Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 174)

Mikroorm-kultur, bilder
Hei Elin H

Her er de lovede bildene av mikroormkulturen min.

Synes fortsatt det ser ut som fuktig avtrykk etter klissete grøt, de greiene oppetter kanten på boksen... :p
Men nå i morges har jeg jo sett at overflaten på kulturen faktisk rører på seg! Det liksom "vrimlet" litt da jeg holdt den, tilfeldigvis, rett under en spotlight i morges. Det er første gang jeg har sett noe som beveger seg der.

Hvordan er dommen? Hehe Har jeg nesten drept nok en kultur, fjerde forsøket mitt faktisk på å få til dette fine yngelfôret, eller er det noe å mate med i den?

[External Image]

Nærbilde
[External Image]


[External Image]
Her er det liv, rai rai :p

Ser du på bildene dine, ser du enkeltvise mikroorm... de tynne hvite trådene. Men dte er veldig få, det er nok derfor du synes det ser mer ut som grøtrester enn mark.

Prøv å drypp noen dråper vann på kulturen, og sett den på et lysarmatur så den får litt varme. Så kan du se om det blir noe fart på dem. Og så fort tørrgjæren er i hus, drysser du litt tørrgjær over også. Ser den tørr ut (at kulturen er så tørr i seg selv, at gjæren bare ligger der, drypper du noen dråper vann oppå gjæren også, bare så den begynner å løse seg opp. Med litt flaks har mange kravlet opp på kanten i morra, og da kan du lage en ny kultur, og skrape av en god klump mikroorm fra kanten og flytte over i den nye

Jeg skal sette en ny kultur i dag... kanskje jeg skulle lagd en bildeserie som viser hva jeg gjør?!
ElinH
Jeg skal sette en ny kultur i dag... kanskje jeg skulle lagd en bildeserie som viser hva jeg gjør?!


Det synes jeg absolutt du bør gjøre! Veldig gjerne!


Synes faktisk vi to kan lage en artikkel av dette med mikroormkulturer og klekking av artemia til yngel. Mange som kunne tenke seg det, tror jeg. Masser av bilder bør det være, så alt blir forklart skikkelig (et bilde sier mer enn tusen ord mange ganger).
God idé, Mona!

Skal jammen få tatt bilder av hvert eneste steg i laging av mikroormkultur i dag Og ja, et bilde er oftest mye mer informativt enn en halvside tekst!
Da kan jeg ta meg av bildeserie om hvordan man går frem med artemiaklekking, da Skal huske å ta bilder av det fra starten av neste gang jeg setter en beholder til klekking og høster fra den.

Så du synes det var lite mikroormer i den, ja? Det ante meg at noe muffens var på gang. Men jeg skal følge rådene, gi den tørrgjær og dryppe noen dråper vann på den og se hva som skjer. Har også satt den varmere.

Ja, det var veldig lite mikroormer. Skal ta noen bilder av den kulturen jeg har gående når jeg lager bildeserien i dag, og da får du se hvordan siden på en beholder ser ut når det er mye liv En liten "hvit vegg" av orm skal det være

Men vann, litt mer gjær, og varm plassering så vil de nok snart kravle oppover. Så lenge du så at overflaten bølget, er det egentlig mye orm der, det er bare det at de holder seg oppå kulturen fremfor å krype på veggen.
Ja, det var microorm=) Ja, min mocroorm og er alle 4 veggene helt dekket av microorm. Men ElinH hadde vist bilde. Men hvorfor bare overser du innlegg fra akvarister som ikke er så proffe..? Du overser mine innlegg iallfall.. Unnskyld, var kanskje litt frekk, men eg bare spurte=)
Så fint med egne bildeserier av mat til små mager
Bilder sier mer enn tusen ord,det er riktig det.

Men ser på bildet av kulturen din Mona,og den ser ut til å være for fuktig.
Det beste er jevn tilgang på luft,vet ikke hvor ofte denne er luftet?
Takker så mye for svaret ditt, Nemo321, jeg leste det faktisk veldig nøye det du skrev om microorm

Da jeg sendte mannen min i butikken i dag for å handle disse greiene for meg, passet jeg på å si til mannen min at det måtte være enten babygrøt med hvete og mais (det var det du som du foreslo), eller den med havre i tillegg som Elin foreslo. Butikken hadde ikke den med mais da, så det ble den andre.

Så jeg leste det og lærte av det Beklager, jeg skulle skrevet tusen takk for råd og hjelp Det var ikke meningen, jeg hadde bare hodet mitt litt i tåka

Nemo 321
Ja, det var microorm=) Ja, min mocroorm og er alle 4 veggene helt dekket av microorm. Men ElinH hadde vist bilde. Men hvorfor bare overser du innlegg fra akvarister som ikke er så proffe..? Du overser mine innlegg iallfall.. Unnskyld, var kanskje litt frekk, men eg bare spurte=)
frosken
Men ser på bildet av kulturen din Mona,og den ser ut til å være for fuktig. Det beste er jevn tilgang på luft,vet ikke hvor ofte denne er luftet?


Jeg har teipet igjen hullet i lokket, men åpner den daglig for å se og for å gi luft til kulturen. Fikk høre at det skulle holde, at man da ikke behøvde luftehull i lokket.

Jeg trodde en stund kanskje det var noe galt med fuktigheten på grøten, enten for tørr eller for våt, og at det var derfor det var lite mikroorm å se. Men når jeg heller på boksen på skrå, så sklir det ingenting rundt. Ingen væske som renner, og ikke grøten heller. Den er liksom veldig fast. Egentlig tørrere enn jeg trodde den kanskje burde være, men jeg var så usikker så jeg har ikke tilsatt noenting.

Men uansett bestemte jeg meg for å gi den tørrgjær og noen dråper fuktighet i dag. Jeg strødde først på litt tørrgjær spredt over kulturen, så ventet jeg litt for å se hva som skjedde. Da gjærkornene ikke trakk til seg fuktighet, men lå der like tørre omtrent, så dryppet jeg noen vanndråper rundt om. Ikke mye, bare litt.
Var det riktig?

Det er nå gjort et tappert forsøk på å få fart i kulturen iallefall For mikroormene er der, det så jeg jo i dag, siden det liksom beveget seg over hele skåla (som om grøten plutselig levde, hehe). Men jeg må tilstå at jeg bare har hatt den stående lunt og varmt de siste par dagene, for før det hadde jeg glemt den stående på gulvet noen dager... oops. Litt kaldt for mikroormene der, tror jeg, det er ganske gulvkaldt her.

Nå er det uansett rettet opp i tre ting; varme, fuktighet og tørrgjær
Er tørrgjæren maten deres forresten? Er det den de lever av?


Her er Mona O rustet til kultivering av mikroorm!

Grøt og tørrgjær, samt den tomme rekeboksen jeg har tenkt å bruke til kultiveringsskål for mikroormen. Er den ok? Masse fin kant å høste fra, og gjennomsiktig i plasten.

[External Image]
Perfekt boks

Og ja, det er gjæren som er maten deres etter det jeg har skjønt.

Kan jo skrive det her også, selv om jeg kommer til å lage en notis på det i min tråd.

Kulturen basert på barnegrøt er en uke igammel i dag, og full av liv. Det jeg merker er at grøten er langt bløtere enn når jeg har laget med havregryn. Den var ikke det i utgangspunktet, men har blitt det gradvis i løpet av uka. Nå er den såpass bløt at selve kulturen sklir om jeg heller boksen litt på skrå.

Når det er sagt - ser absolutt ikke ut som om dette er noen bakdel! Masse mikroorm, og... uten at jeg kan sette fingeren på hvorfor, virker det langt mer "appetittelig" (kan man si slikt om mark?!) å høste fra denne kulturen fremfor havregrynkulturer. Skal tenke litt over hva denne forskjellen består i, for jeg klarer ikke å sette fingeren på det. Men jeg er veldig fonøyd med mikroormkultur lagd på barnegrøt, det er helt sikkert!
ElinH
Perfekt boks :-)


Supert, for jeg har 2 av den Da kan jeg bruke den andre til "reserve-kultur" eller å sette en ny kultur i når den første begynner å bli for gammel.

Gleder meg egentlig til å ta fatt, og lære meg dette skikkelig

Og tusen, tusen takk for hjelp, til alle som har bidratt med råd og vink
Inaktiv bruker
Men, lurer bare på en ting. Bruker dere ikke sukker til microormkulturen? Jeg strør alltid litt sukker på toppen (etter laget med tørrgjær). Kanskje unødvendig det eller? Går det like bra uten tro?
Torhild
Men, lurer bare på en ting. Bruker dere ikke sukker til microormkulturen? Jeg strør alltid litt sukker på toppen (etter laget med tørrgjær). Kanskje unødvendig det eller? Går det like bra uten tro?


Frosken har sukker på sine, så det er sukker i den jeg kjøpte av henne også antar jeg Det står i bruksanvisningen som jeg fikk med mikroormkulturen, at sukker og tørrgjær skal strøs på. Jeg tok ikke sukker på "etterfyllingen" jeg gjorde på min kultur i dag, men det burde jeg kanskje gjort? Jeg tok kun tørrgjær på.
Jeg bruker sukker når jeg setter en ny kultur, men ikke når jeg strør over noen korn gjær "undervegs"

Snart ferdig med å sette ny kultur nå, og har tatt bilder underveis. Vet ikke hvor jeg skal legge disse bildene, men det finner jeg ut :p Kanskje en tråd under "fór og fóring"
ElinH
Vet ikke hvor jeg skal legge disse bildene, men det finner jeg ut :p Kanskje en tråd under "fór og fóring" :-)


Det hørtes ut som et passende underforum, ja
Kanskje vi kan spørre om tråden kan klistres, så poster vi både tekst og bilder der, på det underforumet? "Hvordan lage levende yngelfôr hjemme" eller noe i den stilen. Så fortsetter jeg med mine bilder og bidrag når jeg har tatt min bildeserie av artemiaklekkingen...?
GJÆR OG SUKKER: Det er som i vanlig bakst,at det får fart på gjæringsprosessen til det ferdige resultatet kommer.Havregrynene løser seg raskere opp på den måten,men jeg har prøvd uten gjær også og det går også flott.Det går kanskje en dag eller to ekstra før ormene kommer ordentlig i gang med formering og spising.Inntil det skjer,så lever de av gammel kultur oppå den gamle
Og ja,kulturen kan med fordel stå lunt,det blir jo som med oss.Vi er jo mer "livlige" i sommervarmen enn i denne forbaskede snøføyka og kulda.

GJÆR:Sitat: "Og ja, det er gjæren som er maten deres etter det jeg har skjønt. "
Svar: Det er nok baregrøt/havregrynsgrøt som er maten og ikke gjær.For i de kulturene jeg har prøvet her hjemme uten gjær,der er det like mye liv som i de med gjær.Det er en kickstart for at grøten blir spiselig for ormene,med barnegrøt så er den jo på en måte ferdig bløtet.
Det er derfor jeg lurte på hvor lenge den holdt,siden den på en måte er raskere i gang.
Men folkens,nå har jeg kjøpt barnegrøt jeg også.Gjemte den under en pakke med corn flakes i butikken så ingen begynner å spekulerer i hva jeg skulle med den...

Ellers i havregrynsblandingen,så skal det ikke flyte rundt for mye.Men jeg så randen med væske på bildet.Det var derfor jeg mente at den var for lite luftet/fuktig.
Men når ikke gjær kornene trekker til seg vann,da gjorde du rett i å tilføre litt.
Men det er nok mer liv i bollen enn du tror,det er mange som har fått seg en aha opplevelse når de har sett på innholdet i veldig sterkt lys.

Jeg vil tro at det er resultatet av gjæringsprosessen som er det de lever av. Når man ikke bruker gjær, vil det likevel komme igang en gjæringsprosess i grøten etterhvert, men langt senere, ettersom man ikke tilfører gjær (som kickstarter gjæringsprosessen). Sukker øker også farten på gjæringsprosessen, da sukker er noe av det gjærsoppen liker.
Jepp Inger Anne, det er jo slik det er

Men, utålmodig som jeg er, orker jeg ikke å vente på at dette skal starte seg selv, når det er så enkelt å "kickstarte"

Nå er forresten bildeserien ferdig... Muligens sterkt preget av hastverksarbeid, men... skitt au.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap