Smått och stort (side 18)

Tack Leif för visat intresse

Har bara sett vuxen fisk på foto .
De fiskarna på foto blir man nog lite lurad av .Blixten gör att de blå blir lite mera framträdande än de är i verkligheten.Kameran ljuger lite..

Men visst är de mycket vackra.Skall komma med nya foto så fort jag har fått bättre foton.

Är du sugen på viktoria så kan jag säkert hjälpa dig med det

mvh Kjell


Kjell Begby
Tack Leif för visat intresse Har bara sett vuxen fisk på foto . De fiskarna på foto blir man nog lite lurad av .Blixten gör att de blå blir lite mera framträdande än de är i verkligheten.Kameran ljuger lite.. Men visst är de mycket vackra.Skall komma med nya foto så fort jag har fått bättre foton. Är du sugen på viktoria så kan jag säkert hjälpa dig med det :-) mvh Kjell




Takk Kjell for tilbudet, men har ikke plass til noen akkurat nå. Har hatt lite av ciklider tidligere, men har nå fått meg en del malawi i tre karr her som er fordelt slik; 500L malawi og ellers en del ciklider, 160L med blandings malawi! og noen sebra ciklider og til slutt et 120L karr med bare mindre malawi;golden og delfin. Er ikke veldig kjent i den verden enda med malawi, men får vel lest meg til bedre kjennskap om litt. Men malawiens farger og ferdsel fasinerer meg. Kunne tenke meg senere et større malawi karr- 400-600 Liter. Men kommer tid, kommer råd.... og plass. Har ellers 6-7 karr stående rundtomkring i huset samt et par akvarie bord

Lykke til videre med din fantastiske verden

Mvh Leif
Man kan ha malawiciklider och Viktoria ihopa det fungerar bra men man får veta vilka arter som går tillsammans.

Mvh Kjell
Har de senaste dagar märkt att jag saknar mina malawiciklider .
Tycker att Viktoriaciklider är jätte intressant men just när jag skriver på olika forum känner jag en viss saknad av dessa fiskar.

Så nu har jag funderat på att införskaffa mig några få arter Malawiciklider.
Det går helt fint att blanda dessa om man är noga med valet av fisk.

Så nu har jag tittat lite på Melanochromis labrosus en inte allt för vanlig malawi.
Den har stora läppar som påminner om Chilotilapia euchilus .
Inte själva utsendet på fisken utan läpparna.


Ack ack att man aldrig lär sig detta ! Detta är 2 gången jag har slutat med malawi och alltid saknat de.Fast jag kommer att ha både Viktoria och några få Malawi

Men det er jo noe av det som gjør bl.a malawiene så spennende: Selv om mange arter er ganske like så er det allikevel store forskjeller på mange, både i oppførsel og utseende. Om du har prøvd 50 forskjellige så er det enda over 700 uprøvde...
"Knis". Må si det er en merkverdig fisk du har sett deg ut nå =-D

Melanochromis labrosus
Det är som du säger Shiramor det finns många att välja på .
Men du vet hur jag är gillar det som inte är så vanligt .
Tyckte dessa var snygga såg de på Nol .
Måste ju säga att de var snyggare i verkligheten än på linken hihi

Så vi får se vad mera det blir .
Detta är nog den andra arten som jag kommer till att köpa Pseudotropheus Williamsi Blue Lips Makonde

Fotokvaliteten är inte den bästa.

[External Image]

Mvh Kjell
Hei igjen Kjell

Følger stadig med i tråden din, da jeg selv siste tiden har fått meg en del forskjellige Malawi ciklider. En utrolig fin fisk med mange fine farger og forskjellig opptreden. Jeg har 8 akvarier og har bl.annet malawi i 3 av dem. Har noen blå delfiner i yngel karret, noen blanding av Hongi og golden? sammen med ren golden i bordakvariet på 240L og en del store og forskjellige i min 500L. Har der også noen mindre golden og rød sebra tror jeg dem heter. Og der kommer egentlig mitt problem. Jeg aner ikke navn på annet en golden og rød sebra, di er lette å kjenne igjen, så lurte på om du kunne hjelpe meg med litt ID av noen av mine malawi ciklider. Jeg skal også hente noen malawi gratis litt senere i dag, men håper det er greit at jeg legger inn noen bilder av mine malawier her på tråden din.
bilde nr 2: Denne er blå med loddrette sorte striper. Buk finnene er sorte, mens topp finnen er i samme blåfarge som fisken. "Prikkene" på underfinnen er gule.
Dette er den mest dominerende malawien i 500L og er veldig territoriabel. Er ordentlig "høvding" i karrets venstre side. Jager vekk det meste. Denne er nær ca 20 cm lang. Har også noen små/mindre på ca 5-6 cm som ligner veldig, men disse er sorte ytterst på di fleste finnene. Er dette samme type? Håper det er greit at jeg spør deg her, eller mener du jeg burde finne en å spørre i et av forumene for ciklider? Føler at du har god greie på denne type fisk og ville bare spørre
Ønsker deg atter en gang lykke til med denne fasinerende hobbyen det er.

Takk for en meget fin, intresang og lærerik tråd, Kjell

Mvh Leif
Hej Loffa

Först får jag säga grattis till att du blivit pappa ..eller har jag redan sagt det

Det var trevligt att du tycker att tråden är bra.Så är det ju skoj att få respons när man skriver.Man vet ju inte om någon tittar på det man skriver.Så det var skoj.

Klart att du får posta foto här det är bara skoj och alltid en utmaning för det är svårt med foto sedan finns det ju väldigt många arter och lokaliteter att välja på.

Så jag får ge dig ett alternativ som du kan se på.Så får se på den först inte säker på att det stämmer.

Titta lite på Metriaclima fainzilberi var ganska lik men tycker att munnen kanske inte stämmer riktig och äggfläckarna.Som det står i beskrivningen så blir de 14 cm i naturen men blir större i akvarium så är det ofta.

Den andra randiga som har ränderna horisontalt ser ut som en Melanochromis johannii variant ,Där finns det flera varianter som skiljer sig lite åt men som jag har skrivit tidigare så är det svårt med foto och id.

mvh Kjell
Kjell B
Hej Loffa Först får jag säga grattis till att du blivit pappa ..eller har jag redan sagt det :-) Titta lite på [URLBLOCK1] var ganska lik men tycker att munnen kanske inte stämmer riktig och äggfläckarna.Som det står i beskrivningen så blir de 14 cm i naturen men blir större i akvarium så är det ofta. Den andra randiga som har ränderna horisontalt ser ut som en [URLBLOCK2]variant ,Där finns det flera varianter som skiljer sig lite åt men som jag har skrivit tidigare så är det svårt med foto och id. mvh Kjell



Takk for lykkeønskninger for den ny fødte, raskt svar og linken til en utrolig flott side. Skal se mer på den. Den første linken passet perfekt Kjell, men er mer usikker på den andre, men kan som du sier være en variant.

Som du skriver; sitat; Det var trevligt att du tycker att tråden är bra.Så är det ju skoj att få respons när man skriver.Man vet ju inte om någon tittar på det man skriver.Så det var skoj.

Det er virkelig gøy å dele sin hobby med andre og det er nok mange flere som leser tråden din enn hva du tror! Snakker av erfaring der. Jeg får av og til også privat mail med kommentarer til min tråd, og det er gøy. Ble faktisk senest i går oppfordret på min profil om å legge ut flere bilder og det har jeg gjort i dag
Det er morsomt når en vet at andre tar del i ens hobby og deltar aktivt. Det gjør meg på en måte litt stolt.

Men nå får jeg gi meg her Kjell, for nå skal jeg på sykehuset å besøke min nye sønn. Jeg skal hilse jeg fra han "Svensken" med malawien ; -=)

Takk atter en gang for en meget int tråd Kjell. Sender biler senere fra den nye malawien jeg henter senere i dag

Leif
Leif

Titta på denna linken på M. Johannii

Skall bli skoj att se på dina nya fiskar.
Har varit och tittat på dina kavarium på din profil såg att du hade ett soffbords akvarium hur funkar det tycker du?

Mvh Kjell
Kjell B
Leif Titta på denna linken på [URLBLOCK1] Skall bli skoj att se på dina nya fiskar. Har varit och tittat på dina kavarium på din profil såg att du hade ett soffbords akvarium hur funkar det tycker du? Mvh Kjell



Hei igjen Kjell

Ja linker ser ut til å ligne en av mine malawi. Har også vært å hentet fisken. Han som jeg fisken av, sa at den ene malawien kostet 900 kr når han kjøpte den!!!! Den blå som ligner på den ene jeg allerede har. Denne var VF, men likevel 900....... for en fisk??? Det hadde ikke jeg betalt ; -=) Fulgte også med 3 maller, men den ene gav jeg til bichir som tipset meg om fiskene. Bildene er litt dårlige men sender dem likevel. Det var også 4-5 golden som var med i denne "pakken" Liker bordakvariet veldig godt og er nydelig dekorasjon i røykestua mi i 2.etg. Han sa navnet på den blå malawien, men latinske navn er ikke lette å huske. Er vel nå eneste fisken jeg har som er vf-vilt fanget, som jeg vet om iallefall. Leif
hej

Jo det låter dyrt tycker jag 900 kr för en låter lite väl mycket .Kanske ett ok pris för vissa lite ovanligare malawi och för ett par då.



Så var det bokat och klart.

Har dessa väntande på mig på Nol
Pseudotropheus Williamsi Blue Lips Makonde 6st
Melanochromis labrosus 6st

Klarade mig utan Malawi i 3 månader........
Det var godt å høre
"Borte bra, men hjemme best".

Hvordan gjør du det; Får du de på NOL til å holde av fisk til deg?
Det stämmer det .Skickar Kent mail och säger att jag undrar om han kan hålla av fiskar till mig.Säger att jag kommer och hämtar de om 2-3 veckor eller vad det nu kan vara.

Det funkar bra .

Hei igjen kjell
Kjell B
Det stämmer det .Skickar Kent mail och säger att jag undrar om han kan hålla av fiskar till mig.Säger att jag kommer och hämtar de om 2-3 veckor eller vad det nu kan vara. Det funkar bra .



og takk for sist

Atter en gang har det kommet 3 nye fisk gratis i hus, og tror det er en type ciklide, og malawi?
Legger ved et par bilder og spør igjen om jeg har rett i om dette er malawi? Synes den er "rettere" i pannepartiet, dvs fra øverst på hodet til ned til munnen. De har også en enormt stor munn så jeg når den ene "gjespet".... Di skifter også farge.......

Mvh Leif
Hejsan

Dessa vet jag inte vad det är men det är iallafall inga malawi

Tippar på någon mellan amerikanare.

Mvh Kjell
Var en tur på TAM i Fredrikstad i Dikevein

Och hittade en art från Madagaskar Paratilapia polleni
Hanen är ca 8 cm och honan ca 6cm .
Detta blir en relativt stor art som kan bli upptill 25cm

Det finns 2 st olika varianter av denna small spott och big spott som syftar på storleken på prickarna dvs stora och små prickar.Har troligen small spot.
Small spott är vanligare än big spott.

Har tittat på denna art tidigare och tycker den är mycket vacker.
Är ju väldigt intresserad av just Afrikanske ciklider som jag tycker ligger en hästlängd före de Syd amerikanskacikliderna när det gäller betende och färger.

Så att för första gången i mitt liv får prova på en art från Madagaskar blir intressant.
Har läst en del om de och det blir en utmaning att få dessa att harmonera med fisk jag redan har.Rent vatten kvaliteten går bra även temperaturen och uppbyggnaden av akvariumet dvs med sten rötter osv passar bra med så som jag har det i mina viktoria akvarium

Ph värdet bör ligga mellan 6-8 och en temp på 24-27 grader.

Återkommer med bilder lite och mera information senare.
Så nu var första fotot tagit .
Men fisken har nog inte funnit sig till rätta ännu.Så det kommer nog flera foton


Färgen som ni ser är lite "Dassig" ännu för den blir ju svart sedan.
[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Christine Sundseth Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap