Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 171)

Hva slags erfaring har dere med at de utenlandske butikkene faktisk husker å trekke fra momsen før de sender? Og hvordan skjer det egentlig? Gjør de det automatisk, eller må man minne dem på det? Det blir jo kluss hvis man skal betale pr. kredittkort da?

Beklager at jeg har kuppet tråden din litt her Mona. Jeg har snart svar på det jeg vil vite.
Inger Anne
Hva slags erfaring har dere med at de utenlandske butikkene faktisk husker å trekke fra momsen før de sender? Og hvordan skjer det egentlig? Gjør de det automatisk, eller må man minne dem på det? Det blir jo kluss hvis man skal betale pr. kredittkort da? Beklager at jeg har kuppet tråden din litt her Mona. Jeg har snart svar på det jeg vil vite. :-D


Har handlet en del på Aquaristic.net og der trekker de ifra moms dersom en har registert seg som bruker og er utenlandsk (norsk eller andre land utenom tyskland). Bra service er det der også.

På E-bay er det priser eks. mva som regel, så der slipper enn å tenke på det.
Jeg har forsøkt å finne ut hva jeg må betale i toll, og skjønner ikke filla. Det er umulig å finne ut av hvor akvarieutstyr og fôr befinner seg i lista til tollvesenet. Mona, hvordan har du opplevd Aquaristikshop i forhold til å få den lokale momsen utelatt fra prisen? Og sånn ca. hvor mye ekstra må man regne med i toll, i tillegg til moms?
Aquaristikshop har alltid trukket fra den tyske mva når jeg har handlet... så langt jeg vet hvertfall (ikke alltid jeg gidder å sjekke, det meste er langt billigere med både tysk og norsk moms hehe).

Ang. toll er jeg usikker. En hundrelapp per sending kanskje? Alltid mannen min som henter ut pakkene fra posten, og da betaler han oppkravet også. Oppkravet er altså momsen og evt. fortollingsgebyr.

EDIT:

103 kr i fortollingsgebyr for sendinger under 1000,-
207 kroner for sendinger over 1000,-

Link til posten
Først; det er IKKE toll på akvarieutstyr
Men norsk moms, det må vi betale - den er på 25%.

Når man er registrert med norsk adresse hos f.eks. Aquaristikshop, blir tysk moms automatisk trukket fra på varene man har i handlekurven umiddelbart, mens man handler.
Norske kunder skal ikke betale tysk moms fordi Norge ikke er med i EU. Tysk moms er 19%.
Du ser at det er trukket fra du hver gang du legger en vare i handlekurven i den nettbutikken. Varen er priset lavere enn i nettbutikken.

Når varen kommer til Norge, legger tollpost på 25% (norsk momsnivå).
Det er altså IKKE toll på akvarieutstyr
Tollpost tar et gebyr på å gjøre denne lille fillejobben. Tror det er mellom 80-100 kr. Frekt ikke sant... irriterende å ta seg betalt for en jobb vi helst så at de lot være :p hehe



Inger Anne
Jeg har forsøkt å finne ut hva jeg må betale i toll, og skjønner ikke filla. Det er umulig å finne ut av hvor akvarieutstyr og fôr befinner seg i lista til tollvesenet. Mona, hvordan har du opplevd Aquaristikshop i forhold til å få den lokale momsen utelatt fra prisen? Og sånn ca. hvor mye ekstra må man regne med i toll, i tillegg til moms?
Ah... så da har mannen min kun betalt momsen når pakka hentes på poste, da. Gidder jo ikke følge med når jeg slipper å betale

Men, nå har jeg veldig dårlig samvittighet for tråden til Mona, stakkars Bør vel flytte dette til egen tråd.

EDIT: okay, så det er en hundrelapp over 25% mva. Jeg har bestilt varer fra både aquaristikshop og en annen tysk nettbutikk nå, skal jammen sjekke hvordan dette kommer ut i pris når pakkene kommer
ElinH
Ah... så da har mannen min kun betalt momsen når pakka hentes på poste, da. Gidder jo ikke følge med når jeg slipper å betale :-D


Åh, for en smart løsning du har Sende mannen sin for å hente pakka har jeg også alltid gjort - men dumme meg har jo gitt han mitt bankkort for å betale også! DU hadde jo en mye bedre løsning på det, hehe
Det gjelder å være opportunistisk vettu, Mona! Pakkene er da kostbare nok som de er hehe

Jeg tror kanskje ikke mannen min helt har skjønt greia, og tror at det han betaler, er det hele pakka koster. Jeg har ikke sagt noe om at det han betaler, er 25% av verdien
Corydoras green laser 6 uker
Jeg tok noen bilder av de eldste Corydoras Green Laser ynglene, siden de er rundt 6 uker nå. Men bare de fra 85 literen ble bra nok. Litt for mye alger på glasset i 98 literen :p Kamera-linsen ville bare fokusere på det nærmeste den fanget opp, og det var algene, ikke fisken innafor! Hehe

Det er synd at fargene de har i virkeligheten ikke kommer så godt frem på bilder enda. Foreløbig er fargene ikke så sterke, så blitzen "blender" dem bort på bilder. Å ta uten blitz er umulig. Jeg har ikke tålmodighet til å stå og vente på at en skal finne på å ligge i ro mer enn et tiendedels sekund :p Det er full pinne over hele karet, og da særlig når de merker at noen beveger seg ved frontglasset - da kommer de fykende og roter vilt i den tro at det er mat som er på gang.


[External Image]



[External Image]



[External Image]


[External Image]

Denne planten er egentlig litt krevende tror jeg, så hos meg har den nærmest stått stille i flere måneder. Jeg er ikke sikker på hva den heter. Noe med "bly" tror jeg...?
Den står i karet ved siden av Green Laserne ynglene i 85 literen.
[External Image]

[External Image]




Det er vel de "lazere`ne" som har finest farge, synes verken gold eller red lazer er noe i nærheten når det gjelder farge. Det er lissom en kjip stripe på skulderen, men på de grønne er det både oppe og nede og i tillegg grønskjær imellom.
kjempefine var de står veldig høyt på ønskelista mi må jeg innrømme :p
Så flotte blyxaer. Har du noen gode tips for å flytte disse plantene? Hadde 3 stk som var blitt kjempefine så skulle jeg bare flytte rundt på ting... og det var slutten på de plantene. De er jo så fantastisk flotte når en først får dem til.
mona o
Denne planten er egentlig litt krevende tror jeg, så hos meg har den nærmest stått stille i flere måneder. Jeg er ikke sikker på hva den heter. Noe med "bly" :-) tror jeg...? Den står i karet ved siden av Green Laserne ynglene i 85 literen.


Planten ser ut som Blyxa japonica. Ikke helt sikker, kan være også B. aubertii, men likner meir på B. japonica. Du er heldig å ha den planten. Eg tror det er ikke så mange som har den i norge. Den står høgt på ønskelista mi...
Kreves litt meir lys, bløt vann og kanksje god med bunnæring.
da jeg fikk mine blyxaer, mistet de omtrent alle bladene like etter at jeg plantet de. jeg festet det som var igjen av planter og røtter med planteankere, og så kom de seg sakte men sikkert. flyttet litt på dem for ikke lenge siden, og de furtet faktisk ikke denne gangen.. planter har sine egne meninger noen ganger :p
Liv H
Så flotte blyxaer. Har du noen gode tips for å flytte disse plantene? Hadde 3 stk som var blitt kjempefine så skulle jeg bare flytte rundt på ting... og det var slutten på de plantene. De er jo så fantastisk flotte når en først får dem til.


Oj, spør du meg om den slags? Hehe

Jeg har egentlig ingen anelse, jeg. Det eneste jeg husker er at jeg måtte nedi og plante dem på nytt og på nytt, gang på gang, i starten da de var nye. De hadde ikke røtter, og brukte laaang tid på å sette røtter også. Og med Corydoras rotende rundt og killier som brukte dem som...eh... "busker å ha seg i", så ble de knuffet og dyttet på hele tiden og fløt opp.
Men til slutt slo de røtter altså, og etter å ha lest hva andre skriver her nå, så tør jeg ikke flytte på dem engang :p De er veldig fine ja, men kanskje jeg burde gi dem litt næring.... har ikke gjort det, jeg. Sikkert derfor de har stått stille... hehe.

Jeg fikk dem i posten av en snill fyr som heter Jan-et-eller-annet her på forumet, som trøstepresang etter at jeg ble lurt av en annen tullebukk som solgte "plante-fliser"....(størrelse fyrstikk)
Flink med planter du vel! Masse flott grønt i dine kar Men konklusjonen er nok at det er viktig å ikke være så dum som meg og flytte dem hvis en først har fått dem til. Jeg slet med det samme, de fikk aldri røtter. Trodde at når de først hadde fått røtter så skulle det være greit, men virker som det blir samme problemet ved flytting. Er skikkelig lei meg for at jeg ødela mine, det er en fantastisk fin plante. Den blir visst rødlig hvis den får nok lys.

Hm.. kjøpte en plantepakke med "gode porsjoner" i sommer jeg også. Fikk bl.a. en stilk hornblad - uten blad - jaja, et eller to igjen så jeg kunne identifisere. Skulle tatt bilde av den plantepakka der ja. Kanskje det er samme selger.

Andre boller på auksjon i går, fikk meg nærmest en bærepose med hydrocotyle for 170 kr, så nå tester jeg forresten teorien din om den og penselalger.
Tror nesten jeg må prøve det jeg og ,fikk tak i en god forsjon på siste akvariemøte.Disse penselalgene er noe herk
Penselalgene og Hydrocotylene trives godt sammen i mitt kar ;b
Avfukter
Viss du setter den mot en ytervegg, så kan du borre et hull mellom veggen, legge in et stålrør ut og et stykke på utsien av veggen så det ikke drøpper på veggen din uten for, så fuger du rundt hulle å du kan nå kobble slangen på der, innen for. så her du lavet deg et enkelt sluk, for akurat den oppgaven. Bare et tipss.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Finnevolden
Reklame for plussmedlemskap