Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 178)

Er nok ikke like skadelig for fisk nei Men Maracyn 2 er jo et skikkelig solid antibiotikum som går rett på Gram-negative bakterier, i motsetning til disse "kombi"-preparatene, så at virkestoffet er kraftig kost tviler jeg ikke på.

Men det du kan tenke på er at hvis du ser litt bedring av dewormeren men ikke 100%, så kan du gi Maracyn etterpå. Dette er jo nøyaktig den oppskriften som kurerer 99% av skinny. Først dewormer og deretter Maracyn. Litt rart om Prazi skulle fikse noe som Flubenol ikke klarer, da Flubenol tar knekken på nøyaktig det samme som Prazi (+ litt til faktisk). Men det er jo lov å håpe... Jeg krysser fingrene for deg

PS: Ingen fisk har tatt kvelden hos meg med denne komboen. Tvert imot; de har blitt friske. Men det skal sies at jeg aldri har prøvd dette på yngel....

EDIT: Denne tråden kan kanskje være av interesse for deg. Alle symptomene er ikke like, men kan kanskje være interessant lesing uansett
Endelig har jeg fått tak i morter! Nå skal det knuses her!
Kjøpte en på Clas Ohlson til 119,- spenn så nå morter jeg i vei.
Den har jeg ønsket meg lenge! Det er nesten uunnværlig når man skal fostre opp små Corydoras-yngel, mye fôr som må forhåndsknuses først, så dette har jeg trengt i lange tider.

Byttet til den andre typen medisinert fôr i går, til Metro Bits. Iflg. det jeg leste på RMD skulle det visst være den rekkefølgen, så da gjorde jeg det. Metro først og Dewormer etterpå. Fiskene spiser det med stor appetitt.

Synes jeg ser bedring på noen, men man vet jo aldri.... synet kan bedra, siden jeg håper så veldig at jeg har funnet riktig medisin...
Jeg får sannsynligvis noe i posten i morgen som vil fungere bedre (håper jeg) enn fôret. Fôret er jo avhengig av at fiskene spiser en god mengde, for at den skal virke. Dette var aldri noe problem blant scalarene mine i 2006, de hogde innpå som gærninger og fikk normal avføring etter bare et døgn på det medisinerte fôret (det er svært vanlig at scalarer og ciklider generelt har innvollsorm eller parasitter). De ble kurert.
Håper nå at det skal virke på Coryene mine også

[External Image]
Jeg slenger meg i denne tråden jeg!)
Jeg vil vise den nitriste forskjellen mellom en syk, liten Corydoras metae yngel, og en frisk og kvikk yngel av samme art...

Det er virkelig leit å se disse bittesmå skapningene slite sånn, uten å vite hva man kan gjøre for å hjelpe dem til å bli bedre...

På det øverste bildet er det dessverre litt brunalger i veien for sikten nederst på glasset, men...

Syk metae-yngel
[External Image]

Frisk metae-yngel
[External Image]
å han syke så helt medtatt ut fikk vondt av å se den, får håpe de vil spise opp medisin foret å bli friske igjen.

Lykke til og jeg tror at de er heldig som er hos deg du er jo reine fiske legen
I dag har jeg fått pulverformen av de samme medisinene som medisinfôret har. Dette håper jeg vil være mer effektivt! Har en del liter vann til mellomlagring og lufting siden i går, og i dag skal alle de 3 rammede karene få sin dose pulvermedisin. X fingrene for at dette gjør susen!

Ellers så lurer jeg ofte på hva det er med rekene mine. Det er sjelden jeg leser om andre som nevner at reker spiser planter! Men mine gjør det! Både kirsebærrekene og de Røde krystallrekene spiser planter.

Legger ut et eksempel. I dette karet er det planten Hydrocotyle leucocephala som har blitt middag for kirsebærrekene.

Fôrer jeg så lite i disse Cory-karene mine at rekene sulter og må gå løs på plantene? :p

[External Image]
Yngste Green Laser kullet 3 uker
Det yngste Corydoras Green Laser kullet mitt er blitt 3 uker

Den siste uka har det ikke vært noe frafall, det fulgte "boka" og skjedde hovedsaklig i de to første leveukene. Krysser fingrene for at det fortsetter å gå så bra

Her er et bilde fra i går kveld, et par yngel med artemia- og mikroorm-stappede mager
Jeg får til artemiaklekkingen nå, for jeg har begynt å kontrollere temperaturen. Sjekket i artemiaklekkebeholderen går, den var perfekt; 28½ °C.

[External Image]
mona o
Ellers så lurer jeg ofte på hva det er med rekene mine. Det er sjelden jeg leser om andre som nevner at reker spiser planter! Men mine gjør det! Både kirsebærrekene og de Røde krystallrekene spiser planter. Legger ut et eksempel. I dette karet er det planten [I]Hydrocotyle leucocephala [/I]som har blitt middag for kirsebærrekene. Fôrer jeg så lite i disse Cory-karene mine at rekene sulter og må gå løs på plantene? :p

Jeg tror mere på at det er rekene som setter mer pris på ferskvare. Alger og planterester står jo på deres meny. Jeg har H. leucocephala i CS-karet mitt og de kravler rundt der som i alle andre buskass. H. leucocephala er forresten å anse som eplesneglemat og er en dårlig kombinasjon.
Kan du fortelle hva du medisinerer med nå og hvor du har fått fatt i det?
Sølvi Gullaksen
Kan du fortelle hva du medisinerer med nå og hvor du har fått fatt i det?

Det er pulverformen av de medisinene jeg har i det medisinerte fôret, altså begge typene: Metronidazole og piperazine. Det er en vennlig og snill akvarist som sendte meg det
Da får alle, inkl de minste ynglene som ikke vil spise særlig, i seg medisin.

Først ut er metronidazole.
Nå har jeg akkurat blandet ut 3 forskjellige litersmål med medisin, en til hvert av de rammede akvariene på hhv 85, 98 og 128 liter, og fordelt det godt i karene.
Det skal gis samme mengde daglig i fem dager. Håper jeg har nok pulver :p
Jeg veide pulveret nøye opp på mikrovekten min (som veier nøyaktig ned til så små kvanta som 0,01 gram!) før jeg blandet ut dosen i vann.

Så er det bare å sette seg ned og vente... Krysser fingrene!
Krysser fingrer her og

Vil disse medisinene ødelegge filterbakteriene ?
Sølvi Gullaksen
Krysser fingrer her og :) Vil disse medisinene ødelegge filterbakteriene ?

Ingen anelse. RockyMountainDiscus opplyser ikke noe om det, så jeg vet ikke. Men jeg har jo ikke noe valg. Det må gis i karet der de er, for å få tatt knekken på alt.

Hvis det skjer noe (tror egentlig ikke det) med filterbakteriene, så blir det massiv kickstarting av nye filtere etterpå Heldigvis har jeg mye å ta av.
Skal måle og følge med, og skrive det her i tråden om hvorvidt det har effekt på filterb. eller ei.

Men medisiner mot parasitter og orm er i grunnen ikke de verste filterdreper-synderne når det gjelder sykdom og medisinering i akvarier. I en del tilfeller, iallefall. Både Flubenol og praziquantel er parasittmedisiner som er filter-safe, altså trygge.

Det er helst medisiner mot div. bakterielle sykdommer, som også tar knekken på filter-bakterier.
Blir spennende å følge med .
Har inspisert de rammede akvariene nå nettopp, få timer etter medisinering. De to som inneholder yngel, ser akkurat likedan ut som tidligere :p (ja, jeg hadde vel håpet på mirakler, hehe De aller minste og svakeste av Metae-ynglene ser ikke ut til å komme seg gjennom dette uansett. De ble svært stille etter at metronidazole ble tilsatt.
Men, men... hittil har jeg mistet kanskje en eller to av dette, av alle ynglene jeg har, så det er ikke det man kan kalle et kritisk høyt antall om et par stykker til faller fra.

128 literen med C. cf. burgessi ser bra ut. De begynte å klø seg litt mot ting for litt siden, av og til spretter de mot et blad eller mot sanda, som om medisinen gjorde at parasittene begynte å klø. Digg, håper det er fordi parasittene krøller seg i dødskramper sånn at det klør for fiskene...! :p

Hvis metro-en fungerer som prazi-en gjør, så drepes parasittene ved at de får konstante kramper. I så fall er det ikke rart om det føles for og irriterer vertsfisken.
Jeg antar at du har bestilt varer fra utlandet til over 1000,-? Hvilket gebyr tar tollen for å gjøre jobben sin? Jeg vet at man kan få en hurtigbehandling fra posten på varer under 1000, men hva hvis man bestiller for mer? Hva gjør du da i forhold til fiskemedisinene (som jo ikke er lov å ta inn i landet).
Inger Anne
Jeg antar at du har bestilt varer fra utlandet til over 1000,-? Hvilket gebyr tar tollen for å gjøre jobben sin? Jeg vet at man kan få en hurtigbehandling fra posten på varer under 1000, men hva hvis man bestiller for mer? Hva gjør du da i forhold til fiskemedisinene (som jo ikke er lov å ta inn i landet).

Jeg tror ikke jeg skjønte spørsmålet, Inger Anne? Jeg bestiller jo aldri for så mye i bare medisiner.
Når jeg bestiller fra RMD, er det kun småting, som passerer under 200 kroners grensa.

PS!
Jeg husker ikke summen på de ulike gebyrene tollpost tar.
Blomstrende sverdplante
Echinodorus uruguayensis har begynt å blomstre
De nederste blomsterknoppene, som er nærmest lyset, åpnet seg først. De er hvite, og veldig små.

Kult Føler meg litt inspirert til å ha et såkalt åpent akvarium, der lyset henger over akvariet. Da får man ofte blomster over vann.

[External Image]

[External Image]
Green laser yngel 3 uker
Det yngste kullet med C. Green Laser yngel ligger og gasser seg med nyklekte, levende artemia. Gurimalla som de stapper seg med mat når de får dette!

Bildene er tatt med blitz når det var mørkt i både akvariet og rommet, så de ble litt uskarpe.

[External Image]

[External Image]

Når jeg ser slikt får jeg bare lyst til å starte opp igjen klekkeriet

Kanskje jeg skal...

Og så flott blomst på sverdplanten! :o
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap