Stine Sofie's akvariehjørne (side 18)

ingenlunde tenkt å glimre med mitt fravær.

Forte seg å avle!
Forresten
Buddy Lillestrøm hadde n. eques inne om dagen. Men akkurat det har du kanskje nok av selv?
Svært klar over det. Går N. marginatus, N. eques og N. unifasciatus der Får sette opp reolen først, og så se etter fisk..
Det går så unna her om dagen at jeg nesten må holde meg fast. I går fikk jeg koblet alle forgreinerne og stripset dem fast i reolen, i dag har jeg silikonert alle glasslister som manglet, festet skinner til skyvedører og montert lys. Og jeg kjenner at det er litt merkelig å si at så straks silikonen har herdet, så er reolen klar for dekorasjon og fisker!

Legger ut litt om hvordan jeg har gjort det, i tilfelle noen finner det interessant.

Alle akvariene er malt på tre sider med svart akrylmaling. Det er limt glasslister til hjørnefilter i alle kar, og bunndelen av skinna til skyvedørene er silikonert fast på kanten av akvariet. Den andre delen av skinna er festet med dobbeltsidig tape fra Clas Ohlson på Porsaen.

Det er stripset fast forgreinere med hullene pekende ned på alle kortsidene. Forgreinerne er koblet i hverandre oppover, og samles i en tre hulls forgreiner på toppen som styrer det hele. Forgreinerne i midten går kun til lyset, og vil bli styrt av en elektronisk timer. Forgreinerne fra yttersidene vil bli brukt til pumper, varmekobler og annet utstyr, og kan enkelt kobles fra på toppen av reolen ved vannbytter. Jeg har totalt tre strømuttak til hvert akvarium. Alt som kan stripes fast, er stripset fast. Dette fordi jeg ikke har planer om å fikle noe med det elektriske til hvert enkelt kar, siden det styres fra toppen.

Til hjørnefiltrene skal jeg bruke svart filtermatte, men jeg er utrolig usikker på hvordan jeg skal gjøre det med innkjøringen. Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal fordele fiskene, siden akvariene jeg har i drift pr. i dag er så grodd igjen at jeg knapt nok vet hva som er oppi dem. Mitt høyest prioriterte mål er i alle fall å ikke få med noe andemat!

Jeg har også en 300L som står klar til å bli shinet opp litt, det trenger en seriøs runde i dusjen og litt liming av glasslister. Kjører like gjerne hjørnefilter i det akvariet også. Drømmen er å fylle 300litern med Corydoras adolfoi og Nannostomus mortenthaleri, men vi får se hva det blir til. Jeg får vel gjøre et forsøk på å få det til å se nogen lunde greit ut oppi der også, noe som ikke akkurat er min sterkeste side.

Kommer forhåpentligvis litt mer oppdateringer her framover siden det endelig skjer litt på akvariefronten igjen. Men nå er hovedfokuset å få alt i boks til LOAKs storauksjon 9. september!
Ååååååååh. Misunnelig på de som faktisk har litt plass i karrene sine til storauksjonen. Håper det dukker opp noe spennende der da!
Du har DIY-hjørnefilter i alle 8 karr? Hvilke pumper kjører du i dem?
Selv jeg klarte faktisk få til hjørnefilter takket være artikkelen her på AF. Hurra.
Åh, så spennende dette er! Håper virkelig jeg også får plass til en reol en gang
Hjørnefilter i alle åtte kar, ja. Skal bruke Aquarium Systems New-Jet 600, de ble kjøpt inn for et år siden, så de er veldig klare for å komme seg i gang.

Gleder meg stort til å få ferdig alt nå! Eneste siste finish som mangler er å feste skapknotter (eller noe?) på alle skyvedørene, altså typ håndtak for å åpne og lukke. Så skal den vatres en gang til for å sjekke at alt er greit, så kan jeg kose meg med å fylle sand, planter og vann! Har fått god hjelp av 530 her på forumet angående innkjøring med salmiakkmetoden, så jeg går nok for den løsningen. Med litt filtergugg fra dagens reol burde innkjøringen gå forholdsvis raskt!

Er nok neppe klart til storauksjonen, men jeg har jo plass i dagens akvarier. Og det er uansett mange fisker som må fanges, så noen ekstra fra eller til spiller liten rolle. Og nå er det jo endelig en virkelig midlertidig løsning med dagens akvarier, så litt overbefiskede kar burde gå greit i noen dager.

"Dessverre" får jeg penger fra sommerjobbene nå i slutten av august, noe som passer skremmende godt med storauksjonen 9. september.. Enda godt jeg skal sitte fast i pc'n under storauksjonen så jeg ikke får gitt bud i hytt og pine! Bare nesten...
Høres brillefint ut. Vi får finne en plan på hvordan vi skal hindre deg i å by om det skulle bli for meget efterhvert. En god plan A pleier å være å ha bestemt seg på forhånd for hva man skal kjøpe og ikke la seg friste av andre saker. Men der kaster jeg STORE glass i skjøre glasshus...
Jeg har en fordel med det at jeg er så himla sær på hva slags fisk jeg liker. Er ikke stort som går gjennom nåløyet mitt. Verste impulsshoppinga mi er Nannostomus, Corydoras eller reker, og alt inngår i det jeg skal ha og er på jakt etter
Hehe. Med tanke på hva Glenn kommer med kan det vel hende du går på en smell da om det er flere som kjører samme stil.
I ettermiddag skal reolen fylles, og tidligere i dag sendte jeg avgårde en bestilling fra Tyskland! Så fort resten av pengene fra sommerjobben kommer, bærer det til Aquamanias for å handle inn det som mangler. Fra Tyskland bestilte jeg i hovedsak varmekolber, åtte 50W-kolber til reolen og en 200W til 300litern. I tillegg ble det med noen slangekoblinger, fôr og annet småtteri.

Alt er ferdig med reolen nå, det tekniske er på plass, skyvedører og skinner er montert, lys er montert, filtermatter er satt inn og pumper er plassert. Sand og vann fylles i dag, og en flaske Salmi og engangssprøyter står klart. Må bare få kjøpt inn røtter og planter etterhvert, så blir det bra! Skal også få tatt med en del filtergugge fra mor til far så jeg får litt fortgang i salmiakkmetoden.

Jeg skal ikke ha med et eneste blad med andemat til den nye reolen, så det meste av planter og røtter blir kasta. Jeg skal ta ut alt av flyteplanter og prøve å redde javamosen, men det blir en lang prosess med mose i bøtter og vannbytter før jeg erklærer den andematfri. Bilde kommer nok i kveld!

Den gamle reolen skal selges til en hyggelig sum dersom det er noe interesse for den, hvis ikke kommer jeg til å kjøre reolen på søppeldynga og selge akvariene alene. Vi får se!
Åh, gleder meg til bilder.

Vil ønske deg lykke til med andematfjærninga! Får du dette til, så er du en tryllekunstner i mine øyne...

Jeg må ha hatt fryktelig flaks de gangene jeg har hatt andemat. Opplever ikke det å bli kvitt det som eksepsjonelt tungvint. Bruker mye tid og må være flink til å plukke ut hver eneste gang jeg finner en liten grønnsak selvsagt, men har alltid fått det bort i løpet av et par uker.

Gleder meg også til bilder, med mindre jeg sniker innom for å titte neste gang Stine-Sofie likevel må kjøres et sted.
Bildet ble lovet, og bilde skal det bli! Ble ikke ferdig med å fylle vann da varmtvannsberederen gikk tom, og kaldtvann og akrylmaling er en heller dårlig kombinasjon. Men jeg har fått vann i seks og et halvt kar, og er fornøyd!

Skal også nevnes at jeg senere vil mellomlagre vann som vanlig, men siden karene skal innkjøres tok jeg nå vann rett fra krana. Filterbakteriene har uansett godt av klor og nøytral pH

[External Image]
Woohoo!
Good girl! Dette blir meget staselig!
Nice nice nice ! Hvor store er karene i reolen?
Alle karene er på 60L, bortsett fra de nederste. De er på litt over 70L, husker ikke nøyaktig. Lave, dype kar, perfekte for Corydoras
Huff... Har ikke engang fått fisk i den nye reolen før jeg begynner å planlegge neste. For jeg har jo faktisk plass og mulighet til å ha en liten en på soverommet til småfisk. Har alltid hatt lyst på kampfisk, men er også stor fan av killier. Og jeg må jo bære noen bøtter hvis jeg skal holde meg i form?

Grubler på en reol ved siden av senga. Tenker ganske dype kar, nærmest kvadratiske, som er like fine fra sidene som forfra. Da kan jeg se på fiskene fra både senga og kontordelen på rommet. Tenker kanskje to-tre akvarier i høyden, må måle litt så det passer med senga. Kanskje til og med en dobbel en, med kar på rundt 40L. Hmm...
Ja! Det var lurt! Bare husk at om du liker å sove kaldt kan det føre på utfordringer med reol på soverommet. Jeg liker å sove kaldt... Gjerne med vinduet åpent i januar. Ellers er jo tanken på å kunne sovne ved synet av et akvarium ganske elefantastisk...

Minn meg gjerne på at jeg skal ha med et par ting til deg på møtet mandag. Trenger du skyss eller er den biten på styr?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap