- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 178)
Leifs verden, del 2 (side 178)
Sigmund - ex 530Hei Leif, etter litt rydding og opptelling kom jeg til 3 kjønnsmodne hanner, minst like mange hunner og en del ungfisk som jeg ikke har kjønnsbestemt ennå. Dessuten har en av huene, den som bor på venstre side (!) knøtteyngel. Du er velkommen til å hente deg en hann. Sjefen er temmelig lik den du har avbildet på tråden din, de to andre er også fine og det er en av dem du får. Når han får være dominant hann, er jeg sikke på at han kommer til å bli like flott. Dessuten kan du jo ta med noen ungfisk, kanskje det blir en hann der også. Jeg bor i Rygge, ca 12 - 13 km fra fergeleiet Moss - Horten. Vi kan ta nærmere adresse og telefonnummer og det er slik at du er interessert. Kanskje kan vi bytte? Jeg sitter igjen med to hanner av A. schwartzkehl fra Rio Manacacias, (Rio Orinoco) Colombia. Mener å huske at du har/har hatt denne arten, men husker ikke om det var samme lokasjon. Om du skulle slumpe til å ha en hunn til overs, ville det vært supert.
Jeg er ikke relgiøs, men det finnes høyere makter =) Åh dette høres veldig flott ut. Fikk adressen din etc fra Linda på PM tidligere i kveld så har den og kan ringe deg. Noen ekstra ungfisk høres veldig herlig og spennende ut. Hun tipset meg om at du kanskje kunne ha noe =) Nå ble jeg kjempe glad.
Det jeg har av sp "Schwarzkehl" nå er kun en trio 1+2 og noen få yngler. Har gitt bort litt ettersom dem har ynglet her.... Har aldri fått lokasjonen på disse tror jeg. Jeg ofrer gjerne den ene hua er for rositae. Men har noen F1 Cacatuoides som Tom fanget foreldrene til ved Rio Nanay som har hatt yngler i oppvekst karet (222L) Har også noen cf huscar. Ellers har det meste av det som er stort nok gått ut de siste par tre mnd her. Antar macmasteri ikke er spesielt av int. I så fall har jeg en del ungfisk av dem.
Har også noen ungfisk av apistogramma Tefe i tillegg til trioen jeg har. Litt usikker på kjønn på dem, men kunne ta med de som er igjen der. TROR det er 5-6 stk. Disse fikk jeg sendt med båten fra Danmark og ungfisken skal være F1. Du får bare si i fra om noe av dette skulle være av intresse Sigmund =)
Har ikke fått gjort så mye i kjelleren etter jeg skadet meg i armen. Blitt veldig hemmet og bare vannbytter er omtrent som et ork. Smertene kommer og går, og om jeg er passelig bra skal jeg bruke en del tid der nede i morgen med vannbytter etc. Husker ikke om jeg har lagt ut bilde av armen min, men i så fall kommer det igjen her. En ting kan jeg iallefall bekrefte, nerve skader er et smerte helvet, som tar lang tid for å helbredes. 1-2 år sa legene som opererte meg at det sannsynligvis ville ta. Om smertene er som nå og vil fortsette over nyåret tror jeg faktisk at jeg må tenke på å begrense meg og holde færre arter/færre kar oppe. Føler ikke at jeg klarer å følle opp 100% men gjør likevel så godt jeg kan.
30 kar har jeg byttet vann på i løpet av et par tre timer, nå bruker jeg 2-3 dager for å ta hele runden. Hadde i tankene å bygge en reol til for 2x160L i første akvarie rommet, men jeg må først bli bedre i venstre armen før et slikt prosjekt på begynnes. Hadde tenkt på noe som ligner litt på bilde 2 her. Riktig nok et gammelt bilde, men reolen den samme. Forøvrig har paret med rositae gått i nedre 160L i denne reolen. For få uker siden fikk dem besøk av 5 stk nannostomus beckfordi som er utrolig flotte, og kunne tenke meg flere av dem. Har ellers 10 nannostomus eques i et annet kar. På Norsk heter dem skrå svømmere og jaggu gjør dem det =)
Jeg vil gjøre om litt i rositae karet Gjermund og plante litt mer der. Kjøpte en del planter som var påtenkt det karet når jeg holdt foredraget på Lillestrøm i går. Men ringer deg når jeg er klar for en tur på andre siden. Sier mange tusen takk og gleder meg masse =)
Postet 03.12.13 kl 22:51
Velkommen skal du være.
Føler med deg, den armen ser langt fra god ut og så langvarig smerter. Kona har det som heter kronisk smertesyndrom i begge føtter, hatt det i 15 år så jeg kjenner litt til nervesmerter.
Du får si fra om det blir for langt å kjøre hit med den armen Leif, kanskje vi kan møtes på halvveien. Jeg skulle vært en tur hos Tom C og LEVERT et par eller to med Apistogramma "sp. Napo 3", Rio Napo, Peru.
I følge Mike Wise en ny art, fanget av Tom C. og navngitt av Tom. Jeg fikk de han hadde før hans Perureise i 2012 mener jeg et var. Han fanget nye på den turen, men de overlevde ikke. Trolig ingen andre i verden som har denne ifølge Tom, så han syntes det ville vært hyggelig å få tilbake et par og nå er det mulig!
Føler med deg, den armen ser langt fra god ut og så langvarig smerter. Kona har det som heter kronisk smertesyndrom i begge føtter, hatt det i 15 år så jeg kjenner litt til nervesmerter.
Du får si fra om det blir for langt å kjøre hit med den armen Leif, kanskje vi kan møtes på halvveien. Jeg skulle vært en tur hos Tom C og LEVERT et par eller to med Apistogramma "sp. Napo 3", Rio Napo, Peru.
I følge Mike Wise en ny art, fanget av Tom C. og navngitt av Tom. Jeg fikk de han hadde før hans Perureise i 2012 mener jeg et var. Han fanget nye på den turen, men de overlevde ikke. Trolig ingen andre i verden som har denne ifølge Tom, så han syntes det ville vært hyggelig å få tilbake et par og nå er det mulig!
Postet 03.12.13 kl 23:10
Sigmund - ex 530...... Jeg sitter igjen med to hanner av A. schwartzkehl fra Rio Manacacias, (Rio Orinoco) Colombia ...
WOW! Dette er jo spennende! Hvor i all verden har du fatt tak i disse, Sigmund?
Rio Manacacias er jo typusfunnstedet for Apistogramma sp. “Red-flecked/Rotflecken” (A 125). Det diskuteres om dette kun er en variant av A. sp. "Schwarzkehl" (A 124), eller om det er en egen art. Førstnevnte ligner veldig på sistnevnte, bortsett fra at den, som navnet indikerer, har noen røde prikker på nedre del av hodet og gjellelokket, i tillegg til mer eller mindre tydelige røde kanter øverst og nederst på halefinnen.
Meg bekjent er ikke A 125 funnet/eksportert på minst 10 år, og A124 er hittil aldri rapportert fra Rio Manacacias.
Har du bilder av disse?
Postet 03.12.13 kl 23:21
Jeg antar det er A-124 jeg har Tom.... med denne lokasjonen som står på dine hjemmesider: U. Rio Manacacias, Muco, & Guarrojo (U. Rio Orinoco, Colombia).
Det er ikke for langt å reise Sigmund, absolutt ikke. Skal ikke nevne her hvor langt det er jeg har reist på det lengste for å hente apistogramma =) Kanskje greit å få avklart om vi har samme lokasjonen på sp "Schwarzkehl"
Du nevnte sist gang vi snakket Tom at du mulig kunne ha ei sp "Papagei" hue til den single hannen min. Han går sammen med cacatuoidesene fra Rio Nanay jeg fikk av deg. Han hadde nok trivdes bedre i en 128L alene med ei dame han kunne sjarmere =)
Skulle du ha det hadde det jo vært flott, Tom =) Jeg kan ringe deg Sigmund å høre hvilken dag det passer for oss begge så går dette bra.
Beklager påskriften på det ene bildet. Sp "Schwarzkehl" bilder
Det er ikke for langt å reise Sigmund, absolutt ikke. Skal ikke nevne her hvor langt det er jeg har reist på det lengste for å hente apistogramma =) Kanskje greit å få avklart om vi har samme lokasjonen på sp "Schwarzkehl"
Du nevnte sist gang vi snakket Tom at du mulig kunne ha ei sp "Papagei" hue til den single hannen min. Han går sammen med cacatuoidesene fra Rio Nanay jeg fikk av deg. Han hadde nok trivdes bedre i en 128L alene med ei dame han kunne sjarmere =)
Skulle du ha det hadde det jo vært flott, Tom =) Jeg kan ringe deg Sigmund å høre hvilken dag det passer for oss begge så går dette bra.
Beklager påskriften på det ene bildet. Sp "Schwarzkehl" bilder
Postet 04.12.13 kl 00:02
LOFFAJeg antar det er A-124 jeg har Tom.... med denne lokasjonen som står på dine hjemmesider: U. Rio Manacacias, Muco, & Guarrojo (U. Rio Orinoco, Colombia)...
Ooops! Da er jo dette bare min feil... den setningen du referer til med den aktuelle lokasjonen skulle jo stått under A 125, ikke A 124. Det er rettet opp nå.
Beklager forvirringen jeg laget!
LOFFA... Du nevnte sist gang vi snakket Tom at du mulig kunne ha ei sp "Papagei" hue til den single hannen min. ...
Jeg har ei hue som antakelig er stor nok til å kunne settes sammen med den voksne hannen din, men hun har en tid ikke sett ut til å være helt i form. Jeg har derfor avventet å sende henne til deg, det hadde jo vært trist om hun tok kvelden straks hun var i hus...
Skal ta en nærmere titt på henne.
Postet 04.12.13 kl 00:36
Postet 04.12.13 kl 00:44
Endret: 04.12.13 kl 00:47
Tom CForøvrig - fint å se litt liv i tråden din igjen!
Veldig hyggelig å høre Tom. Så hva er vår lokasjon da, og regner med at vi begge har A-124?
Jeg ligger litt etter hva angår å rense pumper, slamsuge litt og ellers rydde litt i karene her. I forhold til hva det pleier, så ser det nå ut som en slagmark i mange av karene. Har akkurat vært nede å tatt noen bilder, så får håpe at noe kan brukes her etter hvert.
Ja det hadde vært trist om ei hue hadde tatt kvelden samme dagen hun kom Tom, og sp "Papagei" er jo ikke akkurat de enkleste apistoene å få tak i kan en si.
Har fulgt spent med sp "Abacaxis" paret som er utrolig flotte blitt og konklusjonen min er nok at hun må være lesbisk (haha). Hannen logrer med halen og gjør seg til veldig ofte, men hua avviser han gang på gang. Aner ikke om det er karet, innredning, eller andre ting som kan endre slik at det skal skje noe i det karet. Hadde vært veldig gøy å drette disse.
Ellers har det også kommet til egg/wrigglers i sp "Cruzeiro" karet. Disse jeg fikk fra Simen som bitte bitte små yngler. 1 har falt fra så jeg har 5 tror jeg det er. Så langt kan jeg kun se en han, men skal si han er en fryd å se på med eleganse og en utrolig flott lyrehale.
Ellers så så jeg ei ny hue med alacrina yngler utenfor hula i 160L dere. isse yngler som fattige kaniner og tror disse er av typen som ikke bruker prevangsjon lol. =)
Cf huascar yngler og ungfisk er et også i hytt og pine nede. Mistet the main man der sen sommers og skal plukke ut en han til ei ny gruppe av ungfiskene.
Agassizii ungene ser også ut til å greie seg denne gangen som jeg har tatt ut hannen. Forøvrig er dette de med lokasjon Anori Brasil. Trioen med agassizii Tefe går i et litt for lite kar, men kom akkurat i det jeg hadde skadet armen og det ble til at jeg satte det i det karet som passet best akkurat da.
Jeg har fått en 250L som jeg ennå ikke har fått hentet, komplett tror jeg det er også. En tidligere arb kol er gått lei og spurte om jeg ville ha det =) F1 cacatuoidesene har mitt største kar som er 222L som oppvekst kar, men dem får jo unger dem også !!!
Derfor tenkte jeg å bruke dette 250L karet i tillegg til disse. Siste som hentet en trio av disse her var helt på tuppa. Hadde aldri sett så flotte cacatuoides tidligere sa han. Sammenlignet med oppdrettsvarianter er dem jo som "diamanter" =)
Beklager den plutselige skrivekløen
1. Sp "Cruzeiro" Litt usikker på om eggene har klekket enda
2. Alacrina med yngler
3. Cf huascar i alle str
Postet 04.12.13 kl 01:55
1. Et veldig dårlig bilde men fantasien forteller vel hva disse cf luelingiene har tenkt...
2. Ungfisk av agassizii Tefe
3. F1 cacatuoides etter VF ene jeg fikk av Tom har selv fått yngler flere ganger. Tror jeg har cacatuoides i 4 kar nå =)
Er vel unødvendig å si at alle nevnte fisk er apistogramma =)
2. Ungfisk av agassizii Tefe
3. F1 cacatuoides etter VF ene jeg fikk av Tom har selv fått yngler flere ganger. Tror jeg har cacatuoides i 4 kar nå =)
Er vel unødvendig å si at alle nevnte fisk er apistogramma =)
Postet 04.12.13 kl 02:03
1. Macmasteri ungdommer (bare å komme å hente om noen vil ha)
2. Nannostomus beckfordi
3. En herlig apisto: sp "Xingu" Vielfleck, Assurini
Sistnevnte har gått unna som varmt vettebrød når jeg har hatt dem store nok. Leverte også noen til en butikk tidligere i sommer. De 6-7 stykkene som jeg har igjen fra1. og 2. oppdrettet er holdt av etter foredraget på Lillestrøm i går. De falt som fluer nesten for denne =) Er også en av mine top 3 favoritter =)
2. Nannostomus beckfordi
3. En herlig apisto: sp "Xingu" Vielfleck, Assurini
Sistnevnte har gått unna som varmt vettebrød når jeg har hatt dem store nok. Leverte også noen til en butikk tidligere i sommer. De 6-7 stykkene som jeg har igjen fra1. og 2. oppdrettet er holdt av etter foredraget på Lillestrøm i går. De falt som fluer nesten for denne =) Er også en av mine top 3 favoritter =)
Postet 04.12.13 kl 02:14
Så helt til slutt et spørsmål, kanskje Tom C kjenner best til?
Har jeg rett om jeg sier at det finnes CA 340-350 arter og lokasjoner av apistogramma? Jeg bruker iallefall den infoen i min "reklame" for apistogramma gruppa mi på FB. Forøvrig lyder min reklame slik;
Do you have Apistogramma or have you ever thought about obtaining them? With over 340 species and locality varieties of Apistogramma, there are plenty to choose from. In this group you will find information, photographs and other interesting facts about These Dwarf Cichlids from South America. No question is too small or too complex! This is a group ranging from beginners to more experienced Apistogramma enthusiasts. There are also some here that do not own Apistogramma, but who just enjoy the sight of these beautiful fish! Want to be part of the adventure? Join the group! I started the group about 11 months ago and as of today we are more than 1200 members strong! Please join me and my group now
https://www.facebook.com/groups/506115422744869/
Er det noen som vet om en side på Norsk om Nannostomus? Lurer litt på om dem kan være mulig å drette. De to jeg har er beckfordi og eques. NÅ, nå har jeg vært flink til å oppdatere vel, hehe =)
Bildene er fra 160L med apistogramma cf huascar ynglene
Har jeg rett om jeg sier at det finnes CA 340-350 arter og lokasjoner av apistogramma? Jeg bruker iallefall den infoen i min "reklame" for apistogramma gruppa mi på FB. Forøvrig lyder min reklame slik;
Do you have Apistogramma or have you ever thought about obtaining them? With over 340 species and locality varieties of Apistogramma, there are plenty to choose from. In this group you will find information, photographs and other interesting facts about These Dwarf Cichlids from South America. No question is too small or too complex! This is a group ranging from beginners to more experienced Apistogramma enthusiasts. There are also some here that do not own Apistogramma, but who just enjoy the sight of these beautiful fish! Want to be part of the adventure? Join the group! I started the group about 11 months ago and as of today we are more than 1200 members strong! Please join me and my group now
https://www.facebook.com/groups/506115422744869/
Er det noen som vet om en side på Norsk om Nannostomus? Lurer litt på om dem kan være mulig å drette. De to jeg har er beckfordi og eques. NÅ, nå har jeg vært flink til å oppdatere vel, hehe =)
Bildene er fra 160L med apistogramma cf huascar ynglene
Postet 04.12.13 kl 02:25
Vet ikke om noen norsk side om Nannostomus, men ville bare nevne at jeg tror du har riktig vann til det iallefall Så dette blir et spennende prosjekt å høre om
Har ikke du ganske surt brønnvann i krana? De trenger surt vann.
Det var en fyr fra Tsjekkia eller noe sånn som drev og drettet N. mortenthaleri, det var ikke så mange han klarte å få opp pr år, vanskelig, og han nevnte noe om at surt vann var et must for å få det til. Ellers dør de i lengden. Lenge siden jeg leste det, han skrev på litt halvdårlig engelsk på Ian Fullers Corydoras-side. (han drev med flere typer fisk)
Fremgangsmåte, har du sett deg ut noen? Jeg ville fyllt et kar med masse luftig mose på bunnen, en del flyteplanter på toppen og litt lav vannstand. Flyttet over noen få individer av fiskene av begge kjønn. Og ventet litt. Ha litt dunkel belysning over karet. Noen arter liker å leke i grålysningen, kanskje disse er det? Kanskje karet kan stå noen dager i nærheten av et vindu?
Tom C har drettet mange tetraer så han kan sikkert svare på hva som er fin mat for disse. Ellers tror jeg det er en del fellesnevnere ute og går ang. første fôr til tetraer, så jeg tror ikke nødvendigvis disse to artene krever noe spesielt ifht yngel fra andre tetraer. Jeg har aldri fått til å lage infusorier, som jeg ble anbefalt og gi mine tetrayngel fra P. zigzag. Det gikk ikke, det ble bare illeluktende gul suppe, ikke det minste grått som det sto det skulle bli.
Så jeg brukte Tetra Baby eller hva det nå het, et helt pudderfint tørrfôr for de minste ynglene. Knipset det utover overflaten og hadde svært dempet strøm fra filteret (bare svak putling). Yngelen så ut til å beite litt på dette i overflaten, synes jeg det så ut som. Ellers fant de vel litt å spise i all mosen og plantene også, det var et godt etablert kar med modne planter. Det er viktig.
Etter litt over en uke var de klare til å gape over levendefôr, og nyklekket artemia gikk ned på høykant. Dette tror jeg du må lære deg skal du få det til. Jeg har aldri sett deg nevne levendefôr og at du driver med det, men det er mulig du har begynt uten at jeg har fått det med meg? Men skal du få til diverse vanskeligere arter, må du nesten ta skrittet ut og gjøre noe med det. Det er enkelt når man først har lært det, og da lurer du på "hvorfor somlet jeg så lenge?"
Tetrakullet mitt kunne nok vært større, men det vokste opp over et dusin yngel av dette, 15-16 stk tror jeg det var, så noe riktig må jeg ha gjort Det var mitt første forsøk på oppdrett av tetra og veldig morsomt. Tetraer har jo tenner, de er rovfisk i miniatyr, så de spiser grådig levendefôret de får.
Har ikke du ganske surt brønnvann i krana? De trenger surt vann.
Det var en fyr fra Tsjekkia eller noe sånn som drev og drettet N. mortenthaleri, det var ikke så mange han klarte å få opp pr år, vanskelig, og han nevnte noe om at surt vann var et must for å få det til. Ellers dør de i lengden. Lenge siden jeg leste det, han skrev på litt halvdårlig engelsk på Ian Fullers Corydoras-side. (han drev med flere typer fisk)
Fremgangsmåte, har du sett deg ut noen? Jeg ville fyllt et kar med masse luftig mose på bunnen, en del flyteplanter på toppen og litt lav vannstand. Flyttet over noen få individer av fiskene av begge kjønn. Og ventet litt. Ha litt dunkel belysning over karet. Noen arter liker å leke i grålysningen, kanskje disse er det? Kanskje karet kan stå noen dager i nærheten av et vindu?
Tom C har drettet mange tetraer så han kan sikkert svare på hva som er fin mat for disse. Ellers tror jeg det er en del fellesnevnere ute og går ang. første fôr til tetraer, så jeg tror ikke nødvendigvis disse to artene krever noe spesielt ifht yngel fra andre tetraer. Jeg har aldri fått til å lage infusorier, som jeg ble anbefalt og gi mine tetrayngel fra P. zigzag. Det gikk ikke, det ble bare illeluktende gul suppe, ikke det minste grått som det sto det skulle bli.
Så jeg brukte Tetra Baby eller hva det nå het, et helt pudderfint tørrfôr for de minste ynglene. Knipset det utover overflaten og hadde svært dempet strøm fra filteret (bare svak putling). Yngelen så ut til å beite litt på dette i overflaten, synes jeg det så ut som. Ellers fant de vel litt å spise i all mosen og plantene også, det var et godt etablert kar med modne planter. Det er viktig.
Etter litt over en uke var de klare til å gape over levendefôr, og nyklekket artemia gikk ned på høykant. Dette tror jeg du må lære deg skal du få det til. Jeg har aldri sett deg nevne levendefôr og at du driver med det, men det er mulig du har begynt uten at jeg har fått det med meg? Men skal du få til diverse vanskeligere arter, må du nesten ta skrittet ut og gjøre noe med det. Det er enkelt når man først har lært det, og da lurer du på "hvorfor somlet jeg så lenge?"
Tetrakullet mitt kunne nok vært større, men det vokste opp over et dusin yngel av dette, 15-16 stk tror jeg det var, så noe riktig må jeg ha gjort Det var mitt første forsøk på oppdrett av tetra og veldig morsomt. Tetraer har jo tenner, de er rovfisk i miniatyr, så de spiser grådig levendefôret de får.
Postet 04.12.13 kl 12:24
Endret: 04.12.13 kl 12:28
Tom C[QUOTE=Sigmund - ex 530]...... Jeg sitter igjen med to hanner av A. schwartzkehl fra Rio Manacacias, (Rio Orinoco) Colombia ...
WOW! Dette er jo spennende! Hvor i all verden har du fatt tak i disse, Sigmund?
Disse har jeg fått av en enestående fiskevenn (kjenner ikke ordet for filantrop for fisk )bosatt Stavern! Jeg burde jo ha tatt med A-nummeret også, 124, da hadde jeg nok ikke skapt forvirring.
Vi har sikkert fisk fra samme lokasjon og samme kilde Leif.
Fint at du kan ta turen hit. Jeg har tilbrakt 7 timer i dag på akuttmottaket på Østfold Sykehus i Fredrikstad, og er nok ikke spesielt mobil de nærmeste ukene fram til jeg skal inn igjen om ca 4 uker. Sender deg er pm når jeg vet jeg er klar.
Postet 04.12.13 kl 21:22
LOFFASå helt til slutt et spørsmål, kanskje Tom C kjenner best til? Har jeg rett om jeg sier at det finnes CA 340-350 arter og lokasjoner av apistogramma? Jeg bruker iallefall den infoen i min "reklame" for apistogramma gruppa mi på FB.
Jeg har en katalog fra forlaget Datz i Tyskland (engelsk og tysk tekst gjennomgående med bilder av hver omtalt art. Den er fra 2005 (forteller på baksiden at årets ekspedisjon 2005 går til Uganda, altså er den ikke nyere enn det).
Der er det listet opp243 arter som har fått A nummer! Jeg aner ikke hvor mange som ikke er vitenskapelig beskrevet, men sikkert så mange at du har dine ord i behold. Dessuten er det vel sannsynlig at flere arter er bestemt og gitt A-nummer i løpet av de siste 8 årene. Tom har samme rekke på sin hjemmeside, men 15 med A = i tillegg. Dessuten omtaler han en artikkel av Mike Wise med 340 bestemte arter.
Postet 04.12.13 kl 21:42
Står lite info generelt om nannostomus på norsk. Jeg sendte mld til Tom C da jeg hadde spørsmål ang mortentheleri og han er jo nesten ett leksikon da det kommer til disse artene og har drettet en del.
Det står mer info om du googler pencil Fish, men om du skal bruke det til noe så er vel beste veien enten Tom eller oversette fra engelsk.
Det står mer info om du googler pencil Fish, men om du skal bruke det til noe så er vel beste veien enten Tom eller oversette fra engelsk.
Postet 04.12.13 kl 22:28
Hadde ikke tenkt å bruke det til annet enn å lese litt mer og lære litt mer om dem.
Ble ikke noe vannbytter på meg i dag da jeg har slitt med store smerter i armen og fingre. At en så "liten" skade (15 sting) skulle lage så mye plager hadde jeg aldri trodd, selv om legene som opererte sa det med stor sannsynlighet ville ta 1-2 år før alt var på stell igjen.
Har forsøkt meg litt på å klekke artemia Mona, men reiste på ferie etter noen dager og etter det var det stopp. Har kjøpt egg så har det liggende, men finner ikke igjen oppskriften jeg fikk av Simen lol. Finner det nok på nett en plass, men alt har liksom stoppet opp av nye ting etter skaden.
Nr mitt kan du jo få Sigmund: 99 44 67 03, så har du det =)
Ble ikke noe vannbytter på meg i dag da jeg har slitt med store smerter i armen og fingre. At en så "liten" skade (15 sting) skulle lage så mye plager hadde jeg aldri trodd, selv om legene som opererte sa det med stor sannsynlighet ville ta 1-2 år før alt var på stell igjen.
Har forsøkt meg litt på å klekke artemia Mona, men reiste på ferie etter noen dager og etter det var det stopp. Har kjøpt egg så har det liggende, men finner ikke igjen oppskriften jeg fikk av Simen lol. Finner det nok på nett en plass, men alt har liksom stoppet opp av nye ting etter skaden.
Nr mitt kan du jo få Sigmund: 99 44 67 03, så har du det =)
Postet 04.12.13 kl 23:01
Må nok innse at jeg ikke lenger klarer å holde så mange kar gående som jeg gjør (for tiden 30 kar). Håndskaden plager meg så mye at jeg ikke klarer å holde det så forsvarlig som jeg ønsker. Vannbytter, slamsuging etc etc er et slit, et ork og til tider et smerte helvete. Får trappe ned med noen FÅ arter jeg vet jeg kan skaffe igjen senere, likevel blir det tøft å plukke ut noen. Føler jeg har hatt mer enn nok helvete med helsen siste 12-15 månedene. Faktisk er det så ille at bare det å komme seg ned for å fore er et ork. Da blir mye av gleden borte. Når man da i en slik periode i tillegg mister fisk en er så glad i, skjønner en at noe må gjøres. Helse og aktiviteter/hobbyer er som regel noe som må følge hverandre. Dette er tøft, jævlig tøft!!
Arter som VF borellii, macmasteri, iniridae og en til to arter til er vel det som ofres først, og som jeg vet jeg kan skaffe igjen når hånda skulle være brukenes til annet enn å henge langs siden av kroppen. Er vel ikke fult så ille men det er til stor plage. Har fått byttet vann på en del kar denne helgen, men henger likevel etter.
Noen kar står tomme og kommer til å tømme dem for vann for å få en bedre oversikt. Det enkleste hadde vel å få samlet oppegående kar i et og samme rom, men det er noe egg og yngler i begge rommene.
Eneste ikke apistogramma arten, Pelmatochromis nigrofasciatus har nå yngler, og i dag oppdaget jeg egg hos F1 baenschiene jeg fikk av Simen. Eggene til sp "Cruzeiro" som jeg antar er wrigglers nå, kom noe tidligere enn jeg hadde forventet, så de må over i et større kar så fort jeg får oversikten. Tror jeg har en fiske tom 128L til de 4. Det er 1+3 av sp "Cruzeiro" En utrolig flott hanne med harem =)
I morgen kommer jeg til å bruke mye tid i kjelleren, iallefall så lenge armen tillater det. Håper å få unna noe av det som er av etterskudds arbeid
så noen bilder
1. alacrina
2. F1 cacatuoides
3. sp "Abacaxis"
Arter som VF borellii, macmasteri, iniridae og en til to arter til er vel det som ofres først, og som jeg vet jeg kan skaffe igjen når hånda skulle være brukenes til annet enn å henge langs siden av kroppen. Er vel ikke fult så ille men det er til stor plage. Har fått byttet vann på en del kar denne helgen, men henger likevel etter.
Noen kar står tomme og kommer til å tømme dem for vann for å få en bedre oversikt. Det enkleste hadde vel å få samlet oppegående kar i et og samme rom, men det er noe egg og yngler i begge rommene.
Eneste ikke apistogramma arten, Pelmatochromis nigrofasciatus har nå yngler, og i dag oppdaget jeg egg hos F1 baenschiene jeg fikk av Simen. Eggene til sp "Cruzeiro" som jeg antar er wrigglers nå, kom noe tidligere enn jeg hadde forventet, så de må over i et større kar så fort jeg får oversikten. Tror jeg har en fiske tom 128L til de 4. Det er 1+3 av sp "Cruzeiro" En utrolig flott hanne med harem =)
I morgen kommer jeg til å bruke mye tid i kjelleren, iallefall så lenge armen tillater det. Håper å få unna noe av det som er av etterskudds arbeid
så noen bilder
1. alacrina
2. F1 cacatuoides
3. sp "Abacaxis"
Postet 08.12.13 kl 21:05
Leit å høre at du sliter med smerter, Leif. Vet alt om hvordan det der kan være. Har jo hatt senebetennelser i armer og skuldre kronisk i 13 år nå selv, så jeg vet litt om det å leve med smerter. Unner ingen det, man kan bli litt småsprø av det i blant...! Du har min medfølelse
Ønsker deg god bedring. Håper du klarer å gjennomføre den kjipe jobben å skille ut noen å kvitte seg med. Forstår det må være vrient.
Men....du har ikke mulighet til å sette dem bort midlertidig til folk så lenge da...? Gratis pensjon hos noen, hotellopphold så og si? Kanskje f.eks. Tom C kan huse noen for deg inntil du blir bedre? Han har jo en del kar (har hatt iallefall) så jeg vet ikke? Så kan du bare la akvariene de var i stå og gå og holde filterne i gang. Sleng oppi en dråpe ammoniakk i de fisketomme karene nå og da for å holde liv i filterbakteriene osv....
Bare ideer fra min side, ikke sikkert du synes det er noen vits
Ønsker deg god bedring. Håper du klarer å gjennomføre den kjipe jobben å skille ut noen å kvitte seg med. Forstår det må være vrient.
Men....du har ikke mulighet til å sette dem bort midlertidig til folk så lenge da...? Gratis pensjon hos noen, hotellopphold så og si? Kanskje f.eks. Tom C kan huse noen for deg inntil du blir bedre? Han har jo en del kar (har hatt iallefall) så jeg vet ikke? Så kan du bare la akvariene de var i stå og gå og holde filterne i gang. Sleng oppi en dråpe ammoniakk i de fisketomme karene nå og da for å holde liv i filterbakteriene osv....
Bare ideer fra min side, ikke sikkert du synes det er noen vits
Postet 09.12.13 kl 00:56
Endret: 09.12.13 kl 00:56
Fikk samme forslaget på FB av flere Mona =) Men vet ikke hvordan fremtids utsiktene er. 1-2 år sa legene som opererte meg det tok før hånda ville være "normal" igjen til sitt "normale" bruk. Om det tilsier at smerter og stive fingre blir slik vet jeg ikke.
Tenkte å ta kontakt med legen min å høre om fysioterapi var noe som kunne hjelpe. Presset og smertene kommer nok hovedsaklig fra dårlig blostrøm. Men klart, 15 sting sydd rett over pulsåra tilsier jo at dette ikke er et lite sår en putter et plaster på og er grodd og godt igjen om et par dager. Antar jeg har litt å slite med fremover. Hovent som bare det, det dunker og banker og til tider har jeg rett og slett bare lyst til å kappe hele greia.
Noen få dager inni mellom er jeg ganske fin og selvfølgelig skal jeg da gjøre mest mulig, som igjen ender med smerter i ettertid. Men skal ikke gi meg, og gleden skal ingen skade ribbe meg for. Noen færre kar er nok alt som skal til. Som nevnt tidligere er det noen arter her det er greit å skaffe igjen.
Skal også innom biltema en tur for å se på koplinger til vannslangen min. Jeg klarer nemlig ikke "knekke" slangen med venstre armen/hånda når jeg fyller fra det ene karet og skal over til et neste. Tror jeg skal finne en grei løsning som hjelper meg litt der =)
Tenkte å ta kontakt med legen min å høre om fysioterapi var noe som kunne hjelpe. Presset og smertene kommer nok hovedsaklig fra dårlig blostrøm. Men klart, 15 sting sydd rett over pulsåra tilsier jo at dette ikke er et lite sår en putter et plaster på og er grodd og godt igjen om et par dager. Antar jeg har litt å slite med fremover. Hovent som bare det, det dunker og banker og til tider har jeg rett og slett bare lyst til å kappe hele greia.
Noen få dager inni mellom er jeg ganske fin og selvfølgelig skal jeg da gjøre mest mulig, som igjen ender med smerter i ettertid. Men skal ikke gi meg, og gleden skal ingen skade ribbe meg for. Noen færre kar er nok alt som skal til. Som nevnt tidligere er det noen arter her det er greit å skaffe igjen.
Skal også innom biltema en tur for å se på koplinger til vannslangen min. Jeg klarer nemlig ikke "knekke" slangen med venstre armen/hånda når jeg fyller fra det ene karet og skal over til et neste. Tror jeg skal finne en grei løsning som hjelper meg litt der =)
Postet 09.12.13 kl 01:14
Bruker en Gardenadings her, diger enhåndsvennlig hendel. Utblåsrør fra Eheim sitter godt i en hurtigkobling dersom man ikke har en ubrukt vaskemaskinslangeholder liggende og slenge. Brakk jo armen i fjor, måtte finne på noe venstrehåndsvennlig i en fei så ikke husfar fikk vannskift i fanget midt i julestria
Postet 09.12.13 kl 17:41
Endret: 09.12.13 kl 17:43
Linda WBruker en [URLBLOCK1] her, diger enhåndsvennlig hendel. Utblåsrør fra Eheim sitter godt i en hurtigkobling dersom man ikke har en ubrukt vaskemaskinslangeholder liggende og slenge. Brakk jo armen i fjor, måtte finne på noe venstrehåndsvennlig i en fei så ikke husfar fikk vannskift i fanget midt i julestria ;) :)
Hehe, ja vi kan kanskje være litt uheldige å bli våte av og til- Takk for linken Linda.
Skal se på flere løsninger for det finnes jo så mange =)
Postet 09.12.13 kl 17:47