Inger Annes akvarieprosjekt (side 18)

Oi, svææær kule...
(Lurer på om jeg kommer til å få se kula mi blåse seg opp noen gang,jeg...)

Takk for Coryene her om dagen,forresten, de klarte flyttingen bra.
Og det ser ut som de koser seg i karene nå etter å ha flyttet hjemmefra
Godt å høre at barna mine har det bra. Tåka har nå lagt seg i karet de kom fra, så nå skal jeg fiske ut de som er igjen, og flytte dem til foreldrene sine. Det er nemlig ikke så mange igjen i det karet, og det løser et problem for meg: jeg venter ny, VF fisk, og jeg kunne ikke forstå hvor jeg skulle putte dem i karantene. Men nå har jeg altså et lite kar ledig. Og, i dag har jeg fått den nye bilen min, så nå kan jeg faktisk kjøre og hente fiskene også! Jeg regner med at de kommer i hus til helga. Og for de som ikke vet hva det handler om: jeg har fått slått kloa i corydoras narcissus. *Glis!* I tillegg skal jeg hente litt utstyr. Ikke så mye spennende nytt. Det mest spennende i bestillinga er et nytt lysarmatur...

Har du kulefisk også? Det tror jeg ikke at du nevnte. Hva slags kulefisk er det du har?
Har en liten Biocellatus. "Lille Tornado", som den heter
Søt og smart liten sak som skjønner nøyaktig hvordan den skal sjarmere til seg bare èn snegle til...
Gratulerer med ny bil (og snart nye fisk)
Biocellatuser er flotte kuler. De er blant de virkelig sosiale. Mine står og logrer foran glasset når jeg passerer dem.

Jeg ga nettopp et kaldtvannsbytte hos superne. O himmel, det ga effekt. De ble helt spinnville! De fyker opp og ned langs glasset. Jeg har ingen illusjoner om at det blir lek av det, men du verden så opphissede de ble. Jeg ga dem samtidig Esha Optima også. Alt for å fremme lek. Det er jo drømmen min, det der.
Det er ingen tvil om at det nå er høst, hvis man titter på aktiviteten i akvariene. L-144 har jo laget barn. Duplicareusene har i dag lekt som om det var deres siste dag på jorden. De er fullstendig spinnville, og leker selv mens jeg holder hendene nedi karet for å lete etter egg. Hele gruppen har vært i gang. To andre coryarter har også vist lekstendenser: sterbai og C-140. Når det gjelder C-140, tror jeg det blir med tendensene. Superne stresser litt og vibrerer stillestående i vannet, men noen direkte lekstendenser har jeg ikke sett hos dem. En av superne har hatt det skikkelig morsomt med utstrålen fra filteret. Den han svømt opp mot utløpet, og så latt seg bli feid bortover av strømmen. "Jiiihaaaa!" Og slik har den gjort mange ganger.
Nå har jeg akkurat kommet hjem med en liten flokk med "tøff i pyjamas", dvs. 6 stk. barske narcissus-tryner. Man skal lete lenge etter kulere coyrer (unntatt multiene, selvsagt). Det nesegrevet er bare herlig!

I tillegg ligger multiene og lurer på hva i alle dager som har skjedd. Siden de flyttet hit i fjor, har de hatt dårlig belysning i karet sitt, da jeg ikke har hatt lysarmatur stort nok. Det har ligget et lite armatur på hjørnet av karet, og resten av karet har ligget i mørke. Nå har jeg kjøpt et ordentlig lysarmatur, og forskjellen er stor! De stakkars sky multiene ligger nå vettskremte og strutter med bartene, og lurer hva hvor de skal gjøre av seg. Det sterke lyset var jammen ekkelt!

Det er forresten morsomt å se de to amapaensisene som nå bor sammen med multiene. Amapaensis er egentlig en ganske stor coryart. Men når man ser dem sammen med multiene, blir de små og puslete.
Det er ingen tvil: jeg har nå den kuleste corysamlinga som finnes. Coryene mine har alt (dette er på ingen måte vitenskapelige fakta):
De største som finnes: B. multiradiatus
Det største nesegrevet: C. narcissus
Det morsomte/kuleste ansiktet: C. narcissus
De vakreste: Green lazer
De minste eggene (ca. 1 mm i diameter): c. septentrionalis
Verste kaniner: c. shultzei. De leker veldig lett, og spyr ut egg når de setter i gang. Rekorden er 612 på en kveld, hvorav 120 var langt på det samme leucocephalabladet.
Verste eggtyver: her er det flere som slåss om æren: c. septentrionalis, c. leopardus og c. concolor
Mest aggressiv: c. amapaensis
Mest klassiske: c. sterbai (min første cory - de er trofaste slitere)
Beste plog: c. septentrionalis
Beste klekkeprosent: c. schultzei. Av 612 egg, var det to som ikke klekket!
Mest struttende barter: vettskremte C-140
Flest barter: c. septentrionalis og c. amapaensis, som begge har et ekstra bartepar - skjønt jeg har aldri funnet de ekstra bartene på trionalisene.
Verste smattere: C-140
Mest småspiste: c. atropersonatus
Største mygglarvestøvsugere: b. splendens
Mest hardføre: c. schultzei - de overlever det meste
Snåleste spisestilling: super-arcutus. De kan legge seg over på ryggen og supe fra overflaten hvis det er noe de vil ha.
Verste stressgift: uten tvil c. sterbai

Er det noe rart jeg er glad i coryene mine?
For ei arti liste!!! Koste meg skikkelig jeg nå ;D

Får mine første coryer på onsdag; sp. Black. De er en fremavlet art fra schultzei ja, eller har jeg missforstått nå?
Grattis med nye coryer! Joda, det stemmer at det er en framavlet variant av schultzei. Jeg har faktisk fått en ganske svart en i et av mine tidligere schultzei-kull, så genene ligger der.

Puh! Nå har jeg nettopp båret inn et 25-kilos spann med Instant Ocean. 25 kg er TUNGT! Og enda tyngre når man skal opp i 2. etasje med det. Heldigvis er det lenge til jeg trenger å kjøpe igjen.
Det er i hvert fall ikke noe galt med matlysten til de nye skattene mine. Med en gang etter jeg slapp dem ut av posene, serverte jeg en rute mygglarver. Og nå ligger de midt i haugen og mumser.
Coryer er fasinerende vesener! Observerte en gjeng aneuser fortære en død fantomtetra i en dyrebutikk i dag, Skal si det gikk unna. Rent imponert jeg ;/
Morsom liste.
Hvor mange arter er det du har?

Espen
Jeg har nå 19 coryarter (brochiser inkludert): b. multiradiatus, c. amapaensis (riktignok bare 2 stk.), c. narcissus, c. concolor, c. loxozonus, CW-06, c. atropersonatus, c. duplicareus, c. trilineatus, super-arcuatus, C-140, green lazer, C-121, c. schultzei, c. leopardus, b. splendens, c. sterbai, c. haraldschultzi og c. septentrionalis. Hvor mange andre fiskearter jeg har, er jeg sannelig ikke sikker på. Inkludert coryene ligger det på nærmere 50, tror jeg. Men enkelte har jeg bare 1 eksemplar av (som enkelte av kulene).

Her er de første bildene av de nye nesegrevene:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Amapaensisene ser plutselig så puslete ut, når jeg sammenligner med de nye nesegrevene. Men det er jo en fin cory likevel.

[External Image]

En av mine Sewellia sp. Jeg har to av dem, og de er faktisk småhissige mot hverandre.

[External Image]
Jeg har hatt elektriker her i dag, og det har derfor vært strømstans. Etterpå gikk jeg turen med lommelykta mi, og sjekket om filtrene var kommet i gang igjen. Men jeg glemte selvfølgelig å sjekket ett, og det var selvsagt stoppet...oppdaget jeg nettopp. Det er det utvendige filteret i pestkaret (utrolig nok har navnet blitt hengende på dette karet, selv om det er år siden jeg hadde sykdom der!). Dette filteret er en fluval 403, en gammel sliter av et filter. Det er utrolig at det fungerer så bra, for det er såvidt det henger sammen i sømmene. Det må virkelig være et kvalitetsfilter. Men, jeg hater å åpne det, for særlig brukervennlig er det ikke. Men nå hadde jeg ikke noe valg. Det er første gang jeg har åpent dette filteret etter at jeg fjernet svampbiten på innsuget, og det kunne man se! Jeg har knapt sett et så møkkete filter før. Det var slam og planterester overalt. Urk! Forøvrig var rotoren glovarm, etter at den hadde stått i ro såpass lenge. Heldigvis har det ikke skjedd noe galt, for filteret er i gang igjen nå. Og jeg tror det er første gang jeg har hatt filteret åpnet, og fått det i gang igjen på første forsøk.

Jeg er bekymret for en av multiene mine. Den er ikke helt frisk. Jeg mistenker som vanlig flagellater av noe slag. Jeg synes det minner litt om hullsyke. Den har et felt på hver side av hodet, som liksom ser slitt ut. Og den er rett og slett litt slapp. Heldigvis fikk jeg Esha Hexamita i huset igjen på søndag (jeg har vært uten ganske lenge), så nå forsøker jeg det på stakkaren. Den er ikke kjempesyk ennå, så jeg håper det skal gå bra. Jeg elsker multiene mine, og vil ikke miste en eneste en.
I dag har jeg funnet ut at c. amapaensis kan konkurrere med trionalisene om å være de beste plogene. For en teknikk! Og disse blåser tydeligvis ut vann samtidig som de ploger bortover, for sanda virkelig spruter!
Det blir nok litt vanskelig å få tatt bilde av det, da de ligger bom stille når jeg kommer med kameraet mitt.

Til min store fortvilelse tålte ikke multien medisineringa, og den døde samme dag. Jeg er skikkelig lei meg, for dette er mine kjæreste skatter. Jeg håper inderlig ikke at noen av de andre blir syke heller. Jeg har selvsagt fullført medisineringen, men jeg føler jeg definitivt ikke trygg etter å ha mistet den ene.

De nye nesegrevene har vært temmelig rolige etter at de kom hit, og har, såvidt jeg har sett, ikke hatt den typiske flytte-vrimlingen. I går fikk de et vannbytte med noe kaldere vann (og en dose med Esha-vitaminer), og i dag er det litt mer liv i dem. Jeg har sett dem stresse litt, og kanskje sett antydning til tørrtrening på lek. Jeg sier "kanskje", fordi jeg stod så langt unna at jeg ikke kan være helt sikker på hva jeg egentlig så. Det var i hvert fall en litt mer typisk flytte-oppførsel på dem nå.
Oisann! Noen har lekt hos atroene. Jeg antar at det faktisk er atroene som har holdt på, da jeg tviler på at verken duplicareusene eller sterbaiene som bor der er kjønnsmodne ennå. Eller, jeg er ganske sikker på det. At det er lenge siden de har lekt er tydelig, da det er massevis av hvite egg. Da jeg så prikkene inne i javamosen, måtte jeg virkelig se to ganger før jeg var sikker på at det var coryegg, så snålt så det ut med de hvite eggene. Jeg aner ikke når de har blitt lagt, men jeg har sett ekstra aktivitet hos atroene de siste dagene, så jeg vil gjette på i dag eller i går (atroer er så sky at det er vanskelig å få med seg når de koser seg i javamosen). Jeg kommer ikke til å plukke de nå, siden de trolig har herdet, og ikke er klebrige lenger. Det blir litt for mye styr å skulle pelle dem ut da. Dessuten er veldig mange ubefruktede. Jeg får heller håpe på at det er første lek av en hel rekke. De er i hvert fall i gang igjen, etter å ha knepet igjen lenge.

Nå ser det endelig ut til at den forhatte Aquaballen min har tatt kvelden. Jeg har aldri likt Eheim Aquaball, og jeg er ikke blitt noe mer glad i den nå. Jeg synes denne pumpa ikke er Eheim verdig. Vel, nå begynner jeg rett og slett å gå tom for idéer på hvordan jeg skal "fikse" flere innvendige filtre. Jeg har fra før laget to selv, men er nå temmelig tom for sirkulasjonspumper å bruke. Eller, når jeg tenker meg om, har jeg faktisk et filter i kampfiskkaret som ikke er i bruk. Det hadde jeg fullstendig glemt. Puh! Da har jeg en løsning! Men jeg ser at jeg snart er nødt til å gå til innkjøp av flere filtre igjen. Når jeg får fikset det akvariet som er lekk, kommer jeg faktisk et utvendig filter i manko. Jeg har en innvendig Fluval 4 +, men jeg føler det ikke er nok med innvendig filter når man har et kar med ganske mange coryer i. Dessuten trenger jeg nå desperat å få skaffet meg et ekstrafilter igjen. Jeg merker det hver gang jeg får problemer nå, at jeg ikke har noe ekstra å ta av. Jeg føler meg ikke trygg uten å ha et ferdig innkjørt ekstra filter som kan flyttes i full fart ved behov. Det har berget meg mange ganger før. Kanskje særlig den gangen som jeg fikk trøbbel med et utvendig filter i det nest største karet jeg har, og det mens jeg var bortreist på ferie. Uheldigvis tok fugle- og fiskepasseren min (som overhodet ikke er akvarist) og stoppet filteret, og åpnet det. Og akkurat dette filteret må du kjenne godt, for å vite hvordan du skal legge pakningen riktig. Dermed ble det bare full lekkasje da hun forsøkte å starte det igjen, og jeg greide ikke å anvise pr. telefon hvordan man skulle behandle dette filteret - det er greit nok når du vet det, men det er innmari vanskelig å forklare. Den gangen hadde jeg heldigvis en ekstra, ferdiginnkjørt modifisert Fluval 4+. Det var forsåvidt for lite for en 180-liter, men det var da langt bedre enn ingenting. Dermed kunne jeg bare be fugle- og fiskepasseren min om å flytte det filteret inn i karet som nå stod uten. Og det gikk helt strålende til jeg kom hjem fra ferie. Puuuh!
Hyyyyl! Jeg fant en døende multi i dag også. Og denne hadde null symptomer, bortsett fra at den lå på siden på bunnen. Den lever fortsatt, men jeg har ingen tro på at det fortsetter. Jeg har, for å teste, tatt den ut av akvariet, og puttet den i et bad med JBL Furanol. Jeg har null peiling på hva det er som skjer. Det eneste jeg kan tenke på i det hele tatt, er at det kanskje kondenserer vann på det nye lysarmaturet, og at det så drypper noe dritt ned i karet. Noe annet kan jeg ikke komme på. Jeg har i hvert fall nå puttet Aqutan i vannet, i håp om at det kan binde opp gørr der. Mulig jeg også burde filtrere over kull? Jeg er i hvert fall veldig, veldig lei meg, for disse fiskene er de jeg elsker høyest av de jeg har, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å berge dem. Så lenge de ikke viser symptomer på sykdom, er det fryktelig vanskelig å finne den rette kuren. Jeg byttet forøvrig vann i går, så de plasker rundt i gullende rent vann også.
Tilfeldig bekjentskap
© vår glede - Høst glede
Reklame for plussmedlemskap