Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 177)

Jeg bestemte meg like godt for å vaske sand til den andre, tomme 98 literen jeg har øverst i reolen ved siden av. Den har også fått montert inn et HMF filter, det stod i grunnen bare og ventet på sand og igangsetting... :p

Har tømt den første 98 literen helt og fyllt opp på nytt, da ble vannet helt klart.
Nå venter jeg på at vannet i mellomlagringstønnene skal lunke seg litt og så fyller jeg opp 98 liter nr to også.


[External Image]

[External Image]



Og til slutt; et bilde fra barnehagen. Masse Corydoras metae småttiser
Jeg synes egentlig Hexamita kuren har hatt en viss effekt, men ikke 100%... så jeg tror jeg skal bytte vann som en helt noen dager, og så kjøre samme kuren på nytt. Det er ihvertfall lovende å se de to som var rammet være i slik aktivitet og spise så ivrig.

[External Image]

Inaktiv bruker
kjempefinebilder du har tat mona =
for noen vakre røtter på de siste bildene dine
Lurer på hva du gjør med all yngelen du produserer :o) ? Det er fryktelig mange her inne som har registrert oppdrett på forskjellige fisk.... leverer dere til dyrebutikker kansje :o) ?
Jeg selger stort sett alt Corydoras-oppdrettet mitt privat selv, ved å avertere dem til salgs under rubrikk-annonser her på Akvaforum.

Det har imidlertid hendt før, da jeg oppdrettet scalarer i hundrevis, at jeg leverte dem til dyrebutikken på det nærmeste storsenteret. Det ble rett og slett for mange for meg å selge alle sammen privat
Jeg har også solgt et kull Corydoras til en butikk, men det var et unntak for det kullet var så svært. Jeg regnet meg nemlig frem til at for å selge alle sammen privat, hadde jeg måttet ha besøk av fremmede mennesker her hjemme hos meg hver eneste kveld i mellom 3 og 4 uker! Det maktet jeg ikke engang tanken på.

Man får selvfølgelig bare noen få kroner pr ungfisk av dyrebutikker, så å selge til butikk er ikke spesielt innbringende økonomisk sett. Men fordelen er at det er fort gjort, man kan levere alle på likt og bli kvitt et helt kull på en og samme gang.

Jeg har dessverre oppdaget at noen av mine Corydoras yngel har samme lidelse som det Sølvi fra Bergen har hatt på så mange av sine. Jeg kjente en iskald klump i magen den dagen jeg oppdaget den første.... skrekk og gru!

Jeg leste Sølvis tråd en gang til, og så etter hva hun hadde forsøkt av medisiner men uten særlige resultater. De bestemte jeg meg for å ikke prøve, for å ikke kaste bort tiden på resultatløs medisinering.

Jeg forsøkte først en 3 dagers kur med Esha Hexamita, men uten særlig effekt. Fiskene ble veldig aktive riktignok, selv de syke, men fortsatt halefinneklemming (halefinnen ser ut som en pilspiss!) og lett oppoverbøyd halerot. Mørke farger har de også, samt avmagring. Alt dette summerer seg sammen til at jeg er overbevist om at det er en eller annen form for parasitter som forårsaker dette. Finneklemming og mørk farge er typiske tegn til det på diskus for eksempel.

Så jeg åpnet fiskeapoteket mitt, et romslig metallskrin kjøpt på Jernia, og tok en kikk blant medisiner og kurer. Jeg fant "Dewormer Bits" fra RockyMountainDiscus, og besluttet å prøve den først. Dette er medisinert fôr, virkestoff piperazine, og siden det er fôr går altså medisinen rett inn i innvollene der den skal virke.
Fôret kommer som et granulat, formet som relativt små kuler, men de er knallharde og til så små fisk som jeg behandler nå, må de finknuses og bløtes opp først. Det går raskt, de synker med en gang.
Corydorasene mine kastet seg over det og spiste det straks, uten å nøle. Smakte tydeligvis godt. Ikke så rart kanskje, siden det er utviklet for discus-fiskenes noe kresne gane

Det er litt over et døgn siden jeg startet behandlingen i 3 akvarier. Fôret skal gis 3 ganger daglig i 5 dager.

Disse er rammet:
1.
Det ene karet er 98 literen med det eldste Green Laser kullet. Der er det 3 stk med symptomer.

2.
Det andre karet er 128 literen med C-121 (Corydoras cf. burgessi) samt alle Zigzag-tetraene mine. Disse Burgessi'ene bodde før i nettopp den 98 literen som er listet som nr 1....Yngelen ble flyttet rett inn der etter at C121 ble flyttet ut - ikke rart de er smittet! Jeg tror problemet startet med de vf C121.
Det er EN hann i den gruppa på 14 stk som er rammet såvidt jeg kan se, kan ikke se symptomer på de andre (men det betyr ikke at de ikke har det...)

3.

Det tredje og siste karet er 85 literen jeg bruker som barnehage. Der er det noen små C. metae yngel som er rammet, 2 eller 3 stk der også.


Nå, etter litt over ett døgn, har jeg rukket å gi tilsammen 5 fôringer pr kar, og jeg kjente et forsiktig lite optimistisk håp da jeg kontrollerte tilstanden i 98 literen i dag Der er det 3 stk som er rammet, og den ene hadde halefinnen i helt normal posisjon, fullt utfoldet igjen! Yippi! Den andre hadde halefinnen halvveis foldet ut, men langt fra den tidligere "pile-spiss formen". Hurra, bedring altså. Den siste og tredje så dessverre likedan ut, synes jeg.

I 128 literen ser jeg at C121 hannen som har det, har tydelig bedring, for halefinnen ser så godt som normal ut, og den fæle oppoverbøyen på halerota er nå veldig vanskelig å se. Men fisken er mager, det er lett å finne ham pga det, men ryggfinnen hans vil han liksom ikke helt rette opp...den ligger litt smådeppa ned på ryggen. Så frisk er den ikke!

Jeg fullfører kuren med det medisinerte fôret, og skriver "rapport" igjen så fort den er fullført og resultatene av den. Kanskje før den er fullført også, hvis bedringen fortsetter, og dette ikke bare var et blaff....


Jeg må seriøst se å få tak i en morter! Det er knølete å drive med finknusing av fôr med baksiden av en teskje... :p
[External Image]

Nå ble jeg veldig optimistisk Mona ,tenk om du har klart å finne løsningen på problemet .Kan nesten ikke vente med å få høre videre oppdatering.
Glemte bildet til innlegget ovenfor.
Jeg tok en titt i sykdomsartikkelen til Frank Angell, og fant parasitten jeg nevnte tidligere i dag - den som særlig rammer guppyer. Det var noe så velkjent som gyrodactylus. Gyrodactylus gir spisse og sammenklemte finner! Jeg siterer fra artikkelen: "Også dette er en svekkelsesparasitter. Det er en temmelig stor gruppe parasitter det her er snakk om.
Gyro gir ganske like symptomer som Chilodonella. Overføres til akvariet med for\ nye fisk. Særlig vanlig på guppy. Dersom man studerer fisken med lupe, kan man se ett stort antall med parasitter som er ca 0,5mm lange. Det er svært vanlig at finnene klemmer, og spesielt halefinnen til Guppy kan bli "spiss".

Behandlingsforslag: Prazi Pro fra Rocky Mountain Discus"
Det som ikke passer her, er at man faktisk kan se prikker hvis man studerer fiskene (riktignok med lupe). Kan dette være noe?
Å så godt om du har funnet løsningen på elendigheten, Mona! Skal virkelig bli interessant å lese om hva som skjer fremover!

Også har jeg et spørsmål. Hva syntes du om ON IBBS? Jeg venter to glass i posten hvert øyeblikk nå, som jeg tenkte å bruke på atroene. Nå som de er i et akvarium med lystopp og hele greia tenkte jeg at disse artemiaene ville være enklere å fóre med enn levende som bare hopper opp til toppen Så jeg er jo litt spent på hvordan du syntes de var i forhold til levende artemia.
ON IBBS var veldig lettvindt og greit Yngelen spiste som gærne, og satte veldig pris på det. Det er mykt og lett å tygge. Lukt og konsistens er tydeligvis "riktig" for Corydoras yngel, de spiser uten å nøle selv om det ikke er levende.

Jeg tror renhold er av ytterste viktighet. Det du tar opp dagsrasjonen med bør være vasket i glovarmt vann for å ikke overføre bakterier til glasset (hvis man skal ha noe håp om at holdbarheten skal holde i noen uker).

Jeg har ikke kjøpt mitt siste glass av det Må tilstå at jeg blir litt smågæer'n av å være på akvarierommet med den boblende, bråkete artemiaklekkeren stående og putre og dure. Høsting og alt det styret kan ofte være et pes om man er sliten eller ikke helt frisk.
Da er det myyyye lettere å gå til kjøleskapet, scoope opp et måltid og servere rett i karet på få sekunder
Jeg blir helt tullete av dette med sykdom på yngelen, og blir så bekymret at jeg nesten ikke greier å spise! Dette er så fortvilende, når man ikke aner roten til sykdommen, så man bare må famle i blinde. Det som verre er, er jo at mesteparten av de rammede er yngel. De tåler ikke all verdens eksperimentering med medisiner heller. Voksne fisk er en ting, men yngel.... stakkars små.

Jeg begynte å inspisere alle de rammede karene nøye i kveld før lysene ble slått av, men jeg ga opp. For ser jeg spøkelser ved høylys dag... jeg synes jeg så mistenkeligheter overalt. "Hmmm... var ikke den der littegranne for tynn...?"

Jeg runder heller av kvelden med å vise noen bilder av noen (tilsynelatende) friske og fine yngel

Det første bildet er av det yngste Green Laser kullet, og de to siste er av det eldste. De to siste bildene er altså fra 85 litern, de 8 Green Laserne der er som nevnt tidligere større og kraftigere enn sine like gamle søsken i 98 literen. Merkelig nok. Det er, i forhold til literantallet, omtrent like folksomt i 85 literen som i 98 literen (henholdsvis ca 50 yngel i 85 l og ca 70 i 98 l), så det er vanskelig å skjønne hvorfor de har blitt større.

Kuuule er mellomnavnet!

[External Image]

[External Image]

[External Image]


Ikke bare kule, men utrolig vakre
Å bli tullete er det rett ordet for meg og ,går å virrer og kikker i karene i ett sett for å se om det er endringer i karene. Hvordan ser det ut i dag da ,spent på om det er noe bedring ?
Sølvi Gullaksen
Hvordan ser det ut i dag da ,spent på om det er noe bedring ?


Jeg har nettopp slått på lysene i akvarierommet, og tatt en inspeksjonsrunde.
Problemet med de Green Laserne i 98 literen, er at nå den siste uka har de blitt såpass store at instinktet "Vi er i en skummel verden" har kicket inn så nå stuper de i dekning øyeblikkelig, så fort de ser bevegelser. Det brydde de seg ikke om før, da var de "uvitende småyngel" Det er de enda, men de har begynt å skjønne litt om verdens farer, med andre ord. Det gjør det vanskeligere for meg å se og kontrollere. Jeg så en av de rammede, de to andre så jeg ikke. Men den jeg så, hadde halefinnen halvveis oppe, men ikke helt. Pile-spiss formen er borte iallefall... gudskjelov.

I 85 literen så det ut til å være som i går.

Men da jeg kikket inn i 128 literen med Corydoras cf. burgessi (C121), fikk jeg meg en overraskelse. For hvem var det som suste rundt og befølte damer og forsøkte seg på litt lek? Det var den rammede hannen, det! Han føler seg tydeligvis kvikkere i dag, det der hadde jeg ikke trodd han orket. Igår svømte han sånn halv-slapt, virket ikke som han hadde mye energi til overs. Halefinnen er helt fin på han, men han er forferdelig tynn.... stakkars. Haleroten... vel, den er litt oppoverbøyd enda, men man ser det ikke før han ligger i ro og hviler.

Her er forresten et bilde jeg tok av C121 hannen i går kveld.
[External Image]
Ser ut til at det går rette veien da heldigvis
Tror jeg må sende en bestilling på denne medisinen og satse på at de leverer raskt.Husker ikke hvor lang tid det gikk sist men tror det gikk rimelig raskt.
Vent noen dager, Sølvi. Jeg tør ikke fastslå noenting enda. Jeg synes det går tregt med bedringen på yngelen.. Så jeg vet ikke sikkert om dette kan kurere dem, eller ta kål på det virkelige problemet deres. Kanskje problemet er flere årsaker, f.eks. to typer innvollsorm eller parasitter, og medisinen kun virker på den ene typen? Det ser man ofte på discus.

Du kunne jo forsåvidt bestille, for dette fôret er uansett nyttig å ha liggende. Det står at man kan bruke det preventivt også, dvs fôre utelukkende med dette i noen dager i blant, for å holde fiskene friske og eventuelle sykdomsutbrudd forhindres.

OK da venter jeg litt og ser det an hos deg først.
Jeg føler meg deppa nå. Det går for sakte med yngelen. De burde sett bedre ut.
Nå ser jeg at Metae-yngelen som har dette, er for redusert til å orke å spise noe særlig. Om de klarer kun en munnfull, er det for lite. De må spise nok til å få i seg stor nok dose med medisin!
Den voksne C121 hannen spiser masse, så han får jo i seg nok. Men yngelen greier det ikke. Jeg tror ikke dette er riktig kur likevel.

Jeg skal dukke ned i fiskeapoteket mitt å se hva jeg har. Noe må gjøres. Jeg er fristet til å prøve ren Praziquantel, det har jeg i pulverform....
Hvis noen har forslag eller synspunkter, så si fra !

Jeg kan legge til at de rammede fiskene av og til spretter mot sanden og klør seg. Dette gjør at jeg er overbevist om at de faktisk har en eller annen form for parasitt. Parasitt-typen kverkes ikke av Flubenol. Det prøvde jeg nemlig en kur med for noen uker siden på C-121 gruppen min. Det virket ikke.
Jeg så nettopp en av de rammede Green Laser ynglene gni seg mot sanden, og den hadde pile-spiss hale enda....

Nei, jeg er nødt til å forsøke noe annet. De får ikke i seg nok medisin!
Hei Mona!
Jeg har ett forslag. Jeg mener å huske at du sa du hadde Maracyn 2?
Dette er en meget god medisin og den er filter-safe og ikke skadelig for fisken.
I utganspunktet er det en bakteriell medisin, men den har også vist seg å ta knekken på skinny hos Botia uten bruk av dewormers i tillegg. Kan det være verdt et forsøk?
Ja, jeg sitter og leser på pakningen med Maracyn 2 akkurat nå faktisk
Men jeg tror jeg forsøker en ren antiparasitt-kur først. Det er jo det jeg har forsøkt med det medisinerte fôret, men nå mener jeg altså en kur av typen som oppløses i vannet, slik at alle får medisin i seg. De minste spiser ikke nok (om noe overhodet), så jeg skulle vært tidligere ute med den typen kur

Jeg synes jeg så den fjerde Green Laseren med symptomer i stad.... Kan hende den har vært der hele tiden da, men jeg har hittil bare sett 3 stk i den 98 literen.

ETTER-REDIGERT:

Uff da... jeg satt og leste om virkestoffet Minocycline i Maracyn 2 på nettet nå. Og det var ikke lite det kunne forårsake hos mennesker av bieffekter...! Det er et antibiotikum. Her er info og her.
Skummelt å lese om virkningen det kan ha på ufødte foster hos mennesker, dersom moren tar minocycline under svangerskapet.

Mennesker og fisk er selvsagt to vidt forskjellige ting, men jeg venter litt med å forsøke den medisinen
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap