Sølvi sine coryer og litt til :) (side 170)

Takk skal dere ha alle sammen ,tar det helt med ro nå for tiden.Dagene går med til å gå på små turer ,lese bøker,kryssord,spille yatzy og billjard.

Til deg Espen,takk skal du ha og kjekkt å se at du er med oss her fremdeles,håper på oppdateringer på siden din.

Når det gjelder C-121-ungdommene Anders så aner jeg ikke hvor gamle de er ,men det kan sikert stemme med det du har funnet ut.
De legger jo stort sett egg ganske regelmessig og få om gangen,så det blir veldig mange forskjellige kull og dermed umulig å holde styr på.

Er ikke så mye på nettet for øyeblikket ,får komme bedre igjen etter ferien,god påske til dere alle.
Da er vi hjemme igjen og det ser ut til å ha gått fint med fiskene .
Så nå har jeg tappet vann i div. bøtter for å ha klart til vannbytter de neste dagene.

Har kjøpt noen poser med levende hvite mygglarver ,men vet ikke om jeg klarer å fore med de Trodde de var mye mindre enn det jeg ser nå når jeg tømte de over i noen plastbokser., litt ekle egentlig.

Vovsen var veldig fornøyd med å få matmor hjem igjen og har ikke viket blikket fra meg et øyeblikk omtrent .Godt å være hjemme igjen sånn sett selv om hverdagen kommer altfor fort tilbake.
Velkommen hjem igjen!

Godt voffsen er fornøyd med å ha mor hos seg igjen da

Hvite levende mygglarver? Ble lit nysgjerrig på hva du ikke klarer å fore med nå Trodde du var litt tøff så dette må virkelig være noen "stygginger/sværinger" ja. Grøsser av at jeg så en helt død lev artemia i stad, større enn jeg trodde og jeg syntes DET var ekkelt liksom. Nok mest fordi det var så uventa tror jeg. De er jo frossene de jeg forer med
Takk skal du ha ,godt å komme hjem igjen og selv om det er deilig å komme vekk fra det daglige,trengte litt avstand til det for øyeblikket.

Når det gjelder foring med frossentfor og levendefor så er jeg ikke tøff i det hele tatt. Det tok mange år før jeg klarte å fore med frossen artemia,enda lenger til røde mygglarver.Fikk aldeles hetta bare med tanken på disse røde larvene,men så har jeg jo også fobi mot alt som krøller på seg da.
Levende og frossen artemia har jeg omsider ingen problemer med da disse er krepsedyr.

Levende dafnier det samme ,de har ikke denne buktende bevegelsen.

Men alt som heter larver ,spesielt da levende ,det har jeg store problemer med.
Mickro-orm kan jeg derfor bare glemme .

Har en gang før kjøpt hvite mygglarver,men de var mye mindre.
Men disse var utrolig store og ufyselige ,kanskje de har vokst godt de dagene jeg har hatt de liggende i kjøleskapet før jeg kom hjem igjen,ikke vet jeg.
Så hva jeg gjør med de aner jeg ikke ,føreløpig er de i bokser på terrassen orker ikke å ha de inne og de skal ha det kaldt.
Så får se i morgen ,blir det kuldegrader så overlever de kanskje ikke ,fy til meg selv ,men sånn er det bare.

Ser den ja. Frossent gjør meg ikke noe, aldri vært borto levende. Men når jeg leser siris til glupsk fisk grøsste jeg ja. Du kan jo selge de hvite? Men det krever kanskje at de ikke fryser ihjel først da Har lyst til å prøve meg på levende til mine for å se, men så langt ikke somlet meg til deg. Sukk.
Ser det er endel døde så å selge de kan jeg nok ikke ,vanskelig å fange de som lever så det blir vel et mislykket prosjekt dette her.

Men fikk meg en flott overraskelse da jeg kikket inn i 222 literen i sted. For her ligger jammen grenmallehannen (L-010a) å passer på egg

Aner ikke når eggene ble lagt da han var inni hulen i går da vi kom hjem fra ferie. Men tenkte ikke over å se etter egg da jeg ikke trodde de var kjønnsmodne ennå.
Hadde vært gruelig kjekkt å kunne fått oppdrett på disse artige skruene ,men har ikke noe greie på akkurat dette. tror nesten jeg må legge ut en tråd om dette i håp om å få litt hjelp.
Ja da skjønner jeg at du ikke kan selge dem. Jaja, var vel ikke ment for fiskene dine da

Spennende med egg da. Grenmallene jeg hadde var de kjedligste jeg noen gang har hatt så fikk de helt på tvers i halsen og aldri sett i rettningen igjen. Men spennende når de er så snille å legger egg da. Da blir det jo noe helt annerledes. Får håpe det blir mange søte små De har brukt ferien sin fornuftig i alle fall
Synes grenmaller er artige fisker jeg og det hadde vært gøy å klarer å få noen til å vokse opp. Men det virker ikke som om det er så veldig enkelt akkurat ,så en utfordrnig blir det nok.
Hvilke mål var det du hadde på langkarene dine igjen, Sølvi....? Mener du skrev lengden var 110 iallefall? Fant du standard-lysarmaturer som passet til det og derfor du la på den 10 cm, istedenfor å f.eks. velge et kar på eksakte meteren?

Jeg driver faktisk og lurer på å spare opp til en ny reol, og da med to kar etter egne mål. Jeg orker ikke tre akvarier i høyden, mye enklere med bare to for en person på 160 cm (du var jo heller ikke så høy, så du vet hva jeg mener, hehe)
Jeg lurer litt på akvarier i str enten 100, 110 eller 120 cm lengde. Men da 30 cm bredde og høyde. Spørsmålet er om 30 cm blir for lavt? Bør det være 35? Har jo ikke sett et slikt kar, så spørsmålet er om det blir bra....

Det vil ta litt tid å spare opp til den reolen, da, av diverse grunner.

Men jeg var da litt nysgjerrig på hvilke mål dine spesialkar hadde og om det var noen bestemt grunn til at du valgte det.
Grunnen til at jeg har 110 cm. er fordi det passet med målene til skapene de skulle stå på. Målene er da 110x30x25H og synes selv dette er greie mål, selvfølgelig ville jeg gjerne hatt de litt dypere enn 30 cm ,men det gikk ikke. Om de er "litt" høyere gjør ingenying heller,men hvis det blitt mye høyere så forsvinner litt at dette "langkaret"-utseende.

Målet på amaturet et 110 cm ,har t5 enkle , sorte amaturer ,vet ikke hvordan der er å få heldekkende amatur til disse målene.

Skjønne godt at du bare vil ha 2 i høyden ,ikke alltid så lett for oss "småfolk" å jobbe i høyden

Hadde en reol i vaskekjelleren tidligere med 3 kar i høyden og det var absolutt ikke noe for meg .

Blir spennende å følge med når du kommer så langt
Plussmedlem
Nå var det jo Sølvi som ble spurt da, hehe, men tenkte at jeg kunne være frekk nok til å svare, jeg også :p

Jeg har bestillt en reol i likhet med en slik du snakker om, Mona. 2 x 110 cm lange akvarier, med 30 cm. i høyden og 40 i bredden.
Jeg skal ha et litt annet lys-opplegg jeg, da; belysning integrert i reolen (festet i rørene over akvariene, tror jeg), og skyvedører. Det ble enkelt og ganske så billig, og sikkert veldig pent

Bestiller fra Akvariekjellern, og de syntes jeg kunne gi meg en veldig fin pris. Hvis du er interessert i noe av det samme, Mona, så kan du jo sende meg en mail så kan jeg gi deg litt mer nøyaktige opplysninger, samt det jeg betaler for det og sånt. Da vet du litt mer omtrent hva det ville koste...
Bare et lite sånn fra meg Anders ,med så lave har er det en fordel å ha dekkglass på.
Har som du kanskje har fått med deg ,mistet et par coryer der det ikke var dekket med glass. De fyker jo som noen galninger til tider

Plussmedlem
Du har jo rett i det, Sølvi, så heldigvis skal jeg ha dekkglass Fikk det med på kjøpet, faktisk, selv om det egentlig kostet!
Så har det vært storauksjon igjen og det er som alltid veldig gøy.
Ble ikke så mye på meg denne gangen, er begrenset hva jeg kn putte oppi karene mine.
Men 6 stk. små orange lasere (Cw-023) ble med meg hjem og dermed fikk jeg økt gruppen min litt. Mistet jo 2 stk. som hoppet ut av karet ,så dette passet meg helt fint.

Litt mineralsalt til rekene og en fin plante som jeg ikke husker navnet på i farta.

Ble også påfyll av black-bee-reker,håper jeg klarer å holde liv i de denne gangen. Har noen fra før ,men har dessverre mistet noen underveis.

Endelig fikk jeg tak i hunner av typen utstillingsguppy ,blond,flerfarget undersverd.
Disse har jeg ventet på i veldig lang tid og nå var det en kar fra Stavangerområdet som hadde med noen til meg. De er litt små ennå så lar de gå i eget kar til de blir litt større før jeg setter en han eller to sammen med de.
angrer veldig pa at jeg kvittet meg med min orange laser gruppe.. sa jeg kan bare hape pa at det er noen tilgjengelig pa denne siden av landet etterhvert
lykke til med l010a iallefall, jeg hadde ei hue en gang, snodige fisk. og ikke det minste sky, til forskjell fra andre maller jeg har hatt :p
Det var det jeg også gjorde Sanne etter at jeg solgte leksgruppen min for noen år siden.
Så da anledningen bød seg så kom de i hus igjen for ikke så lenge siden,fine coryer

Grenmallene er grei med det at de er så mye fremme så disse liker jeg veldig godt.

Har 2 hunner og en han og håper nå å kunne øke til litt større gruppe nå hvis jeg får det til.

9 egg har klekket ,ikke store kullet ,men nå aner jeg jo ikke hva som er vanlig heller.

De er så søte så ,håper jeg klarer å fore de opp. Kan ikke se at de spiser noe ,de henger mest på glasset og der er vel ikke så veldig mye å spise vil jeg tro.
Har en liten rot der samt litt mose og freskvannstang, forer med litt forskjellig for,men nå har jeg satt artemia til klekking i håp om at det kan friste de.

Legger ved et bilde av et par stk selv om det ikke er så godt .

[External Image]
Har ikke gått så veldig bra dette her ,ser kun 3-4 stk. nå.
Tror nok jeg har gjort den samme bommerten som jeg har gjort før,nemlig å sørge for at de ikke klarer å komme seg gjennom rillene på bredingboksen. Hadde filtermatte på baksiden ,men tydeligvis ikke tett nok og dermed er de over i karet.
Kan ikke se noen annen mulighet da jeg ikke har funnet døde yngel i boksen.
Har nå tettet rillene ekstra godt i håp om ar de siste vil holde seg der.

Et par bilder tatt i dag .

[External Image]

[External Image]
Usj så trasig! Det var ikke særlig gode nyheter da. Men får krysse fingrene for at de som er igjen blir det i alle fall
de ser jo fine ut de som er igjen, full fisk og med farge
Ja jeg synes de er kjempesøte ,så utrolig artige fisker. Håper at det blir flere egglegginger i tiden fremover så jeg får nye sjanser.

Et par bilder av favorittene mine når jeg først er i gang,Corydoras Eques.

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap