få denne inn i Norge.

Så det er mest lønnsomt å kjøpe hos bedrifter i utlandet!

Dere får korrigere meg hvis jeg er på villspor! :p
fine coryer mona. hvor gamle er det de er igjen?

fiskeren
fine coryer mona. hvor gamle er det de er igjen?

Mener du Green Laser yngelen? De eldste er omtrent 6 uker nå
Det kullet har tatt seg opp veldig etter flyttingen til innredet 98 liter med stooor plass Nydelige småtasser er de blitt! Det gikk fort, på bare noen dager har de utviklet seg mer enn de gjorde på et par uker tidligere (da jeg slet med noe de ikke tålte, som viste seg å være fôrtypen).

Nå spiser de alt de får servert, og i dag har f.eks. Sera Viformo og opphakkede røde mygglarver stått på menyen Det er et fornøyelig syn å se så mange trinne, runde mager nå
Det minner meg på en ting; jeg må ta nye, oppdaterte bilder av dem i dag og legge ut! De har blitt så fine, atte!

De yngste er bare noen dager gamle og jeg ser ikke så mye til dem :p På sandbunn må man omtrent ha forstørrelsesglass for å få øye på så små Corydoras-yngel. Men, så lenge jeg ikke finner noen døde, så får jeg regne med at de klarer seg. Selv om det er hardt for en kontrollfrik som meg når det kommer til oppdrett :p hehe

Men kjøper en fra privatperson i utlandet kan ikke denne gi deg fritak fra moms, men du må betale moms dersom verdien er over 200 NOK for å få denne inn i Norge.

Hvis man bare får avsender til å krysse av for at det er en gave trenger man ikke betale toll/moms eller noe annet før verdien overstiger 1000 kr.

Da jeg sendte et kamera i gave til søstra mi oppga vi verdien til under 1000 kr til tross for at det kostet litt over og krysset av for gave. De kunne ikke bevise at kameraet kostet mer enn 1000 kr i Australia, siden vi ikke la ved noen kvittering. Det kom frem uten problemer, og uten at hun måtte betale noe.

For alt de visste kunne kameraet vært mitt gamle, brukte som jeg sendte til henne fordi jeg kjøpte meg nytt.

Mange smutthull man kan benytte seg av Spesielt lett når det er privatpersoner man kjøper av, for de legger vel sjelden med kvittering og man kommuniserer direkte med dem og kan be dem krysse av for gave og skrive den verdien som passer.

Det stemmer det du sier, men det forutsetter at det sendes fra en privat adresse! Dersom en bedrift sender den må du betale moms på varen og frakten dersom verdien er over 200NOK.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap