Tante Astrid´s undervannsverden (side 18)

du hadde fått tatt av stjernene der Ser ut som de har lagt på seg og har det som plommen i egget
Takk, Liv!
Bildene yter de ikke rettferdighet for de er myyye finere i virkeligheten; en helt annen fisk nå som de har lagt på seg. Leker gjør de også så du skal se de blir flere etterhvert
Wow så gøy!! Kan nesten ikke forestille meg en gang hvor utrolig små de ynglene må være Får håpe det blir yngel, det hadde vært kjempegøy å følge. Leste forresten at de er utrydningstrua pga overfangst - huff, det var jeg ikke klar over.
små

Forresten så er informasjonen om stjernedanioene noe oppdatert her. Det ser ut som de ikke er så truet i vill tilstand som den første rapporten ville ha det til.
Hadde vært utrolig gøy om du fikk yngel på dem Hos meg går de nok med for mye annen fisk til at det er realistisk. Kanskje jeg flytter dem over i 54 literen etter hvert. planer om litt reker og sånn der etter hvert.

Godt å høre at trusselen ikek var så stor likevel, det var noen fantastiske bilder i den artikkelen gitt

Har forresten vært på aquamanias i dag- han selger dem for 29,- per stk - skulle visst få inn flere. Hadde kun 2-3 stk nå så det ut som.
De greier visst fint å spise de opp selv også, men har lest at masse mose hjelper på så jeg får se hva jeg gjør når de eventuelt skal flyttes på. Er ganske tett med planter der de går, men ikke mye mose.

Har sett de har kostet litt forskjellig og 29 kroner var en hyggelig pris. Ser ut som om en del blir dyrere her oppe som det er mindre konkurranse om kundene, men jeg er gjerne slik at jeg ikke ser så mye på pris når det er noe jeg vil ha. Da får jeg bare spare til jeg får råd. Med midlertidig uføretrygd er det gjerne snakk om prioriteringer. Klesbudsjettet gikk dramatisk tilbake da jeg startet med fisk. Sykdommen gjør "heldigvis" at det blir lite turer og utebesøk også. Aldri så gærnt osv ;D

Når det er sagt så finnes det dyrere hobbyer enn dette. Jeg drev med oppdrett og utstillinger av rasekatter noen år og det jeg bruker på fiskene i forhold er bagatellmessig! Da var jeg i full jobb, bodde rimelig hjemme hos mor og hadde råd til å bruke penger på hobbyen.
Ja, vil en ha noe så fikser en det uansett Er nok ikke den dyreste hobbyen sammenlignet med mange andre - litt hva man gjør det til selv egentlig. Uføretrygd tillater nok ikke de store utskeielsene, men som du sier så er det snakk om prioritering Håper ikke det er noe alvorlig med helsa? Akvarium er i alle fall en flott hobby å holde på med innendørs - er plaget av bjørka om dagen så innesysler er fint
Jeg har ME, eller kronisk tretthetssyndrom som det også kalles. Krever at jeg holder meg mye i ro når jeg har dårlige dager og da er det godt å ha et akvarium eller to å se på mens man ligger på sofaen. På de aller dårligste dagene makter jeg ikke det heller siden lyset blir for sterkt. Så lenge jeg gjør ting over tid og ikke tar stellet på begge akvariene samme dag så går det ganske greit. Det er liksom ikke akvariene som prioriteres vekk først, men heller husarbeidet ;D

Jeg kan også få problemer både med språkforståelse og kommunikasjon. Derfor kan det hende jeg er borte fra forumet i perioder eller at det jeg skriver kan se noe merkelig og uforståelig ut. Greit å ha som unnskyldning når man tabber seg ut det

Allergi er heller ikke spesielt morsomt. Hadde astma og allergi i mange år før jeg var så heldig å bli kvitt det ved hjelp av akupunktur. Reagerer på enkelte ting enda, men sjelden, og jeg slipper å gå på medisiner. Ble veldig glad i regnværsdager de årene der siden det var bare på de dagene det gikk an å bevege seg ute sommerstid. Skjønner derfor hvordan du har det.
Huff det hørtes forferdelig slitsomt ut. Håper det er en sykdom det er mulig å komme seg av. Hyggelig å ha noe å pusle med inne da ja! Og akvarier er definitivt langt morsommere og viktigere enn husarbeid

Har endelig fått satt meg opp "halvautomatisk" vannbytte. Utrolig deilig å se vann tappes og fylles uten å bære så mye som en bøtte gitt. Fikk bare kobla til uttaket til vaskemaskinen så det kommer bare kaldt vann, men gikk ikke lenger ned enn til 21 grader i karene så det burde fiskene tåle. Antar regntid gir temperaturendringer også. Ser i alle fall ikke ut som noen har tatt skade av det. Tvert i mot full akvititet

Å så deilig å slippe å bære bøtter da! Jeg har prøvd å skifte bare med kaldt vann, men mine fisker gikk nesten i sjokk gitt så det prøver jeg ikke flere ganger. Nå driver jeg også å tilsetter en del stoffer så nå må jeg nesten ha vannet i bøtter først. Det går da det også.

Har forresten fått testet nitrat-testen min og den er korrekt! Dvs at nitrat-nivået i mine kar ligger på utrolige 0-1! Nesten for godt til å være sant og helt merkelig at det ikke er mere siden jeg synes jeg både mater ofte og mye, spesielt i rekecocktailen.

Dessverre så er ikke det helt heldig for plantene, og har også lest at penselalgene kan komme av for lite makro-næringstoff i vannet, så det spørs om jeg må skifte til gjødsel som inneholder nitrogen. Det hadde jeg aldri trodd. De fleste strever jo med for høyt nivå
Så heldigvis ut som de tålte det godt her Og Oslo-vannet er jo nærmest perfekt sør-amerika. PH på 6,3 GH på 3 og KH 0 - så det er bare å kjøre på. Rister ut det jeg skal tilsette til prinsessene i et syltetøyglass og slenger oppi sånn halvveis i byttet og gjødsel går rett i karet - heller det over pumpa så det blåses ut med en gang.

Med 5 akvarier beregna jeg at med tømming og fylling ble det ca. 40 bøtter i uka. En rimelig kjip jobb.

Åh forelska meg helt i en ny apisto på Oslo Zoo i dag

Helt nydelig. Og jeg har ikke plass til den - vurderer å sette opp 54 literen så jeg kan løpe og kjøpe til helga.

Så utrolig at du ikke har nitrat! Du har jo ikke sånn ekstremt hurtigvoksende planter heller? Jaja, det er bare å være glad til Hos meg ligger den på ca. 5-10 rett før vannbytte så jeg skal vel ikke klage over det Har ganske mye fisk i akvariene mine så det blir nok litt. 54 literen var mest utsatt så der bytta jeg vann 2 ggr i uka mens sommerfuglene gikk der.
Ville gjerne hatt nitrat på mellom fem og ti jeg, men selv i 35 literen hvor det går 15 fisker + reker og snegler og med periodevis mating tre ganger om dagen så er nitrat på null til en. Har vanlige ukentlige vannbytter, en bøtte i det lille karet og 4 i det største, og ikke spesielt hurtigvoksende planter i noen av karene. Ingen grunn til at nitraten er så lav altså.

Har hatt Apistogramma jeg også; et par agassizii, men syntes så synd på coryene så det blir ikke skaffet flere av disse. Hannen var utrolig fin i skarpt blått og oransje. Bildene i basen yter den ikke rettferdighet synes jeg, men disse fiskene blir jo bare vakrere med alderen og mine var vel rundt et par år da de døde for meg. Veldig interessant oppførsel på de og vakre er de jo. Skjønner godt at du vil ha en art til

Hadde perfekte vannforhold her også til vannverket begynte å endre på forholdene. Valgte faktisk fisk delvis ut fra vannverdiene i kranen.
Du får se det som positivt, god balanse og god bakteriekultur

Ser vannet har endra seg litt her også. PH var på 6,5 sist jeg målte i kranen. Sjekker sånn en gang i blant. Men det var jo en ganske liten endring heldigvis.
Sett at andre sliter med til dels store svingninger.

Apistoer er nydelige og når de ikke er i lek så er de veldig rolige fisker. Fred og fordragelighet i karene mine det meste av tiden selv om jeg har flere arter enn anbefalt i forhold til karenes størrelse. Inkaene mine var litt etter habrosusene. Ellers er det lite jaging, kun når coryene kommer nære egg. Mistenker at hongsloiene mine har lagt egg igjen. Kjøpte en mallehule på aquamanias forrige uke og hun er flittig der inne og forsvarer den heftig. Coryene får ikke nærme seg inngangen - så det er nok noe på gang der. Alltid like spennende å se om det blir noe ut av det

Hos meg ble coryene jaget enten det var lek på gang eller ikke. Det ble til at jeg aldri så de på dagtid fordi de gjemte seg og bare kom frem i mørket. Helt annen holdning på de nå, selv om de stort sett er aktive på natten så ser jeg alle sammen hver dag i kveldinga.

Nå har jeg akkurat prøvd å gi galaxyene, ehh...stjernedanioene, sorte mygg igjen. Kjøpte inn en pakke etter at du sa at dine var så begeistret for disse. Første gangen var for noen dager siden og det var ingen suksess. Det var bare så vidt de ville smake på. Trodde myggene kanskje ble for store så nå kuttet jeg den opp så bitene ble små, men ingen spesiell interesse denne gangen heller. Mulig at et par av de smakte på de. Amanorekene derimot ble helt ville, men det blir de jo bestandig ved fôringstid.
Litt ulike corytyper der også føler jeg. Har atropersonatus og concolor i samme kar og de er utrolig forskjellige. Concolorene er mye mer fremme og langt mindre sky. I 180 literen har jeg sterbai og habrosus som er fremme døgnet rundt og over hele akvariet og i 128 literen melanistius - som jeg knapt nok ser.

Bortsett fra ved lek blir coryene ignorert av ciklidene.

Kommer sikkert an på hva stjernene er vant til av for. Ser mine spiser alt, i dag ble det tørrfor og det gikk ned det også Sorte myggiser er det mest populære av alle forene jeg har sånn gjennomgående hos alle fiskene.
Fora med frossen cyclops i dag, gjett om det var stas for ildtetra og stjerner
Begynner å lure på om jeg har skjemt vekk stjernene mine jeg

Myggiser likte de ikke spesielt godt, cyclops kan til nød spises, men det de helst vil ha er Tetra mini/junior flak og artemia i alle former; avskallede egg, frysetørket eller, aller helst, nyklekte levende. Prøver å variere litt og gi det de liker lite innimellom også, men har vært redd for vannverdiene siden en del kan bli liggende uspist til rekene finner det. Er et lite kar så det kan fort gå galt. Denne uken har det vært spesielt mye overskuddsmat synes jeg, så jeg skal ta å måle i morgen før vannbytte. Vet jo jeg kan stole på verdiene også nå, så ser det bra ut i morgen så kan jeg slappe litt av og ikke bekymre meg så mye.

Forresten så jubler ikke fiskene i storkaret over sorte mygg og cyclops heller. De vil heller ha tørrfôr. Røde mygg derimot er utrolig populært, men har ikke prøvd de til stjernene. De må i såfall kuttes opp først.

Rart at samme arten kan ha så helt forskjellige preferanser bare fordi de bor i hver sin by og har forskjellige eiere
He he ja rare fiskene og de som sier fisk er dumme, de gidder ikke ta seg tid til å finne ut noe om fiskene engang.
Høres gøy ut dette altså, fint å høre at stjerner ikke er så utryddningstruet alikevel.
Egentlig veldig rart med de preferansene ja Kanskje noe med hva de er vant med fra dyrebutikken også? Vanskelig å si. Alle mine fisker er blitt så vant med frossenfor at tørrfor er litt nedtur - med unntak av discus for som alle ser ut til å ha stor sans for. Røde mygglarver er nok erfaringsmessig de flestes favoritt
Da er ukens vannskift i rekecocktailen over og nitrat var på beskjedne 1. Da trenger jeg tydeligvis ikke bekymre meg for om jeg mater for mye

I dette karet går det et lite Fluval 1+ moderert med grov blåsvamp. Vurderer nå på sikt å bytte ut dette med en Fluval 2+ med fin blåsvamp istedenfor. Først å fremst pga at det er så mye småpartikler i vannet, men også siden det er indikatorer på disse større filtrene om når det er på tide å rense de. Muligens så kan det bli litt heftig strøm med et større filter, men det går an å stille ned styrken på vannsirkulasjonen også så det skulle gå bra. Blir nok ikke prioritert med det første siden det blir en del innkjøp i forbindelse med kjøp av 120 liter i neste måned og da må pengene brukes der

Vurderer å ta frem kameraet i kveld igjen. Jeg har nemlig et par monster-guppy i storkaret som jeg kunne tenke meg å skremme noen med her inne. Disse to damene ble født like før jul i fjor og har aldri hatt yngel. Det har antagelig ført til denne monsterveksten for de har blitt noen digre og tjukke beist. Den største er lengre enn skjørtetetraene mine og begge er ekstremt tjukke. Ser gravide ut, men det er nok bare bilringer
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap