Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 179)

Spørsmålet mitt var todelt. Det ene var gebyrene, som du altså ikke husker. Det andre var hvis det også er medisiner i pakka (altså ikke medisiner for over 1000,-, men bl.a. medisiner i ei pakke med mange varer som blir på over 1000,-). Når pakker må fortolles, regner jeg med at de ser på hva som står på tolldeklarasjonen, og da er vel sjansen stor for at pakken blir stoppet hvis det innimellom varene står fiskemedisin.
Inger Anne:
Nei, hittil har ikke det skjedd
Andre dose med metronidazole
Nå er jeg nettopp ferdig med å blande ut og dosere dose nr to med metronidazole til de 3 akvariene med "skinny og pileformet halespiss" sykdommen.
Det interessante i dag er at i 128 literen med Corydoras cf. burgessi, kunne jeg først ikke finne den ene hannen som er rammet. Etter å ha studert karet i noen minutter og sammenlignet hannene med hverandre, fant jeg ham - han var tynnere enn de andre men siden karet nettopp var fôret var magen full så han var vanskelig å få øye på. Og det beste av alt: da han la seg til ro, var halen og kroppsposituren hans helt normal!!! Hodet opp og halen ned, halefinnen helt utbrettet som vanlig. Åh fy søren så glad jeg ble...! Det ser ut til å virke veldig godt på han.

Det er vanskeligere å bedømme i yngelkarene, ikke bare fordi det er mange der, men de er så små og så vanskelige å finne. I 98 literen med Green Laser yngel trøkker alle seg sammen under redmoor-rota med mose på så fort jeg kommer frem til akvariet, så de er jo så godt som umulige å bedømme fremgangen på.
I 85 literen med C. metae ser de to verst rammede ut til å være omtrent som i går. De har kanskje ikke 100% pilespissform på halen lenger, den er halvveis sammenbrettet men ikke spiss. En annen yngel har fremdeles spiss hale, og jeg ser at det er flere enn de 3 jeg først trodde som har det. Men de to-tre minste er altså verst rammet. Håper på bedring hos dem også, men det spørs om de klarer seg gjennom krisen når de er så ille ute. De er så små.

Alt i alt, jeg tror medisinen har effekt, men det er forskjell utifra størrelsen og alder på de rammede. De største har fått best effekt - det har iallefall hatt fabelaktig effekt på den voksne hardt rammede C. burgessi hannen
Jeg er veldig spent på å se fortsettelsen på dette de neste dagene. Kuren er over 5 dager.
Jeg synes det ser ut som om jeg vil ha for lite pulver-metronidazole til å fullføre medisinerings-kuren i alle tre akvariene. Derfor bestemte jeg meg for i dag å kun medisinere med pulver i de to yngelkarene, og så gå tilbake til medisinert fôr i 128 literen. Har ikke så mye valg, jeg vet ikke når jeg får bestillingen jeg gjorde for en uke siden hos RMD (om jeg får den...)
Det er bedre å fullføre to steder enn å ikke fullføre 100% alle tre stedene. Og siden de voksne fiskene er absolutt mye mindre rammet enn i yngelkarene, så fullfører jeg hos de minste. 128 literen har fått medisinert fôr i dag istedet.

Ellers ser jeg ikke noe særlig forskjell fra i går til i dag. Det er enda et par dager til før kuren er ferdig, men jeg burde sett markant forskjell, synes jeg. Etter metronidazole, blir det Dewormer pulverkur. Og til slutt Maracyn II. Så får jeg gjøre opp status etter hver kur (og skifte vann som en helt).

Tok en kontroll og nitritt-testet i 98 literen med Green Laser yngel i dag, og metronidazole'n har ikke påvirket filterbakteriene, det var 0 utslag. Puh! Det er bra. Vil selvsagt fortsette å måle, men hadde den medisinen påvirket noe filterbakteriekultur hadde jeg sett det nå.

Har blitt skikkelig forkjølet også (i går) og er helt kake i dag. Nå skal jeg krabbe til sengs og soooove..... Det kommer en som skal hente noen CRS reker senere i dag, men det får mannen min ta seg av og overlevere. Rekene er klare i pose, bare å hente.

Nå putter jeg nesa i et papirlommetørkle og..... * snyyyyyt *
Fotokonkurranse-bildet
Jeg kom på andre plass i AF's fotokonk med bildet mitt "Vann" denne mnd!
Bildet er en av 3 bilder i en serie, tatt samtidig, og da jeg skulle velge et av de tre bildene for innsending, klarte jeg ikke bestemme meg. Så jeg spurte mannen min, og lot han velge hvilket av dem som skulle delta.

Siden fotokonkurransen nå er over og avgjort, så kan jeg publisere alle tre her


[External Image]


[External Image]


[External Image]
Helt nydelige bilder Det er noe ubeskrivelig beroligende med å se på og høre vann
Gratulerer så mye Mona ,synes det var et kjempestilig bilde du deltok med ,ja de andre bildene du la ut her også
Gratulerer, Mona! Det var et utypisk Mona-bilde, det der. Verken coryer eller reker. Jeg ville aldri ha gjettet at det var du som stod bak det. Nydelig er det! Det var med blant de 3 jeg stemte på, forresten.
Det er noe eget ved forsiktig boblende vann, noe med måten det lager ringer i vannet. Fredfullt Jeg har lagt det ene av bildene som bakgrunn på desktop'en min på pc'en
Ikke bra
Utviklingen går feil vei Corydoras metae yngelen sliter alvorlig. Det har dukket opp et par større yngel som har fått symptomer, og i tillegg fant jeg en av de minste død i dag. En lengre studie av Green Laser yngelen viser at et par av de "store" der har fått symptomer også. Metronidazole virker ikke Ikke når det dukker opp nye tilfeller mens kuren pågår på tredje dagen (av 5).

Det er mulig at forkjølelsen har "clouded my judgement", men jeg har nå iallefall bestemt meg for å kutte metro'en, og prøve en annen kur. I dag tidlig (våknet grytidlig med tett nese, tunge som papp og tørre tenner!) byttet jeg 65-70% av vannet i de to yngelkarene (98 liter og 85 liter). Nå nettopp (i ettermiddag) byttet jeg ytterligere 30% og 25%.
Så nå er jeg klar for en ny kur-bombe. Men jeg vet ikke om Dewormer pulver eller Praziquantel (ren form i pulver) er det beste valget!

Jeg føler meg så tett i huet nå, forkjøla så det holder, og klarer nesten ikke tenke riktig. Men om man leser på RMD om Dewormer Pure Form (rent pulver) så skal det kun tilsettes i akvariet EN gang...? Ikke sant? Noen som kan lese for meg og bekrefte...?

"Dewormer - Used in food to eliminate internal worms. Live worms may be soaked in dewormer solution until dead then fed immediately to tropical fish. Add to the aquarium for any hatching eggs expelled from the discus fish. Dose is 1/4 teaspoon per 20 gallons. This is gentle, effective for discus, angel fish, tropical fish. Kills nematodes (internal worms). Contains piperazine."

Trenger litt hjelp her.... Både jeg og fiskene er syke *snufs*
(jada, vi synes ordentlig synd på oss selv i dag!)
Huff, Mona. God bedring! Nydelige vannbilder forresten

Sånn jeg forstår det skal middelet tilsettes fóret og gis en gang, pluss at pulveret skal tilsettes vannet for å ta knekken på evt. egg.

Men jeg er ikke sikker på om jeg forstår det riktig, altså (enda jeg ikke er syk:p)
Mannen min gikk nettopp forbi bordet her jeg sitter, og helt uten videre utbrøt jeg bare: "Jeg klarer ikke å tenke med huet mitt!" Han brast i latter. Så fikk jeg han til å se på utregningene mine, ang. hvor mye pulver som må til i hhv 98 literen og 85 literen. Jeg regnet ut fra et vannvolum på hhv 90 og 80 liter. Det er sannsynligvis mindre vann, pga innredning og alt, men sånn ca. var det de to volumene jeg kalkulerte ut i fra.

Jeg er ikke sikker på den ordlyden hos RMD, men jeg får gi det to ganger med noen dagers mellomrom og med noen vannbytter i mellom. Men ordlyden er litt diffus, syns jeg, ang. at maten "may be soaked in solution". Det står ikke MÅ. Altså forstår det tette hodet mitt det sånn at man KAN gi det via maten? Men hva med f.eks. syke diskus som ikke spiser da? Matstreik og kresen gane er jo et vanlig problem blant diskus (og som denne medisinen hovedsaklig ble brukt til før) og da spesielt hos syk diskus, så da må man jo gå ut fra at produktets virkestoff fungerer like bra gitt i vannet...?

Nåja, jeg får gå ut fra at det gjør det - selv om jeg ikke liker "å gå ut fra" noenting når det gjelder medisinering og dosering. Det er iallefall nettopp veid opp og dosert hos de to yngelkarene. Nå venter jeg bare på at vannet i mellomlagringstønnene mine skal bli varmt nok (varmekolber og luftesteiner oppi) til at jeg kan ta et digert vannbytte på minst 70% i 128 literen også, og gi Dewormer pulveroppløsning der også. Merkelig nok ser den rammede C121 hannen utrolig mye bedre ut, så mye bedre at jeg har litt problemer med å finne han blant de andre til å begynne med. Det er et par andre slanke hanner der, men den rammede hannen er den tynneste, så jeg må fingranske dem for å finne han. Jeg synes haleroten og halefinnen hans er 95% fin igjen. Kan det være fordi han spiste godt de dagene jeg ga Dewormer medisinert fôr?

Huff, her er RMD noe ullen må jeg si.

Først leste jeg det som at mat må bløtes i medisinen og gis fiskene, og at pulveret rett i karet vil ta livet av egg (men altså ikke det som evt måtte befinne seg inni fisken).

Nå leser jeg det mer sånn som du gjør, Mona - nemlig at maten KAN bløtes opp og gis fisken, og at det kan tilsettes vannet direkte, og vil til og med ta livet av egg.

Her er det egentlig mange måter å lese det på... prøvde å søke på AF for å se om noe er sagt tidligere, men nå er søkefunksjonen nede for telling igjen.
Nematoder - ufyselige saker
Sitter her i en sen nattestime og "underholder" meg selv med å lese litt om nematoder. Innvollsparasitter i fisk, altså. Eller jeg prøver da. Ikke så mye som trenger gjennom veggen av snørr. Hehe.
Og gosj, jeg gruer meg til jeg skal se på bilde-resultatene av Google-søket...har bare sett noen små thumbnails-str bilder men det var nok - nematoder er nesten utenomjordisk ekle :p Se bare på de innvollsormene man fant i denne stakkars platyen som ble obdusert....

En artikkel fra University of Florida :

"Adult nematodes are typically found in fish digestive tracts. However, depending upon the species of nematode and the species of infected fish, adult and other life stages of nematodes can be found in almost any part of the fish, including the coelomic (body) cavity, internal organs, the swim bladder, deeper layers of the skin or fins, and external muscle layers."

Tenk deg det... de ekle ormene kan kravle rundt i omtrent ethvert organ, i kjøttet og i buk-hulrommet på fiskene! *yaack!*

Kan egg fra slike kryp overleve frysetørkingsprosessen som f.eks. artemiaegg går gjennom? Eller vanlig frysing og gjemme seg blant mygglarver eller annen frossenmat vi gir fiskene våre? Jeg gir ikke fiskene levende levendefôr fra norske vann, har aldri gjort det heller. Men jeg lurer på om sånne parasitter kan overleve prosessen med frysing... eller om eggene til disse parasittene gjør det. Denne plansjen viser at insektlarver kan være mellomvert for parasitter som så finner sin vei inn i akvariefiskene våre.
*gulp* Føler meg litt fobisk her jeg sitter ... synes det klør litt her og der! :p

Det er forhåpentligvis noe annet Coryene mine har fått...

Søvnløse akvarister er ikke som andre søvnløse, det er helt sikkert. Ihvertfall ikke hvis man har mer enn et dusin akvarier, rundt tjue nærmere bestemt, da er det alltid noe å pusle med!

Jeg slår ikke på akvarielysene midt på natta, men jeg slår på spotlightene i taket i rommet og det er flott arbeidslys Jeg tok et 70 % vannbytte i 128 literen, og de skal få et til på 30-35% i morgen. Har fyllt opp vannlagringstønnene igjen. Det har gått mye vann hver dag i det siste gitt! Når det vannbyttet er tatt i løpet av tirsdagen, skal dette karet også få en dose Dewormer pulverkur. Etter det vet jeg ikke... Prazi eller Maracyn?? Det er fryktelig å være så i villrede og ikke vite hva som egentlig er problemet og som forårsaker sykdommen disse små ynglene lider av! Men jeg er fast bestemt på å finne en kur - for dette akter jeg ikke å oppleve igjen. Så jeg fortsetter! Selv om jeg vanligvis steiler litt ved denne type fremgangsmåte; det å bare pøse på med den ene medisinkuren etter den andre - men hva skal man gjøre i tilfeller som dette? Sitte med hendene i fanget og se hjelpesløst på at hele kullet dør? Den ene lille yngelen etter den andre magrer bort, finnene klapper sammen, halen blir pilespiss-formet...? Nei, jeg prøve å finne kuren, og hva som forårsaker dette.

Puslet rundt med andre ting der inne også. Spionerte på fiskene med lommelykt. Mange fine bartefjes å se Yngelen i 45 literen fikk en real dose levende, nyklekt artemia. De lå begravd i en sky av det og gumlet i seg

På en innskytelse tok jeg vannprøve fra den ene av de to nyoppsatte 98 literne (øverst i reolene). Tenkte jeg skulle se om ting var på gang mht innkjøringen. Det er ikke planter i dem, bare sand, trerøtter og eikeløv, så jeg trodde kanskje det ikke skjedde så veldig mye da. Ifølge innlegg 3522 ble disse akvariene fyllt med vann fredag 13. (oj!) og det blir 12 dager i dag. Eller, iallefall det jeg tok prøve fra i dag ble fyllt da, mulig det andre kom dagen etter (det testet jeg ikke nå).

Jeg tok den nærmeste testen jeg så, en Tetra nitritt-test, og testet vannet med den. Åh, supert! Utslag! Det ble oransje! Kult, det har jeg ikke sett på lange tider. Løp rundt og lette etter JBL testen min, for den har jeg aldri sett positivt utslag på før. Fant den på samme hylle som Tetra-testen hadde stått.

Dette var jo bra, da tusler og går den fiskeløse innkjøringen som jeg håpet
Jeg har alltid to tester fra to ulike merker liggende, for noen ganger hvis jeg er i tvil om testresultatet virkelig kan være riktig, så kontrollerer jeg med den andre, hehe

Tetra nitritt-test
[External Image]

JBL nitritt-test
[External Image]


Når jeg leser bruksanvisningen til Dewormer, oppfatter jeg det slik:

Dewormer kan blandes i mat for å kurere innvollsorm som er i fisken (Used in food to eliminate internal worms).

Dewormer kan blandes i akvarievannet for å ta livet av innvollsorm-egg som er på utsiden av fisken (Add to the aquarium for any hatching eggs expelled from the discus fish).

For meg ser det ut som å blande det i vannet ikke har god virkning på marken som er i fisken.


1/4 teskje per 20 gallons tilsvarer 0,26 teskje for 80 liter og 0,30 teskje for 90 liter.

Håper du får orden på dette.

--
Men "hatching" betyr jo klekte, dvs ferdige parasittormer i vannet. Ikke selve eggene. Men det som klekkes ut av dem, altså.
Spørsmålet er jo om dette betyr at medisinen ikke virker på de eventuelle parasitter som befinner seg inni fisken - selv om fiskene bokstavelig talt svømmer i medisinen Det funker jo på så mye annet av parasitter og innvollsorm (å gi medisin i vannet), så jeg finner det litt ulogisk at det ikke skal gjøre det her også...?

Men, da får jeg gi dem det medisinerte Dewormer fôret i tillegg, selv om det ikke vil være til noen hjelp for de fleste av de som er hardest rammet. De har sluttet å spise ser det ut til... Noen få spiser enda, men det er lite. Men de i 98 literen med Green Laser yngel ser ut til å smake på maten iallefall.

I 85 literen med C. metae er det to eller tre Metaer som ikke vil spise lenger (såvidt jeg kan se).
Det ble en voldsom aktivitet i karet da jeg hadde i Dewormer kuren iallefall! Det ble veldig mye sverming opp og ned langs frontglasset, inkl de svakeste og tynneste syke, merkelig nok. Det overrasket meg at de orket det.

Krysser fingrene for at jeg har noe i fiskeapoteket mitt som vil virke... og jeg skal fortsette forsøkene på å få tatt knekken på sykdommen om jeg så må gå gjennom hele apoteket! :p (eller kjøpe mer og andre ting)
Hei Mona.
Er fast leser av din "spalte" - her er så mye "matnyttig" å hente både i form av tekst og bilder. Du gir andre både kunnskap og inspirasjon.
Nå må jeg bare få si at jeg føler så med deg.
Jeg håper du snart finner/løser sykdomsproblemene.

mvh
mona o
Men "hatching" betyr jo klekte, dvs ferdige parasittormer i vannet. Ikke selve eggene. Men det som klekkes ut av dem, altså. Spørsmålet er jo om dette betyr at medisinen ikke virker på de eventuelle parasitter som befinner seg [I]inni[/I] fisken - selv om fiskene bokstavelig talt svømmer i medisinen :-) Det funker jo på så mye annet av parasitter og innvollsorm (å gi medisin i vannet), så jeg finner det litt ulogisk at det ikke skal gjøre det her også...?


Du har rett. "hatching" betyr klekkende. Det er altså mark klekt på utsiden av fisken som blir drept.

Fór som er dynket i ren Dewormer vil gi en langt høyere dose i magen på fisken enn Dewormer i vannet, og vil derfor være bedre egnet til å ta knekken på marken som befinner seg i fiskens mage. Dette forutsetter, som du sier, at fisken spiser. Dewormer i vannet vil ta livet av de markene som er klekt på utsiden av fisken.

Man skulle allikevel kunne anta at Dewormer i vannet vil virke på samme måte som andre lignende produkter som blandes direkte i vann.

Medisin blandet i ferskvann vil desverre ha en langt lavere effekt på det som befinner seg i fiskens mage enn medisin blandet i saltvann. Ferskvannsfisk svelger så lite vann som mulig, mens saltvannsfisk må drikke mye. Dette på grunn av at de utsettes for omvendt osmotisk trykk.



--


Dewormer dosering
Der løste Dewormer problematikken seg selv, gitt

I posten i dag fikk jeg min egen direktesendte sending med både Dewormer og Metronidazole fra RMD. På disse pakningene stod det langt mer ang. dosering!
Det ER bare å gi medisinen i vannet

Følgende står på pakken med Dewormer pulveret:

"Add ¼ teaspoon tsp. per 20 gallon days 1, 3 and 5. Change water before dosing. Repeat second week."

Den skal altså gjentas, og det ante meg. Det er vanlig med de fleste antiparasitt-kurer. Det skal altså gis annenhver dag i fem dager, og så gjentas uken etter. Flott at jeg fikk dette nå, så jeg kan få dosert riktig og gitt andre dose i morgen på 85 og 98 literen.

Deretter følger anv. for hvordan det kan gis via maten.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap