Leifs verden, del 2 (side 171)

Da har jeg iallefall fått startet opp på begynnelsen av en artemia klekker =) =) =)

De som ønsker å komme hit for å sette et kryss i taket er hjertelig velkommne =)

Blir en tur til en som har dette fra før i morgen for å ta en titt på hvordan alt fungerer, mengder av div en bruker og hva mer jeg trenger, slik som f.ek artemia sil
Skal si du har mange fine arter her! Ser morro ut det du driver med Kan vel ha maks to arter i mitt kar.. Og jeg må si.. Det blir et vanskelig valg med så mange forskjellige! Men jeg har nå fått litt inspirasjon Blir artig å følge deg videre.
Takk for det Smoit. Ja det er mange flotte arter, og husker jeg ikke feil har jeg lest et sted at det finnes ca 250 arter og lokasjoner av apistogramma. Jeg driver også en apistogramma gruppe på Face book så om du har lyst på mye mer apisto stoff kan du om du vil også bli med der =)

Nettadressen er i så fall:

Akkurat nå er vi 433 medlemmer, og det fra hele verden faktisk. Her finner du mye info og bilder samt du kan spørre apistogramma entusiaster fra hele verden om alt du måtte ha spørsmål om.

Har vært litt sløv med å oppdatere tråden min siste dagene, men skal prøve å få gjort det i løpet av helgen =)
Så morro! Der skal jeg bli medlem
Smoit
Så morro! Der skal jeg bli medlem :)

Høres bra ut. Har så langt i dag fått 12 nye medlemmer, men håper på ca 30-40 i løpet av kvelden. Er liksom fredag som er "group posting day" i fiskegruppene på FB. Dvs at vi kan skrive inn linker til egen gruppe i andre grupper vi er medlem av. Er for øvring medlem av ca 40 fiskegrupper i inn og utland =) Velkommen skal du og andre være =)
Artemia klekking er bare en hårs bredde fra og bli startet. En holder til flasker er vel det eneste som mangler nå. Fikk skaffet noen egg på torsdag slik at jeg får prøvet ut dette.

Bilde 1+2 er rositae paret med nye yngler og bilde 3 ei ny cf huascar hue med ny klekkede yngler. Så ved vannbytter i dag at det pilte rundt noen større yngler og må jo smile av slikt. Småtassene svirrer rundt som maur i ei maurtue =)

Elizabethaene ser ut som er klare for en ny runde også og hannen er hissig på grøten. Xingu ynglene vokser godt nå og er 8 stk. I tillegg har jeg to nye kull i hovedkaret
Fikk også fylt opp igjen 222L i dag. En del planter, et par røtter, et par huler er på plass, men må nok ha et par røtter til. Hva som ender opp i der er jeg litt usikker på, men noe blir det etterhvert =)

cf luelingi yngel
Alacrina huene sloss om hulene i 160L selv om dem har 5-6 huler å dele på
sp Xinu ungfisk
I helgen har det rast inn mange nye medlemmer i apistogramma gruppa mi på FB

Kun 14 medlemmer nå fra å være den største apistogruppa på FB, og aldri så lite stolt av det. Sendte inn 3 bilder av rositae og cf luelingi til basen for et par dager siden, og fikk beskjed at alle tre kom inn i går. Kjempe gøy det også =)

Første høstingen av ny klekket artemia ble prøvet i dag med litt blandet hell, tror jeg. Tror ikke jeg fikk innholdet varmt nok og har satt en lampe enda mer inntil slik at den avgir litt mer varme.

Men at de fikk i seg noe var lett og se. Magene fikk en farge mellom rød og brun.....

Kan vel ikke forvente full klaff med en gang. Flasken ble vasket og ny sats satt. Plumpet oppi diverse kar, men var ekstra snille med Xingu, bitaeniata og rositae ynglene.

Ellers har jeg satt sammen et VF par med cacatuoides i et lekskar og under artemia foringen i dag kunne jeg se både at hun har gravd ut hula en del samtidig som hun og hannen spilte volly ball med halene.Paret ble satt sammen i går etter vannbyttene så dette er kjapt. Har mistet en han i gruppen, men ser ikke på det som noe problem da gruppen desverre kun består av denne ene hua. Den største yngelen jeg trodde var ei hue er en han. Ser den har fått merket i halen, noe huene ikke har.

Dvs at hoved gruppen min består av 1 hun og 6 hanner tror jeg det skal være, mens jeg får vente med å se på kjønn på ynglene foreløbig =)

Var iallefall artig å komme i gang med artemia klekking, selv om jeg følte meg noe klønete i dens første dag. Øvelse gjør nær mester....
Tenkte jeg skulle spørre deg om ett par ting her.. Egg som blir forlatt vil dem klekkes? Begge huene la jo egg og dagen etter så kom jo Truls å hentet ene hua så eggene er fortsatt i hula. Satte hulene ved siden av hverandre da hun flyttet ut og andre hua har egg der også. Om eggene klekkes vil den andre hua overta eller vil dem bli til mat?
Cathy
Tenkte jeg skulle spørre deg om ett par ting her.. Egg som blir forlatt vil dem klekkes? Begge huene la jo egg og dagen etter så kom jo Truls å hentet ene hua så eggene er fortsatt i hula. Satte hulene ved siden av hverandre da hun flyttet ut og andre hua har egg der også. Om eggene klekkes vil den andre hua overta eller vil dem bli til mat?

Det ble vel skrevt tidligere at sannsynligheten er at hua vil overta de ynglene som vokser opp. Ynglene følger ikke nødvendigvis sin egen mor. Eggene vil nok klekke, iallefall de fleste av dem. Har selv kun opplevd dette selv i samme tilfellet som ditt. Bl annet med macmasteriene som er foreldrene til dine. Eggene klekket alene i karet uten annen fisk der
Takk for svar Leif Regner uansett med at dem havner på middags menyen for smykketetraene mine. Men herlighet jeg har aldri opplevd så mye lek og yngler på en art før. Det er hver 3 uke så er det nye egg og yngler som svømmer rundt. Nesten like ille som det var med sebra ciklidene mine, men de hadde jo 80-100 yngler omgangen.
Får vel legge ut noen bilder fra de siste par dagene =)

1. rositae
2. Største cacatuoides yngelen som er en han
3. Så "Abacaxis" hannen. Håper på egg og yngler hos denne arten i sommer
1. Cf huascar i pose og sekk. Hannen, en yngel fra tidligere kull og ei av huene i hula med et nytt kull

2. VF cacatuoides par i lek

3. To nye alacrina huler på vei til å graves ut. Tror disse alacrinaene er lettere å drette enn cacatuoides. Er egg og yngler i ett sett, men tar ikke ut noe. Er en del oppi der som overlever så det får holde
Nå klekker det apisto egg som perler på ei snor. Sp "Schwarzkehl", F1 cacatuoides, alacrina og cf huascar yngler oppdaget i dag. Glede. Det er nå 3 eller 4 kull med cf huascar i hoved karet (160L).

Sp "Scwarzkehl" hua og hula tok jeg ut denne gangen til en 106L som coryene var i. Dem er nå i Fredrikstad. Men det var kommet noen små cory bebbisser som jeg så hua jafset i seg. Dem ble ikke gamle.

Ellers har min apistogramma gruppe på Face book nå blitt den største med akkurat nå 498 medlemmer =)
Gruppen blir bare mer og mer aktiv og det er mange dyktige akvarister med fra hele verden i gruppa.

Et av mine apistogramma rositae bilder skal også pryde gruppebilde på en annen ciklide gruppe på FB. Jo da ting skjer....
1. 3. generasjon barlowi" tygger" og oppdaget det i kveld. Vet ikke hvor lenge hun har gått. Dennes lokasjon er Rio Yaguasiyocu.

2. Sverddrager Rio Zeco, Mexico

3. Ungfisk av apistogramma sp "Xingu" Vielfleck, Assurini
1. Apistogramma cf luelingi han
2. Apistogramma par Rio Yaguasiyocu
3. Ung apistogramma sp "Schwarzkehl" hue av eget oppdrett
1. Apistogramma sp "Abacaxis" hannen
2. Apistogramma hongsloi ungfisk (F1)
3. Største avkommet til det første kullet fra VF apistogramma cacatuoides (han)
1. En av bartesamene
2. Oppdaget nye yngler hos apistogramma bitaeniata i dag. Rio Tigre
3. En av frøknene i karet med apistogramma cf huascar. 3 kull med yngler i det karet nå =)
Kom over denne siden med forklaring på fitrering av vann til folket som trenger en lavere pH i vannet sitt. I denne sistuasjonen er vannet endret fra pH 8,3 til 5!!!

Tenkte jeg ville dele med den som evnt ville prøve/trenge dette =)

http://www.marksfish.me.uk/index.php/Tips/Peat-Filtering.html
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap