Lenes lille aquaverden! (side 18)

Oisann! Nå er det lenge siden jeg har vært her inne ser jeg:O) Men...dagene har gått med til sol, varme og utejobbing så akvariene har vel fått surre og gå i fred og ro i det siste. Er vel typisk det når det blir lyst og varmt ute...

Har i det siste lurt på å bytte ut 130 literen med to mindre kar på rundt 75-85 liter.. Har jo stort sett fått Cory-dilla i det siste og da er det bedre å ha en gruppe i hver i stedet for å ha flere grupper i hvert kar...
Nå har jeg Panda og Paleatus i 130 literen og Pygmeene i 60 literen. Og 32 fisk på bunnen av 130 literen= dårlig plass i mitt hode. Har en gruppe på 20 Panda og Paleatusen er det 12 av og føler at de krangler litt om plassen. Og hvis alt går som det skal(håper) så kommer det vel inn en gruppe Black fra Marita i løpet av våren også, men de får en 85 liter som er under oppussing nå, så de er liksom sikret.
Får igjen 16000 på skatten i år og ser for meg at endel av de blir satt av til akvarie-relaterte ting og ser for meg å bygge en reol, men får ikke bestemt meg om jeg skal bygge den i treverk og male den sort (blir penest i stua) eller om jeg skal prøve å få tak i en sort porsa-reol, men da ser jeg for meg at det blir svindyrt igjen.. Hva tror dere er best? Det er jo noen kilo som skal holdes på plass her...

Også er det INGEN som vil ha guppyer, så nå må jeg vel snart avlive de om ingen henter.. Har ingen ledige kar og har altfor stor belastning på filteret nå:/ Uff...Tror jeg begynner å bli ferdig med Guppy, skjønt det ligger en annonse om Blue Moscow her på AF at the moment og det frister veldig, men er ikke interessert i å blande... er jo dumt når de er rene blue moscow!

Også må jeg få meg noen snegler igjen tror jeg? Ble utrolig fascinert av de rosa til Marita
Så der Da har ett stykk akvarie blitt sort Var egentlig vanvittig mye jobb, men resultatet ble bedre enn forventet.

Legger ved noen bilder.. dette akvariet vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med ennå... må først og fremst lage til noe lys over det også kan jeg begynne å tenke på innhold

Her er utgangspunktet
[External Image]

Her har det blitt sort
[External Image]

Sort bakvegg i stedet for folie, i ett håp om å få frem planter og fisk bedre
[External Image]
Dette ble jo veldig bra! Er det spraymaling du har brukt?
Har nemlig en sånn boks stående, men har ikke turt å prøve den ennå, ser liksom for meg at fargen flyr alle veier.

Angående de black-ynglene, jeg vet ikke helt hvilken alder de bør være i før de kan klare turen. Tenker da på den lange veien i poser som de skal tåle.
De andre artene jeg har hatt har flyttet rundt 5-6 måneders alder, da har de vært store nok i størrelse, for de bør være 2-3 cm.
Men nå ser jeg jo at disse ynglene vokser mye fortere enn de andre så det kan jo hende de når denne str. tidligere.
Jeg er litt dårlig på å anta ca. mål, men hvis jeg sier at de største er på str. med to og en halv tabimin-tablett så får du jo en anelse, de må altså vokse omtrent en cm. til i hvertfall.
Prøver å skynde på de med ofte vannbytter og masse god mat, men det blir nok godt sommer før de er klare, corydoras er noen saktevoksende skapninger

De rosa sneglene fikk jeg av Heidi Ingdal, hun vet alt som er verdt å vite om snegler tror jeg så der er det garantert kvalitet
Det ligger ute annonse her.
Tusen takk Jeg kjøpte sort spraylakk på Biltema..kosta 40-50 kroner pr boks.
Jeg sto ute i vind i går ettermiddag og sprayet og det gikk greit så lenge jeg sprayet med vindretningen Maskering er viktig og jeg som har vokst opp med båtpuss på intet mindre enn 20-30 båter hver vår er godt inne i maskering. Er vel noe som kommer automatisk med en far som driver båtopplag
Men det var kjempeenkelt..har ikke spraylakket sååå mye i mitt liv.

Fikk også pussepapir av min hobbyinteresserte pappa av typen 1200 så kunne nesten brukt det som "nesepusse"papir, men for å matte ned den opprinnelige alu-fargen passet det bra

Passer bra at jeg får såpass tid på meg før Black yngelen er klar.. Skjer så mye annet for tiden at jeg knapt henger med og det skal jo helst komme til ett kar som er 100% klart etter så lang vei i poser

Takk for tips om annonse, da skal jeg bestille noen snegler etterhvert.. Har lyst på rosa og lilla og hun har og mannen ville ha blå om hun hadde så vi får se
Oooops! Bråbestemt..rosa og blå/lilla posthorn på vei posten over påske Spennende!

Sitter også og lurer litt på planter som er enkle, buskete og formerer seg uten for mye remedier i karet? Vasspest? Er vel noe av det jeg aldri har hatt i mine kar..
Har prøvd Cabomba ved ett par anledninger, men der tror jeg det har vært for lite lys. Nå har jeg jo 130 literen det er godt lys i og har litt lyst til å prøve meg Om jeg finner det da:O
Hornblad kan kanskje være en idé?

Jeg skal hente meg rosa og lilla epler etter påske jeg. Og det blir sikkert med flere typer hjem
Hornblad tenker jeg på og

Hente! Noen som har det

Nei!!
Dette er ett klage innlegg av de store... Nitritt i karene igjen! Har vannbytter 1 dag i uka, men likevel dukker den opp.
I 70 literen var det min egen feil for jeg glemte å sjekke at pumpa faktisk sveiv igjen...offf! Så da er det jo bare å klinke til med vannbytter i noen dager framover til det roer seg ned igjen.

I 130 literen vet jeg jo også grunnen egentlig, men når ingen vil ha Guppyene som det er ALTFOR mange av så har jeg ett problem...
Men nu er jeg forbannet nok så nå setter jeg opp det ny-lakkede karet i morra. Det har fått stinket fra seg ute og er skrubbet etter alle kunstens regler og sand står under trappa og venter så er vel ikke noe å lure på? Men vet ikke hva som skal oppi der ennå... blir vel en stor del av guppyene som skal oppi inntil videre...

Over til det positive..: jeg tror jeg har en han og en ho Ancistrus:O
Men hunnen er jo nesten dobbelt så stor og hannen har såvidt begynt å få barter.
Hvor stor må hannen være for å kunne gjøre kur til sin fru tro?
Hvis noen vet blir jeg glad for svar

Og på tampen...Snøhvit og drømmeprinsen leker igjen!
Denne gangen har han laget skumrede også og det blir spennende og se om han har skjønt noe denne gangen

Slenger med noen bilder jeg tok for en stund siden[External Image][External Image][External Image]
Så har det skjedd noe her da... Venninna mi kom i dag og sa at hun var lei av kampfisken sin... Var ikke så gøy som hun hadde trodd med fisk osv... samme gamle leksa! Uansett, faren hennes hadde sagt at den fisken kunne de bare avlive for den var ikke til å redde,(hva vet vel han stakkar), men jeg sa at hun skulle komme ned med fisken så skulle jeg kikke på den først. Enkelte fisker tåler det utrolige!

Jeg så straks hva problemet var for å si det sånn!
Den bodde i en groskitten 20 liter med grønne vegger (alger) og vann som luktet så råttent at jeg brakk meg!! Det skal litt til for at jeg gjør det.
Tok rennafart og utsatte middagen, slapp alt jeg hadde i hendene og fikk fisken over i et litersmål før jeg tømte tanken for vann og sand og fikk skrubbet den gullende ren igjen Hadde heldigvis sand og planter på lager så den saken var grei. Tok vann fra 70 literen og blandet med nytt rent vann fra springen og fikk temperert det sånn ca ok og slang oppi en varmekolbe som skal fikse de siste 2-3 gradene for meg i løpet av natten.

Har dessverre ikke pumpe oppi der ennå, men får ordne med det i morra tidlig, for jeg orker ikke mer og jeg passer på at han har fått masse rent vann så får bare kickstarte en liten pumpe i morgen og følge med på vannverdiene i noen dager framover til alt har roet seg ned.

Det verste med dette er jo at hun fikk låne karet og alt hun trengte av meg. Måtte bare kjøpe fisken selv. Hun har jo ikke gjort noe av det jeg sa hun skulle gjøre...
Ble kjempeskuffet kjenner jeg.. Men det endte godt. Han heter nå Blåmann for han er nydelig sort og blå Liten sak, men utrolig tøff som har klart seg gjennom dette! Nå må han bare fetes opp litt, også tenker jeg han er tilbake i tipp topp stand om ett par- tre uker

Spørs om ikke han skal over i en nyoppusset 70 liter sammen med gruppa med 12 paleatus og noen reker om ikke lenge
Syns bare det er greit å ha han i karantene en stund først for å se om det er noe galt eller om han har sluppet med skrekken. Bare for å være på den sikre siden liksom

Stakkars lille skrale fisk...har vondt av han jeg, men nå er han i alle fall i trygge hender resten av livet. Kanskje det ender opp med dame-besøk om en stund??
Bilder kommer i morgen, han har fått fred og ro og litt mørke i dag for å komme seg

Også jeg som aldri mer skulle ha kampfisk...
Dette er så typisk for mange nybegynnere, at de ikke gidder ta det lille stellet som følger med. Noen blir kjempehekta, mens andre bare gidder ikke. :P

Du vet at kampfisken kan forsyne seg av rekene regner jeg med.
Er det kirsebær reker eller andre hurtigformerende reker er det jo ikke noe problem.

Flott at han kom til deg da, så tror han vel han er i himmelen. Jeg skal heller ikke ha kampfisk igjen, men da jeg var i sverige var det med harde bud at denne ble igjen altså... Selv om jeg angrer idag, ble helt forelsket jeg.
Enig..jeg var en av de som ble hekta

Ja jeg er klar over at den kan ta reker, men jeg har så mange så om den skulle forsyne seg så er det ikke krise, selv om det kanskje ikke er helt humant for reka. Skal ha masse planter og slikt så rekene får en god sjanse til å stikke unna

Også den skjønne skapningen da! Herlig farge på han
Sånn flaks for Blåmann at han kom til deg! Regner med at han får et godt liv nå ja

Jeg tenkte jeg skulle ha en kampfisk som dekor i det største selskapskaret, og nå har jeg plutselig 5 hanner og 6 hunner. Litt hekta kan en si. Og så har jeg noen nusselige småtroll også da, som jeg er kjempespent på hvordan vil bli
Ikke sant... Skulle bare er ikke mulig å si for en ihuga akvarist, for det tar gjerne litt av med tiden Skal sørge for at stakkar'n får det bra. Men syns han er veldig liten.. nesten halvparten av størrelsen som neptun som er samme type. Aner meg at han har vært feil ernært lenge:/

Jeg har nå 4, Blåmann, Neptun, Prins Charming og Snøhvit De to siste ble kjøpt som par og har lekt ett par ganger siden de kom i hus og det blir spennende å se om han skjønner at han skal lage skumrede først. Blåmann har laget ett imponerende skumrede i løpet av natten og Jeg har fått kjempeproblemer med å finne en pumpe som ikke lager masse rot i overflata:/

Noen tips om pumper som passer fra 20-70 liter som ikke lager en masse trøbbel for kampfiskene?
Jeg har et par små pumper med langt strålerør som er godt egnet. Hva heter de da tro... Sebo? Har vunnet de på klubben, og de fungere fint. Ellers er jo luftfiltere godt egnet da
Ja, har tenkt på luftfilter for jeg har ett liggende, men jeg har hatt problemer med å få det igang etter det ble pakket ned.. Det er beregnet på 20- 60 liter. Men lurer på hvordan jeg skal få det i gang igjen, fulgte med bruksanvisning og første gangen gikk helt greit og etter det har det vært helt håpløst:/

Jeg får bare prøve igjen. Kjøpt jo en luftpumpe til dette filteret som ikke bråkte

Sitter litt og lurer på hvor store disse doble filtrene er?[URL=http://www.akvariereker.no/products/dobbel-luftfilter-opp-til-300-liters-akvarier]

Tenkte å ha en i 60 literen og en i 70 literen..
Tilbake til co2.. igjen!

Jeg har ett slikt billig co2 system som jeg kjøpte for en stund siden.
Husker ikke hva det heter i farta, men kan jeg bruke co2 i ett kar med fisk i??
Eller reker og snegler for den saks skyld... Og hvordan blir kombinasjonen co2, gjødselkuler og eventuelt flytende plantegjødsel? for mye?

Jeg har sååå lyst til å prøve, men det er ett eller annet som stopper det hele tiden..
Har lyst til å få til planter for de vil IKKE vokse hos meg og jeg blir blakk av å holde på slikt selv om jeg prøver å handle en del her på rubrikk og andre billige steder

Tror jeg må ha det inn med t-skje gitt og håper noen kan hjelpe meg
I dag har jeg vært lynende effektiv!

Etter å ha slåss med en stadig tilbakevendene nitritt i 130 literen har jeg nå fått gjort det som burde vært gjort lenge... senket bestanden!

Så i dag har 9 Pygmeer flyttet over til kampfisken i 20 literen (midliertidig!) og fått kickstartet filter.

12 Paleatus har flytta over i 60 literen der Pygmeene gikk før, sammen med Snøhvit, Prins Charming og 16 moskito- rasbora

Ett ukjent antall guppyer har fått midlertidig hjem med filter i 70 literen jeg nylig lakket. Disse skal leveres til dyrebutikken her så fort noen kan kjøre meg. Tror jeg endte opp på 20-30 stykker og en god blanding av begge kjønn.

Resten(panda-banden, guppyer og Neptun) har nå fått mye større plass i 130 literen.
Har også satt inn en skiferhule til det som ser ut som en hann og en hunn ancistrus. Bare for å se om det blir noe av det, men har mine tvil.. Han har såvidt begynt på bartene og hu er ei merr! Så det spørs :P

Fikk også telt over Paleatusen i dag for jeg har jo ett håp om at det skal bli en leksgruppe, men det er altså 8 gutter og bare 4 jenter så der må det vel jevnes ut litt.
Husker ikke om det skal være flere jenter enn gutter eller omvendt.. Noen som kan si noe om det?

Panda-banden er ennå en broket forsamling av store og små, men nå blir det større tilgang på for siden Paleatusene er ute... de var jo så mye større!
Blir spennende å se om Panda-banden resulterer i lek når de flytter over til 85 literen etterhvert. Har jo sett lekstendenser på de Litt usikker på kjønnsfordelingen her..de får bare vokse seg til først. Har noen store og trillende runde damer og de ligger bokstavelig talt å gynger på buken! At de ikke sprekker!:O

Også ett bilde av Blåmann[External Image][External Image][External Image]
Flere bilder

Dette er Blåmann og Pygmeene[External Image][External Image][External Image]
Jeg mener det skal være flere gutter enn jenter når det kommer til coryer, så det er nok helt greit det du har nå
Flott! Da håper jeg det stemmer Er jo en god overvekt av gutter:P Stakkars damer:O
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap