Finnmarking i eksil (side 18)

Virkelig en nusselig, liten yngel
Ja, de er søte :o)

Aner ikke hvor mange de er, men i alle fall 20 stk, tror jeg.
Er skikkelig dårlig på å tippe antall yngel....

Så hvis noen gidder hjelpe meg å telle, så takk på forhånd... ;o)

Har også fanget inn mange green laser, som skal selges. Hadde flere enn jeg regnet med, og har mange små igjen, i tillegg til de 6 voksne.



[External Image]
Der har du skaffet deg jobb som barnevakt ja. Tror svaret er 91, men litt usikker på skygger og flekker. Metoden er enkel. Blåse opp bildet i en billedbehandler, og gi de som er telt en dusj med malesprøyta for å få med alle, og bare telle de en gang.
Hehe, glad jeg slipper å være barnevakt for den banden, de er noen viltre små krabater :o) Rundt 90 er vel ikke helt feil tippet, i alle fall bedre enn mitt "flere enn 20" :o)

Har akkurat sluppet de ut i 160 litern sammen med green laser, L144 og snegler.
Hjemme igjen etter 2 uker påskeferie. Velkomstkomiteen var ivrige, kattene mjauet i kor når jeg ropte på de, mallene smattet, coryene blunket og rottene hang på burdøra og ville ut :o) Godt å komme hjem og se at alt er i orden :o)

Foreløbig savner jeg ingen fisker, og ser at cherrybarbeyngelen har vokst en del på de 2 siste ukene. Det er sikkert noen som har falt fra også, men det er ikke barebare å telle og finne ut av... Men om noen har lyst å gjøre et forsøk, så byr jeg på kaffe og multekrem ;o)

Håper alle får en fantastisk helg :o)
Skulle gjerne kommet og telt jeg, men det er litt langt... Kanskje en gang
Du er velkommen, telling av yngel eller ei ;o)


PHen i 160litern synker og synker. Og synker. Springvannet er 7, og i de andre karene ligger den på 6,5 - 7. Men i 160 litern synker den mye mer. Nå når jeg har vært borte, og ikke byttet vann på nesten 2 uker, så var pHen et sted mellom 5,5 og 6. JBL testen viser fra 6- 7,6, og vannet var surere enn 6. Har en annen mer grovskalert test fra 3-10, og den viste omtrent 5,5.

Byttet 1\3 vann i går, og fylte opp igjen i 3 omganger for å ikke heve pHen for mye på en gang. I dag har jeg byttet 20 liter vann 3 ganger. Nå er pHen ca 6,5.

Har søkt litt rundt om det er noe jeg kan bruke i karet, som holder pH mer stabil, men har ikke funnet ut så mye. Har jo pH/KH+, bør kanskje blir flinkere å bruke dette... Det trengs visst høyere KH i karet, ettersom pH synker så mye. KH i springvannet er 1-2. Har en gammel rot i karet, men ikke noe annet som kan senke pHen.

L144 paret er veldig flittige, og 160 litern er full av små gule maller. Satt ned fella, og fanget opp en god del, og flyttet de over til 375 litern og 152 litern. Kun de 10 største i 375 litern, så de ikke ble mat til sommerfuglciklidene. Ancistrusen der har nettopp sluppet ut et nytt kull med små brune også. Håper noen av de unngår rovmunnene...
Må bare legge inn nok et bilde av sommerfuglciklidehannen. Han er så pen :o)

De nyeste coryene mine er også flotte, men har enda ikke funnet ut hvilken type de er.

Siste bildet er noen av cherrybarbeyngelen. De vokser til, og ser ut som små miniatyrer av foreldrene.
Disse coryene fra elegans-gruppen er virkelig vanskelige å artsbestemme du! Men vakre er de ihvertfall alle sammen

Flott at småbarbene vokser seg fint til. Neste forsøk blir rasbora skjønner jeg?
Syns dronningrasbora er utrolig flotte, OG har lyst på en stom stim i 375litern :o) Hadde vært moro med oppdrett, men de er visst ikke så enkle å få til.


Ettersom pH i 160 litern synker så mye mellom vannbyttene, har jeg eksperimentert litt med pH/KH+ og natron. Fylte 3 bøtter med vann fra springen, og tilsatte 1ml pH/KH+ i en bøtte og 1 ml natron i en annen bøtte.

Fikk følgende måling etter noen timer:

1. Springvann: pH - 7 KH 2
2. pH/KH+ : pH - 7,4 KH 3
3. natron : pH - 7,5 KH 4

Kan det stemme at natron øker pH og KH mer enn Norac sin pH/KH+ ? Boksen er gammel, tro om de går ut på dato, eller mister virkning med tiden.

Leser med gru om Sissimors problemer som antagelig skyldes snøsmelting og vannverket tilsetninger nå i vårløsningen. Syns vannet her lukter klor i dag, og visst prikker det litt i ganen også... aner ikke om det er innbilling, men tror jeg skal drøye litt med vannbytter likevel. Kanskje finne ut om hva vannverket tilsetter vannet her i kommunen.

I går hentet jeg 12 sverddrager ungdommer på Råholt. De går nå i 45 litern.
Har vært i "dammen" nedenfor huset for å se etter levendefor, men det er nok litt for tidlig ennå.
Satser på at litt mindre vannbytter er bedre enn ingen vannbytter nå på våren. Har sendt mail til vannverket om hva som tilsettes vannet. Svaret var klor, men ble ikke så mye klokere av det.

Har tatt et lite vannbytte i dag, og ser heldigvis ikke noe endringer på fiskene. Med sola kommer også alger, i alle karene, unntatt 160 litern. Vet ikke hvorfor dette karet er algefritt, men mange små maller og posthornsnegler kan være årsaken.

Har vært å speidet etter levendefôr i dammen nedenfor huset, men så ikke noe særlig med småkryp. Kanskje litt tidlig fremdeles. Må også skaffe en hov om jeg skal på levendeforfangst.
Vårvann er vanskelig....

Jeg tar også små vannbytter, lufter leeenge, og bruker Aquasafe. Så er det bare å krysse fingrene for at jeg ikke mister mer fisk...
Ja, huff, håper det går bra her. Vannet lukter mindre klor nå, og fiskene har ikke oppført seg unormalt.

På tide med noen bilder igjen:

Nr1, "her vokter jeg"

Nr 2, Fargerikt felleskap :o)

Nr 3, Middag er servert i malleland
Fant en opphovnet green laser idag, en tråd om den her.

Begynte å gjøre om 63 litern i dag, men det ble litt mer omgjøring enn planlagt. Det var sprekker i silikonen i den ene skjøten, og mye bevegelse med litt trykking. Ser ut som sideglasset ikke var plassert riktig når karet ble montert, da halve tykkelsen på glasset er på utsiden av front og bakglasset. Dette er et enkelt og billig Basic helglass kar, 2 år gammelt.

Tar ingen sjanser, så har fjernet silikon på den ene siden, og skal kjøpe silikon og ordne det i morgen. Rekene, sneglene, plantene og filteret klarer seg fint i en balje til jeg har fått ordet karet. Eddik må jeg også ha, for å ta vekk alle rester av den gamle silikonen.

Igrunnen masse jobb for et kar som ikke koster mer enn noen hundrelapper nytt, men jeg har montert en slimlinebakgrunn som gjør at det er verdt bryet å reparere framfor å kjøpe et nytt kar.
Kulemagecoryen tøffer nå rundt i 19 litern i vinduskarmen. Har gitt den et bad i Sera bactopur, får se om det hjelper. Har også satt mine igjenværende sakurareker der, inntil jeg får silikonert 63 litern. Nesten alle sakurarekene mine forsvant etter at amanorekene delte kar med de tidligere i vinter. Vet ikke om amanoene spiser andre reker, eller bare konkurrerer de ut, men sakura og og mange amanoreker i 63 l fungerte ikke her.

De 4 kuleskjellene har jeg flyttet til 375 litern. Nå har jeg ingen "sneglespisere" der, så de får filtrere i ro og mak. Det har blitt mye roligere i karet etter at jeg solgte vampyrplecoen, og de andre mallene er mye mer framme enn før, særlig de 2 grønne L200 mallene. Den ene har jeg hatt i over 2 år nå, og den har vokst en god del. Den andre er mindre, og har ikke vært her mer enn noen måneder. Har gjort en avtale om kjøp av 2 til på LOAKs medlemsmøte på mandag, så da blir det 4 grønninger i 375 litern :o) Så gjenstår det bare å rydde litt i villnisset av flyteplanter...
Hadde en opprydning i 375litern i går. Kasta ut mengder med flyteplanter, og en del andre planter med pels. Nå ser det snaut ut (igjen...), men det varer som regel ikke lenge før det gror til. Tok også ut filterhjørnet og rengjorde det. Flyttet en kokosnøtt med windeløv på fra 160 litern til 375litern, og den var veldig interessant, syns sommerfuglciklidene og cherrybarbene. Kanskje det var noe spiselig på den?

Karet var tåkete og støvete i går, men i dag ser det klart og fint ut :o)

Driver også å ser etter dammer som jeg kan finne levendefor i. Har en dam nedenfor huset, men lite for der, i alle fall ennå. Fant 3 hvite mygglarver (tror jeg) i går, så ikke det store utbyttet.

På tide med en liten oppdatering igjen.

Coryen med kulemage ble faktisk bra igjen ! Den er litt mager, og går fortsatt sammen med rekene i 19 litern i vinduet. Var antagelig noe baterielt, ettersom et bad med Sera Bactopur direct hjalp. Den er som sagt veldig tynn, så vet ikke om alt er bra med den. Aktiv er den i alle fall.

En annen som ikke var fullt så heldig var min ene super rot hann. Den hoppet over den innvendige bakgrunnen, og var ikke noe hyggelig syn da jeg fant den. Kanskje de 2 hannene hadde knuffet ettersom den havnet der. Har nå lagt mer filtersvamp i toppen bak bakgrunnen, slik at hvis en fisk hoppet over, så vil den med litt sprelling trille ned i akvariet igjen.

Ellers fikk jeg med meg når ancistrusene i 375litern lekte her om dagen. Et voldsomt styr for at begge skulle få plass i den bitte lille hula... Men de får det til :o) Det forrige kullet deres har ikke blitt spist, men kullet før det igjen er det ingen igjen av, så vidt jeg har sett. Så at sommerfuglciklidene jaktet på nyfødte ancistruser, men det siste kullet har altså ikke blitt mat. Vet ikke hvorfor, men fint er det i alle fall at ikke alle blir spist.

Hadde en veldig fin bredbladet sverdplante som jeg plantet i 375 litern da jeg ryddet oppi der. Den varte i 2 dager, før mallene raserte den. Bruno plecoene er hovedmistenkte... Satte restene i 152 litern og håper den vokser seg til igjen.
Sommer og sol !

Mer tid ute, mindre tid til akvariene. Men ting går sin vante gang, og ingen store happeninger. Ikke så dumt å bytte vann på varme soldager har jeg funnet ut. En tønne iskaldt vann i stua gir litt kjøling, og vannet som tappes ut av karet brukes til å vanne planter ute og inne. I helga da det var på det varmeste, så satt jeg armaturet på 375litern på gløtt med en slangestubb mellom armatur og kar.

Sakurareker er forresten noen snåle skapninger. Da de ble flyttet fra 63 litern til en 19 liter i vinduet, så hadde de ikke formert seg på lenge. Nå formelig spruter de ut minireker. Har ikke filter i 19 litern, og temperaturen svinger endel pga sola, selv om jeg blender for sollys på dagtid når sola står rett på. Mye alger ha de i alle fall, og rekefor får de et par ganger i uka. Bytter ca 50% vann en gang i uka. Det gikk jo noen cherrybarbeyngel sammen med de i 63 litern, antagelig har yngelen klart å spise alt av rekeyngel. Nå går det sverddragerunddommer i 63 litern, sammen med coryen som hadde oppblåst mage. Den er mager, men virker ellers kvikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap