Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 175)

Det yngste Green Laser kullet:

I går fant jeg 3 døde C. Green Laser yngel, og i dag 2. Det skulle bety at det nå er under 90 igjen, dvs 88 yngel igjen nå (om jeg har holdt tellingen riktig).

De tre siste dagene har det altså falt fra yngel hver dag, og det er for ofte og litt fler enn jeg er komfortabel med. Så nå begynner jeg å bli litt engstelig.

Det første jeg begynte å mistenke, er at kanskje har jeg vært uheldig og fått bakterier i glasset med ON IBBS... det har nemlig begynt å lukte litt av det. Ikke mye, ikke nok til at jeg ble sikker på at "Oj, dette må være dårlig", men jeg lurte litt på det, ja. Jeg har bare litt igjen på bunnen nå uansett, etter 3 ukers daglig bruk. Det kan være at jeg ikke har rengjort plastspatelen godt nok, den jeg bruker til å ta ut dagsdosen med, så det har kommet bakterier i glasset. Jeg har nemlig lagt merke til at fôret har begynt å mygle (mugne) utrolig fort i akvariet i det siste! Allerede 12 timer senere er det mugg på det.
Siden det likevel bare er et syltynt lag igjen på bunnen i glasset, så kaster jeg resten nå. Ingen vits å gamble

Jeg fant frem den gamle posen med avskallede artemiaegg (ikke boksen med Zoogro's som ga sånne problemer med forrige kull), og ga avskallede artemiaegg til yngelen nå i formiddag. Glemte jo helt at det stod og putret en artemiaklekker på hylla rett bak meg... :p
Men den kan de få fra senere i kveld.

Med det eldste Green Laser kullet er alt bare bra, full baluba tralala
I dag skal jeg selge mine Corydoras trilineatus, og karet de går i skal tømmes helt. Det er den øverste 98 literen i den eldste reolen min med slike helglass-kar i.

Det er en innvendig Papillon bakgrunn i karet, og den er fullstendig håpløs å ha med å gjøre... aner ikke hva jeg drev med da den ble montert inn og silikonert, for den er slik at den lener seg fremover og er altfor langt UT i karet. Nede også, men øverst på den er verst, og den tar uforholdsmessig mye plass. I tillegg har dette karet vist seg umulig å bli kvitt penselalgene i, og nå er bakgrunnen også fått en god del av det. Så nå er prosjektet at den skal tømmes når fiskene flytter, og bakgrunnen skal skjæres ut med Stanley kniv og fjernes helt. Den kan skrubbes i dusjen, men jeg tror ikke jeg kommer til å bruke den igjen her.
Så for meg å kanskje skulle installere HMF filter her også. Det hadde vært veldig greit (yngelsikkert osv)

Nå har jeg løftet av lysbjelken i Woha-armaturet og lagt den på skrå på toppen av porsareolen, sånn at jeg har lys mens jeg arbeidet. Den digre trerota som var i karet krevde nemlig en god del lirking og makt for å få ut :p Og da måtte lyset tas bort så lenge. Nå er rota tatt ut, står på et håndkle på gulvet. Det er massevis av flott javamose på den... men den er også full av penselalger på de plassene mosen ikke gror. Så den skal skrubbes og rengjøres den også, tømme kokende vann over den. Eller kanskje jeg skulle prøve ut det trikset jeg hørte om? Det trikset består av å gni inn penselalgene med Aquasafe, la virke en stund, og så dør algene av det. Rota må selvsagt være over vann da. Men jeg har ikke akkurat Aquasafe, for det er et Tetra-produkt. Men jeg har Aqua Medics motsvarighet; AquaLife. Får prøve det, og se hva som skjer

Nå er rota iallefall tatt ut, og fiskene klar til å fanges :p Det blir litt av en jobb, for siden bakgrunnen lener seg fremover, klarer fiskene å klistre seg under den nederste delen mot sanda så håven ikke kommer til.

[External Image]
98 literen ble tømt i går, og gruppen på 12 C. trilineatus flyttet. Solgt til en ung mann i Østfold.

Nå står 98 literen på høykant i dusjen, oppå et håndkle, og jeg holder på å renskrubbe det med varmt vann og en stor neve filtervatt. Det var litt plundrete først, å få skjært ut den innvendige bakgrunnen, men når jeg først fant teknikken og etter at jeg hadde knekt to blad på kniven, så gikk det

Bakgrunnen er kastet ut i snøen så lenge, vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den enda. Hive den, tenker jeg. Vet ikke om jeg orker å skrubbe den ren for penselalger, det kommer til å ta en evighet... og mye vondt i skulderne.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal ha i denne 98 literen enda, men det pleier jo ikke være noe problem å fylle opp akvarier :p Det dukker nok opp noe. Men jeg har litt lyst å lage HMF-filter her... Jeg har et par glass-staver i riktig lengde og silikon allerede, så.... Eller kanskje jeg skulle bestille Juwel Rock bakgrunn og lage av den, slik som i 160 literne?

Tok noen bilder fra 128 literen jeg har tetraene mine, Pyrrhulina zigzag, i går. Det karet har vært halvfullt av et tjukt teppe flyteplanter i overflaten i lange tider, men nylig så tok jeg og fjernet alt sammen og slapp inn mere lys i karet Så reddet jeg ut noen navnløse stilkplanter fra 85 literen med Corydoras metae, for der er det en stor alt-etende CRS koloni som skreller i seg alt de finner av grønt! De spiser opp plantene, rett og slett! Det er bare to planter som får være i fred; javamose og H. zosterifolia. De har gnafset litt på sistnevnte også, men ikke så mye.

Denne planten jeg reddet ut derfra, fikk jeg i posten av en akvarist jeg kjenner, men jeg vet ikke navnet på den. Rekene begynte nede på stilkene, og åt seg oppover. Rekene satt tett i tett oppover stilkene og plukket, plukket og plukket, dag ut og dag inn. Stilkene sto til slutt igjen med bare korte filler, bladene var spist opp. Toppene var imidlertid igjen, så de knep jeg av og reddet, og plantet dem så her i 128 literen. Etter at flyteplante-dekket var fjernet, ble det lys nok til å sette dem til høyre i karet.
Nå har de begynt å ta seg opp litt, de har sikkert slått rot nå, og har så smått begynt å vokse litt. En utrolig pen plante.

Noen som vet navnet på denne?

[External Image]

[External Image]

Sjefshannen blant tetraene
[External Image]




7 uker gamle Green Laser yngel
Jeg tenkte jeg skulle ta noen bilder av Green Laser yngelen i 98 literen i dag, det er liksom det "store" kullet. De er jo 7 uker gamle nå
Men de er av en eller annen grunn så vriene å få gjengitt fargeriktig på bilder! Argh. I tillegg har de plutselig fått det for seg at de skal bli skvetne nå, så når jeg kommer valsende så stikker de av. Det gjorde de ikke før. Nå ligger de i halvskyggene under mosen og glor på meg, og da blir det dårlige bilder i halvskyggen. Så det ble bare et halvbra bilde derfra.
Så gikk jeg bort til 85 literen, der jeg har 8 yngel fra samme kull, men som er en del større og også har kraftigere farge enn sine søsken i 98 literen.
Da gikk det litt bedre

Jeg har mere bilder å poste i kveld, jeg tok litt her og der i akvarierommet før lysene ble slått av i stad

Dette er fra 98 literen. Disse er minst i størrelse.
[External Image]

Kullsøsken fra 85 literen. Fetere, større og mere fargesterk
[External Image]

[External Image]

Venusfiskene er det lenge siden jeg har lagt ut bilder av, kom jeg på da jeg stod og fotograferte på akvarierommet. Og de var så klare og fine i fargene i dag, etter at jeg i helga under vannbyttet omgjorde litt på hvordan filterets vannutløp kommer ut i akvariet. Det likte de. Veldig fargesterke nå.

[External Image]

Stim
[External Image]

Close-up
[External Image]


Endelig knep jeg noen Corydoras yngel fremme i den nederste 160 literen - mens jeg hadde kameraet i hånda!

I dette karet på 160 liter har jeg Corydoras oiapoquensis og Corydoras atropersonatus. Det er den førstnevnte som leker og legger egg jevnt og trutt her, så det er fra dem yngelen jeg ser kommer fra.

De er mange småtroll har jeg skjønt, flere enn jeg trodde, men smarte små rakkere som vet å søke kamuflasje der de er mest usynlige blant eikeløvet på bunnen. Står man helt stille og studerer karet på nært hold, kan man se at det begynner å røre på seg både her og der etter en stund. Frem under eikeløvet kommer perfekte små kamuflasjefargede småtroll. Dersom de er usikre på om de blir observert men MÅ forflytte seg, så beveger stikker de lynkjapt fra eikeløv til eikeløv bortover. Piler over sandbunnen, tar en pause og ligger helt stille under eikeløvet for å se om noe skummelt skjedde, før de tar sats og forter seg videre til neste eikeløv

Åh, hvem orker vel å holde Corydoras i akvarier med GRUS, når man ser hvor perfekt tilpasset de er et liv på sand? Og gjerne med litt eikeløv spredd rundt i tillegg. Det gir en fabelaktig følelse å sitte og studere dette karet. Det er relativt stort, 160 liter, men huser bare 14 små fisk totalt (7 av hver av de to nevnte artene). Karet kan se tomt ut i blant, men jeg elsker det! Å sitte og se på det og vente til man får øye på noe i jungelen... det er spennende og fascinerende Og når jeg nå ser hvordan livet går sin gang her, yngel dukker opp og klarer seg selv, fiskene leker og hele karet har vokst til fint... da blir jeg glad!

Må snart fornye beholdningen med eikeløv i dette karet nå, ser jeg. Evt dra opp litt av alt det som er begravd i sanda etterhvert

Her er et par små Corydoras oiapoquensis på tur ut og smaker på mygglarvene. Kult å se de ligge der og suger på mygglarva som spaghetti

[External Image]

[External Image]
Jeg tror microormkulturen min kanskje begynner å livne til ! Så plutselig at på den ene enden av bollen var det noen "hvite kladder" med orm som kravler. Kjempekult! Så mange har jeg ikke sett før!
Dette blir kanskje snaskens for yngelen i morra!

Jeg hadde blandet sammen bittelittegranne babygrøt med litt vann slik at det ferdigblandet ble en teskje grøt ca, la det i den gamle kulturen oppå havregrynene, strødde på noen sukkerkorn og noen gjærkorn. Og ikke så lenge etterpå begynte ormene å krype som gærne. Hva, prøver de å rømme fra mine..eh.. matlagningskunster?
Eller er dette et resultat av at jeg strødde på mere gjær på lørdag?

Men dette er sånn microormkulturer skal se ut, ikke sant? Nå kravler de sånn de skal. Selv om de bare gjorde det på ene siden av bollen da... det var tomt rundt resten, men det er da en begynnelse, og det er sånn det egentlig SKAL se ut (over hele), ikke sant?

[External Image]

[External Image]
Jepp, det er sånn det skal se ut. Nå som du har fått det til vil du se hvor enkle de egentlig er. Jeg gruet meg litt selv i starten fordi jeg trodde det kom til å bli en masse mas, men jeg er positivt overrasket.
Noen ganger glemmer jeg kulturen og den blir stående i flere uker uten inngripen fra meg, men likevel har det vært liv oppi der, kanskje ikke mye men nok til å starte en ny kultur.
Sorry, Mona! Jeg hadde lagt meg

Men jepp, slik skal det se ut! Det skal nok egentlig være enda mer klatring - som du sier, men det der er jo absolutt bedre enn ingenting
ElinH
Sorry, Mona! Jeg hadde lagt meg :-) Men jepp, slik skal det se ut! Det skal nok egentlig være enda mer klatring - som du sier, men det der er jo absolutt bedre enn ingenting :-D


Ja, det ante meg at du hadde lagt deg, men postet det så du kunne se på det i dag Måtte jo knipse mens det så sånn ut.
Idag var det mindre igjen, men jeg klarte å skrape ut en bitteliten dose så jeg kunne gi de yngste Green Laser ynglene en smakebit iallefall. De kjente lukta med en gang, og det ble stor aktivitet mens de snuste febrilsk rundt på bunnen for å finne kilden til go'lukta Gleder meg til jeg får en skikkelig kultur oppe og går, dette var utrolig lettvint

Jeg bestemte meg for å lage HMF hjørnefilter i denne 98 literen også, den jeg tømte etter at C. trilineatusene ble solgt. Egentlig ikke nødvendig, jeg har jo Eheim Pro 2224 til det, men det er greit å slippe så mange utvendige filtere som tar plass. Og jeg liker disse HMF filterne Den algebegrodde bakgrunnen gikk heldigvis lett å skjære ut.
I går malte jeg utsiden av bakglasset svart med akrylmaling fra Panduro. Det var siste rest med maling i den boksen, men den har holdt til mange akvarier
Når jeg maler glass, så "stempler" eller dotter jeg malingen på med en bit svamp. Det blir best resultat på glass.

I dag var det å snu akvariet og få silikonert inn glass-stavene som skal holde HMF filtermatten på plass i hjørnet. Nå tenkte jeg meg nøye om, før jeg valgte side i karet for dette, høyre eller venstre. Det glemte jeg å ta med i beregningen i den øverste 160 literen, HMF filteret ble laget i venstre hjørne, og dermed ble ledningen til powerheaden der for kort til å nå bort til stikk-kontaktene til de akvariene som står til høyre... :p Der måtte jeg da til med skjøteledning.

Så i denne 98 literen passet jeg på å lage HMF filteret i venstre hjørne, siden stikk-kontaktene til denne raden med akvarier er til venstre for karet.

Nå er jobben gjort, og det skal bare stå og herde og tørke en stund.

Og jeg har forresten mistenkt at L144 hannen min ligger og ruger på et nytt kull i det siste. La merke til at han en periode nå har vært på markedet og shoppet etter ny bolig. Han fant en i nabolaget, bare 80 cm unna den gamle kåken faktisk, og siden han var eneste budgiver, vant han budrunden og kunne flytte rett inn. Solgt til herremannen med stor bart! :p
Lyste inn i den nye boligen hans i formiddag, og i taket så jeg at det hang store eggeplommer med hale og viftet Hannen vifter også som en gærning. Automatisk Air-Condition var ikke inkludert i den nye boligen, så det må han lage selv.

Det er vanskelig å ta bilder, siden hulen hans står litt vridd. Men jeg er glad han endelig har akseptert det og flyttet ut av den gamle, lille kokosnøtta. Den var så liten.

[External Image]

[External Image]

Dagens bilder av Corydoras yngel
Dette er fra 85 literen jeg bruker som "barnehage" for Corydoras yngel. Der har jeg mange C. metae yngel i tillegg til 8 Green Laser, og kanskje et par C. oiapoquensis yngel om jeg er heldig.

Det er helt forbløffende hvor ulike de forskjellige artenes yngel er mht vekst-hastighet. C. metae er veldig sentvoksende. C. metae yngelen på bildet er ganske mye eldre enn kompisen sin som er en Green Laser

[External Image]

[External Image]

Søt
[External Image]
Inaktiv bruker
fine bilder du har tat mona =
Det slår meg etter å ha lest her, det er merkelig at green lazer er så sjeldne i handelen når de får slike store kull med god veksthastighet. De burde jo vært litt fler rundt omkring.
Vet du hva grunnen er?
Galemor
Det slår meg etter å ha lest her, det er merkelig at green lazer er så sjeldne i handelen når de får slike store kull med god veksthastighet. De burde jo vært litt fler rundt omkring. Vet du hva grunnen er?


Kanskje at relativt få mennesker har den foreløbig, eller kanskje få har fått lek og egglegging på den hittil? Det er ikke så lenge siden den egentlig var umulig å få tak i det hele tatt her til lands. Det tar jo litt tid å spre avkommet også Først skal man ha den voksne gruppa en tid, få dem i lek, drette opp avkommet og så vente til de er gamle nok til å selges.
Jeg har en 128 liter med innvendig bakgrunn, der det er fyllt blåsvampterninger bak hele bakgrunnen. Dette er altså filteret. Drives av en powerhead. Dette har nå ruslet og gått urørt i 2½ år. Satte det i drift tidlig på sommeren -06 (mai, juni). Har imidlertid merket at det snart er på tide å ta den første vedlikeholdsjobben, og få fjernet noe slam fra baksiden.

Tenkte jeg skulle ta en sjekk og se hvordan det så ut. Da jeg fikk kronglet meg plass og kikket inn bak der i dag (akvariet står veldig nær et hjørne) så jeg noe hvitt i mørket. Hm, hva er det? Hentet lommelykta og lyste inn i mørket... ojsann, det var en Pyrrhulina zigzag! Den er garantert kommet bak der som yngel via innsugsristen nede i karet. Den så imidlertid ikke ut til å lide så stor nød, den var minst 3 cm og ikke for tynn.
Eneste måten å få den ut på, var å slamsuge den ut med slange. Som sagt så gjort. Da kunne jeg jo like godt forsøke å slamsuge ut litt slam på bunnen også, hvis jeg bare fikk kronglet meg plass til å stikke "sugerøret" nedi.
På tredje forsøk fikk jeg tak i ungfisken. Den raste ned i bøtta, der jeg bare kunne håve den opp og plassere den på riktig side av bakgrunnen i karet. Den så litt sjokkert ut over å komme i lyse omgivelser Den så også ut til å ha noe litt snodig med halefinnen, eller haleroten rettere sagt, men bortsett fra en litt rufsete ryggfinne (etter turen gjennom slangen sikkert) var den i fin form. Den har sikkert levd på reker bak der, for det er alltid mange av de som forviller seg bak slike innv.bakgrunner.

[External Image]


[External Image]
Idag var silikonen ferdig tørket i 98 literen på gulvet, og svampen kunne skjæres til og skvises på plass. Den ble 26 cm bred, og dannet en litt krapp bue mellom glasslistene som danner HMF filterhjørnet. Avstand fra hjørnet og ut til hver av glasslistene er 15 cm. Akvariet er 80 x 35 x 35 cm.


[External Image]


Og endelig kunne armaturet legges på igjen, og akvariet løftes opp fra gulvet og inn på plass øverst i reolen igjen.
Usj, finger- og håndavtrykkene over hele glasset... :p
[External Image]


Nå må jeg bare finne slange til powerheaden (bak filterhjørnet), og kappe den i passe lengde og føre den ut gjennom et hull øverst i svampen. Så må jeg vaske sand og sette det hele i gang...*stønn* Jeg hater sandvasking. Det er en møysommelig og tidkrevende jobb.
[External Image]
Er det grov type svamp,eller fin?
Hvor tykk er den?
Kjempesmart opplegg
frosken
Er det grov type svamp,eller fin? Hvor tykk er den? Kjempesmart opplegg :-D


Det er medium Altså midt i mellom grov og fin.

Grov: 10 ppi
Fin: 30 ppi
Medium: 20 ppi

Den er 5 cm tykk. Jeg kjøpte ved en feil 10 cm tykke svampmatter, men de ble kjapt skåret i to like tykke ved hjelp av den lengste og skarpeste kniven i huset. Så da hadde jeg to matter på 5 cm tykkelse

Jeg har kjøpt mine svarte svampmatter HER hos den danske nettbutikken Unimati. De fås i både 5 og 10 cm tykkelse.

Har enda en matte liggende på lur, for dette blir ikke siste gang jeg innstallerer denne typen filtrering Har en 85 liter som venter på tur også (den står tom og tørrlagt i påvente av at jeg skal begynne). I tillegg har jeg to 160 litere og en 98 liter til med slik HMF filterløsning

Ja jeg skjønner at dette er en flott løsning til akvarium med et slikt pumpesystem.
Så jeg har noen prosjekterklare for sommeren som venter på oss ,så kan jeg stå ute og gjøre som jeg vil.(Ikke alle er like forståelsesfulle om de hadde funnet et akvarium i dusjen for å si det sånn)

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap