Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 18)

Gratulerer med så mange bilder i basen! Kjempegøy!
Nydelige planter du har, skulle ønske mine kunne tenkt litt kvalitet isteden for kvantitet også.. hehe ^_^
Anger litt på at jeg ikke snek meg med og tjuvtittet litt i karene dine på tirsdag!
Takk for det Vannsti! Faktisk så ser jeg at ikke alle plantene er like fine nå for tiden. Hygrophila corymbosa og Hygrophila difformis(som jeg fikk hos deg) skranter litt. Mulig det eneste som skal til er litt gjødsel så jeg prøver med det først. Du får sikkert en mulighet senere til å se karene mine

I helga limte vi skiferhuler etter at jeg fikk ferdigoppkuttet skifer fra Lisa. Veldig takknemlig for det og nå står det fem stk til tørk. Er litt spent på om vi brukte nok silikon, om de holder seg sammen. Får teste etterhvert.

Skal gi 201ene mine to eller tre huler til. De er 7 stk og og har fire huler nå. Kanskje de vil sette pris på å ha ei hule hver? Dermed har jeg to huler til overs som jeg tenkte å sette i 100 literen. Det er også ei hule der fra før som er til overs. Så nå vil jeg ha flere maller! Det er det eneste jeg synes jeg har plass til og som passer inn i oppsettene mine. Men ikke hva som helst. Får se hva som måtte dukke opp. Det er jo slettes ikke sikkert at noe som helst dukker opp. Får følge med...

Ellers så har overlevelsesprosenten på de seks adolfoiynglene jeg måtte flytte fra den nå nedlagte 28literen til yngelkaret vært optimal. De lever alle sammen ser det ut som, med hvite mager etter måltidene de får Har også et ukjent antall nyklekte green laser yngel etter at jeg fikk egg fra Lisa. Har desverre en magefølelse på at det ikke ble så mange. Men green laser vet jeg at jeg får tak i etterhvert uansett Er spent på å se forskjellen i vekst på disse to artene i tida som kommer. Tror den er stor!
Håper på det ja ^^
Gleder meg, er så morsomt å få se hvordan andre har satt opp karene sine
Den Hygrophila difformis er veldig treig å vokse hos meg også for tiden, kanskje den er utenfor sesong? :p

Mine mallehuler er ikke helt tette.. fiskene liker seg nå i dem fordeom! Men kanskje derfor jeg aldri har fått yngel..?
Morsomt med hjemmelaget! Jeg skulle en gang sette i gang hulelaging med kokonøtthuler.. men det stoppet da jeg kom på hvor hardt materiale kokosnøtter er..! Hadde ikke sag engang.. hehe

Utrolig hvor gira man blir av nye fisk/tanken på nye fisk..!
Så bra at det fortsatt går bra med adolfoiynglene dine.
Her har jeg nettop feiret 3 ukers dagen til Green Laserene, og ingen fler har tatt kvelden siden sist vi pratet, heldigvis.
Ehemm.. Mente selfølgelig 4 ukers dagen til Green laser babyene. :P

Endre: neida, 3 uker.. Tror jeg begynner og bli trøtt nå. :P
Vannsti: Jeg tror ikke ancistrus er så nøye på det med huler... Bare se på Beate og Kim sine, de hadde egg i ei rot. Vet flere andre som også har ancistrus som legger egg i små hulrom på røtter osv.. Hannen min har lenge bare hatt et valg: "Den originale skiferhule" (hvis du har sett annonsen) i ancistrusstørrelse. Enten så er min hann veldig liten eller så er andre hanner veldig stor eller noe, for han bokstavelig talt svømmer i den hula. Den er veldig stor til han. De andre hulene som er laget til hypancistrusene(som er større enn min ancistrus) er mindre enn den hula. Nå har han av hver og det ser ut til at han velger den mindre, men det er jeg ikke sikker på.

I går fant jeg han i andre enden av akvariet på glasset. Fikk jo nesten bakoversveis når jeg oppdaget han for det er virkelig et sjeldent syn. Også så rund han er! Han ser ut som en hunn full av egg... Til å ligge på egg og yngel kontinuerlig i lengre tid synes jeg nesten han er merkelig rund. Kanskje han forsyner seg av avkommet? Og veldig pinglete barter. Tror jeg har gitt han opp med tanke på barteveksten.. hehe.

Ingen av de hjemmelagde hulene her i huset er helt tette. Hypancistrusene har jo lekt en del ganger tidligere men det har aldri resultert i yngel. Kan jo hende at det har med "huletettheten" å gjøre... Vanskelig å si. Lenge siden de har lekt nå. Men har gjort et par forandringer som de nok ikke setter så stor pris på: bytter vann med samme temp og mindre bevegelse i vannet. Sistnevnte er filterne sin feil og ikke min, jeg trenger ny filtrering av dette karet. Så forventer egentlig ikke lek på disse nå for tiden. Kanskje sette igang tiltak når adolfoiyngelen blir større, eller kanskje jeg skal flytte de tilbake til 100 literen.

Lisa: En kjapp opptelling av adolfoi i hodet sier at jeg skal ha 8 + 6 i yngelkaret og et ukjent antall som vokser opp sammen med foreldrene. Tør håpe på 20 stykker totalt da. Og det synes jeg er MYE! Mot dine over 100 yngel så sier det vel litt om forskjellen på artene...

Foreslår at du tar tidligere kveld i kveld, hehe.
Hehe, ja jeg var nok litt i trøtteste laget da jeg satt og talte uker på kalenderen i natt. :0
Mine 100+ yngel er jo et resultat av at to forskjellige Green Laser hunner lekte med to dagers mellomrom, så det er jo egentlig et resultat av to forskjellige grupper med yngel som ikke er kullsøsken. - men det er jo et stort antall likevel ja.
Ja, sant det! Da er det nok ikke "huletettheten" det står på for ancistrusene! hehe

Jeg har en orginal skiferhule, tror den er det iallefall.. ganske stor den også - men den hula hannene sloss mest om da de først flyttet inn sammen for mange måneder siden, var en skiferhule som er limt som en trekant! De er helt ville etter den!
Anbefaler deg å prøve å lage en sånn en egentlig, hvis du fortsatt har skifer og silikon! Basert kunn på at de liker seg der, har jo som sagt aldri blitt noe yngel på meg (enda!).
Har også en sylindrisk keramikkhule, men den finnes det ikke interesse for hos mallene..!
Tror de liker best små huler jeg. Hadde en litt "stor" skiferhule tidligere og da ble det ingen yngel på de.Skiftet så til en mindre og da begynte det å skje ting og tang.Nå ligger hannen konstant i hulen sin og yngler ivei
Skjønner egentlig ikke hvordan det kan være plass til hunnen også for hannen fyller den helt nesten.
Lisa-S
Mine 100+ yngel er jo et resultat av at to forskjellige Green Laser hunner lekte med to dagers mellomrom, så det er jo egentlig et resultat av to forskjellige grupper med yngel som ikke er kullsøsken. - men det er jo et stort antall likevel ja. :)


Ja, og hvis du tenker på at mine 20 +/- yngel er fra snart en hel sesong med jevn lek så forteller det bare enda mer om forskjellen Så sånn sett kan jeg ikke akkurat skryte på meg de store ferdighetene innen oppdrett av corydoras.. Av og til kunne jeg ønske at jeg hadde en art som la mange egg om gangen slik som aeneusene f eks. Men adolfoiene er bare så søte, jeg kan aldri bytte dem mot en annen art. Men gleder meg til å få grønne små i hus De blir sikkert den mest utbredte cory-arten her i Tromsø på kort tid hvis de fortsetter sånn som de holder på nå! Skal bli spennende å se utviklinga fremover.
Ang. huler så har jeg tenkt å eksperimentere litt til våren/sommeren når jeg kan finne stein ute. Hadde vært veldig artig å få til å lime sammen noe stein uten å måtte kutte den først. Ble inspirert av Black_flys her for en stund siden da han la ut bilder av en hel huleformasjon han hadde laget selv.

Min ancistrus ser ikke ut til å bry seg så mye om størrelse på hula. Han har som sagt to forskjellige størrelser å velge mellom og sist jeg sjekket lå han i den største hula, som jeg synes er litt vel stor til han.

Tror heller ikke man trenger å tenke på at hulene kan bli for små til dem. De klarer nok å presse seg inni der begge to bare ønsket er stort nok
Nytt filter - eheim 2224
Da har jeg endelig blitt eier av et Eheim utvendig filter. Kjøpte en 2224 brukt i går og satte det i drift i 60 literen med det samme jeg kom hjem med det.

Har hatt en Fluval 4+ gående der og har vært misfornøyd med den helt siden den tok kverken på alle rekene. I det siste har jeg også hatt en Fluval 2+ der og jeg synes begge to går veldig fort tett. Trenger rens kanskje hver fjortende dag om ikke oftere. Renset begge filterne på søndag da jeg byttet vann og fant døde reker i begge!!

Jeg kan nesten ikke vente til å få ut de innvendige filterne fra karet, men skal kjøre dem sammen i en måneds tid. Stor plass tar de også, går utover mulighetene for å få utnyttet plassen i karet best mulig. Er ferdig med innvendige filtere nå føler jeg. Oppå det hele har den andre Fluval 2+ som jeg har i yngelkaret begynt å fuske. Den vil ikke starte opp når jeg plugger i kontakten etter at kontakten har vært ute en halv times tid i forbindelse med fôring. Har måttet ta ut svampen og starte filteret uten svamp de to siste dagene. *sint*

Har ikke mye positivt å si om de filterne akkurat nå. Før hadde jeg dilla på dem, derfor jeg har så mange nå...
Huff.. Da var det nok på tide med ny pumpe ja! Det er få akvarieting som er like trist som å finne døde dyr og fisk i pumpa.. Jeg føler virkelig med deg! Jeg hadde jo en aquaelpumpe der gitteret forran innsuget hadde knukket når jeg var borte.. Aner ikke hvordan det skjedde, men den lukten.. og masse døde kuhliål og guppy og tetra.. Det er minst to år siden, men husker det like godt enda! :/

Har også lyst til å lime sammen en fantastisk hule.. får se til sommeren!
Ja, det er både trist og irriterende fordi det føles unødvendig. Jeg prøvde å se etter gjenlevende sakurareker i karet i går og telte til to.. En hann og en hunn da, men uansett.. Er litt redd for å miste hele stammen med sakurareker nå. Krystallrekene i samme kar derimot, de storkoser seg. Skikkelig fine i fargen og såg egg på en i går

Kanskje vi tar oss et klubbmøte ute til våren for å sanke stein og lime dem sammen? Mange med maller i klubben så det hadde kanskje vært artig.

Går det ikke ann å putte en sokk eller noe over innsuget sånn at de ikke går i, inntil videre?

Du, jeg har tenkt på det jeg også! Tenkte å foreslå det på møtet nå på tirsdag! En liten huleworkshop til våren, det hadde jo vært råbra!
Jeg har forsøkt med strømpe over den lille, altså 2+. Den blir veldig tett av det og liten vanngjennomstrømning. Derfor har jeg slått fra meg å gjøre dette med den store. Det jeg derimot skal vurdere å gjøre er å kickstarte den nye med den innvendige for så å håpe på det beste.. Men det er for meg meget verdifull yngel oppi der som jeg nødig vil utsette for noe usikkert.. Så jeg vet ikke om jeg tør det heller. Får sjekke 4+ i helga og se om den har tatt enda flere reker før jeg evt bestemmer meg..

Da har vi et godt forslag for kommende vårmøte
Abonerer på tråden så jeg er stadig innom å "sniker" selv om jeg ikke alltid kommenterer.

Men nå måtte jeg! dette var en kjempe god idè jenter! Huleworkshop! Jeg er med!
Jeg tror det blir kjempegøy! Vi blir litt sånn fireåringer på juleverksted!

Sniker forøvrig endel på tråder selv om jeg ikke kommenterer jeg også.. hihi
Klipper til en bit blåsvamp og trer på innsuget. Fin blir for fort tett, grov slipper igjennom rekeyngel, så jeg endte med medium :o)
her er de største adolfoi-barna

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap