- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sessas akvarietråd (side 18)
Sessas akvarietråd (side 18)
Verdiene i 128 literen var fine. Men jeg tror jeg venter litt med nye fisker, for jeg vil disse skal få slå seg til ro først.
Verdiene i 160 literen var også fine. Byttet 50% vann der. Det tok meg 25 minutter. Men jeg slamsugde ikke, og luket heller ikke. Synes det er vanskelig å slamsuge når det er så mange snegler på bunnen hehe, rett som det er så havner de i røret og flyr opp og ned.
Skal teste ph,gh,kh om en liten stund, og se om verdiene blir drastisk forandret etter vannbyttet,
verdier før vannbytte var følgende.
Nitrit - ok
Nitrat - 12,5
Ph - 7
Gh - 10
Kh - 0-1. (veldi rart med tanke på at jeg har tilsatt pulver som skal stabilisere ph oh kh).
Verdiene i 128 literen:
Nitrit - ok
Nitrat - 12,5
ph - 7,5
gh- 6
kh - 2
skriver Nitrit OK, siden det er gul farge på vannet, og det hører til på den grønne skalaen til JBL, og alts er helt fint. greier ikke skille de gulfargene fra hverandre.
Verdiene i 160 literen var også fine. Byttet 50% vann der. Det tok meg 25 minutter. Men jeg slamsugde ikke, og luket heller ikke. Synes det er vanskelig å slamsuge når det er så mange snegler på bunnen hehe, rett som det er så havner de i røret og flyr opp og ned.
Skal teste ph,gh,kh om en liten stund, og se om verdiene blir drastisk forandret etter vannbyttet,
verdier før vannbytte var følgende.
Nitrit - ok
Nitrat - 12,5
Ph - 7
Gh - 10
Kh - 0-1. (veldi rart med tanke på at jeg har tilsatt pulver som skal stabilisere ph oh kh).
Verdiene i 128 literen:
Nitrit - ok
Nitrat - 12,5
ph - 7,5
gh- 6
kh - 2
skriver Nitrit OK, siden det er gul farge på vannet, og det hører til på den grønne skalaen til JBL, og alts er helt fint. greier ikke skille de gulfargene fra hverandre.
Postet 08.05.12 kl 17:37
GrapejuiceI det siste oversiktsbilde,fra 160literen, det er en plante (et blad) fra en plante helt til høyre som stikker ut, har sånn bølgete formasjon... hvilken plante er det? :)
javabregne ?
Postet 08.05.12 kl 22:36
Endret: 08.05.12 kl 22:37
Postet 08.05.12 kl 23:14
Her er en liten filmsnutt, som jeg rakk å filme før lyset slukket hehe.
<embed src="http://www.youtube.com/v/hsf7EzewBJE?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Og har noen tips om GODE youtube melodier, så tar jeg i mot med takk .... er masse rart pling og plong der :-/
<embed src="http://www.youtube.com/v/hsf7EzewBJE?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Og har noen tips om GODE youtube melodier, så tar jeg i mot med takk .... er masse rart pling og plong der :-/
Postet 09.05.12 kl 00:43
Postet 09.05.12 kl 01:08
Ja det er visst på bunnen det er liv ! Savner liv i midten av karet, planen er fargerike platyer.
De to kardinalene, og den ene dolkestikk tetraen , skulle selvsagt ikke vært der, men det er jo umulig fange dem uten å snu opp ned på alt. Intil videre så går det fint med dem.
Oppdagde tilfeldig i kveld at det er en liten oransj platy i karet Såg den for et par dager siden, men ikke flere ganger. Den er noen millimeter lang. Kjekt å se at den er der enda.
Ansistrusbarna også, iallefall to.
Sullene har også ynglet.
Kunne nok flyttet noen coryer og eller kuhlii åler ut på gangen i 128 literen .....meeeeeen så var det de å fange de da hehe. Uten å stresse ut alle fiskene.
må inn og ordne i listen over fisker på proflilen min, den er ikke helt up to date. men det blir en dag jeg har tid.
enn så lenge, sov godt folkens ! det burde jeg gjort for lenge siden.
De to kardinalene, og den ene dolkestikk tetraen , skulle selvsagt ikke vært der, men det er jo umulig fange dem uten å snu opp ned på alt. Intil videre så går det fint med dem.
Oppdagde tilfeldig i kveld at det er en liten oransj platy i karet Såg den for et par dager siden, men ikke flere ganger. Den er noen millimeter lang. Kjekt å se at den er der enda.
Ansistrusbarna også, iallefall to.
Sullene har også ynglet.
Kunne nok flyttet noen coryer og eller kuhlii åler ut på gangen i 128 literen .....meeeeeen så var det de å fange de da hehe. Uten å stresse ut alle fiskene.
må inn og ordne i listen over fisker på proflilen min, den er ikke helt up to date. men det blir en dag jeg har tid.
enn så lenge, sov godt folkens ! det burde jeg gjort for lenge siden.
Postet 09.05.12 kl 01:59
Kan plantan vara en aponogeton, t ex crispus?
De liknade åtminstone varandra utifrån vad jag kan se.
Postet 09.05.12 kl 09:55
Lurer på om det er denne.
Plukket av en lang stilk med en sånn blomst i enden, men visste ikke om den kom fra bacopaene, eller den andre.
http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1107&image=1963&tab=3
Aponogeton crispus
Plukket av en lang stilk med en sånn blomst i enden, men visste ikke om den kom fra bacopaene, eller den andre.
http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1107&image=1963&tab=3
Aponogeton crispus
Postet 09.05.12 kl 12:02
Endret: 09.05.12 kl 12:02
Skal si ting vokser ute av kontroll når man er borte noen dager ... Akvariet er fullstendig gjenngrodd. Må virkelig fjerne en del i morgen, det er snart ikke plass til fiskene å svømme.
Må også teste vannverdier for det er en stund siden sist. Og bytte vann.
Skulle ønske jeg fikk til å pumpe vannet ut av karet uten å bruke bøtter.
må ha en snegleopptelling også, såg noen tomme sneglehus i dag.
I 128 literen er det masse grums igjen. Jeg forstår rett og slett ikke hva alt dette grumset kommer fra !! De får da ikke så mye mat, ikke mer enn i 160 literen, og der er ikke grums og slam noe problem.
her er bilde av 160 literen og et av 128 literen, tatt nå i kveld.
Fant ikke ansistrusyngel i dag, så de er nok døde.
Men den blå platy jenta lever
Må også teste vannverdier for det er en stund siden sist. Og bytte vann.
Skulle ønske jeg fikk til å pumpe vannet ut av karet uten å bruke bøtter.
må ha en snegleopptelling også, såg noen tomme sneglehus i dag.
I 128 literen er det masse grums igjen. Jeg forstår rett og slett ikke hva alt dette grumset kommer fra !! De får da ikke så mye mat, ikke mer enn i 160 literen, og der er ikke grums og slam noe problem.
her er bilde av 160 literen og et av 128 literen, tatt nå i kveld.
Fant ikke ansistrusyngel i dag, så de er nok døde.
Men den blå platy jenta lever
Postet 22.05.12 kl 23:53
Endret: 22.05.12 kl 23:54
Postet 23.05.12 kl 00:59
Postet 23.05.12 kl 11:42
Byttet 50% vann, og fikk luket og flyttet på noen planter. Vannverdiene er helt ute og kjøre. jeg forstår ikke hva som hender.
Fant flere tomme sneglehus, så sneglene dør, ikke rart - for vannet var plutselig kjempebløtt !!!! Skjer det bare av seg selv liksom?? Tilsatte en god del gh+ pulver, men har ikke målt verdien etterpå.
Må kjøpe inn flere vanntester, ser det begynner å minke i flaskene.
Her er bilde av akvariet etter luking og stell. Litt grått enda men det klarner nok opp. Såg også en liten ansistrusunge i dag, så det er liv i en - det er iallefall koselig.
Fant flere tomme sneglehus, så sneglene dør, ikke rart - for vannet var plutselig kjempebløtt !!!! Skjer det bare av seg selv liksom?? Tilsatte en god del gh+ pulver, men har ikke målt verdien etterpå.
Må kjøpe inn flere vanntester, ser det begynner å minke i flaskene.
Her er bilde av akvariet etter luking og stell. Litt grått enda men det klarner nok opp. Såg også en liten ansistrusunge i dag, så det er liv i en - det er iallefall koselig.
Postet 23.05.12 kl 23:11
Endret: 23.05.12 kl 23:12
Postet 23.05.12 kl 23:55
Aha ! så det er skallbygging som bruker opp gh. da er det jo ikke rart vannet blir bløtt igjen. Jeg har en stor kalkstein i karet, men ser ikke ut som om det hjelper. Når jeg er hjemme kan jeg jo tilsette dette pulveret jeg har, men det er værre når jeg ikke er hjemme, og det er jo da verdiene blir helt skakkkjørt. Huff. Skal sannelig ikke være lett. vil jo ikke at eplene mine skal ha det dårlig heller
Postet 24.05.12 kl 11:46
Håper jeg er så pass frisk i morgen at jeg får tatt vannbytte i karene. I 128 literen så fordamper det veeeeldig mye vann, pga jeg ikke har heldekkende dekkglass. Burde kanskje fått laget et, men er lommeboken er ganske tynn n.
160 literen har ikke fått fordampet så mye vann, et par cm på en uke. Men der fikk jeg utslag på nitrit, og nitrat, så det bør tas i morgen.
Jeg veit jo at det ikke tar all verdens tid, men bøtter og feber er liksom ikke helt en grei kombinasjon.
Håper jeg greier å snu denne leie trenden, så sneglene mine overlever, det er ikke gøy finne tomme skal
160 literen har ikke fått fordampet så mye vann, et par cm på en uke. Men der fikk jeg utslag på nitrit, og nitrat, så det bør tas i morgen.
Jeg veit jo at det ikke tar all verdens tid, men bøtter og feber er liksom ikke helt en grei kombinasjon.
Håper jeg greier å snu denne leie trenden, så sneglene mine overlever, det er ikke gøy finne tomme skal
Postet 30.05.12 kl 23:21
Postet 30.05.12 kl 23:26
Postet 30.05.12 kl 23:42
Postet 30.05.12 kl 23:57
Postet 31.05.12 kl 01:32
Postet 31.05.12 kl 10:11