Tropheus Bilder (side 170)

har gjort ett lite ekspriment med mat til tropheus, fikk en prøve fra vidar med NLS.

vi hadde en gjeng med yngel fra lunangwa ny spyttet, tok 10 i en yngelbalje og 10 i den andre, disse har stått ved siden av hverandre i samme karet som foreldrene like mange i hvet nett. en fikk OSI og tetra veg pro og de andre fikk hovedsak nls vekst og litt osi, etter 3 uker er alle de 10 på NLS døde og 1 er død av de som gikk på OSI. mulig det er tilfeldigheter, samme som hos livuaen mista 4 stk etter 3 uker med NLS bruk(vi har bare brukt litt om gangen med rikelige mengder OSI i tilegg.), sott er vel ikke tilfelle men det ligner litt spise stopp virker som forstoppelse så dør de innen 3 uker av avmagring.. snakket med en som også har hatt samme problemet med NLS tidliger han kan sikkert si noe vist han ønsker. samt at jeg veit saffen og de mista nesten alle ynglene sine etter en stund med NLS mating. livuaene går i eget kar, vi har egne hover til hvert kar og vi er veldig nøye på smitte kilder, så vi ikke over fører i alle kar. så det er ingen sammenheng mellom yngler og livua. bortsett fra maten.

Det kan være tillfeldigheter det kan være masse men synes det var veldig rart det der, advarer heller ikke mot foret, kan jo være andre årsaker MEN......
dette er som sagt ikke kritik men en erfaring og vi kommer aldri til og bruke maten igjen. godt mulig fangenskaps fisk tåler maten bedre,

Knuste dere NLS Grow fòret slik at det ble pulverisert før dere ga det til yngelen, eller ga dere det slik som det er rett fra posen?

Kanskje bitene var for store og tungfordøyelig? Jeg har bare gitt mine pulverisert NLS grow og fiskene spiser, vokser og er runde og gode.

Er spent på hva andre svarer her: Jeg blir en smule engstelig, det må jeg si...
det var så fint som du fikk det. men de voksne fikk det i vanlige str.
de spiste godt den første uken kanskje 10 dager men så døde de en etter en.
Oki, takk for informasjonen. Da blir det knust spirulina fremover her i huset. Unnskyld meg, men hva er egentlig OSI og hvor får en kjøpt det?
OSI er bare en navnet på en mattype. roger bruker noe som er tilnærmet osi sitt produkt. snakker du med an får du sikkert kjøpt av han.
vi handler OSI i danmark når ingen importere det til norge. kanskje badat har noe.

her er vertfall link til maten fra der vi handler den.
vi bruker også tetra veg pro detter er også veldig yngelvennlig. fås kjøpt i danmark til halveprisne enn i norge. vi bruker litt tetra pga at du må mate mye med osi.
Vi vurdere og gå over til det roger benytter i stede for OSI da det er omtrent det samme innoldet. tungt og bestille fra danmark osv,. koster 450kr for 1 kg osi.

OSI

vi bruker waffers dette for og få litt mere action på fiskene så de må jobbe litt.

tetra sitt produkt, men anbefaler masse grønt osi og en dæsj tetra, vi mater aldri bare med tetre igjen. hoved kost er OSI.

medesin som er billig og som vi har hatt en viss virkning på under sotten,

Unimati er en meget bra butikk og en fantastisk service, kort levering, bestilet 6 moduler lørdag hadde de ferdig silikonert i karet 7 dager etterså....
spirulina er vel bare alger som er "menneskelaget" finns store spirulina farmer i østen. spirulina brukes til så mangt.
her er noen bilder av mine Ubwari green
Jeg har et tyvetalls nkondeyngel som kun har fått nls, men jeg gir ikke for fra dag 1. Jeg lar yngelen gå å beite alger i en ukes tid før jeg forsiktig begynner med for.. Og da gir jeg 5 små kuler til hele gjengen. Så jeg tenker litt på overforing, men gudene vet! Det som er sikkert er at OSI er et mye mildere for. Det ser man på vekstraten.. Husker når jeg kun foret med OSI, det var et slit å holde fiskene ordentlig gode og kraftige.

Men den testen taler jo sitt da
De der var jo spennende! Fin størrelse også
hmmmm de må jeg se i virkeligheten en dag. likte de. bra du gikk for disse, ikke noe dumt valg.
derfor vi bruker litt tetra for og fylle på litt liksom. men mater du nok med osi blir fiskene fine, men det trengs litt mat. så det koster litt, men vi hadde aldri sykdom når vi bare kjørte osi heller.
Nå har jeg lest om OSI, det er jo spirulina flakfòr. Jeg synes det virket veldig likt det jeg har kjøpt på Krizoo, som heter spirulina flakes, "stimulates coloration, health and growth", inneholder naturlig color enhancers og styrker immunforsvaret. Merket på denne er Osean Nutrition.
Evolution
hmmmm de må jeg se i virkeligheten en dag. likte de. bra du gikk for disse, ikke noe dumt valg.


Ja, det må du gjerne gjøre...

har alt to tyggende hunner...
det er godt mulig, tror det roger bruker heter tropicana,
jeg kombinerer OSI spirulina flak og NLS grow til mine yngel. jeg har riktignok ikke hatt de så lenge, men her spiser de masse og jeg har enda 14 stk (ingen frafall).
yngelen virker forsåvidt mer int. i OSI, mens foreldrene foretrekker NLS.
ser du innolde så er det meget lite fiber i ocean sitt for samtidig er protein innholde høyt. den inneholder også ash for og drøye ut maten


ocean
Guaranteed Analysis
Moisture (max.) 7%
Protein (min.) 48%
Lipid (min.) 9%
Fiber (max.) 2.5%
Ash (max.) 8%

osi

GUARANTEED ANALYSIS:
Crude Protein, min. 41%
Crude Fat, min. 4%
Crude fiber, max 6%
Moisture, max 8%
Vitamin A, min 8000 Ul/lb
Vitamin D, min 800 Ul/lb
Vitamin E, min 100 Ul/lb
Choline, min 500 mg/lb
Ascorbic acid (Vit. C), min 200 mg/lb
Inositol, min 100 mg/lb
Niacin, min 100 mg/lb
Pantothenic acid, min 80 mg/lb
Phosphorous, max 0,6%
det ser likt ut men innholdet er meget ulikt.
OSI er i mine øyne ett meget sikkert for til tropheus, det tror jeg kristian støtter meg i men bakdelen er at du må mate med store mengder. alle kan skrive fine ting om maten men les hva som er i høyt fiber innhold og lavt protein innold er bra for tropheus det trenger vegetabilsek mager.

Alle har ulike erfaringer, vi fikk en dårlig med NLS
anbefaler dere alle til og se hva innolde i pakken er ikke hva det står om maten.
flakfor er forskjellige.
så lenge fiskene deres trives så er det jo ingen grunn til og skifte, delte bare mine erfaringer her.

2nelise mat slik du har gjort, det funker for deg, ønsker du flakfor så kontakt roger eller bestill i danmark men hvorfor forandre på noen som virker på dine fisker .men dere kan tenke på det vist dere treffer på lignende tilfeller av fisk som slutter og spiser eller plutselig yngel død.

vi sverger til OSI og Tetra veg pro. meget fine resultat og fisker av det.

Evolution
ser du innolde så er det meget lite fiber i ocean sitt for samtidig er protein innholde høyt. den inneholder også ash for og drøye ut maten ocean Guaranteed Analysis Moisture (max.) 7% Protein (min.) 48% Lipid (min.) 9% Fiber (max.) 2.5% Ash (max.) 8% osi GUARANTEED ANALYSIS: Crude Protein, min. 41% Crude Fat, min. 4% Crude fiber, max 6% Moisture, max 8% Vitamin A, min 8000 Ul/lb Vitamin D, min 800 Ul/lb Vitamin E, min 100 Ul/lb Choline, min 500 mg/lb Ascorbic acid (Vit. C), min 200 mg/lb Inositol, min 100 mg/lb Niacin, min 100 mg/lb Pantothenic acid, min 80 mg/lb Phosphorous, max 0,6%


Tropical spirulina som jeg bruker inneholder:
Råprotein, 48%
Råfett, 6%
Veksttråd 3%
Aska 7%
Vann 7%

vit.A, 38200 IU/kg
Vit D3, 2000 IU/kg
Vit E, 130 mg/kg
Vit C, 540mg/kg
Evolution
det ser likt ut men innholdet er meget ulikt.


Det står også at det er rikt på vitaminer, uten at det står hvilke. Det behøver ikke å bety at det ene er bedre eller dårligere enn det andre? OSI er produsert i Danmark? I europa har vi regler på at alt innhold skal være spesifisert. Osean Nutrition er et Amerikansk produkt og har ikke samme reglene. Jeg tviler sterkt på at det som produseres i USA er dårlig og uegnet, da en i det landet kan bli saksøkt for de mest trivielle bagateller. Jeg vet ikke...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap