Underwater world (side 18)

Det var Wormer plus du fikk av meg ja.
Man skal vel strengt tatt ikke medisinere unødvendig, men ifølge Mona O så er det nok med bare en dråpe vann for og flytte smitten med flukes. Så alså hvis du bruker samme hov, eller putter armen i begge karene, så skulle det fatisk være nok til og flytte smitten, så følg godt med de andre fiskene.

Jeg har sålangt kun medisinert i 375`en, men følger godt med de andre karene.
Har sålangt ikke sett noe. Etter jeg så sykdom har jeg vært meget nøye med hender og utstyr..
Problemet er jo at sneglehuslekerne skal flytte til Harstad på auksjonsdagen.. Jeg flytta jo den planta etter de siste fiskene var kommet i hus, altså har karene hatt kontakt.. Så kanskje jeg bare skal gi det en dose for å være sikker! Da skulle det jo være klart til auksjonen hvis jeg tar det allerede i kveld! Så har jeg i tillegg sykdomsfritt kar! =)

Hvordan går det med Cory yngelen hos deg?
Håper alt er vel der.
Det har gått rimelig bra med cory-yngelen.. jeg tror jeg var litt brå i vannbyttet i går da, fant endel døde yngel etterpå. Mest akkurat ved der nytt vann fra karet kommer inn. Men jeg har ca. 100 yngel igjen. Forhåpentligvis klekker de mystiske eggene jeg fant på glasset for noen dager siden også snart.
Nå er de jo en uke gammel, så det betyr iallefall at de forsyner seg av mikroormene! =)


Jeg byttet nok med for kaldt vann, så ble vel litt sjokk =/
De stakkars kløende voksne ble glade for det da!
Ja de er veldig vare for tempratuendringer de første ukene, så der må du være nøye.

Jeg lot Paleatusyngelen selv svømme ned i storkaret da de var blitt fire uker gamle og hadde begynt å ta til seg dødt fôr, det gikk bare bra og alle overlevde.

Var mye mer forsiktig med de grønne, og hadde de i yngelkar til de var nesten to mnd gamle, men tror ikke det er så nøye, såsnart de har begynt og ta dødt fôr så tror jeg de kan få svømme ned til foreldrene og være sammens med de.
Bedring i sikte
Ja, jeg visste jo egentlig det.. Jeg tenkte på det da jeg blanda vann, og jeg tenkte på det etter jeg hadde hatt vannet oppi.. Men da hadde jeg jo allerede hadd oppi vann med et par grader lavere temperatur.

Har funnet flere døde, lurer på om det kan komme av jeg ikke var hjemme igår og fikk fora dem ordentlig. huff og huff..


Men på den andre siden så synes jeg det er forbedring i flukesene! Ser det på noen enda, men iløpet av den lille tiden jeg har fått sett på dem i går kveld og i mårres, så klødde dem ikke!

Hadde i en kur i 160literen for sikkerhets skyld. Men er usikker på om jeg skal ta dag 3 og dag 5 der også siden det ikke er noe utbrudd der? Jeg skal vel ikke bytte vann mellom kurdosene?
Jeg kommer ikke til og bytte vann mellom dosene, forstår det slik av beskrivelsen at det skal gjøres kun første gang.
Ville nok latt være flere doser i det andre karet siden du bare har medisinert forebyggende der.

Jeg fôret mine yngel 3-4 ganger om dagen de første to-tre ukene før jeg trappet ned til to ganger pr dag. Men microorm lever jo lenge i vannet, så gi heller større doser med mat før du drar på skolen, slik at de ikke går sulten i den tiden?
På den ande siden, er yngelen i easy breeding boksen på det karet som medisineres, så kan det jo være at medisinen er for tøff for de..
Da skal jeg la være å medisinere mer i 160literen, og la være å bytte noe vann =)

I helga fora jeg ofte, for da var jeg hjemme. Men i går var det nesten ikke mikroorm oppkrøpet før jeg dro på skola, så de fikk bare det som var der - og så fikk de når jeg kom hjem på kvelden masse :P
Mikroormen hadde blitt for bløt igjen tror jeg, skjønner ikke hva det kommer av.
I mårres var det heller meget lite mikroorm å oppdrive, så jeg prøvde med noe små granulat-ting for yngel.. Skal sette boksen på tørk igjen!


Takker dere :d
Jeg lærer virkelig mye av dere to! Virkelig! Vet nesten mer en pappa jeg nå Og snart skal han kjøpe et nytt akvariet til meg Så jeg slipper å la slørhalen"e mine Burn og Redbull lide i den lille bolla Det gleder jeg meg til Men lurer på en ting, hvos dere vet det da, Jeg forer med BestFriendFlaks complete fishfood, men vet ikke hvor mye jeg skal fore de med :P Går det ann og få litt hjelp :P??
Martin Tilrem
Jeg lærer virkelig mye av dere to! Virkelig! Vet nesten mer en pappa jeg nå :D Og snart skal han kjøpe et nytt akvariet til meg :D Så jeg slipper å la slørhalen"e mine Burn og Redbull lide i den lille bolla :D Det gleder jeg meg til :D Men lurer på en ting, hvos dere vet det da, Jeg forer med BestFriendFlaks complete fishfood, men vet ikke hvor mye jeg skal fore de med :P Går det ann og få litt hjelp :P??



Da blir nok fiskene dine glade!
Det blir nok morsomt med nytt akvarie! Hvor stort er det?

En vanlig regel når man fôrer fiskene er å ikke gi dem mer enn de kan spise, for da blir bare maten liggene på bunnen og råtne - og da kan man få problemer med vannverdien. Så bare følg med når du gir dem mat at de klarer å spise alt, så finner du fort ut hvor mye du kan gi dem =)
Er BestFriendFlakes complete fishfood vanlig flakfor? Fiskene blir veldig glade for litt varierende kost, og siden gullfisk er plantespisere så kan du jo prøve å gi dem litt grønt også? Det bruker iallefall mine fisker å bli glade for! =)
Da er det bare å ta ut det de ikke klarer på etter noen timer.
Hei Martin.
Kjenner ikke til det fôret, men en grei regel når det gjelder og fôre voksen fisk er og ikke gi de mer enn at det er spist opp iløpet av noen få minutter.

Tror coryene trives jeg =)
De leker og legger egg nå igjen! Det vil si; noen leker, noen legger egg, og andre er på eggtyveri :p

Det var stor forandring på å flytte på nye egg, i forhold til de jeg flyttet på sist. Disse var masse mykere og klissete. Ingen problem å få til å stå på ruta i easybreedingboksen =)
Og det er ikke noe store greiene, 63l bare :P Men er jo en forandring fra en bolle da
Vannsti
Tror coryene trives jeg =) De leker og legger egg nå igjen! Det vil si; noen leker, noen legger egg, og andre er på eggtyveri :p Det var stor forandring på å flytte på nye egg, i forhold til de jeg flyttet på sist. Disse var masse mykere og klissete. Ingen problem å få til å stå på ruta i easybreedingboksen =)


Nei sant. Myyye enklere med nye egg.

Martin, med grønt så mener nok Vannsti grønnsaker, som kokte gulrøtter, broccoli, erter ol. Eller et salatblad av og til. Bare husk og tynge ned de grønnsakene som ikke synker med feks en teskje.
Har prøvd med salat blad, fiskene bare spytter det ut igjen :P Kresende fisker jeg har assa !
+100
Oida! Nå har jeg plutselig 100liter til her i den lille stua. Det er visstnok ikke oppe enda, men karet er i hus. Skapet som hører til er ikke så pent, så der bør det gjøres noe.. Håper det er litt oppe til auksjonen, så kan jeg by på røtter med planter og enda flere planter

Har dårlig samvittighet, for da jeg samlet opp egg i stad så holdt jeg på å miste armaturet jeg holdt på og så endte det med at jeg skvosja et egg! =C
Eggeinnholdet bare fløt nedover som på et fugleegg.


Martin: Du får prøve med brokkoli, det slår nok ann!
Vannsti
Oida! Nå har jeg plutselig 100liter til her i den lille stua. Det er visstnok ikke oppe enda, men karet er i hus. Skapet som hører til er ikke så pent, så der bør det gjøres noe.. Håper det er litt oppe til auksjonen, så kan jeg by på røtter med planter og enda flere planter :D


Gratulerer med nytt kar i hus, hvordan gikk det seg til og ble et hjørnekar som du lette etter?
Moro og ha flere liter og leke seg med.


Kult da :d
Det må vere kult med et nytt 100 l akvarium Venter fortsat på at pappa kan forstå at jeg er klar for et 63 l akvarium :P Men han drøyer jo tiden så fææælt! Tar så lang tid assa!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap