- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 172)
Leifs verden, del 2 (side 172)
Hva gjør man med Apistogramma Cacatuoides yngel? skal man ha de i eget kar? Hvor stort må det karet være da isåfall? åssen filter skal man ha til det karet? Trenger man planter/substrat/dekorasjon? Bare spør litt sånn i forhånd hvis du lurer. Har ikke enda fått akvarium men ser til å ha de i kanskje 160 liters karr. Hva slags tips kan du gi meg til å ha de til å trives?
Postet 26.07.13 kl 21:01
Endret: 26.07.13 kl 21:21
FiskmakkerHva gjør man med Apistogramma Cacatuoides yngel? skal man ha de i eget kar? Hvor stort må det karet være da isåfall? åssen filter skal man ha til det karet? Trenger man planter/substrat/dekorasjon? Bare spør litt sånn i forhånd hvis du lurer. Har ikke enda fått akvarium men ser til å ha de i kanskje 160 liters karr. Hva slags tips kan du gi meg til å ha de til å trives?
Hallo Fiskmakker =) Slik til vanlig pleier en ikke flytte apisto yngler før de er 6-7 uker gamle. Skulle en hue legge egg før det og du ser hun begynner å jage ynglene og evnt spise dem, pleier jeg å flytte dem. Som regel har jeg et kar stående i slike tilfeller.......
Til og begynne med holder det med et lite kar til ynglene, men noen arter vokser fort og trenger forholdsvis raskt større plass. Cacatuoides er en art det er lett og drette som også vokser forholdsvis raskt. Yngel karet setter jeg opp på lik linje som kar for voksen fisk. Sand, røtter, eikeblader, planter og gjerne noen huler. Filter til apistogramma bør ikke vøre være for kraftige og heller ikke for kraftig belysning. Flyte planter hjelper ofte til å dempe belysningen.
Jeg driver også en apistogramma gruppe på facebook som forøvrig er den største apistogruppen på FB. Vi er medlemmer fra hele verden og om du vil kan du jo komme til oss som medlem og få all info du skulle trenge =)
Adam Chamberlain
Postet 26.07.13 kl 22:14
Beklager til dere som fast følger meg at det har blitt dårlig med oppdateringer, Skal prøve å finne tid i løpet av helgen til å komme med en oppdatering og en del bilder. Apisto art 17 og 18 kom i hus i dag, og takk til deg... som ofret meg disse ynglene. Jeg ble kjempe glad =)
Baenschi og sp "Cruzeiro" er artene som kom i hus i dag. Ellers er det kommet både egg og yngler på flere arter her siden sist. Men kommer tilbake med oppdateringer =)
Baenschi og sp "Cruzeiro" er artene som kom i hus i dag. Ellers er det kommet både egg og yngler på flere arter her siden sist. Men kommer tilbake med oppdateringer =)
Postet 26.07.13 kl 22:23
Postet 26.07.13 kl 22:30
FiskmakkerSå et lite kar på 20-30liter er nok til å holde de til de kan selges?
Nei det blir nok i minste laget om du ikke vil selge dem som 2 cm store. Kommer litt ann på hvor mange yngler du får frem også. Apistogramma kan legge opptil 200 egg, men det mest vanlige er nok mellom 50 og 100 iallefall på mine arter. Et par av dem legger nok 100+ også. De bør nok få vokse seg så store at det er intresant for folk å kjøpe dem av deg. Dvs at de er nær kjønnsmoden alder. Da må en nok regne med ca 7-8 mnd og eldre før de er salgbare. Folk ønsker gjerne å drette dem og da er yngler som oftest lite av intresse. 20-30L kar er etter min mening ikke brukbart til annet enn snegler og reker.
Postet 26.07.13 kl 22:39
Postet 26.07.13 kl 22:49
Endret: 26.07.13 kl 23:01
FiskmakkerSå hvor stort er ditt sånt yngelkar da? Har du bare ett eller har du fler? Selger du Kakadueciklidere? Isåfall sender du dem?
Yngelkar her varierer fra 63L til 222L faktisk litt avhengig av antall og str på ynglene. Pr i dag har jeg 18 arter apistogramma og har 30+ kar. Jeg har cacatuoides av viltfanget utgave. Dvs F1, generasjonen etter mine VF. Jeg selger/gir bort apistogramma, men sender aldri fisk i posten desverre.
Mitt største kar, som for øvrig er på 222L brukes i dag til yngler av mine F1 cacatuoides. I utgangspunktet brukes karene her blandet som lekskar, oppvekstkar, og som gruppekar.
Alt vil variere for hva jeg til en hver tid ønsker å ha lek på. Noen må jeg bremse litt på andre må jeg pusje litt på lol. Hvor i landet bor du ?
Siste bildet her er av ei viltfanget cacatuoides hue =)
Postet 26.07.13 kl 23:06
Postet 26.07.13 kl 23:11
Postet 26.07.13 kl 23:39
Postet 26.07.13 kl 23:45
Postet 26.07.13 kl 23:51
LOFFA[QUOTE=Fiskmakker]:D men det er ikke 100% sikkert på at jeg får akvarium da men jeg og mamma skal snakke om det da hun kommer hjem fra littauen
Det ordner seg som regel for snille gutter =)
Kan jo legge til at om du får akvarie fra din mor, bør du lese både om oppstart av akvarie og en del om forholdene fiskene trenger som du bestemmer deg for. Fisker er avhengige av forskjellige forhold som temperatur, str på akvarie, vannverdier og ellers det som hører med =)
At det er en spennede hobby skal være sikkert =) Og en siste ting, jo større akvarie du kjøper, jo bedre =) Om en kjøper et lite tar det ikke lange tiden før en ønsker seg et større =)
Postet 27.07.13 kl 00:46
Postet 27.07.13 kl 12:31
FiskmakkerHar lest en del om Apistogramma Cacatuoides og L-129 som jeg vil ha også et par snegler kanskje. Men er ikke helt sikker enda. Men Kakadueciklidere skal jeg værtfall ha.
Skal du drette apistogramma anbefaler jeg deg IKKE å ha maller eller corydoras i samme kar. Maller tar veldig ofte egg om de får muligheten til det og cory får som regel gjennomgå når apisto har egg eller yngler. Cory er kjent for å være veldig vimsete og ikke helt oppfatte farer =)
Postet 27.07.13 kl 13:40
Postet 27.07.13 kl 15:27
Endret: 27.07.13 kl 15:27
Postet 27.07.13 kl 19:31
Postet 27.07.13 kl 20:36
Fiskmakkerok men hvor stort er Kakadueciklide karet ditt og åssen er det med algevekst i det? Her i vårt hus har vi sabla masse vinduer og vi har ingen kjeller. Så er litt redd for algene Det eneste stedet hvor det ikke kommer lys er under trappa men der har vi en gigantisk bokhylle!
Har i utgangspunktet et 160L kar som hovedkar til mine VF cacatuoides, men har tatt ut en han til hua og brykt 63L som lekskar og har yngler nå i 2 stk 63L. Så fort hua har lagt egg fjerner jeg hannen før eggene klekkes. Derfor blir karene på 63L her oppvekstkar og til tider lekskar for par.
Har også en 222L MED DET FØRSTE KULLET JEG FIKK PÅ MINE vf cacatuoides. Der oppdaget jeg faktisk yngler i dag. Noe jeg synes var litt tidlig ettersom hua ikke er større enn 30-35mm lang. Men utrolig gøy da =)
Postet 27.07.13 kl 20:57
Postet 27.07.13 kl 22:52
Postet 27.07.13 kl 22:56