Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 176)

Hvilke pumpestørrelser og mattearealer har du i de ulike karene med HMF?
Humunukuapuaa
Hvilke pumpestørrelser og mattearealer har du i de ulike karene med HMF?

Jeg husker ikke hva den ferdige størrelsen ble på matten i f.eks. 160 literne, dessverre (men det er mulig jeg har notert det lenger bak i tråden på akkurat 160 literne? Må sjekke)
Men det er i grunnen bare å ta på øyemål ved å holde svampmatten rett over karet i bøyd fasong, og se ned mot karet. Da ser man hvor man bør plassere glasslistene eller det som skal holde matten på plass sånn ca. Matten holdes bøyd i en passende bue, da ser man hva som trengs.

Eller misforstod jeg spørsmålet ditt ang. hva du mente med mattenes arealer..?

Pumpestørrelsene er nok smak og behag fra person til person, og ikke minst;
hva slags fisk man skal holde i karet
Her hos meg har jeg lavt antall liter i timen, det er veldig rolig sirkulasjon med andre ord. Jeg bruker JBL ProFlow Mini, enten modell 400 eller 600 avhengig av akvariets størrelse, fordi den er justerbar mht antall liter i timen den pumper. Jeg liker ikke storm i karene mine, og bruker ikke powerheader som bare pøser på uten justeringsmuligheter Selv om antall liter i timen er veldig lavt, har matten akkurat samme biologiske effekt. Faktisk mener noen at det er bedre at vannet passerer rolig gjennom filtermatten, slik at filterbakteriene får mer tid til å rense det vannet som passerer. Det er altså ikke noe poeng i å peise på med sirkulasjon, det blir ikke noe bedre bio-filtrering av den grunn.

Opprinnelig ble jo disse HMF filterne alltid drevet av en luftpumpe! Det gir rolig gjennomstrømning gjennom matten, det Men likevel, når de er drevet av luftpumper har de likevel en fabelaktig biologisk filterkapasitet. Har sett på utenlandske forum at mange bruker luftpumper til HMF filterne fremdeles.
Green laser yngel
Jeg har inspisert 45 literen med de yngste Corydoras Green Laser ynglene med lommelykt i morges, og kan ikke finne noen som har falt fra i dag. Men i går fant jeg to. Dagen før det 0. Det skulle da være 86 stk der nå. Sånn omtrent ... Jeg kommer litt ut av tellinga, og det gjør meg litt forstyrret, hehe

Det er ingen frafall hos de eldste i 98 literen, men jeg ser èn der som sliter. Det er en av de minste. Den har vært merkelig i flere dager, så jeg forventer i grunnen hver dag å finne den død. Men foreløbig holder den koken. Oj, hvor mange er de der egentlig? Det har jeg glemt - må bla bakover i tråden og sjekke. Var det nesten sytti...?

Inspiserte mikroorm-kulturen min i dag, og det var i grunnen ikke så mye å se. Drysset oppi litt babygrøtpulver og noen korn med gjær, og ventet litt. En stund senere begynte det å kravle mikoorm på den ene siden av bollen, og da var jeg raskt fremme med penselen og skrapet dem ut. Dyppet penselen i et lite 30 ml mål med vann så mikroormene datt til bunns der, og så sugde jeg opp klumpen med mikroorm med pipette. Det var litt grøtrester i vannet, så det ville jeg ikke ha med i akvariet. Denne dosen med mikroorm ble gitt til de yngste Green Laserne, som fornøyd lå og gasset seg da jeg forlot dem
De hadde faktisk litt oransje mager fremdeles, så de har tydeligvis spist artemia hele natta :p Kanskje jeg ga litt mye i går kveld... Men det er iallefall bra at de har spist så godt! Dette vokser de bra på!

Neste artemia-klekkebeholder er ikke klar før i kveld tidligst, mulig jeg må vente lenger. Forrige klekkebeholder måtte jeg vente 36 timer på å høste fra, men til gjengjeld var det da massevis! Håper derfor at det er nok mikroorm til at jeg kan ta ut et måltid i kveld også, hvis ikke artemiaen er klar.
Yngelen spiser ting som finknust diskusgranulat, det er ikke det, men jeg har veldig lyst å fôre opp disse på mest mulig levendefôr. Det gir så utrolig mye bedre vekst! En god start i livet er viktig





mona o
Eller misforstod jeg spørsmålet ditt ang. hva du mente med mattenes arealer..?

Jeg har forøkt å regne meg frem til rett pumpestørrelse ut fra formlene til Olaf Deters, men tror jeg har endt opp på jordet. Så derfor er jeg litt nysjerrig på hva andre evt har kommet frem til.
Microorm
Hei Mona
Et lite triks for micrormo-kultur:
Legg et lite stykke tørkerullpapir oppå kulturen (jeg bruker et dobbelt lag som jeg fukter med noen dråper vann), men det bør ikke dekke hele overflaten.
Det ligger alltid en mengde microorm oppå papiret og der er det er lett å "høste" med en pensel uten å komme i kontakt med "gugga".
Aha! Takk for tipset, FEW

Snakker om mikroorm... tok nettopp en kikk på den gamle kulturen min, og der kravlet og krøyp det som jeg aldri før har sett i den bollen! Nå begynner det å bli litt sving på sakene - jeg la til littegranne babygrøtpulver og litt gjær, og vips, så frisket det visst opp hele kulturen.

Sånn ser den ut nå - det er mange ganger bedre enn de første bildene jeg la ut av den Det ser ut til at det blir nok å mate med til ynglene i kveld iallefall, hehe.

Nå har jeg fått en kultur til i posten i dag også, og den er smekkfull av orm. (Det gikk tydeligvis veldig bra å sende til tross for kaldt vær, Elin ) Jeg ga grøten i den nye noen timer på å synke ned (etter å ha blitt kastet rundt i postgangen) først, og etter ca 3 timer så tok jeg av lokket, spylte det under vannkrana og tørket det godt. Luftehullene var tette av grøt og lokket fullt av det også, så det måtte gjøres selv om jeg så at det var mange mikroormer på lokket og. Så tørket jeg av noe av kanten på innsiden av bollen, der det var mest grøtklin. Men jeg tok ikke langs hele, var redd for å fjerne for mange mikroormer i prosessen.
Så nå står den og bare godgjør seg
Har også gjort mitt første forsøk på å starte en ny kultur i en ny boks. Måtte bare prøve. Lagde kulturen av babygrøt, strødde på det som skal strøs på, lagde hull i lokket, og hentet så en halv teskje fra den eldste kulturen og la "midt i grøten". Lokket fikk en merkelapp med dato også. Nå får vi se da, om det blir noe i løpet av en ukes tid. Men jeg lurer på om jeg var litt for raus med gjærkornene... det boblet etter en stund! :p (de står på et lysarmatur for varmens skyld) Flyttet litt på den, litt mer i utkanten av armaturet der det ikke er like varmt.

Blir litt gira jeg nå, dette var jo egentlig skikkelig moro! Spennende i grunnen. Skjønner ærlig talt ikke hvorfor dette med mikroorm har sittet så langt inne hos meg, før jeg virkelig satte i gang med det.
Anbefales! Corydoras yngelen elsker det, de går jo helt bananas! Det er lett å se at de har spist også, for magene blir kritthvite, akkurat som den blir oransje av artemia. Og knallrund! SÅ stinne mager får de aldri av noen form for tørt boks- eller pulverfôr! Det er tydelig at dette med levendefôr blir noe helt, helt annet å spise for dem.

Mikro-Mona er i gang! *knegg*

Ene siden
[External Image]

Bollen dreid helt rundt, andre siden:
[External Image]
Jippi!

Så flott at den klarte postgangen! Tempen her har ligget rundt 20 iskalde, i dag tidlig var den 23,6 når jeg dro på jobb. Må si jeg var skeptisk, altså. Så det er godt å høre at den kom frem i live!

Og helt enig, yngelen digger mikroorm. Ser ut til at alt som rører seg får en helt spesiell mottagelse hos små bartefjes
Det er ikke bare yngelen som går bananas av mikroorm. Ser ut som det skjer med meg også, hehe. Jeg er helt rusa på mikroorm, og har nok overfôret masse i dag. Fire ganger har jeg matet de yngste Green Laser ynglene med herligheten i dag... :p Hehe. Det er så godt å se dem spise med sånn iver. Den store iveren ser man aldri ved tørrfôr. Og de fullstappede magene er en fryd å se. Det har krydd av mikroorm i den gamle kulturen min, den har virkelig fått fart på seg. Det aulet oppover kantene, så det var bare å scoope opp med penselen. Full pensel på et strøk.

Får kompensere med noen heftige vannbytter, starting tomorrow.

Akkurat som jeg trodde var ikke artemiaen klar i kveld, ser ut som det er lengre klekketid på denne artemiaen (1½ døgn). Men den ser ut til å være på gang, fargen har fått et oransjeaktig skjær. I morgen er det nok knall oransje og fullt av artemia i den.

Åja, forresten... jeg rappet et planteblad med egg fra Zigzag-tetra hannen min i kveld! Han er en håpløs far! Jeg synes egentlig han har trent lenge nå, men noe bedre blir han ikke.
Han har plenty av damer og egg legges i fleng, så han har stadig egg å passe. Og han greier det... noen timer :p Nå har han hatt egg hver dag i flere dager i strekk, men eggene forsvinner alltid i løpet av første natta. Det er så irriterende å se på. De varer aldri lenge. Faren hans var noe helt annet, han var en super-pappa fra starten av.

I dag hadde altså denne unge jyplingen et nytt blad med egg, de ble lagt ut på kvelden av en av hunnene i haremet hans. De eggene han hadde i går var selvsagt borte i dag morges. Sånn litt spontant stakk jeg bare hånden nedi karet, knep av bladet og løftet det ut. To skritt over gulvet og bort til 85 literen jeg bruker som barnehage til Corydoras-yngel. Der la jeg bladet midt i klasen med stilkplanter som brer seg utover overflata. Der ligger det i ro og relativt beskyttet. Så får vi se hva som skjer. Det fôres ofte i det karet iallefall, og ofte veldig smått fôr også pga det er en barnehage, så det burde være mulig å få opp noen få tetraer også. Orker ikke stresse med det, de som lever opp, de lever opp (om noen). Men nå har de iallefall en sjanse.

Tror jeg skal bla bakover i min egen tråd og sjekke når han egentlig startet med denne farsrolle-treningen sin. Han er jo under ett år gammel selv, bare en jypling, så han er vel litt unnskyldt, stakkar

ETTER-REDIGERT:
Sjekket bakover i tråden, og den unge jyplingen er født i midten av juli ifjor
Han er altså bare 7 måneder gammal, stakkar, så han er vel unnskyldt for å være litt...uerfaren når det kommer til barnepass.
mona o
Akkurat som jeg trodde var ikke artemiaen klar i kveld, ser ut som det er lengre klekketid på denne artemiaen (1½ døgn).

Jeg nevnte frossne naupiler her i tråden din og kom i skade for å si Fina Fisken, men ser at rett navn er Åleds Akvarium AB. Har lagt ved et bilde. Dette er veldig kjekt å ha når en klekking har gått feil eller er forsinket, ikke har/gidder LBBS og glasset med IBBS har surnet.
En plate varer i evighet. Jeg pleier å knekke en liten bit som jeg igjen kutter opp i ganske små terninger og putter i en micro-boks eller lynlåspose. Da slipper hovedplaten å bli tatt ut og inn hver gang du skal ha litt av den.
mona o
Akkurat som jeg trodde var ikke artemiaen klar i kveld, ser ut som det er lengre klekketid på denne artemiaen (1½ døgn).

Humunukuapuaa
Jeg nevnte frossne naupiler her i tråden din og kom i skade for å si Fina Fisken, men ser at rett navn er Åleds Akvarium AB. Har lagt ved et bilde. Dette er veldig kjekt å ha når en klekking har gått feil eller er forsinket, ikke har/gidder LBBS og glasset med IBBS har surnet. En plate varer i evighet. Jeg pleier å knekke en liten bit som jeg igjen kutter opp i ganske små terninger og putter i en micro-boks eller lynlåspose. Da slipper hovedplaten å bli tatt ut og inn hver gang du skal ha litt av den.

Jeg har sett etter det i zoobutikker i Oslo, men aldri funnet det. Hvor har du kjøpt dine? Jeg har hørt rykter om at den butikken med "service fra helvete" har akkurat dette med frosne BBS.... og dit går jeg ikke samma hva :p

Flow rate!
Endelig fant jeg en artikkel der et spesielt tema som opptar meg er tatt opp! Skrevet av mannen som oppfant HMF filterne. Se avsnittet som heter "The meaning of flow rate".

Jeg har i lange tider lest det samme om og om igjen her på AF og NA:
folk opplyser alltid om hvor mange liter i timen tønnefilteret deres presterer å pushe, som om DET borget for den beste biologiske filtreringen. Det er mange som tror at jo flere liter i timen filteret klarer å trøkke forbi filtermaterialet, jo bedre er det. Men det er motsatt!
Jo flere liter i timen, betyr jo også høyere hastighet på vannet som passerer. Det passerer egentlig FOR lynfort!

Antall liter i timen, eller hastigheten på vannet som passerer gjennom filtermaterialet er av stor betydning! Vannet skal passere sakte og rolig gjennom filtermediene, for å gi filterbakteriene den tiden de trenger for å rense vannet skikkelig biologisk.

Jeg har lest dette på Corydorasworld fra andre medlemmer der nå og da de siste par årene. Men det har liksom ikke vært noe å slå i bordet med, hehe, så jeg har ikke sagt så mye. Bare justert ned mine filtere i det stille, mest for å unngå penselalger, men også fordi det bare føltes riktig... og vannkvaliteten har vært prikkfri de par årene jeg har hatt så lav sirkulasjon på mine utvendige EHeim tønnefiltere. Og nå skjønner jeg også hvorfor vannkvaliteten har vært suveren hele tiden i de to karene med HMF filtere, der jeg har powerheader gående på bare halv styrke.

(Takk for linken du ga tidligere, Humunukuapuaa. Jeg har selvfølgelig vært innom denne tyske ingeniørens sider tidligere, men akkurat det avsnittet har jeg visst misset. Godt å få sett det beskrevet og forklart i litt mer "vitenskaplige" termer )

mona o
Jeg har hørt rykter om at den butikken med "service fra helvete" har akkurat dette med frosne BBS.... og dit går jeg ikke samma hva :p


Jeg trodde du var villig til å gå ganske langt for at fiskene dine skal ha det optimalt.
Service er bare en overoppskrytt metaverdi som fiskene dine garantert ikke bryr seg om. Tenk - Seinfelds "Soup Nazi".

Ved å gjenbruke en frossenfôrform kan du fylle opp et kammer eller to når du har produsert for mye. Så slipper du å "dra til helvete" og å kaste prima LBBS.

mona o
Takk for linken...

Helt ok, fint å dele. Takk for at du deler ditt. Sammen vet vi mer vi ikke visste.
Kirsebærrekene har spist opp tetra-eggene på sverdplante-bladet jeg la nedi i går.....
De sitter og plukker dem i seg enda.

Utydelig bilde, men dere skjønner tegninga... de røde kirsebærrekene har kaviar-fest. Det ante meg at det ville skje, men jeg trodde jeg "gjemte" bladet godt nok inni flyteplantekrattet. Men de lukter egg lang vei og kommer styltende i full fart.

[External Image]
Medisinering i barnehagen :(
Jeg er blitt nødt til å medisinere i "barnehagen", 85 literen jeg bruker til Corydoras yngel.

Den senere tiden, ganske lenge egentlig, har det vært et par - tre tilfeller av sammenklemte halefinner og oppoverbøyd halerot på noen av C. metae ynglene Det er kun noen få av de minste som er rammet.
I dag fant jeg en av dem død. Det er den første som har strøket med av dette (som jeg vet om), og nå måtte tydeligvis jeg gjøre noe - men hva?? Jeg aner jo ikke hva som forårsaker det, og derfor aner jeg heller ikke noe om hva slags medisiner som vil fungere. Jeg har lest mange teorier rundt om ang. hva som forårsaker dette merkelige symptomet, men ingen vet noe sikkert.

Jeg besluttet å velge det samme som Inger Anne når hun ikke er sikker på diagnose: Esha Hexamita.

Første dose er gitt i dag. Behandlingen skal gjentas, halve dosen av første dags-dosen skal gis på dag to og dag tre.

Flaks at jeg alltid har et velutstyrt fiske-apotek, det var bare å åpne metallskrinet med medisiner. Jeg hadde Hexamita der, en uåpnet flaske med holdbarhet til år 2012.

Nå krysser jeg fingrene for at dette skuddet i blinde skal treffe blink...


98 liter og sandvasking....
Jeg lurer på hva jeg ville sagt, dersom noen for 15 år siden fortalte meg at jeg 15 år senere ville tilbringe fredagskvelden med å stå og vaske akvariesand.... På den tiden var det jo en helt hårreisende tanke å ikke befinne seg på en pub, et vorschpiel eller et utested fredag- og lørdags-kveldene. Hehe

Endelig er jobben gjort! 15 kg sand er skyllt og vasket og lagt på plass oppi den nyrenoverte 98 literen. Gudskjelov at jeg nå er ferdig med den kjedeligste delen av jobben.

Jeg har varmet vann med varmekolber i mellomlagringstønnene mine, og bruker vann derfra til å fylle opp karet med vann nå. Kunne ikke tappe rett fra vannkranen via slange, pga malingen på utsiden av bakglasset. Ikke etter hva jeg erfarte med akrylmaling og iskaldt vann sist - de to 85 literne øverst i den doble reolen. Der krympa jo malingen og dannet et nettverk av krakkelerte sprekker over det hele da det iskalde vannet ble fyllt i karene. Heldigvis bare malingen da, ikke glasset :p Hehe.
Har testet nå og fyllt karet ²/³ fullt med vann som holder 15°C, og det gikk heldigvis bra. Ingen malingskrymping enda iallefall!

For en utrolig dårlig jobb jeg gjorde da jeg spadde ut den gamle sanda i dette karet med et halvliters-mål.... (den ble kasta). Jeg har åpenbart dyttet borti frontglasset på vei opp med sandfyllte halvlitersmål, for innsiden av frontglasset var dekorert med en hel haug med riper... :-/ Søren også. Men, gjort er gjort. Ikke noe å gjøre med det nå, annet enn å merke seg erfaringen og ikke scoope opp sand ved frontglasset mer :p

På bildet er jeg snart ferdig med å legge oppi den nye sanda i karet.

[External Image]

ETTER-REDIGERT:

Jeg fikk meg en aldri så liten overraskelse da jeg fyllte opp karet med vann istad... Trerota flyter! :p Shit også... men det er faktisk flaks at det er i et kar med Woha armatur, for nå greide jeg å kile trerota fast under lysbjelken som går på langs. Litt hjelp av en svamp som ble klemt i mellom og 1 kg tung flaske, så står den der.

Håper inderlig det der er bare midlertidig... Nå som sanda er lagt i får jeg ikke festet den på bunnglasset med sugekopper. Men jeg har klekket ut en plan B, i tilfelle den viser seg å være langdryg mht synkingen.


Det yngste green laser kullet
Det yngste kullet med Corydoras 'Green Laser' er nå blitt 2 uker og 2 dager gamle. Jeg føler det går en sånn "milepæl" der ved to ukers alder. Da pleier man å være over den første, sårbare tiden.

Det ser ut til at ting har stabilisert seg, mindre og mindre frafall den siste tiden. De som klekkes som svakere individer, faller gjerne fra i løpet av de første par ukene.
Jeg mener det skal være ca 85-86 yngel i dette kullet nå Et hyggelig antall, hehe. Pluss de 68-70 eller noe slikt i det eldste kullet i akvariet ovenfor i reolen, skulle det bli noe rundt 150 av de skjønne grønne

Her er noen bilder jeg knipset av de yngste i kveld.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så godt at frafallet har stoppet, Mona

De er så søte! Og skikkelig gode, runde mager også
Kunne ikke se noen som har falt fra i dag heller, men jeg har ikke løftet på mose-dynene enda. Skal bytte vann etterpå, når de har spist opp dagens første mikroorm-dose
Jeg har intet mindre enn 3 mikroorm-kulturer stående nå, så jeg er sikker på å alltid finne nok mat, hehe. Artemiaklekkingen er ikke klar før tidligst i kveld, men det er helt ok å kun gi mikroorm et døgn. Har lest om mange som fôrer opp yngel utelukkende på mikroorm de første ukene.

Akkurat nå står drillen til lading her. Skal til å skru inn plexiglasslisten på undersiden av den trerota som ikke vil synke :p Håper det funker. Heldigvis er rota flatsagd underst, så det er perfekt å bare klaske lista på og skru (boret hull først i plexien, da). Jeg SKAL bruke den trerota, for den var så kul og uvanlig i formen

Idag er tredje og siste dag med medisinering av Hexamita i "barnehagen"; 85 literen jeg har en gjeng C. metae og noen få C. Green Laser i. Jeg vet ikke helt om jeg ser bedring, halefinneklemming driver de med enda, men de er definitivt mer aktive iallefall. De freser rundt sammen med de andre. Vet ikke om det er medisinen som påvirker dem eller hva. Håper jeg finner en kur, for det nifseste som er, er å ha en snikende sykdom i karene som man ikke aner hva er.

De siste dagene har jeg holdt på med et lite eksperiment. En knøttliten trerot jeg har som det vokser afrikansk vannbregne på, er tung infisert med penselalger. Så jeg tok den ut og la den i en bøtte akvarievann. Det fulgte med en gjeng kirsebærreker. Når rota var i bøtta, tok jeg frem en pakke med Esha Protalon, algefjerningsmiddel på flaske. Sånt noe tør jeg ikke bruke i akvariet... Og det tror jeg var lurt, for en god del av rekene har daua i bøtta! Håper algene gjør det også, for den planten (den har et latinsk navn som minner om en hobbit fra Lord of the Rings, hehe) er utrolig fin. Synd den ble så full av penselalger. Jeg klippet den helt ned en gang, men algene sitter på rota fremdeles (selv om jeg prøvde å fjerne mest mulig).

Har ikke så store håp om at eksperimentet skal være vellykket, men....
Ha! Nå sitter jeg her og gratulerer meg selv med vel utført plan B for trerota som ikke sank!
Det funket som en drøm. Plexiglasslisten ble skrudd fast under trerota med et par syrefaste skruer, og spenningen var stor da jeg satte den nedi igjen og begravde lista dypt i sanden. Behøvde ikke engang bruke stein, vekten av sanden oppå plexiglasslista var nok. Så nå står den der! Yippi!

Jeg har tappet ut alt vannet i karet nå, og skal fylle opp på nytt i håp om at det blir litt mindre grumsete og tåkete.

Har ikke helt planlagt beplantning her, får gå en runde på akvarierommet og se hva jeg finner i de andre karene. Det pleier å gi inspirasjon. Javamose skal det ihvertfall bli.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap