Leifs verden, del 2 (side 170)

Da ser det ut som det går veien for noe salg her. Grønn acaraene blir hentet i mnd skiftet, og litt senere kommer det Trøndere som skal ha en trio med barlowi, trio med alacrina, noen sverddragere og en til som jeg ikke husker i farta

Ettersom jeg kun har huer av panduro og sp "Oregon" antar jeg at disse blir gitt bort til fordel for nye arter. Har ikke fylt opp 222L enda da jeg ennå ikke har fisk til karet enda.

Håper etterhvert å få inn noe der, samt i et par andre kar her.

Endelig smalt det i potta, hehe. Sp "Xingu" la egg her i går, og hannen jakter det samme med hue nummer 2 i 128L trioen er i. Vakrere og vakrere blir han. Har fått en forespørsel på de 8 Xingu ynglene jeg har, men ikke hørt noe etter at jeg ga et svar på henvendelsen.

Fant også agassizii egg for et par dager siden, i tillegg til sp "Schwarzkehl"egg
Se hvor flott sp "Xingu" hannen har blitt Simen. Utrolig stolt av han. Noen som vet om noen som har apistogramma Cruzeiro for salg? Synes dem er veldig flotte. Litt usikker på hvor utbredt disse er i Norge, men skulle ikke tro det var umulig å få tak i dem.

Hvordan går det med baenschiene Simen =) Litt utålmodig kanskje lol.

Ellers vet jeg ikke om jeg har nevt at 5 av de sist fødte sverddrager ynglene var albinoer. De som er fra Rio Zeco, mexico. De aller første jeg fikk ser jeg nå greit kjønns forskjeller på og er i en alder dem vokser veldig fort =)

Artig med noe som ikke akkurat er dagligdags, albino sverddragere =)
A. baenschi vokser jevnt og godt! De er vel ca 10 uker. Vet ikke når de evt er reiseklare, men dette kan vel kanskje du litt mer om

Kan vel kanskje vente litt da =)

Wow. Var akkurat nede i kjelleren for å mate yngler for andre gang i dag. Xingu hannen har hatt snøret i bånn igjen. Begge huene har nå egg!!! I løpet av to dager....

Snakk om jente fut =)
litt dårlig med oppdateringer siste dagene men her kommer det iallefall litt. Litt oppdateringer først på yngler og egg:

Apistogramma, alle viltformer

Cacatuoides yngler
Rositae yngler
Bitaeniata egg
Agassizii yngler
sp "Schwarzkehl" yngler
Cf huascar yngler
Cf luelingi yngler
Alacrina yngler
Borellii yngler
Sp "Xingu" yngler
Samt at elizabethae har begynte å grave til egglegging på ny

Nannacara anomala: Nylagte egg
Sverddrager yngler. Lokasjon Rio Zeco, Mexico

Etter litt mer effektiv reklamering har jeg kommet greit i gang med salg av yngler, endelig. ja alacrinaene er jo voksne av de eldste da... Så til helgen blir jeg av med litt mer apisto yngler/ungfisk, sverddragere også selger jeg Nannacara gruppa til fordel for nye apisto plass. Jeg vil også få mer plass til å kunne dele opp gruppene litt slik at sjansen for mer oppdrett er til stede.

Legger ut noen bilder av nevnte med egg/yngler

1. Agassizii
2. Sp "Schwarzkehl"
3. Dårlig cf luelingi bilde, men en av ynglene sees nede på midten av bildet

1. nannacara med egg
2. Borellii med et nytt fritt svømmende kull
3. Alacrina med et enormt stort kull med yngler
Og til slutt noen bilder fra mine to akvarie rom.

Alle bildene i fra de siste innleggene, ble tatt i går =)
Alltid moro med Apisto-oppdateringer! Godt å høre det fortsatt yngler, for ei gull-rekke 8) Enda bedre at interessen for dem er der

Har en liste jeg skal igjennom idag&imorra for å forberede innrykk selv - er i skyene! Mener A. sp. "Winkelfleck" var siste art inn, og det var 05.11.2013. Med rask hue-regning føles det ut som 2,5 år he he he...

S
S i m e n
Alltid moro med Apisto-oppdateringer! Godt å høre det fortsatt yngler, for ei gull-rekke 8) Enda bedre at interessen for dem er der :) Har en liste jeg skal igjennom idag&imorra for å forberede innrykk selv - er i skyene! Mener A. sp. "Winkelfleck" var siste art inn, og det var 05.11.2013. Med rask hue-regning føles det ut som 2,5 år he he he... S

05.11.2013 har vel ennå ikke vært etter min tidsregning Simen. Jo da ny giv har kommet etter at salget har kommet litt i gang. Har vel sånn ca oversikt over det meste og har så langt stoppet salget av arter jeg nå har solgt noe av.

Sverddragerne fra Zeco virker populære og 2 trioer forsvinner til helgen. Har fortsatt ikke solgt Xingu eller cf luelingi ynglene, men synes Xinguene kan få litt mer tid før dem forlater meg. Kun 8 yngler i det karet, men han far har ordnet det til, slik at det er yngler/wigglers i begge hulene i trio karet. Blir kjempe gøy detta Simen =)
Å det er herlig Leif! Ja, og året 2013... det skal jo være 2012 (ikke si det til noen...)
Det har tatt helt av med apistogramma gruppa mi på Face book i dag. Enorm pågang av en eller annen grunn og har "addet" medlemmer i hele dag. Kun noen få igjen og gruppen runder 400 medlemmer, helt utrolig.

Jeg kan jo gjøre litt reklame her i egen tråd for gruppen

Har du apistogramma eller går med tanker om å skaffe deg det? Det finnes ca 250 apistogramma arter og lokasjoner så det er mye å velge mellom. I denne gruppen finner du en del info, bilder og annet intressant av ting rundt apistogramma. Ingen spørsmål for små og heller ingen for store. Det er en gruppe med alt fra nybegynnere til mer erfarende apistogramma entusiaster. Også en del her som ikke har apistogramma, men som bare vil nyte synet av en hel del flotte fisk. Vil du være med på eventyret så bli med i gruppen =) Jeg startet gruppen for ca 5 mnd siden og pr i dag er vi allerede ca 360 medlemmer

https://www.facebook.com/groups/506115422744869/
Det har vært en stor dag for meg som dretter av apistogramma. 2 sjeldne arter har sluppet yngler ut av hulene i dag. Apistogramma sp "Xingu" Vielfleck, Assurini (2 kull samtidig) og apistogramma sp "Schwarzkehl". Når en først får tak i sjeldne arter og en ser at det yngler, vet en at en iallefall gjør noe riktig. Blir spennende å følge disse artene og håper jeg får opp noen av dem. Har fra tidligere kun 2 stk yngler av sp Schwarzkehl og 8 av sp Xingu. Også en ny hule med apistogramma alacrina egg i dag. Tror apistoene begynner å bli sommer yre =)

Siden jeg skrev her i går har apistogruppen økt medlemstallet fra 360 til utrolige 398!! 57 medlemmer bak det største apisto gruppen på FB, og meget stolt =)
1. Cacatuoides
2. Cf huascar
3. Cf luelingi
Tar med noen yngel bilder på tapmpen her

1. Alacrina
2. Cf huascar
3. Cacatuoides
Hei Leif! Du har jo skrevet en flott artikkel om Apistogramma sp. "Xingu". Satt akkurat å surfet/leste litt nyheter, og kom over denne her!.

S
Takk for det Simen. Var nettopp indianere jeg leste litt om når jeg skrev denne artikkelen. Og det startet jo med Matses indianerene. Primitive, enkle og lite forlangende mennesker som kun ønsker å ha sine områder i fred, slik at de får dagens nødvendige ting. Mange stammer har det akkurat slik som i artikkelen du linker til. Trist og skammelig.

Etter at nannacaraen ble sendt "med bud" til hamar har jeg en 106L ledig i tillegg til 222L som står ledige. Har tenkt enda mer på Sp Cruzeiro og Sp Kelleri etter at du nevnte du hadde fått tak i disse. Disse har stått øverst på lista mi etter at VF cacatuoides kom i hus. Har også et par andre stående ledig.

Om disse er enkle å få tak i vet jeg ikke egentlig, men det skulle vel ikke være umulig =) Skulle jeg ikke få tak i disse, blir det vel et par andre nye andre apistoer i løpet av sommeren håper jeg. Jeg ønsker da noe nytt jeg ikke tidligere har hatt.

Må jo si jeg savner Mates en del da jeg synes dem var veldig flotte. Var jo nettopp disse som fikk meg til å lese litt mer rundt artene og omgivelsene.

Yngler kommer og går her som det pleier og har fått solgt noe. Går smått med salget av cf Huascar, men de er ikke større enn at de kan være her en god stund til.

Degge de nye sp "Xingu" kullene ser ut til så langt å greie seg bra. litt jaging mellom huene hvor hannen også er innvolvert, men ingen fare med dem.

Fant også nye bitaeniata yngler, uten å ha sett egg her for noen dager siden. Siste kullet med cacatuoides er jeg ikke sikker på om er der lenger da jeg ikke har sett dem på flere dager. Men selvfølgelig kan dem gjemme seg under havet av eikeblader.

Det første kullet er det fortsatt flere igjen av og et kjapt innsyn i går fikk meg til å se at 4 av de 5 jeg så akkurat da er huer. Ettersom jeg tror kun ei hue er i gruppen jeg fikk fra Tom, er jo dette gledelig.

Nye cf huascar yngler er det også, samt rositae egg. Denne helgen tenkte jeg å snekre sammen artemia klekker. Har funnet frem luft pumpe, 1,5L flaske og kork. Lite igjen av luftslange så må få kommet meg avgårde til å få kjøpt det.

Kjøpte noe nytt for og fikk det i posten i går så har ikke prøvd det så lenge. I tillegg til mer avskallet artemia egg kom det pellets av tre forskjellige typer som synker til bunn med en gang. Også et firkantet for som festes på front glasset kom med. Tror det var sorte mygglarver i terninger dem kalte det. Blir spennende å teste ut
De kubene du fikk er "Blackworms" som er frysetørket, ikke helt samme som svarte mygglarver men de har ofte den samme positive effekten...mtp lek og den slags.
hadde det sikkert på PM en om jeg gadd å se, hehe.

Var nede å foret ynglene igjen nå og må le av sp "Xinguene". Hannen tar å passer på den ene unge flokken mens den hua er å krangler med den andre. Snakk om å rotte seg sammen =) Kommer med mer bilder senere
Simen du nevnte ingen art på hannene i pm en jeg fikk fra deg. Send artsnavn slik at jeg kan svare ja eller nei =)
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap