Tropheus tråd (side 18)

regel nr 1 i mine øyne er, fisk som henger litt, kanskje hele gruppen virker litt rar. forsøk med vannbytte, årsak dårlig vannkvalitet (klor , såperester, metaller osv i vannet,) eller pumpe er stoppet.
tempratur kan være for høy eller lav.

nr 2 fisken oppfører seg fortsatt rart alt det over er i orden, så studer spisemåten deres spytter flere ut maten, er ikke interesert, har sterke farger (spesietl røde varianter) sky, står for seg selv osv da er det på tide med medisin, du har tatt vanbytte følger instruksjonen på medesin, bruk metro og eventulet kombinasjon av aquafuran, les innlegg til linda. har fått bekreftet dette fra flere at de har hatt suksess vist fisken blir tatt tidlig.

nr 3 er fisken oppplåst da er det ingen vei tilbake for den fisken, han er nå så sterkt angrepet av at lever tarm osv er ødelagt, fisken kommer til og død innen 48 til 70 timer.

begyner fiskene og få flatmage under og du ser anntydning til litt oppblåsthet så få fisken ut av karet avliv den humant.

fisk som er syk virker syk eller gir tegne på sykdom, har du mulighet er den besteløsningen og få disse ut av hovedkaret smittefaren reduseres. sykfisk i akvarie smitter veldig fort annene fisk.
ja det faktisk helt forskjellig. jeg hadde til ingen hensikt og være spydig mot deg. men jeg veit også at uansett syk fisk, raroppførsel osv så er vannbytte det første du gjør før medisin.
Evolution, du som kan alt dette. Kan du forsøke å hjelpe Mariflyfly? Hun har store problemer med troffene sine nå. Og ikke som en PM, men her på forumet slik at andre kan lære.
har du sjekket tempen i karet ditt? lav temp i vannet gjør at de ikke vill ta mat:
Har dere tenkt på at våren er en skummel tid for våre kjære tropheuser.
Under snøsmeltingen skal man være jævlig forsiktig med store vannbytter.
Tenk all dritten som havner i vannet ((

I april /mai bytter jeg meget sjelden vann og når jeg gjør det er det små vannbytter.
Dette er også eneste gangene jeg tilsetter salt ved vannbyttene.

Det er mange som sliter med fisk om våren om det ikke blir tatt forhåndsregler..
Evolution
har du tlf nr hennes?

Nei, jeg har ikke tlf. nr. hennes. Men hun er online i dag og skrev et innlegg i morres som hørtes ille ut. Da har hun mistet 3-4 fisker på relativt kort tid. Så hun trenger førstehjelp nå, hvis du gidder å lese det først, det første innlegget hennes i morres.
Roger Kaasa
Har dere tenkt på at våren er en skummel tid for våre kjære tropheuser. Under snøsmeltingen skal man være jævlig forsiktig med store vannbytter. Tenk all dritten som havner i vannet :((( I april /mai bytter jeg meget sjelden vann og når jeg gjør det er det små vannbytter. Dette er også eneste gangene jeg tilsetter salt ved vannbyttene. Det er mange som sliter med fisk om våren om det ikke blir tatt forhåndsregler..

Oh, shit. Det har jeg ikke tenkt på. Hvor "lite" vann bytter du på denne tiden av våren?
Roger Kaasa
Har dere tenkt på at våren er en skummel tid for våre kjære tropheuser. Under snøsmeltingen skal man være jævlig forsiktig med store vannbytter. Tenk all dritten som havner i vannet :((( I april /mai bytter jeg meget sjelden vann og når jeg gjør det er det små vannbytter. Dette er også eneste gangene jeg tilsetter salt ved vannbyttene. Det er mange som sliter med fisk om våren om det ikke blir tatt forhåndsregler..

Hmmm.. skal ikke renseannleggene ta unna dette?? Vi drikker jo også vannet som kommer fra springen. Nå kjente jeg att jeg fikk litt småspader her altså. Det er jo bare ekkelt..

les det jeg har skrevet, dere kan fint kjøre 2 og 3 runder med medisin. dere seer ann fisken vist det er flere og flere som kommer etter er det bare og avlive alle humant.

til mary fly fly send meg en mail med tlf nr ditt så skal vi forsøke og hjelpe deg, enklere over tlf eller sms.

men husk at når det kommer til dine fisker 2nelise så tror jeg det kan være nok med vannbytte, PH i vannet kan den har blitt lav? tempratur, nitrit osv er alt det i orden samt pumper osv da kan du begyne og se nærmere på sykdom.

men husk til dere alle nå når sommeren nærmer seg, troffer tåler ikke tempraturer over 30 grader. mine slutter og spise ved under 21 grader.
Kan det være lurt å bruke Aquasafe ifbm vannbytter nå på våren?
dere i byene er nok mere utsatt for dritt vann enn vi på lande er, vi har gjerne egen borre hull osv
og i bergen er det ikke snø heller som kan smelte....
nå skal vannet hentes fra så dypt vann att det konstant skal holde 10 grader, faren for giftig vann for oss er ikke så stor, de tilsetter nok litt klor osv nå. men vi som bor litt utenfor bydriten har friskt vann hele året rundt
nytt 375 liter kom vist i hus i går, var bare så billig måtte ha det.
så vi har ett lite luksus problem eller nei det har vi ikke. men etter den en gruppen med troffer er solgt også så sitter vi igjen med ett 420 liter og 375 liter som er tomt
i 375 literene der kommer canaryene, men i 420 literen der er vi litt usikker enda noen som har forslag?
2nelise
Kan det være lurt å bruke Aquasafe ifbm vannbytter nå på våren?

Ingen dum ide med aquasafe men salt duger.

Tror man skal være forsiktig uannsett hvor man bor.
Når snøen som har ligget en stund og samlet opp mye snacks smelter og går i grunnvannet ,
skjer det forandringer med vannet.
Jeg kjenner troffefolk i Dalarna i Sverige som tar forhåndsregler og det er ihvertfall på landet

Det er klart at dere som ikke har snø blir vel skånet en del.
vist dere tenker på alt det folk gjør i vannet om sommeren så hadde du værtfall ikke drikket vannet ditt, eller alle de sauen og kunene som holder til i og utenfor drikke vannet ditt
nei fysj og fysj ?hva gjør fisken i vannet? fysj å fysj. nei må ut og jobbe igjen, ble en lang matpause, kanon fint vær i bergen også, kanon sol.
Roger Kaasa
[QUOTE=2nelise]Kan det være lurt å bruke Aquasafe ifbm vannbytter nå på våren?

Ingen dum ide med aquasafe men salt duger.

Tror man skal være forsiktig uannsett hvor man bor.
Når snøen som har ligget en stund og samlet opp mye snacks smelter og går i grunnvannet ,
skjer det forandringer med vannet.
Jeg kjenner troffefolk i Dalarna i Sverige som tar forhåndsregler og det er ihvertfall på landet

Det er klart at dere som ikke har snø blir vel skånet en del.

Jeg har allerede gitt de Flagyl, så jeg må ta et 50% vannbytte om tre dager. Jeg har nettopp hatt litt salt i karet. Luftpumpa står og går og dubbene har trukket mer ned i karet. PH`n er fin. Hvor mye salt skal jeg ha i når jeg skifter halvparten av vannet? Kan det være lurt å ha i både salt og aquasafe?

Som sagt, de er mer rundt og svømmer lenger ned i karet og henger ikke i overflata. Herregud hvor redd jeg ble, panikken tok meg virkelig, huffa meg
bør være obs på at dersom man har borehull og bor nærmt sjøen så kan man få saltvann inn i borehullet....
Etter salt tilføring ser det noe bedre ut hos meg også.
Er to-tre som ikke er helt i slag.. men de har alltid vært litt utenfor gruppen.
De spiser, leker og sloss... da skulle det vel være bra?
Vannverdiene er fine.
Har en hunn er på 2 uke i tyggingen. Skal la hene spytte i karet tror jeg for å unngå stresset jeg gir ved å prøve å fange de.
Kanskje dette ble utløst da jeg fanget en hunne og strippet henne?
Fikk 6 yngel....
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap