Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 180)

mona o
Der løste Dewormer problematikken seg selv, gitt :) I posten i dag fikk jeg min egen direktesendte sending med både Dewormer og Metronidazole fra RMD. På disse pakningene stod det langt mer ang. dosering! :) Det ER bare å gi medisinen i vannet :-)


Står det noe på disse pakningene om hvem som har produsert medikamentet?

--
Nei, det er løsvekt i ziplock-poser. Dette er fra RockyMountainDiscus, diskus-oppdretter, storforbruker av det selv antar jeg. Kjøper det sikkert i løsvekt selv (bulk).
Siste kar dosert med Dewormer kur
Sånn! Da var det siste av de 3 rammede "skinny" og "halespiss" akvariene medisinert med en dose Dewormer. Jeg har notert på blokk de dagene det skal gis i de ulike karene, ettersom 98 L og 85 L begynte kuren en dag før 128 literen (som begynte i dag). Dessuten har jeg også notert hvor mange mg hvert kar skal ha.

128 literen fikk først et 70% vannbytte i natt, deretter et til på nesten 50% i ettermiddag, rett før kuren ble blandet ut og dosert ut i karet.

Krysser fingene igjen jeg Mona på at du skal lykkes med dette mysteriumet
Åh så bra at det fulgte med en litt mer tydelig "oppskrift" når medisinen kom

Jeg krysser også fingrene for at du skal finne ut hva som foregår og hvilken medisin som virker. Det er så motløst å ikke klare å finne årsaken
Veldig flotte akvarier du har Mona
I dag skiftet jeg vann i begge 160 literne, og mens jeg holdt på med den nederste slo det meg hvor mange Corydoras oiapoquensis yngel det egentlig er der nå De er i alle størrelser, fra 2 cm som er så godt som ferdige med kamuflasjefarge-tiden, til de bittesmå som er bare noen uker. Jeg så minst 10 yngel - tenk da på at det kan være like mange som lå i skjul et gleder meg stort, for jeg har bare 7 voksne, og har lurt på å kjøpe flere så stimen blir større. Men nå ser det ut til at de greier å øke seg selv, så da så

Prøvde å ta noen bilder av det, men de fleste forsvant selvfølgelig da. Men her er noen av de dårlige bildene jeg rakk.

Medisinering med Dewormer, dose 2, er i dag gitt til 128 literen også. De to andre fikk sin andre dose i går, siden de ligger en dag foran. I morgen skal de to ha sin siste dose med det i denne omgang, så følger en del massive vannbytter lørdag kveld og søndag. Men for neste uke er jeg litt i tvil - det er veldig fristende å prøve en kur med Maracyn før jeg tar runde to med Dewormer (det skal gis en runde to står det). Det er nemlig lite fremgang å spore på de minste, rammede ynglene, f.eks. hos det eldste kullet med Green Laser yngel i 98 literen. Men det har iallefall ikke spredd seg i noe kar såvidt jeg kan se, mens jeg har kjørt kuren. Totalt har jeg mistet 3 yngel (hittil) og alle tre har vært C. metae yngel, de aller minste.

Alle bildene er C. oiapoquensis yngel.
[External Image]


[External Image]


[External Image]
Og så glemte vi bildene til innlegget ovenfor da... :p

Alle er C. oiapoquensis yngel.
Jeg og aqua-designeren Oliver Knott liker planten Echinodorus uruguayensis
(hehe) Jeg har to av den i en 160 liter. Men de kan selvsagt ikke måle seg med de prakteksemplarene som troner midt i Oliver Knotts
4 meter lange akvarielandskap.... :p
I dag fikk de to yngel-akvariene, med hhv C. Green Laser og C. metae, tredje og siste dose med Dewormer medisin i denne runden. Det tredje akvariet, 128 literen, får sin siste dose i morgen.
Denne kuren skal repeteres, en dose annenhver dag 3 ganger, "the following week", står det. Men jeg lurer på om jeg skal strekke det et par dager ekstra før runde 2, og snike inn en runde med en bakteriedrepende medisin. Det er noe bedring å spore, og ikke minst; jeg har ikke sett noen nye tilfeller dukke opp. En yngel som er alene blant alle C. metae'ne er en enslig C. oiapoquensis yngel. Lett å kjenne igjen altså. Den hadde pilespissform på halefinnen tidligere. Nå har den helt normalt utspilt halefinne.

Så har vi to bittesmå knøtt, et par Metae-yngel som er minst av alle - og de sliter dessverre alvorlig. Jeg regner med at minst en av dem vil falle fra og dø, om ikke begge de to der. Resten har jeg egentlig gode forhåpninger til, selv om det er et par - tre stk som kanskje har begynnende knekk på haleroten. De har vært sånn lenge. Ingen har blitt verre og ingen nye har oppstått. Bare det er jo en kjempelettelse! Husker med gru at Sølvi her på forumet gruet seg til hver gang hun kikket inn i karet fordi de døde som fluer. Jeg og Sølvi på forumet her har nøyaktig samme symptomer på yngelen, og det at jeg kun har funnet 3 stk døde totalt på et par uker, må bety at jeg har funnet noe som virker... tror jeg? Usikker på alt her. Men jeg mistenker at det er todelt problem. Det er ofte det når fisken er kraftig svekket av èn sykdom, så får andre parasitter eller sykdommer lettere innpass og fotfeste. Følgesykdommer, kan man si. Det er grunnen til at jeg vil prøve en antibakteriell kur, for jeg synes de to minste Metae ynglene har en mistenkelig farge... hadde det ikke vært for pilespisshalen, hadde jeg forsøkt en antibakteriell kur først. Og tatt i betraktning at Corydoras ofte får bakterielle infeksjoner pga sitt liv på bunnen i akvariet, så skulle det ikke forundre meg om de har fått en bakteriell infeksjon etter parasittene.

Syk, liten corydoras metae yngel :(
Warning: Har man i det hele tatt noe hjerte i kroppen, så kommer det nå noen bilder som skjærer alle og enhver i hjertet å se

Jeg bestemte meg for å skåne den aller minste og sykeste av dem alle for videre lidelser; en liten Corydoras metae yngel. Det gjør meg så vondt i hjerterota å se på spesielt den, dag etter dag, siden den er sykest av alle (selv om det finnes et par som begynner å ligne snart...)

Nå i kveld la jeg merke til at når de andre, større ynglene svømte fort forbi den, så veltet den nesten av sirkulasjonen og det var såvidt den orket å slapt rette seg opp igjen... Så svak og nær døden er den. Ingen grunn til å pine den lenger, så jeg håvet den ut.

Da jeg tok den opp, kom jeg til å tenke på at jeg skulle likt å se dette på virkelig nært hold. Med macrolinse på kameraet kunne jeg kanskje se noe jeg ellers ikke har greid å se, selv om jeg har brukt forstørrelsesglass. Fort overførte jeg yngelen til en liten plexiglassboks med et par cm akvarievann i, og så skiftet jeg til macrolinse på speilreflekskameraet. Bildene ble så blåst opp i stort format på pc'en og studert nærmere der etter detaljer som ellers ikke er synlige for det blotte øyet.

Dette er resultatet. Herregud.... hva i alle dager er det for slags sykdom som kan gjøre dette med en liten yngel??? Det ser ut som den er spist opp innenfra, de bare tyner bort og blir mer og mer som en sytråd. Se på ryggsøylen! Man kan se den tvers gjennom den papirtynne kroppen, og den har en ekkel form: helt bøyd. Jeg forstår ikke hva som kan få en ryggrad til å bli slik og få fisken så vanvittig avmagret. Et felles symptom er også halefinnen. Den klapper sammen og blir spiss.

Jeg så dessuten noe rart på det ene bildet jeg tok av den ovenfra, veldig merkelig. Jeg har merket av det området med pil på bildet, og en bildeforstørring av akkurat det området nederst.

Hvis noen har synspunkter, så setter jeg pris på det.


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Å herregud, Mona!

Ja, du kan jammen spørre - hva er det som gjør noe slikt mot en liten yngel?!

Merkelig hakk inn ved pila der også. Og hva er den tråden som henger litt til venstre for pila? Bare noe rusk, eller noe som faktisk henger fast på yngelen?

Har aldri sett maken, jeg. Håper du legger dette ut på CW og ser om du får noen innspill? Dette var ekkelt må jeg si
Uff og huff dette så ikke bra ut
Håper inderlig noen klarer å finne ut av dette .
ElinH
Merkelig hakk inn ved pila der også. Og hva er den tråden som henger litt til venstre for pila? Bare noe rusk, eller noe som faktisk henger fast på yngelen?


Det var det innoverhule, rare greiene jeg reagerte mest på. De "bulkene" skal jo ikke være der!

Det andre til venstre... eh, det tror jeg er et støvfiber :/
Jeg puttet yngelen i en liten plexiglass-eske, og den esken lå det noe oppi som jeg bare tømte ut fort. Ikke noe rengjøring e.l. av boksen, så det er godt mulig det var litt støv i den.
Støvet
Det støvet du ser er hår som sitter på baksiden av makrolinsen din eller på sensoren til kamera... den typen støy blir først synlig ved spesielle lysforhold som når du feks har tatt bilde i en liten boks med blitz.

Når jeg først skriver et innlegg her vil jeg benytte anledingen til å beundre mona for den flotte "bloggen" om akvarie rommet! Jeg har byttet ut harry potter med akvaforum for noen mnd siden og angrer ikke en smule! Mona du e et forbilde og inspirasjon for mange fler enn du e klar over! Jeg kom i skade for å nevne deg sist jeg var å kjøpte noe som likner på java mose i min lokale fiske butikk, han som jobber der visste med en gang hvem du var... og han har ettersom det jeg forsår peiling på fisk!

Det er alltid trist med sykdom, men om jeg skulle vært syk fisk så ville jeg vært det på akvarie rommet ditt!

MVH
Hei du med det...æh...uvanlige navnet! hehe

Hehe, så jeg er "beryktet" i Bergen, min egen fødeby?
Jeg er faktisk født i Bergen, men flyttet derfra for en god del år siden. Fem år tror jeg at jeg var. Snakket kav bergensk en gang i tiden, jeg Det ble imidlertid borte i løpet av ett år på østlandet.

Blir nesten litt småsjokkert når jeg hører om faktiske hendelser som det du forteller. For de viser hvor stor mengde mennesker internett faktisk når ut til... og det er jo ikke noe jeg tenker over når jeg sitter her og skriver og babler i vei
Jeg bare storkoser meg fordi jeg kan prate uhemmet ivei om noe som interesserer meg så veldig

Ang. kameraet mitt, så er det en Canon EOS 400 D, og dette foretar en egen sensor-cleaning hver gang kameraet skrus av. Den "rister" sensoren for å fjerne nettopp støv fra den.
Men jeg kan ta flere bilder i omtrent samme lysforhold osv, og se om støvet dukker opp igjen? Eller... kanskje ikke, for nå kom jeg på at jeg har byttet kameralinse igjen tilbake til den vanlige :p

DeepShit
Det støvet du ser er hår som sitter på baksiden av makrolinsen din eller på sensoren til kamera... den typen støy blir først synlig ved spesielle lysforhold som når du feks har tatt bilde i en liten boks med blitz. Når jeg først skriver et innlegg her vil jeg benytte anledingen til å beundre mona for den flotte "bloggen" om akvarie rommet! Jeg har byttet ut harry potter med akvaforum for noen mnd siden og angrer ikke en smule! Mona du e et forbilde og inspirasjon for mange fler enn du e klar over! Jeg kom i skade for å nevne deg sist jeg var å kjøpte noe som likner på java mose i min lokale fiske butikk, han som jobber der visste med en gang hvem du var... og han har ettersom det jeg forsår peiling på fisk! Det er alltid trist med sykdom, men om jeg skulle vært syk fisk så ville jeg vært det på akvarie rommet ditt!
Hva med å få obdusert en av de syke/døde ynglene, så får du i allefall vite helt sikkert hva de lider av? Vet ikke hvem som foretar obduksjoner av akvariefisk i Oslo, men her i Trondheim fikk jeg iallefall gjort det på Veterinærinstituttet. Ikke var det avskrekkende dyrt heller. Lykke til med ynglene, håper du finner ut hva det er og finner en medisin som hjelper 100%
Det har jeg allerede tenkt på flere ganger, og i går bestemte jeg meg for å få det gjort. Jeg SKAL finne ut hva som forårsaker dette! Uvisshet er det verste jeg vet!

Foreløbig har jeg sendt en email til den nærmeste smådyrklinikken her jeg bor, men det jobber ikke veterinærer der i helgene. Så svar får jeg ikke før mandag tidligst. Men om en av veterinærene der tar kontakt med meg og sier seg villig til å påta seg utfordringen og få undersøkt en av de rammede ynglene under mikroskop, så tropper jeg opp der 20 minutter senere med en av ynglene i en pose!

Johanne B
Hva med å få obdusert en av de syke/døde ynglene, så får du i allefall vite helt sikkert hva de lider av? Vet ikke hvem som foretar obduksjoner av akvariefisk i Oslo, men her i Trondheim fikk jeg iallefall gjort det på Veterinærinstituttet. Ikke var det avskrekkende dyrt heller. Lykke til med ynglene, håper du finner ut hva det er og finner en medisin som hjelper 100%:-)
Jeg er temmelig sikker på at de på JanHolt i hvertfall har et bra mikroskop og kan titte etter ting for deg. Men, det er jo bare en butikk.
Prøv å ta kontakt med Uni på Ås, der burde det være folk som kanskje har peil og interesse. Du som er så standhaftig klarer sikkert å ringe og få pratet deg frem til rett person. Bare ikke gi opp. Ofte ender man opp i blindgater og må begynne på nytt. Husk at de som svarer på telefonen ofte vet mye om hvem og hva og gjerne har både plan b og c.
Ellers får man ganske gode og billige mikroskoper som kan se mye mer en det du gjør med macrolinsen.
Humunukuapuaa
Ellers får man ganske gode og billige mikroskoper som kan se mye mer en det du gjør med macrolinsen.

Ja, jeg har mange ganger tenkt tanken på at et mikroskop, det hadde vært utrolig interessant å ha... men så slo tanken meg; jeg vet jo ikke hva jeg skal se etter! Det er jo hele vitsen med å undersøke noe: å vite hva man skal se etter og identifisere det!
Bakterier og parasitter..... det vet jeg så godt som ingenting om. Noe skal være der og noe skal ikke være der. Hva som er hva vet ikke jeg. Og kan man egentlig se bakterier med mikroskop? Er ikke de for små til det, så man må ta andre lab-tester for å finne ut typen bakterier osv? Parasitter er enorme i forhold til bakterier, de kan man ofte se med det blotte øye, og iallefall i mikroskop.

Så det er ikke rare vitsen med et mikroskop når man ikke vet hva man ser.

Jeg skal ringe denne veterinærklinikken på mandag, de jeg sendte mail til. Hvis ikke de overrasker meg og svarer tidlig mandag, da... Så får vi se hva de sier, og hvis de ikke kan eller vil, så får jeg slå opp i Gule Sider og sjekke neste.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap