- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Vidar`s akvarieprosjekt! (side 18)
Vidar`s akvarieprosjekt! (side 18)
Postet 22.05.09 kl 23:06
Endret: 22.05.09 kl 23:08
Postet 22.05.09 kl 23:09
Endret: 22.05.09 kl 23:10
Postet 23.05.09 kl 00:17
Postet 23.05.09 kl 00:30
Postet 23.05.09 kl 00:48
DonaldHei, Vidar :-) Fine bilder. En kamerat av meg holder frontosa. Selv om fisken ikke fascinerer meg må eg innrømme at blandingen av utseende og oppførsel er delvis majestetisk :-) Hvordan gikk det med Ancistrushannen du overtok av meg?
Der er jo du og Donald! Når skal du hive deg uti det og få deg tropheus? :P
Postet 23.05.09 kl 00:58
Postet 23.05.09 kl 01:00
Endret: 03.07.09 kl 20:20
Postet 23.05.09 kl 02:21
Postet 23.05.09 kl 02:28
Kjempe eplesnegel egg
I dag oppdaget jeg Kjempe Eplesnegel egg i 2 av akvariene mine, var noen bra eggeklaser.
Her er noen bilder:
Her er noen bilder:
Postet 26.05.09 kl 22:28
Endret: 26.05.09 kl 22:29
Akvariebor d til 720 liter
I dag laget jeg en "gjør det selv" tråd for prosjektet jeg har med å lage et eget akvariebord til 720 liter.
Prosjektet kan ses her.
Prosjektet kan ses her.
Postet 10.06.09 kl 13:24
Fortsetter prosjektet her!
Driver nå med planer om å lage et akvariebord som er til en 720 liter med mål 200 x 60 cm.
I følge beregninger som er gjort, skal denne løsningen som vises på bilde tåle 2000 kg pr. kvadrat.
Her er plantegningen som jeg har for prosjektet.
Tegningen ble laget 9. juni!
Jeg kommer til å fortsette "artikkelen" her i tråden...
Er forresten ferdig med prosjektet, men må få sortere bildene og skrive info om hver milepæl jeg hadde med prosjektet.
I følge beregninger som er gjort, skal denne løsningen som vises på bilde tåle 2000 kg pr. kvadrat.
Her er plantegningen som jeg har for prosjektet.
Tegningen ble laget 9. juni!
Jeg kommer til å fortsette "artikkelen" her i tråden...
Er forresten ferdig med prosjektet, men må få sortere bildene og skrive info om hver milepæl jeg hadde med prosjektet.
Postet 03.07.09 kl 19:34
Endret: 03.07.09 kl 20:21
Oppdaget for noen dager siden at Neolamprologus Pulcher hadde fått yngel, det er helt utrolig hvordan de passer ungene sine. Det er vel rundt 30-40 stk ca.
Skal prøve å få tatt noen bilder, men de gjemmer seg nedom en hullstein.
Skal prøve å få tatt noen bilder, men de gjemmer seg nedom en hullstein.
Postet 06.07.09 kl 20:36
Har laget et "pumpehus" i samme stil som akvariebordet til 720 literen, der pumpehuset kan romme en Eheim 2080 og en Eheim 2028. Dessuten får en plass til et akvarie på toppen som kan måle 70 x 40cm.
Kommer bilder og mer informasjon når jeg har fått sortert bildene og skrevet en del om hver enkelt milepæl jeg hadde med prosjektet.
Kommer bilder og mer informasjon når jeg har fått sortert bildene og skrevet en del om hver enkelt milepæl jeg hadde med prosjektet.
Postet 06.07.09 kl 20:39
Gleder meg til å se bildene. Alltid gøy. Og det virker utrolig gjennomført, skal man dømme utifra plantegningen din... om det var min, hadde det vel bare vært no' håndskrevne streker på et ark!
Ang. pumpehuset: det er alltid plass til et akvarium til, ikke sant? Tenk å lage pumpehus uten å sette et akvarium på den ledige plassen på toppen :p (sånt går bare ikke an!) Hehe Så planen din høres bra ut.
Ang. pumpehuset: det er alltid plass til et akvarium til, ikke sant? Tenk å lage pumpehus uten å sette et akvarium på den ledige plassen på toppen :p (sånt går bare ikke an!) Hehe Så planen din høres bra ut.
Postet 06.07.09 kl 20:46
Endret: 06.07.09 kl 20:46
Må skryte litt selv og si at det ble faktisk veldig bra slutt resultat, men som far min sa til meg: "Du må ikke vere så grundig"... hehe... Jeg mener at skal en gjøre noe, så bør en gjøre det slik at en er fornøyd selv hvertfall.
I første omgang skulle jeg "bare" lage et akvariebord, men gud hvor dumt det så ut med 2 svære pumper ved siden av bordet. Dermed bestemte jeg meg for å lage noe som passet sammen.
Er nok bitt av litersyken, så da må man lage til akvarieplass på det som er ledig av topplass. :p
I første omgang skulle jeg "bare" lage et akvariebord, men gud hvor dumt det så ut med 2 svære pumper ved siden av bordet. Dermed bestemte jeg meg for å lage noe som passet sammen.
Er nok bitt av litersyken, så da må man lage til akvarieplass på det som er ledig av topplass. :p
Postet 06.07.09 kl 20:52
I starten ved byggingen av bordet.
Brukte mye tid før jeg bestemte meg å lage et akvariebord som skulle vere solid og som ikke alle andre hadde.
Tegnet en kladd med de ulike målene jeg hadde. Etter mye frem og tilbake falt valet på en lokal takstol produsent som heter Jatak Kaupanger.
De var veldig hjelpsom og imøtekommende for mine ønsker, de tegnet de ønskene som jeg hadde inn i en datamodell som kom ut med tegningen i 3d som vist tidligere.
Etter noen dager fikk jeg de ferdige modulene, og da var det bare å begynne å montere.
Kommer en del bilder av monteringsprosessen her:
Modulene ble festet sammen med 6mm x 80mm selvborende, låsende skruer.
I tillegg ble det noen rimser med trelim.
Tegnet en kladd med de ulike målene jeg hadde. Etter mye frem og tilbake falt valet på en lokal takstol produsent som heter Jatak Kaupanger.
De var veldig hjelpsom og imøtekommende for mine ønsker, de tegnet de ønskene som jeg hadde inn i en datamodell som kom ut med tegningen i 3d som vist tidligere.
Etter noen dager fikk jeg de ferdige modulene, og da var det bare å begynne å montere.
Kommer en del bilder av monteringsprosessen her:
Modulene ble festet sammen med 6mm x 80mm selvborende, låsende skruer.
I tillegg ble det noen rimser med trelim.
Postet 07.07.09 kl 18:26
Kle inn rammen
Neste ledd i prosessen var at jeg ville at dette skulle se pent ut. Bestemte meg for å kle inn rammen med huntonitt plater.
Hadde noen plater og litt forskjellig fra tidligere prosjekt som ble brukt, se bilder her:
Hadde noen plater og litt forskjellig fra tidligere prosjekt som ble brukt, se bilder her:
Postet 07.07.09 kl 18:31
Endret: 07.07.09 kl 18:31
Dører
Videre bestemte jeg meg for at en måtte ha et par dører.
Siden akvariebordet har en høyde på 40 cm så blir det vanskelig å få plass til en pumpe eller to. Derfor tenkte eg at inni skapet kan jeg ha ting og tang som en bruker. (For å løse "problemet" med å få plass til pumpe, laget jeg en tegning av et pumpehus som kunne ha plass til et akvarie på topp i tillegg... Kommer nærmere tilbake om denne delen).
Se noen bilder av prosessen med å lage dører:
Siden akvariebordet har en høyde på 40 cm så blir det vanskelig å få plass til en pumpe eller to. Derfor tenkte eg at inni skapet kan jeg ha ting og tang som en bruker. (For å løse "problemet" med å få plass til pumpe, laget jeg en tegning av et pumpehus som kunne ha plass til et akvarie på topp i tillegg... Kommer nærmere tilbake om denne delen).
Se noen bilder av prosessen med å lage dører:
Postet 07.07.09 kl 18:36
Postet 07.07.09 kl 18:44