Liv's vannverden (side 18)

Sistemann til toppen er en pyse!
Har aldri skjønt meg på det ritualet der. En av mine store klatret helt til topps på en av røttene her en dag og det var nesten så jeg kunne høre den rope høyt av fryd på sandsnenglish:
"I did it!"
Hehe ikke skjønt helt greia jeg heller, men bor vel et konkurranseinstinkt i dem og Tindebestigning for sandsnegler
Stakkars
fisk og ennå mer stakkars reker
Hvordan står det til i Liv's vannverden for tiden da? Har alle taklet varmen bra?
Hei

Trist start på sommerferien her i år. Siri ble merkbart dårligere og jeg måtte ta det tunge skrittet og få avlivet henne. Kunne ikke dra fra henne på ferie bare med tilsyn så dårlig som hun var blitt. Klumpene væsket og blødde hele tiden og det ble hyppigere oppkast med skum (resultat av nyresvikt forklarte dyrlegen). Hun var veldig tynn og slapp blitt, så det var nok det eneste riktige å gjøre. Men akk så vondt likevel. Heldigvis en kjempeflott kvinnelig dyrlege som kom hjem til meg; så Siri fikk sovne inn i sin egen seng. Det var skrekkelig trist og tungt, men føltes samtidig riktig. Godt å kunne skåne for mer lidelse.

Ellers har fisk klart seg bra i varmen, men litt verre med de sist innkjøpte rekene. Blue pearlene er det kun en igjen av og det har gått hardt ut over humlene og biene også. Mens de rekene jeg har hatt lengst; gule reker, kirsebærreker, blå reker og blå tigerreker samt røde krystallreker har klart seg kjempefint. Viktig lærdom der, ikke kjøpe nye reker vår/sommer. Kurvciklidene fikk yngel mens jeg var på ferie, men de var plutselig borte en morgen - får håpe på bedre lykke ved 2. forsøk - de er i fulle leksfarger igjen.
Mer
Oppdaget akkurat en "gravid" gul reke Det betyr at det snart blir yngel både på: blå tigerreker, røde krystallreker og gule reker
Ja, trist når man har hatt de så lenge. Du var heldig som hadde noen til å komme hjem til deg. Blir en bedre slutt da synes jeg. Jeg fikk også gjort det med mine to siste. Det var faktisk en god opplevelse, mye pga at de var så syke. Godt å få slippe mer smerter.

Jeg har veldig lyst til å forsøke meg på litt reker jeg også etterhvert, men det blir ekstremt varmt her i leiligheten på sommeren så jeg er slik i tvil. Har amanoreker og en viftereke, men de tåler fint litt høyere temperaturer virker det som. Har mest lyst på røde krystallreker og de er vel ikke så glade i varme. Har jo tenkt å skaffe meg killi i løpet av høsten også så jeg må prøve å finne en god løsning på varmeproblemet før neste vår. Satser på at noen glupe idèer dukker opp.

Gratulerer deg så mye med de "gravide" rekene dine og så får vi håpe at kurvciklidene får det til
Ja, tror at det at jeg fikk dyrlege til å komme hjem hit gjorde alt mye lettere og bedre. Særlig siden Siri var forferdelig redd dyrlegen. Siden hun kom hit og tok seg god tid så gikk det veldig fint. Hadde trodd det skulle vært mye tyngre, men er nok fordi - som du sier - at en sitter med en god følelse av å kunne hjelpe dem å slippe å ha mer vondt, samtidig som jeg vet hun har hatt et godt og langt liv.

Anbefaler reker på det varmeste. Av de rekeartene jeg har prøvd meg på har jeg fått forståelsen av at de blå tigerrekene skal være de som tåler minst. Men det virker på meg som reker en har hatt et stykke tid og som har et godt innkjørt akvarium klarte seg fint i varmen. Stua mi lå på jevnt 29 grader over et par uker her, men de rekene jeg hadde hatt lengst og i mest innkjørte akvarier klarte seg helt fint. De som var mer nyinnkjøpt gikk det veldig dårlig med dessverre. Så.... jeg kommer i alle fall ikke til å være redd for å prøve meg på vanskelige reker, men kommer nok aldri til å skaffe meg nye reker i perioden mai-september igjen. Blir null rekekjøp på meg før jeg er rimelig sikker på at hetebølgene er over for i år.
Det høres ut som det kanskje kan være en mulighet for meg også da, men siden jeg har tenkt å ominrede karet først så spørs det om det blir noen nye reker på meg i år. Kan være fint å ha noe å glede seg til også. Skal jo opp med 60-liter afrika først
Morsomt med planer og glede seg og ja Hva skal du ha i Afrika biotop da? Bestemt noen fisker eller planter eller?
Plantene har jeg allerede, nemlig de som er i 35 literen, windeløv, riccia, anubias og pedicellata som ikke er så vanlig.

Oppsettet blir derimot litt anderledes en der de står nå. Jeg skal blant annet ha redmoore-røtter og feste anubias og windeløv på de. Ricciaen blir både flyteplante og festet på steiner. Pedicellataen skal i bakgrunnen. Det blir en utvendig bakgrunn på samme måte som i asia-karet, men fargene skal holdes i brunt/grønt. Det er ihvertfall slik jeg ser det for meg nå, men det blir helt sikkert endringer underveis.

Her skal det bare gå en gruppe klovnkilli helt alene. Med 60 liter å boltre seg på, og masse planter å gjemme seg i, så regner jeg med at de kommer til å få frem yngel her helt på egen hånd

Det eneste som jeg er bekymret for er, som nevnt, varmen på sommeren.
Det kommer til å bli kjempefint Hvis akvariet er godt innkjørt før varmen kommer så går det sikkert relativt greit. Hvor varmt blir det inne hos deg på det verste?

Killier er fantastiske, har bedt Oslo Zoo om å ta inn sør-amerikanske om de får tak i. Finnes noen helt fantastiske. De har tatt inn en del killi nå fra ulike verdensdeler, men jeg har selvpålagt fiskekjøpstopp her inntil jeg er sikker på at varmen er over. Har litt ledig plass i 110-en og 96-en som begge er "alt mulig kar" så det blir nok noen killier i løpet av høsten her og
180 literen blir faktisk varmest og har vært på 31 grader i år. De andre har ligget på rundt 29 de varmeste dagene. Nå har jeg ikke prøvd noen knep for å få varmen ned heller. Er det 29-30 grader i rommet så hjelper det ikke å bare slå av lyset liksom. Har prøvd med isbiter, men det hjelper heller ikke stort. Det eneste som kan fungere er antagelig vannbytter og det har jeg ikke brydd meg med siden de fiskene jeg har nå fint tåler 29-30 grader i kortere perioder. Har ikke mistet en eneste en i sommer enda jeg var bortreist den uka det var som varmest her.

Sør-amerikanerne er også fine, men jeg ønsket meg et Afrika-kar så da så Vær bare nøye på hvilke fisker du putter sammen med de. Noen av killi-artene kan være ganske så aggressive både mot egen art og andre.
Har ikke noe erfaring med killi, så det blir nok å lese litt om artene før jeg tar med meg noe hjem Klok av skade

31 grader er varmt ja, ikke så lett å kjøle ned heller uten at det blir jojo temperaturer som sikkert er ennå verre for fiskene. Kanskje verdt å ta et søk etter rimelige akvariekjølere - har vurdert det selv. Aner ikke hva sånt koster og hvor lett det er å få tak i. Skal tipse deg om jeg finner noe til brukbar pris.

Godt alt hos deg har overlevd varmen da Sliter med 96 literen min jeg hvor jeg ikke fatter hva som skjer. Mistet transene mine, masse lampeøyekillier og dvergkardinalfisk. Ikke noe galt med vannverdiene såvidt jeg kan se. Merkelige greier. Hele karet er overgrodd av sandsnegler også så jeg vurderer å tømme og sette opp på nytt en dag jeg får ånden over meg. Må finne en metode å sile bort sneglene på. I de andre karene er det bare synlige snegler om kvelden, her sitter de parkert på røtter og planter døgnet rundt og masse pestsnegler der i tillegg til sandsneglene.
Hvis det har vært varmt hos deg så er det ikke så merkelig. De artene skal vel ikke ha så høye temperaturer (lurer forresten på hvilke som er transer). Hvordan er det med sirkulasjonen i det karet? Merker fort på sandsneglene mine om oksygen-nivået er lavt.
Det er god vannsirkulasjon der, så heller nok mer mot varmen i så fall - men ikke overbevist om at det er det heller.

Transene som jeg kaller dem er Nanochromis Transvestitus De hadde tatt kvelden mens jeg var bortreist begge to. Står 24-26 grader i basen, så de burde tåle opp mot 29.

Ennå rarere med lampeøyekilliene for jeg har ikke hatt noe frafall på yngelen som går i et av rekekarene - blir like varmt der og vannsirkulasjonen er ikke noe sterkere - skal tåle 22-26 står det i basen og dette er en av de mer hardføre killiartene.

Dvergkardinalene skal ha veldig oksygenrikt vann og klarer seg ikke alltid med vanlig pumpe ser jeg, så det kan nok ha vært problemet der.

Får se an hvordan det går nå når temperaturen har normalisert seg. Ser kjapt på sandsneglene her også - de klatrer oppover hvis det blir lavt oksygeninnhold - men ikke vært noe av det i det karet.
Nå har jeg fått splitta gule reker og blå tigerreker. De har gått sammen inntil nå men ønsket å splitte dem før det blir yngel.

Var kun 1 gul reke som har falt fra og den døde rett etter jeg fikk dem (sendt fra Stavanger) ellers var det ikke mindre enn 3 som var fulle av egg Så nå blir det nok flere etter hvert.

Av de blå tigrene talte jeg i alle fall 10, så tror ikke det har vært noe frafall der heller - de er så aktive at de er håpløse å få talt skikkelig. Så minst 2 hunner fulle av egg - så blir nok livat i det karet snart også Gøy!!

Og som en ekstra bonus fant jeg to røde krystallreker til så da var ikke frafallet der så stort som frykta heller. Og med en hunn full av egg så blir de flere ganske så snart

Oj, de transene var jo søte da! Tror ikke jeg har fått med meg den arten noen gang. Fine! Ser disse er ømtåelige for varierende ph-verdier. Vet av erfaring at det skal ikke store endringer til før de mer sensitive artene får problemer. Trenger ikke være store hoppet heller om det skjer brått nok. Er det en mulighet for at det kunne har skjedd i dette karet kanskje?
De er kjempefine og artig at det er hunnen som er flottest Veldig morsomt å se leksatferd. Hunnen former kroppen som en S Hatt dem lenge og hadde håpa på yngel så det var synd. Det skjedde mens jeg var på ferie så det er kan ha vært en ph endring. Filteret var ikke tett da jeg kom tilbake så det kan ikke ha vært det i alle fall. Fikk ikke målt vannet akkurat da jeg kom hjem da jeg var mest stressa på å få bytta vann igjen så fort som mulig. Ikke umulig jeg skaffer de ciklidene igjen

Men.. nå har jeg akkurat fått levert 10 dvergtannkarper og 5 metalltannkarper her Det blir spennende å se om det blir noe levendefødende yngel på dem etter hvert. Små ennå. Har også akkurat plassert en guppy i fødekasse - mest for at stakkaren skal få fred for hannene. Er for mange hanner der nå i forhold til hunner. Må skaffe meg et par hunner til tror jeg. Så forresten noen fantastiske guppyer på Akvariemagasinet. De var helt røde, både hunnene og hannene. Utrolig fine.
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap