Mine akvarium (side 18)

Inaktiv bruker
Jeg tenker å få meg lignende fisker, har 5 liter større akvarie, skal ha kardinaltetra, otto, corydoras, Trigonostigma espei (KANSKJE) og kampfisk. Må undersøke litt da først
kjempe fint akvarie, *abbonerer på tråd*
Isj ja, jeg fant en tråd her om lignende i 2007 men de trodde da det var sopp. Humm, ja den facebooksiden var jo kanskje ikke så dum!
Håper du finner ut av det..! Er det sopp så funker kanskje eSHa 2000?
Fikk medisinert rekene med Esha exit.. det funket fint! Nå har jeg også bestilt Gh/Th pulver.... vet ikke om det "gh saltet" jeg har er skadelig for reker og snegler? Jeg har en boks men tørr ikke bruke..er jo noe kloridgreier og natriumgreier i det...så hørtes litt skummelt ut.

Leter også etter den tråden om svart biltema sand...skulle gjerne likt å prøvd den i et reke-kar, men vet ikke om den er skadelig? Det var jo blant annet en svensk tråd om denne biltema sanden også, men det var ingen som oppdaterte og sa ifra hvis fiskene døde av det/ble syke. Argh!

Har lagt inn ønske om Ild tetra i dyrebutikken, så håååper jeg får tak i! Og at jeg får solgt vinkeltetraene til noen seriøse mennesker som ikke er av typen som steriliserer hele karet hver gang de ser en pestsnegle. :s hhaha

Begge pcene mine er ute av drift foreløpig så jeg har ikke fått vært så aktiv her! :-O
Er det klorider i luriumboksen ville jeg også vært betenkt, men magnesiumsulfatet jeg bruker i mineralstein kalles Epsom Salt på fremmednorsk, og på en luriumboks jeg har vunnet et sted står det "salter" om ting som ikke er bordsalt og som ikke advarer mot reker. Tror egentlig kanskje det er tenkt brukt i Malawikar så jeg har ikke til hensikt å ekperimentere...

Godt å høre at eSHa klarte brasene!
Hm, ja jeg måtte lese engang til, og det var klorid-ioner, og magnesiumsalter står det!
Står ingenting om at det er farlig for reker, men at det er bra for fisk og planter (som vil ha hardere vann) - jeg brukte den en stund i starten når jeg hadde reker, og de døde ikke av det, men jeg ble liksom så usikker pga at det faktisk het "salt" - syns det høres litt skummelt ut...hehe
Magnesiumsalt skriver de kanskje for å slippe å skrive sulfat, det høres jo mye mer skummelt ut sikkert. Må le, for ferskvannsakvarister blir mye mer skremt av det helt unøyaktige navnet mineralsalt egentlig. Nå er det magnesiumsalt det står på smeltesekken i garasjen - kanskje du kan bruke det på trappa til vintern

Og klorid - ja det er klart det er ion, det er derfor det ikke heter klor (Cl) men klorid (Cl-) som er klor ba'rat bundet til ett eller annet annet som for eksempel kalsium som forsåvidt trengs eller til noe annet som blir saltsyre og det er jeg enda mer skeptisk til - hva er tanken tro? Kalsiumsulfat er Alabastgips fra Panduro, det hever GH så lett som bare det...

Nå står det veldig lite på boksene her og det er jeg egentlig glad for ettersom jeg til å begynne med brukte det i god tro, for det der var fryktelig unøyaktig og forvirrende for en ulærd udi kjemiens dypere mysterier...

Kanskje du skulle helle litt på en isbit og se hva som skjer? Føler på meg at den smelter fort
Haha, ja når de skriver "salt" osv så er det vel både fiske-eiere, snegler og reke-elskere som alle spisser ører og svelger hardt i angst. Spørsmålet blir vel om noe av dette er farlig for reker og snegler. (altså sulfat og klorid) det høres jo rimelig grelt ut men det burde vel stå obs obs, reker syns dette er vemmelig :S hvis det skader de på noen måte?
Magnesium- og kalsiumsulfat er i alle fall helt ok, leste så øyet ble stort og vått før jeg startet produksjon av mineralstein light her, og alabastgipsen er i bruk for å heve GH i veldig mange kar rundt omkring. I neste runde skal jeg tilsette litt montmorillonitt også, så blir det en mengde sporstoffer på toppen. Men klorid er jeg fortsatt veldig skeptisk til om er noen vits
alle disse prosjektene dine ender som regel opp med at jeg har så innmari lyst å også gjøre noe sånt også... veldig slitsomt altså! men for gudsskyld ikke stopp, hehe.
Ingen fare Grapejuice, tror jeg er skrudd sammen litt feil, noen glemte helt den av-knappen
Til stooor glede for alle oss andre Linda
Så bra at det gikk fint med rekene! Får litt sjokk av å lese at eSHa 2000 er giftig for rekene, har medisinert sikkert et par ganger med dette i karet mitt med blåreker/kirsebær og de har overlevd med egg og alt.. :O
Har ikke vært så mye å si.. prøver enda å få solgt vinkeltetraene. Har ikke hørt noe ang ildtetra.. typisk. Kjøpte 5 ottoer men tror to strøk med av de...fant en død idag, men ser bare fem på det meste. (hadde to fra før) - de virket veldig svekket, var bleke og det var fra før en del døde ottoer i butikken..men håper de som overlever får det godt hos meg ihvertfall. Er ikke så inspirert om dagen, selv om jeg har begynt å lufte ut vannet en veldig kort stund før vannbytte, de har fått ofte vannbytte da jeg bruker avkvarievannet til å vanne blomstene til mor. Rekene har endelig fått gh/th pulver, og jeg tror de satte pris på dette.

Er usikker på hvor lenge disse indian leaves bladene skal ligge i akvariet? de har enda ikke visst tegn til nedbryting (de er like hele enda, og vanskelig å rive i stykker) men ser de har fått en slags hinne..nesten lilla farge når man stryker på det..og på et punkt hvor det ene bladet lå i sanden har det blitt en slags svart "støv" alge..bare en liten flekk men den dukker opp selv om jeg fjerner den.
Dette var i 54literen, og dronningrasboaren ser ikke brydd ut..faktisk har de ennå sterkere farge nå enn før, kanskje fordi de har fått ny mat. Haha for et rotete innlegg, men noe må man da skrive.
Jeg trodde det var flere ottoer som hadde dødd, men jeg fikk opptelling igår og da var de fem, av totalt sju, (var en som døde i overgår). Jeg trodde det var tre, fire stk som hadde dødd, av fem ny-innkjøpte. Usj. Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe flere av de uansett, dette var otocinclus macro-etellerannet og de jeg har fra før er visstnok noe annet tror jeg, og mine to stimer litt, og er helt uredde, mens disse nye stimer absolutt ikke, og er veldig skvetne.

Da har jeg heller flere ildtetra....om den drømmen noengang blir oppfylt. :\ fortsatt ikke hørt noe ang de. :\

Her kommer ihvertfall to bilder fra 110literen.

[External Image]

[External Image]

Disse vinklene er nå bra søte da. Blir sikkert litt trist om jeg finner de et nytt hjem, så derfor er jeg så bastant på at de må komme hos noen seriøse folk.
Den ene dronningrasboraen er litt slunken i kroppen. Dette er en av de som var ganske små da jeg kjøpte de, så jeg tror kanskje den har en medfødt skavanke. De andre ser helt fine ut ihvertfall, men denne har litt pussig form og er litt tynn. Jaja, får se hvordan det går. Foreløpig har den fine farger ihvertfall.

Har slått ifra meg tanken om å få et nytt kar til rekene. Dvs, om jeg finner et til gi-bort pris, på kanskje 80 eller 100 så bytter jeg det ut med 54literen, slik at rekene og sneglene får 54 liter og dronnningrasboraene får 80+. Men jeg tror ikke dette skjer, så jeg lar det være med tanken.

Istede har jeg vurdert å ta 15literen med reker og heller sette den inn på rommet. Nå står den på et "mellom-rom" mellom mitt og stuen, og det blir litt ignorert. Men jeg har foreløpig ingen plass til det på soverommet mitt. :S Det er så knøtte lite ett rom og alt av bordplass/vegger er opptatt. Den eneste løsningen blir bak PCstolen (og en sammenleggbar skinnstol) som står foran en dør. Eneste minuset er at det blir stående i veien for et speil (som jeg ikke bruker så ofte) men også slik at døren ikke vil gå helt opp tror jeg. Ikke fordi jeg bruker døren, men sånn i teorien.

Og planen var at jeg skulle kunne se akvariet fra PCstolen. Blerh, så vanskelig. Tenke høyt, tenke høyt.

Har vært lite aktiv med akvariene i det siste. Det ble en god del arbeidsskift på rad, mye soving, lite tid til annet osv.. uff. 110litern har jo bare knappe 12 små fisk så der var jeg ikke så bekymret, det var mest plantene jeg så for meg hadde blitt litt daffe. Men javamosen har virkelig skutt i været. Den måtte jeg klippe ned littegrann.

54litern har fått svart bakgrunn, og det ble virkeilg noe annet! Uvant men fiskene kom mye bedre frem! I tillegg fant jeg ut at røttene måtte flyttes på. De røyter så sinnssykt mye, det er helt RÅTT hvor mye "tobakk" som ligger på bunnen..spesielt i lommer og hjørner hvor sirkulasjon ikke klarer å ta det. Så jeg satte røttene slik at det ble noen gjennomganger hvor vannet forhåpentligvis kan komme gjennom med diverse rask. Det ble ikke noe bedre ved dette vannbytte, men vi håper..ikke fordi det er krise men det ser litt ulekkert ut, hehe. Regner med det har med at vanner er såpass surt?

Såååå har jeg fått kjøpt 54literen av ei vennine, og da tok jeg ut av 15literen og flyttet over. Filterskvis og generelt grums og slikt gjorde vannet så møkkete at jeg kunne ikke se inn i akvareit, men det begynner å klarne. Bare irriterende at disse svake AquaEl pumpene (lydløse, enkle, billige osv) går tettt av ingenting! Argh! Men det kommer nok av at jeg har ei nylonstrømpe utenpå for rekene sin del. Jeg måtte sikkert seks ganger i løpet av en time, gnikke for å liksom "sette igang" vannstrømmen.. Den stopper ikke helt tror jeg, men den blir nedsatt.

Bunnen er absolutt dekket av grums! Pga bittesmå babyreker vil jeg ikke bruke den vanlige slamsugerslangen, så jeg bruker en sånn liiiten tynn en (til luftestein-pumper osv) tar jo mye lengre tid, men fikk opp en del ihvertfall. Kanskje jeg må kjøpe ei kraftig pumpe...uuusj syns de er litt kostbare, hehe jeg er jo litt kjip vettu :P

Foresten iovergår røyk lyset til 15literen. Såpass at sikringen nektet å slå seg på før jeg hadde røsket ut kontakten. Jeg trodde det var filteret så jeg røsket ut alt, og da fungerte det.. så skulle jeg teste lyset igår, og da gikk sikringen igjen. Dritt! Trodde det skulle vare lengre enn ... seks måneder ellernoe? Jaja, vet jo ikke hvorfor det ble sånn. Kanskje spare-pæren ble for tung for armaturet ellernå.

Ikke nøye, mamma kan bruke det til planter ellernoe. Og nå har rekene 54 liter å kose seg i!

Biiilder:

[External Image]

Her har jeg akkurat fylt i vann. Det var litt vann, et par liter i, fra før..så fikk det 15 liter ca fra det reke-karet, og resten springvann blandet med kokende vann, og gh/th pulver.

[External Image]
Disse kom med, men de skal hun få tilbake om hun vil.. jeg har ikke noe spesiell interesse for de ihvertfall.

[External Image]
Rekene mine, (og snegler) ligger til tilvenning.

[External Image]

Slik så det ut igårnatt.

[External Image]

Her er et bilde tatt i morges. Mye bedre allerede.. så iløpet av dagen, eller imorgen burde det klarne.. i mellomtiden skal jeg tråle internett etter et nytt filter tror jeg.

[External Image] så mye grums!! :S

Foresten, den tapetbiten som ligger under karet, jeg har mer av det og skal henge det opp som bakgrunn tenkte jeg... ser jo ut som stein så, hehe. Håper det blir seende bra ut.
Det er utrolig hva en bakgrunn gjør
Ja, det skal være helt sikkert! Jeg burde jo kanskje lagt med bilde også, men glemte det, hehe! Her kommer et bilde av 54literen med dronningrasbora. De hadde tidligere rødmalt bakgrunn (med litt svart i) nå har jeg malt over det røde - med svart, men det er forsatt litt snev av rødt her og der, så det skulle bli litt "levende"

[External Image]

Har nå også fått klippet til og festet bakgrunn på 54literen med reker, men det er så grums enda at det synes ikke så godt foreløpig, haha.

Har bestilt meg en Eheim Biopower 160.. eikebarkekstrakten hadde de ikke på lager, arhghgh. :s hadde jeg visst det kunne jeg kjøpt den på aquamanias istede. tyhyhyhyhpisk
Begynner med den stakkarslige dronningrasboraen som synger på aller siste vers. Har forventet at dette skulle skje, da den vokste litt sånn halvbøyd og spiste uten å legge på seg. Har ikke hjertet til å prøve å fange den og avlive den. Tror nok jeg bare skremmer den ihjel i forsøket. Håper ikke den lider så alt for mye

[External Image]

Så over til 110literen. Der satte jeg inn den stooore sverdplanten som kom ilamme den nye 54literen. Godt å få fylt ut hjørnene litt. Mine sverdplanter er jo helt på trynet treige å vokse! Vet ikke om det er fordi det er for mye hurtigvoksende planter i karet? Så jeg røsket ut litt vasspest og sagittaria som jeg har satt ned i 54literen med reker.

Her er ihvertfall litt bilder av 110literen. (ottoene har vært helt forelsket i den sverdplanten!)

[External Image]

[External Image]

måtte bare ha nærbilde av en liten otto! (bare en av fem ny-innkjøpte overlevde..grrr!)

[External Image]

Så har jeg slamsuget i den nye 54literen idag, med vanlig slamsuger-slange (kontra den lille igår) - Det er fortsatt så inn i det grønneste med bøss enda, og filteret takler det bare ikke. Jeg må fikle litt på det flere ganger om dagen får å få fart på det igjen. Det må være pga den strømpen, at det blir for tett. Jaja, det klarner vel.. så blir det jo ny pumpe etterhvert. Disse Aquael-pumpene er gode og stille med de klarer ikke helt å ta det som ligger på bunnen..det ligger helt urørlig.

I tillegg har jeg satt inn litt kokosnøtter! Vet ikke om de blir ståede sånn, men foreløpig er det OK. Skal stappe litt vasspest rundt og oppi de, og la de vokse rundt.

Gleder meg ihvertfall til vannet klarner, og det blir lettere å holde på inni der! Nå med engang jeg fikler neddi vannet blir det gå grumsete at jeg har ikke sjangs, hehe.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

legger til et bilde av sneglefest!

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap