Sissis våte drømmer (side 18)

Da har Henning Honninggurami flyttet over i Godteskåla, siden det ikke ble noe utav flørtinga i går. Han svømmer nå forsiktig rundt og utforsker sitt nye hjem. Danioene er ikke det minste redd ham, det ser nesten ut som om de føler seg tryggere? Men channoides-fruen er veldig interessert, og svømmer etter ham...

Stakkars Henning er veldig blek, men han utforsker hele karet, og gjemmer seg ikke bort. Stooor, skummel verden dette, i forhold til den gjengrodde 60-literen han er vandt til. Håper han finner seg fort tilrette, og lager et fint skumreir å imponere Guri med når hun kommer etter
Da er Gullars (L144) også på vei over i godteskåla. Det trengs jo noen til å spise alger der, og jeg vil absolutt ikke blande arter. Det er jo mulig Gullars er ei jente, siden det ikke er tegn til barter enda (ca 5,5 cm), og da kan hun ikke gå alt for lenge sammen med to ancistrushanner. Den søte, gule var ihvertfall veldig lett å fange; satte håven forran, og så måtte den bare smake litt, og dermed var det gjordt ;D
Dame!
Henning så så blek og ynkelig ut oppi Godteskåla, at jeg bestemte meg for å flytte over Guri med en gang. Og jeg skal si det ble reaksjon! Fra det øyeblikket jeg satte inn aklimatiseringsboksen farget han ut, og begynte å vise seg for madammen ;D

Ble litt stressa da jeg fanget Guri, for hun ble sittende fast i håven! Måtte plukke henne utav med handa. Ikke gøy! Gikk veldig fint heldigvis, og nå svømmer hun rundt og utforsker sitt nye hjem. Det skal mye til for å stresse denne dama; hun er supertøff
Planter!
I dag kom pakken med planter fra Akvariekjelleren.

Til Godteskåla kom;
Cardamine lyrata
Singapormose
Eleocharis parvulus
Lilaeopsis novaezelandiae
Barclaya longifolia

Til Rio Fantasia kom;
Lobelia cardinalis

Og så bestilte jeg ei løftepumpe (Sensen HQB2000). Må jo effektivisere vannbyttene nå som jeg skal bytte 120-130 liter i uka. Vet de fleste bytter myyyye mer, men dette er mer enn nok for meg, når det skjer med bøtter...

Ellers har jeg flytte sverdplanta fra Rio`n og over i Juwelen (straks Ungdomsklubben), og rota med javabregne derifra og over i Godteskåla. Sistnevnte begynner virkelig å ta form nå...
Så spennende! Når får vi se bilder da?

Apropos flyttingen av fisk, jeg tar ofte fisken i handa når jeg flytter dem, rett og slett fordi jeg har så mye mer kontroll. Jeg stresser dem litt mer kanskje, men er sikker på at jeg raskt og uten kriser får dem over dit de skal. Da er det ingen som sitter fast i hoven, eller glipper utenfor kanten eller annet tull, også går det mye raskere. Jeg fikk forøvrig med ei stor kjøkkensil av han jeg kjøpte akvariet av, for det skulle vistnok være så mye greiere når man skulle fange maller siden de ikke har noe å sette seg fast i.
Stemmer det Siande! Maren fortalte jo at du fanget coryene med hendene

Jo da, her kommer et par bilder. Skal bli fint når gresset vokser seg til i Godteskåla. Nærbildet er av lobeliaen som har flyttet inn i Rio`n.

Prøvde virkelig å få til et bilde av de vakre fantomtetrahannene som flasha mot hverandre, men det kom bare masse sultne småplatyer i veien... Skal si disse hannene er flotte når de gjør seg til! Men de har blitt mye større enn jeg trodde de skulle bli...

Og danioene, de er fine de! Hanner som flasher der også, og de er mye mer fargesterke enn jeg hadde forestilt meg. Koooooser meg med stimfiskene mine jeg ;D
[External Image]
[External Image]
Plussmedlem
Jeg blir aldri lei av de morsomme navnene du finner på til fisk og akvarier! "Ungdomsklubben", "Godteskåla", "Asylet", og alle fiskenavnene!
Den godteskåla di er så pen Jeg sliter alltid med å plante i mine kar, jeg er alt for systematisk så ting står oppstilt på rekke. Kanskje jeg skal ansette deg som plante-stylist:-p
Lobeliaen ser stilig ut. Ser mer rød ut enn den i basen, vet du om det er en annen type, eller bare hvilke vekstforhold den har hatt?

Jeg har aldri sett så mye fantomtetra, så jeg får krysse fingrene på noen flotte bilder fra deg:9 Helinor snakker jo også varmt om sine Men jeg liker tetraer, de har en veldig fin kroppsfasong
[QUOTE=siande]Lobeliaen ser stilig ut. Ser mer rød ut enn den i basen, vet du om det er en annen type, eller bare hvilke vekstforhold den har hatt?
QUOTE]

Nå skal ikke jeg komme her og ødelegge begeistring over vakker plante, kjøpte en hel bunt nydelige lilla planter, og ender opp med lang tynn ting. Lysegrønn. Tror de selges i overvannsform for å friste oss, i boka står det "when grown underwater, the leaves will turn bright green". Det er jeg helt enig i at de er, men hvem leste det da de sto i plantekaret i butikken...
Ingen overraskelse det. Kom i posten gjorde plantene også. Helt i orden om den bare blir grønn egentlig; pen lell, og jeg ville ha litt variasjon. Plantene er såpass billige på akvariekjeller`n, at det ikke gjør så mye.
Den største overraskelsen for meg var høyden, måtte flytte den litt ut på siden etter en stund. Men kontrast blir det :o)
Linda & Ove
Den største overraskelsen for meg var høyden, måtte flytte den litt ut på siden etter en stund. Men kontrast blir det :o)


Såpass høy ja... Blir spennende å se hvordan min blir, planter har jo en tendens til å oppføre seg ulikt i forskjellige kar. Takk for tips nok en gang ;D
Hm, men den var jo fortsatt tøff da
Takk Claes...
Var en tur på Claes Ohlsson for å finne slange til vannfylling ved vannbytte. Har lest at mange bruker hageslange, med det så jeg ikke noe til. Men se hva jeg fant; blank slange! 12/16, og matvaregodkjent. Så nå blir det slutt på skjemmende, grønne slanger i karet

[External Image]
den var bare genial!! da blir det nok en tur for meg og etterhvert:O)
Nye kirsebær
I dag hadde jeg besøk av en medakvarist her fra forumet, som gjerne vill ha en dott javamose. Som betaling fikk jeg 10 kirsebærreker, og disse bestemte jeg meg for å ha direkte oppi Ungdomsklubben/Juwelen (er under ombygging, beklager rotet). Men da måtte jeg jo flytte channoidesene, har hørt disse er rå på å fange reker. Bettina var lett å fange, for den søte jenta kommer når jeg roper navnet hennes

Channy så jeg ingenting til, men jeg går ut i fra at han tygger et eller annet sted, siden de lekte for to dager siden. Regner ikke med at han gjør noen skade på rekene mens han tygger, så får bare fange ham når han dukker opp.

Så blir det vel perlene som blir de neste til å flytte. Og så var det kuhliiene da... Det blir litt av et prosjekt...
Fra overgrodd juwel til ungdomsklubben
Omgjøringen av mitt første kar er nå såpass godt igang, at jeg tenkte det var på tide å legge ut noen bilder. Har latt meg i stor grad inspirere av "potteskjulet" til Linda & Ove, og laget min egen vri. Fant noen svarte kopper og krus på Ikea, og plantet i disse. Så når jeg skal tømme karet for ungdommer, er det bare å plukke ut alle pottene. Håper det vil fungere ;D

Flyttet over de største platyene fra Asylet og tilbake til sine 4 søsken som har gått igjen i Juwelen (ville ikke fanges da de skulle flyttes til Asylet). Disse som har bodd sammen med labyrintene er faktisk en del større.

Skikkelig gjengrodd Juwel:
[External Image]

Gjenoppstått som Ungdomsklubben
[External Image]
Så flott, sissimor! Ble en smule roligere synsinntrykk med sorte potter. Men nå er mine forhåpentlig så godt kolonisert med bakteriekultur at jeg får vente med forandring :o)
Operasjon fiskeflytt
Ja, overskriften sier vel det meste om hva jeg holder på med i dag.

Har flyttet perleguramiene og Channy over i godteskåla. Er veldig spendt på hva channoides-hannene sier når de oppdager hverandre... Damene krangler litt innimellom, men det er jo tusen gjemmeplasser, så håper alt går bra...

Og så driver jeg å fanger de største platy-ynglene i Rio`n. Det krever tolmodighet. Alt for mange gjemmeplasser, og alle de som ikke skal, svømmer inn i håven av seg selv, om og om igjen... Har fanget 12 så langt, men det er en god del igjen :O

Har bestemt meg for å vente med flytting av kuhliiene til Ungdomsklubben skal tømmes for platyer (altså når disse blir store nok for salg), for da må jo alt av innventar ut uansett. Litt lat kanskje, men pytt
hehe.. Morsomme navn på akvarier og fisker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap