- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden (side 18)
Leifs verden (side 18)
Postet 19.11.08 kl 08:08
Postet 19.11.08 kl 17:04
Postet 19.11.08 kl 17:43
froskenHei vennen. Da var det gjort,går det bra med deg?
akkurat en halv time siden jeg kom hjem. har masse smerter, men overlever nok. takk for all support. er litt klossete med venstre pekefinger, men dere overlever vel litt skriveleifer. våknet av narkosen litt i svime, en del smerter og med en kortere finger... hehe. blir bra til slutt.
Postet 19.11.08 kl 17:52
Postet 19.11.08 kl 19:14
froskenGodt å ha deg tilbake:-) Noen skriveleifer tåler vi.
HYGGELIG Å HØRE. JEG SKRIVER M STORE BOKSTAVER NÅ DA HØYRE HÅNDEN ER BÅDE NUMMEN OG VOND. STORE BOKSTAVER ETTER . ER DA IKKE LETT. VET DET IKKE ER PENT ELLER HØFLIG, MEN BÆR MED MEG. FÅR FAKTISK LITT TID, MER ENN VANLIG TIL Å STUDERE FISK NÅ NOEN DAGER DA JEG IKKE KAN HOLDE PÅ OPPI KARRENE. SATT EN STUND I STA Å STUDERTE DI CA 200 CORYORAS AENEUS YNGLENE JEG HADDE I EGET KARR I GÅR. DI ER JO SÅ SMÅ, MEN DOG SÅ SKJØNNE Å VIMSETE. NOEN AV DEM SER UT TIL Å PRØVE Å FÅ TAK I HALEN SIN OG SNURRER RUNDT AKKURAT SOM EI KATTE, HEHE. HAR ET PAR CORYER, AV DI NY E JEG SKAL LEGGE UT BILDE AV DA DI AVVIKER LITT FRA DI ANDRE, MEN MÅ TA DET SENERE. VIL VITE TYPEN PÅ DEM.
MONA, OM DU ER INNOM HER KAN DU FORTELLE MEG PROSESSEN OG HVORDAN JEG BRUKER EIKEBLADENE, EVNT EN LINK VILLE JE BLI GLAD.
HVA SYNES LESERNE HER OM MINE CORYDORAS KARR?? DVS DI SISTE BILDENE I DENNE TRÅDEN. BURDE NOK BYTTET UT NOEN PLANTER, MEN DET KOMMER. MÅ HVILE FINGERN, HEHE
Postet 19.11.08 kl 19:38
Inaktiv bruker
så alt er bra med fingeren leif? regner nok med noen skriveleifer, men det er da i orden
si ifra om du trenger hjelp, jeg er tiljengelig
si ifra om du trenger hjelp, jeg er tiljengelig
Postet 19.11.08 kl 22:46
Postet 19.11.08 kl 23:07
guttngjør ikke noe om det er litt skriveleifer med, foresten så er akvariene dine nydelige, får håpe du kommer tilbake i form og at finger blir bedre og at smerten gir seg. gleder meg til å høre vidre om dine akvarier:-D:-D
Hei guttn og tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Etter 2x2 pinex forte på et par timer kan jeg nå forsiktig bruke også høyre pekefinger. Er ingen racer på data, så det brukes kun pekefingre hehe ;- =)
Ja føler nå at fiskene trives, og viser seg ved at corydorasene legger egg som "hakka møkk" eller kaniner om du vil. Kaniner er jo kjent for å formere seg.Blør fryktelig gjennom bandasjen så må nok innom legekontoret i morgen for å bytte. Min mor på over 70!!! hjalp meg når vi kom hjem fra sykehuset med å ta ut noen aeneus egg fra karret og kan vel si hun synes det var litt fremment, men artig. Tror at etter hun nå noen ganger har vært i kjelleren å sett karrene at hun også synes det ser artig ut. Hun synes kanskje coryene kunne hatt litt mer farger. Men at di er fine tror jeg henne også mener da innerst inne. Hun himlet med øya når hun fikk se all yngelen og eggene og sa; kan det lille "fiskegreiene der" bli til slike i di andre karrene? Måtte bare le.
Trenger en hvil nå, men kommer sterkt tilbake
Postet 19.11.08 kl 23:20
Postet 19.11.08 kl 23:28
Karrene dine er nydelige Leif, så du trenger ikke bekymre deg for det=) Du gjør en skikkelig bra jobb med akvariene og fiskene dine, hadde jeg vært corry så ville jeg bodd hos deg Hihi.. Merker hvertfall at dem trivs hos deg så mye egg som den popper ut i hutt å pinevær:P Flinke du er Leif=)
Håper du blir fort god i fingen din sånn at du kan komme igang med jobb og akvahobby for fullt igjen=)
Masse god bedring vennen, klems=)
Håper du blir fort god i fingen din sånn at du kan komme igang med jobb og akvahobby for fullt igjen=)
Masse god bedring vennen, klems=)
Postet 19.11.08 kl 23:34
Ang. eikeblader...
De plukkes sent om høsten når de har blitt brune og falt av treet. Det eneste du trenger å gjøre er å skylle de litt, så er det klare til bruk.
Det tar en dag eller to før de blir så vasstrukne at de synker. Noen ganger lar jeg de flyte i karet til de synker, andre ganger legger jeg de i en bøtte vann en dag eller to før jeg flytter de over i karet.
Når de synker, så ligger de der de havner (eller der vannstrømmen tar de :p). De bruker forholdsvis lang tid på å råtne, men uansett - etterhvert forsvinner de uten å lage krøll med vannverdiene. Da er det bare å tilsette nye.
Jeg bruker de i de voksnes kar som dekorasjon (på mange bilder fra coryenes naturlige biotop ses blader på bunn), og i isboksen med yngel, fordi eikeblader visstnok avgir stoffer som forhindrer mugg på eggene. Da må bladene være tørre og ikke utvannet først i en bøtte, ellers vil de gode stoffene være borte og ha null effekt på coryeggene.
Jeg har også et blad i yngelboksene etter at coryene har klekket, så har de noe å gjem,me seg under. De søker instinktivt ly, og jeg inbiller meg at de har det bedre og er mindre stresset hvis de får noe å gjemme seg under
Håper det var litt oppklarende når det gjelder eikeblader
Og god bedring!
De plukkes sent om høsten når de har blitt brune og falt av treet. Det eneste du trenger å gjøre er å skylle de litt, så er det klare til bruk.
Det tar en dag eller to før de blir så vasstrukne at de synker. Noen ganger lar jeg de flyte i karet til de synker, andre ganger legger jeg de i en bøtte vann en dag eller to før jeg flytter de over i karet.
Når de synker, så ligger de der de havner (eller der vannstrømmen tar de :p). De bruker forholdsvis lang tid på å råtne, men uansett - etterhvert forsvinner de uten å lage krøll med vannverdiene. Da er det bare å tilsette nye.
Jeg bruker de i de voksnes kar som dekorasjon (på mange bilder fra coryenes naturlige biotop ses blader på bunn), og i isboksen med yngel, fordi eikeblader visstnok avgir stoffer som forhindrer mugg på eggene. Da må bladene være tørre og ikke utvannet først i en bøtte, ellers vil de gode stoffene være borte og ha null effekt på coryeggene.
Jeg har også et blad i yngelboksene etter at coryene har klekket, så har de noe å gjem,me seg under. De søker instinktivt ly, og jeg inbiller meg at de har det bedre og er mindre stresset hvis de får noe å gjemme seg under
Håper det var litt oppklarende når det gjelder eikeblader
Og god bedring!
Postet 20.11.08 kl 15:49
ElinHAng. eikeblader... :-) De plukkes sent om høsten når de har blitt brune og falt av treet. Det eneste du trenger å gjøre er å skylle de litt, så er det klare til bruk. Det tar en dag eller to før de blir så vasstrukne at de synker. Noen ganger lar jeg de flyte i karet til de synker, andre ganger legger jeg de i en bøtte vann en dag eller to før jeg flytter de over i karet. Når de synker, så ligger de der de havner (eller der vannstrømmen tar de :p). De bruker forholdsvis lang tid på å råtne, men uansett - etterhvert forsvinner de uten å lage krøll med vannverdiene. Da er det bare å tilsette nye. Jeg bruker de i de voksnes kar som dekorasjon (på mange bilder fra coryenes naturlige biotop ses blader på bunn), og i isboksen med yngel, fordi eikeblader visstnok avgir stoffer som forhindrer mugg på eggene. Da må bladene være tørre og ikke utvannet først i en bøtte, ellers vil de gode stoffene være borte og ha null effekt på coryeggene. Jeg har også et blad i yngelboksene etter at coryene har klekket, så har de noe å gjem,me seg under. De søker instinktivt ly, og jeg inbiller meg at de har det bedre og er mindre stresset hvis de får noe å gjemme seg under :-) Håper det var litt oppklarende når det gjelder eikeblader :-) Og god bedring!
tusen takk elin. ja dette klarnet mye. er vel bedring i vente håper jeg også.
når jeg var hos legen i dag for å bytte banasje fikk jeg kjeft av sykepleieren. bandasjen var gjennomvåt av blod og henne brukte (pga mine smerter) nær en time for å fjerne den. dette her ser ikke bra ut sa henne og du har ikke holdt deg i ro!!! prøvde å ljuge så godt jeg kunne men hun gjennomskuet meg ;- (
stakkars meg tenkte jeg, alltid skal det gå utover meg, ja lille meg. ut fra legekontoret trengte jeg en oppmuntring 0g et plaster på såret... for kjeften. en liten stakkars deg presang til meg selv. cc ligger jo rett her borte tenkte jeg og der r det ZOO forretning. som tenkt så gjort. fant noen små adolfoi, men synes dem var små og dyre?? jeg endte opp med di 2 siste schwartziene dem hadde igjen, akkurat det jeg trengte til mine 4 her hjemme. så nå har jeg en gruppe som jeg kaller det med schwartzi også. da er det bare mine corydoras milini som det er tre stykker av og ingen gruppe. har du noen slike og kunne tenke deg og bytte disse til deg mot noe av det jeg allerede har? slik at jeg får større grupper mener jeg. enten paleatus, aeneus eller kanskje albino eller lignende. si i fra om du vil bytte. disse miliniene er kjempe søte, men ser ikke ut til at jeg får skaffet flere her i området. litt ille å ha et artskarr kun for 3 fisk, så fint da om noen ville bytte med meg. så reiste jeg ut fra cc i drammen, og tenkte... jeg kjører om kongsberg for der er det en zoo også. der har (hadde nå) di en gruppe på 6 corydoras sodalis jeg lenge har ønsker 1-2 uker. min lokale zoo forretning har ikke stort utvalg i corydoras, men noen har dem, og nå en mindre thihi. fikk prutet dem ned til en pris vi begge kunne leve med, og pga godt kundeforhold..... så det ble fisk av beste klasse i dag og et fint plaster på såret.
Postet 20.11.08 kl 18:21
Postet 21.11.08 kl 15:00
Inaktiv bruker
som sagt leif, noen mm kortere, men ved godt mot, når det har ordnet seg, blir alt endel bedre vettu
alt ordner seg vil snille gutter
kyss, smask å klem fra skrullete vegar haugerud:P
alt ordner seg vil snille gutter
kyss, smask å klem fra skrullete vegar haugerud:P
Postet 21.11.08 kl 16:23
vegar haugerudsom sagt leif, noen mm kortere, men ved godt mot, når det har ordnet seg, blir alt endel bedre vettu;) alt ordner seg for snille gutter:) klem fra skrullete vegar haugerud:P
akkurat det smaske og kysset klarer jeg meg fint uten..................
har ikke gjort mye i dag, kun tatt ut noen egg. nå legger jeg dem rett i oppdrettskarret istedenfor klekkekarret. regner med samme effekten på mindre arbeid. har pumpe med strømpe og luftestein i det karret. min begrensede kapasitet gjør at aeneus og albino egg blandes i dette karret inntil videre. har også lagt ned eikeblader i dag, takket være frosken, tusen takk.
ancistrus gruppa ble solgt i dag og har tidligere i dag lagt ut albino ancistrusene for salg også. nå er det corydoras som gjelder
Postet 21.11.08 kl 17:52
Med det som er igjen av lillefingeren i bandasje, og dåp denne helgen er det kun det mest nødvendige som vil bli gjort i helgen. Datteren min kom med fly fra Flesland (Bergen) i dag og fikk selvfølgelig en omvisning i akvaverdenen til pappa. Hun trodde ikke sine egne øyne når hun ankom kjelleren. Så mange karr, reoler, slanger og utstyr som var linet opp overalt. Hehe ja det kan tenkes hun hadde en tanke for seg selv hvor den var; min pappa er gal som har alle disse akvariene. Hun ble godt instruert i corydoras og deres formering og leik, og fikk henne med på et vannbytte i en 54L. Var mest for å få henne litt inn på hva det innebærer å væra innbarka akvarist. Sa på spøk til henne etter vannbytte på 54L at det var ett karr, nå er det bare 16 igjen!!! Har du så mange akvarier fattern sa hun og nærmest ristet på hodet. Ja men ville bare vise sa jeg, og lo. Du skal få slippe resten for alle ble tatt forrige dagen sa jeg. Hun virket fornøyd. Håper på at hun får se coryleik i løpet av helgen og at hun kan "plukke" egg. Sannsynligheten for det er best hos Aeneusene eller hos Albino Paleatusene. Skulle egentlig bremse litt med mygglarvene og la dem få ro noen dager, men lot di få det i kveld, kun i håp at min datter skulle oppleve å plukke egg, åsså helst oppleve leik hos en av gruppene.
Siden min datter bor et stykke unna er det godt å ha henne her igjen og gleden er like stor hver gang.
Hun er så gammel at hun selv kunne vært mor til sin minste bror og får meg til å føle meg "ung". Ei datter på 23 og en sønn på snart 4 mnd (og en i mellom der) sier vel sitt om hvilken "ungfole" jeg er??? Hehe. Guttungen på 11 er stadig mer og mer med i abeidet med karrene når han er her i helgene og har lyst på sitt eget karr. Han får ikke lov, av en eller annen grunn til å ha det hjemme hos sin mor, men vurderer at han skal få et av karrene her. Han er med på å ta ut egg, vannbytter og foring, så en viss erfaring har han jo. Di helgene han er her har han foringene om morran og er ivrig i tjenesten. Han graver og spør og viser intresse, så det blir nok en akvarist ut av han også ;- =)
Men nå er det senga som venter, og vi håper på egg i morgen
Siden min datter bor et stykke unna er det godt å ha henne her igjen og gleden er like stor hver gang.
Hun er så gammel at hun selv kunne vært mor til sin minste bror og får meg til å føle meg "ung". Ei datter på 23 og en sønn på snart 4 mnd (og en i mellom der) sier vel sitt om hvilken "ungfole" jeg er??? Hehe. Guttungen på 11 er stadig mer og mer med i abeidet med karrene når han er her i helgene og har lyst på sitt eget karr. Han får ikke lov, av en eller annen grunn til å ha det hjemme hos sin mor, men vurderer at han skal få et av karrene her. Han er med på å ta ut egg, vannbytter og foring, så en viss erfaring har han jo. Di helgene han er her har han foringene om morran og er ivrig i tjenesten. Han graver og spør og viser intresse, så det blir nok en akvarist ut av han også ;- =)
Men nå er det senga som venter, og vi håper på egg i morgen
Postet 22.11.08 kl 03:10
Postet 22.11.08 kl 10:09
GalemorHva har egentlig skjedd med fingeren din?? (hakke fått med meg det ennå gitt) ;)
Hei Galemor. Hehe nei det er ikke lett å få med seg alt, men har vel vært igjennom det tidligere i tråden, iallefall overfladisk.
1.april i år fikk jeg klemt lillefingeren på min høyre hånd, etter litt... stress fra min side. Mitt forbund var i fare for å gå ut i streik fra 2.april og som klubbleder/hovedtillitsvalg på jobb er det da mye som skal gjøres. Jeg hadde satt av siste halvtimen av dagen for å sjekke om streikelister, søknader etc var i orden slik at det ikke skulle bli for mye stress for meg dagen etter om vi skulle ut i streik. Vi var litt etter skjemaet og tappingen (jobber på bryggeri) var litt på etterskudd. Dette gjore meg litt stresset under rengjøringen etter tappingen var ferdig. Knust glass ble skuffet oppi en container og skulle kjøres bort og tømmes. Det var da jeg skulle svinge unna noen kasser som sto stablet ved en maskin jeg fikk klemt fingeren mellom denne containeren og et skap med el koblinger (el skap). Alt ble bare svart og beina sviktet og jeg gikk i gulvet i halv svime. Fingeren hang så vidt på i et stort og stygt kutt og blodet rant ut. Fingeren ble på sykehuset kontatert "knust" og yttre bein i fingeren splittet i tre deler. Fingeren ble sydd med x antall sting og lappet sammen. Har siden det gått med store smerter, betennelser og et brudd som ikke ville gro, så for et par mnd siden ble det avgjort pga den store skaden og bruddet som ikke ville gro, at fingerens ytterste ledd skulle amputeres. Så det er nå gjort, Galemor og grunnen til at jeg ikke har det HELT bra om dagene nå. Men jeg er ved godt mot.
Har plukket egg i dag, men tar det i mitt neste innlegg. Nå skal vi opp å pynte lokale til dåp
Postet 22.11.08 kl 10:41
Oi, det hørtes sykt vondt ut ja. Håpe den gror nå da, godt du har fiskene som kan holde deg ved godt mot.
Hvis det ikke blir noe bedre burde du prøve en helthetsterapuat, det går jeg til nå og har vel gjort ca 1,5 år. Aldri følt meg bedre, endelig har jeg energi igjen. Møtte veggen som lærling, bare 20 år gammel og fikk da aldri hentet meg helt inn igjen. Sleit med at jeg ble sliten fort, ble giddalaus fordi alt var så slitsomt. Sånn er det heldigvis ikke lengre.
Vi fant frem til en metode som funker utrolig godt, endelig våkner jeg uthvilt om morran, har energi gjennom hele dagen, tåler mer før jeg blir sliten osv. Utrolig fornøyd kan man jo si
En helthetsterapuat jobber med kroppen som en helhet, ikke som leger som konsentrerer seg om feks bare fingeren din. (det er jo der det gjør vondt og ikke gror, men hvorfor gror det ikke???)
He he huff, dette ble jo litt av et innlegg. Men bare husk at det finnes andre metoder enn dem legen driver med, men det er oxo viktig å finne en som er seriøs og har 7 års utdannelse, ikke en med brevkurs lissom.
Hun jeg går til har studert det samme som legene, bare med en annen vinkling, nemlig naturmedisin. Bachs blomstermedisin for å nevne noe. Så hun kan alle disse latinske navnene legene bruker osv. Bla bla, skal slutte nå jeg
Hvis det ikke blir noe bedre burde du prøve en helthetsterapuat, det går jeg til nå og har vel gjort ca 1,5 år. Aldri følt meg bedre, endelig har jeg energi igjen. Møtte veggen som lærling, bare 20 år gammel og fikk da aldri hentet meg helt inn igjen. Sleit med at jeg ble sliten fort, ble giddalaus fordi alt var så slitsomt. Sånn er det heldigvis ikke lengre.
Vi fant frem til en metode som funker utrolig godt, endelig våkner jeg uthvilt om morran, har energi gjennom hele dagen, tåler mer før jeg blir sliten osv. Utrolig fornøyd kan man jo si
En helthetsterapuat jobber med kroppen som en helhet, ikke som leger som konsentrerer seg om feks bare fingeren din. (det er jo der det gjør vondt og ikke gror, men hvorfor gror det ikke???)
He he huff, dette ble jo litt av et innlegg. Men bare husk at det finnes andre metoder enn dem legen driver med, men det er oxo viktig å finne en som er seriøs og har 7 års utdannelse, ikke en med brevkurs lissom.
Hun jeg går til har studert det samme som legene, bare med en annen vinkling, nemlig naturmedisin. Bachs blomstermedisin for å nevne noe. Så hun kan alle disse latinske navnene legene bruker osv. Bla bla, skal slutte nå jeg
Postet 22.11.08 kl 11:08