Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 181)

mona o
[QUOTE=Humunukuapuaa] Ellers får man ganske gode og billige mikroskoper som kan se mye mer en det du gjør med macrolinsen.

Ja, jeg har mange ganger tenkt tanken på at et mikroskop, det hadde vært utrolig interessant å ha... men så slo tanken meg; jeg vet jo ikke hva jeg skal se etter!
Du viste vel ikke stort når du begynte med fisk heller. Kjøp mikroskop og en helt ny verden åpner seg. Google er sikkert din venn når du skal finne ut av det som virkelig er smått.Ellers så mener jeg at Universitetet på Ås definitivt er stedet å forsøke først. Er du heldig treffer du på en spesialist som forsker på akkurat disse stygge greiene dine, eller vet hvem og hva etc. Hvis du har klart å finne ut av hvem i Norge som vet noe om sånt noe og ingen av de gidder å snakke med deg, så kan du ta fatt på gule sider. Men generelt synes ofte folk at det er fint å hjelpe noen utenfra. Entusiasme avler entusiasme.
Humunukuapuaa
Jeg er temmelig sikker på at de på JanHolt i hvertfall har et bra mikroskop og kan titte etter ting for deg. Men, det er jo bare en butikk.


Det stemmer det. Jan Holt tilbyr mikroskopiering. Og Lars som jobber der er utdannet ved landbrukshøgskolen på Ås. Hvis jeg ikke husker feil har han spesialisert seg på sykdommer, så det er definitivt et sted jeg ville henvendt meg om du ikke får napp på det andre stedet
Da ringer jeg Jan Holt på mandag! Tusen takk for tipsene.

I kveld har de to yngelkarene blitt ferdig med sine Dewormer-kurer, og nå sto vannbytter på tapeten. Begge fikk et 60% vannbytte hver, og et til skal gjøres på begge to. Men jeg må bare ha klart luftet og ferdig oppvarmet vann først, det står i vanntønnene med varmekolber og brusesteiner i. Siden det er yngelkar er det viktig at jeg er nøye med temperaturen, jeg vil ikke gi allerede svekket yngel sjokk. Corydoras-yngel generelt er ikke så hardføre som de voksne når det kommer til temperaturforskjeller, og kan faktisk stryke med av så lite som 2°C forskjell. De fleste av mine er over den mest sårbare alderen, men som sagt; de er allerede svekket så jeg tar ingen sjanser.

Jeg har bestemt meg for å gi dem en kur med Maracyn, i tilfelle det er bakterier. Det var en på CW som hadde sett noe lignende på et kull med C. sterbai hos seg, og han hadde kurert det med salt (!). Nå har jeg aldri brukt salt i noen av mine akvarier, og jeg kan ikke helt skjønne at salt skal greie å utrydde en bakterie som ikke f.eks. Esha 2000 greier (Sølvi har jo prøvd det uten å lykkes). Uansett, salt er nifst å bruke på maller generelt, og da spesielt på så små og svake individer. Så det tør jeg ikke.

Jeg orker ikke kullfiltrere i karene jeg har brukt Dewormer, for jeg har bare aktivt kull i korn-form (sånne bittesmå biter i løsvekt) og da må jeg ha filterstrømper. Vet ikke om jeg har filterstrømper engang lenger heller (og damestrømper av det slaget har jeg faktisk ikke).
Så da sitter jeg og lurer på : hvor mange vannbytter bør jeg ta før jeg kan begynne Maracyn-kuren tro? Holder det med to på hvert kar, 60-70% hver gang?


sitat : Jeg skal ringe denne veterinærklinikken på mandag, de jeg sendte mail til. Hvis ikke de overrasker meg og svarer tidlig mandag, da... Så får vi se hva de sier, og hvis de ikke kan eller vil, så får jeg slå opp i Gule Sider og sjekke neste.

Deler med glede på de utgiftene du må få i så tilfelle ,det gjelder jo mine coryer så mye som dine
Krysser fingre og tær for at du fikser det her også Mona. Med din kompetanse går allting bra skal du se. Lykke til på ferden!!
Nå, klokka halv to på natta, er jeg akkurat ferdig på akvarierommet

Begge yngelkarene har fått 2 x 60 % vannbytte i dag, og alt er klart til neste runde i kampen mot den mystiske sykdommen. Men siden jeg ikke tør å gi en helt ny type medisin (har aldri brukt Maracyn-Two før) rett før lysene slukkes og jeg derfor ikke kan observere og følge med litt, så venter jeg til i morgen formiddag med å gi medisinen i begge de to karene. Da har jeg noen timer med lys (og våken tilstand) til å kontrollere at ingenting uventet skjer.

Nytt kranvann ble fyllt i mellomlagringstønnene, og et trykk på bryteren så begynte luftesteinene å bruse og varmekolbene å varme vann igjen Det er vanlige vannbytter på noen kar i morgen, så det må gjøres klart. I 180 literen må jeg ha ferdig oppvarmet vann for tiden, pga L144 hannen har sluppet kull nr to nå. Trodde ikke første kull hadde vokst noe, jeg, men nå ser jeg god forskjell på første kull og de nye som kravler ut av hulen om dagen.
Slurvet litt med å varme alt vannet som skulle til ved et vannbytte i 180 literen for litt siden, og dermed kverket jeg et par yngel... de bare rullet over og daua. For kaldt vann traff dem. Så nå er jeg veldig nøye.

Man kan både se og identifisere bakterier under et teleskop, hvertfall hvilken familie de tilhører, men som du sier må man gjøre andre tester for å vite sikkert hvilken bakterie det er.

Og så måtte du jo lært deg forskjellen på alle bakteriene for å kunne gjenkjenne dem, og det gikk jeg på skole i 3 år for å lære.

Så det hadde nok vært interessant å ha et mikroskop, men ikke særlig nyttig.

Men håper du finner ut av det
Hei igjen.
Lenge siden jeg har skrevet nå Er bare så mye skolearbeid og etterpå orker jeg ikke å skru på datan omtrent.
Ang. det med bruk av salt. Har C. Similis fra 2 cm og oppover og de minste får noen ganer noe hvitt som er ca. 0,5 mm langt som stikker ut overalt på kroppen. Da bruker jeg ektozon(type salt) og det virker helt supert. Men det er noen andre av de som har litt hvitaktig belegg, og det går ikke helt vekk. Vet du kanskje hva som kan hjelpe?
I dag har alle de 3 akvariene som er under behandling fått sin dose med antibakteriell medisinering. Jeg håper dette vil gi resultater. For nå så jeg en liten pusling i 98 L med Green Laser yngel som så ut til å synge på siste verset, stakkar. Det har ikke vært noen frafall i det karet der hittil, som skyldes denne merkelige sykdommen.

Ellers har jeg puslet med en tom 85 liter som har stått og ventet på at jeg skulle ta tak i det. Plasseringen er øverst til høyre i reolen med 6 x 85 litere.
Planen var å ta noen rester av Juwel Rock bakgrunner som jeg hadde liggende, og lage HMF filter i hjørnet på det karet også. Da blir det lettere å etterhvert få heldekkende lysarmatur på det karet også. Foreløbig har jeg det kun på 2 av 6 kar i den doble reolen. Kjøper et eller to om gangen, de er ikke billige akkurat, Effectlight armaturene fra Akvastabil. Da blir det 2 x 18 w.
Nå ligger det et rimelig ett-rørs 18 w lysarmatur over.
Hadde jeg hatt flere par med glasslister liggende, skulle jeg brukt det. Men jeg har brukt de to parene jeg hadde i 98 litere, så da ble det innvendig bakgrunn som ble brukt til å holde HMF matten på plass. Det var greiest, siden jeg da slapp å gå til innkjøp av noe. Alt var i hus fra før, så det var bare å begynne. Til og med powerheaden hadde jeg liggende fra før.

Bakgrunnen ble skåret til og silikonert inn, og svampen ble målt opp og satt på plass. I morgen, hvis skuldrene og armene tillater det, skal jeg vaske sand. Men huttemegtu så vondt jeg har i armene denne helga... klarer nesten ikke tenke klart. Det gjør så forbasket vondt! Skjønner egentlig ikke at jeg orket å gjøre ferdig denne 85 literen i dag, men jeg har til gjengjeld brukt absolutt hele dagen også da, tatt hvert trinn i etapper.

En trerot som tidligere har vært brukt i et annet kar, var saget kortere og mindre, og plassert her. Den stod i et større kar tidligere, så den måtte kortes inn kraftig. Det skal være javamose på den.
[External Image]

En av de to Echinodorus uruguayensis sverdplantene i den nederste 160 literen blomstrer for tiden Den blomstrer med kun èn og èn blomst om gangen. Blomsten står kun i 1 dag og de er hvite. Jeg trodde den skulle åpne alle knoppene på en gang, men det gjør den altså ikke - kun en blomst om gangen.
[External Image]

mona o
I morgen, hvis skuldrene og armene tillater det, skal jeg vaske sand. Men huttemegtu så vondt jeg har i armene denne helga... klarer nesten ikke tenke klart. Det gjør så forbasket vondt! :(


huff og huff

God Bedring :o)
I dag har jeg vasket omtrent halvparten av sanden jeg trenger i den nyoppsatte 85 literen. Da jeg hadde lagt i den første bøtta med sand, bestemte jeg meg for å sjekke hvor mye vann som går i karet nå som det har innredning. Alle kan jo regne ut hvor mye vann et helt tomt akvarium uten innredning kan ta, hvis man fyller det breddfullt helt opp til kanten. Men hvor mye vann er det egentlig i en innredet 85 liter som er fyllt til normalt nivå et par cm fra kanten?

Jeg har 30 liters vanntønner til å mellomlagre vannet i, og de har liters-markeringer oppover. Så jeg pumpet vann fra disse og opp i akvariet med powerheaden jeg bruker til vannbytter. Og jeg ble ganske overrasket da jeg så hvor mange liter som til slutt gikk oppi. Bare 58 liter vann! Jøss, det er mer enn 25% fratrekk på vannvolumet pga innredningen og sanda, det! Uten den innvendige bakgrunnen ville det kanskje rommet 10 liter til (tror jeg). Så jeg tror nok man kan trekke fra minst 15, kanskje 20%, av det oppgitte kar-vannvolumet når man skal beregne hvor mange liter vann det er i et fullt innredet akvarium.

Jaja, da vet jeg det Da har jeg iallefall ikke under-dosert medisinene i de to yngelkarene som er under behandling for tiden

Jeg tenkte å flytte enten gruppen med Corydoras metae hit, eller helst Corydoras adolfoi kanskje. Jeg er ikke helt fornøyd med karet C. adolfoi går i, og jeg har lyst å gjøre det om totalt. Da flytter jeg gruppen på 7 C. adolfoi'er hit, tenkte jeg, så kan dette bli deres nye kar. Kanskje flyttinga kan kicke dem i gang igjen med egglegging også :p (uansett er det noen uker frem i tid, HMF filteret skal innkjøres først!)


En 85 liter med 58 liter vann i

[External Image]
I går hadde denne Green Laser yngelen helt pilespiss-formet ryggfinne og halefinne.

Se på den i dag! Et døgn etter igangsetting med Maracyn-Two.
Dette må vel kunne kalles forbedring?

[External Image]
Kan se ut som du har funnet rette medisinen nå ja ,så da blir det vel inkjøp av dette på meg og
Veldig glad for den bedringen på "småtten"
gratulerer mona!
ett skritt nærmere av å bli kvitt sykdommen.

lykke til videre med bekjempelsen og 85 Litern
Jeg tok en god kikk på de syke ynglene jeg kunne se før lysene ble slukket i kveld, og så langt ser jeg fremgang. KLAR fremgang, ikke bare innbildning på nesten alle sammen. Det er to småtasser, de absolutt minste av alle, som ikke ser særlig mye bedre ut. Men, er man så liten som det, så må det jo mirakler til for å klare seg. Men jeg ser flere andre som har peppet seg opp veldig siden i går bare!

Hos Green Laser ynglene så er det bare èn som fremdeles hadde pilespiss-form på halen, resten var utrolig mye bedre enn i går! For en lettelse! Gud så lei jeg er av å se pilespiss-haler... det fremkalte et skikkelig bredt glis over fjeset mitt da jeg stod og studerte dem nå! Endelig utbredt halefinne!

Jeg har allerede inne en ny bestilling på Maracyn Two....

Etter litt utregning fant jeg ut at jeg manglet 4 enheter, enkeltposer, på å fullføre kuren i alle 3 karene. Maracyn skal gis over fem dager. Det er kjempeviktig å fullføre en antibakteriell kur, fordi man ellers kan ende opp med resistente bakteriestammer (som tåler medisinens virkestoffer). Meeeeen så kom en Ridder i Skinnende Rustning! Hehe Tender (her fra AF) kom en tur hit på besøk, og med seg hadde han en ny eske Maracyn Two, inneholdene 24 enheter (1 enhet er en liten sølvfarged pose, en dose til 10 US gallon, og 10 gallon = ca 38 liter) Så nå er jeg reddet, og fikk en hyggelig time med akvarieprat i tillegg Hehe

Jeg gleder meg til å se fortsettelsen på kuren de neste dagene!
De stakkarene som er rammet, ser jo søren meg ut til å ha krympet! Da Tender kikket inn i karet med Green Laser yngelen, trodde han nesten ikke de var samme kull en gang, så små var de rammede ifht resten.

En av de rammede bittesmå C. metae ynglene, som nå er dramatisk mye bedre, stapper innpå mat som om han aldri har sett det før! Magen stod ut som en liten klinkekule i kveld Og det beste av alt; halefinnen er brettet ut igjen!

Det ble mye smiletegn i dette innlegget, men jeg ER så glad!

Så utrolig deilig å høre at det er framgang! Jeg er veldig lettet på dine vegne!
mona o
Meeeeen så kom en Ridder i Skinnende Rustning! Hehe :) Tender (her fra AF) kom en tur hit på besøk, og med seg hadde han en ny eske Maracyn Two,


Oi! Det innlegget skal jeg printe ut og ramme inn! Er ikke så ofte jeg blir kalt slikt.. he-he.. Så bra at Maracyn ser ut til å funke like bra for deg som hos meg. Beviser vel bare at man bør få tak i skikkelige varer, og ikke diverse kombo produkter som lover gull og grønne skoger

Lovet tilbakemelding på denne for litt siden, ang. medisinvirkestoffene metronidazole og piperazine:

Sølvi Gullaksen
Vil disse medisinene ødelegge filterbakteriene ?


mona o
Ingen anelse. RockyMountainDiscus opplyser ikke noe om det, så jeg vet ikke. Men jeg har jo ikke noe valg. Det må gis i karet der de er, for å få tatt knekken på alt. Hvis det skjer noe (tror egentlig ikke det) med filterbakteriene, så blir det massiv kickstarting av nye filtere etterpå :-) Heldigvis har jeg mye å ta av. Skal måle og følge med, og skrive det her i tråden om hvorvidt det har effekt på filterb. eller ei.


Medisinene fra RMD, metronidazole og piperazine, har ikke hatt noen innvirkning på filterbakteriene. Akkurat som jeg trodde
Matsi95
Lenge siden jeg har skrevet nå:) Er bare så mye skolearbeid og etterpå orker jeg ikke å skru på datan omtrent. Ang. det med bruk av salt. Har C. Similis fra 2 cm og oppover og de minste får noen ganer noe hvitt som er ca. 0,5 mm langt som stikker ut overalt på kroppen. Da bruker jeg ektozon(type salt) og det virker helt supert. Men det er noen andre av de som har litt hvitaktig belegg, og det går ikke helt vekk. Vet du kanskje hva som kan hjelpe?


Hei Matsi
Denne glemte jeg visst å svare på her om dagen. Sorry Tett nese (og hode!) samt at hjernen har vært helt okkupert med andre ting, gjorde at jeg glemte det.


Jeg synes det høres ut som om det er en type parasitt du har på dine C. similis, jeg? Det var litt diffus beskrivelse, det at de får noe hvitt som stikker en halv mm ut fra kroppen? Mener du flekker som stikker ut, eller små tynne "tråder"?
De flekkene kan være en form for sopp, men det er jo pussig at det stadig vender tilbake. Sopp slår seg helst ned på skadet vev. Men hvis dette du nevner, det "som stikker ut" fra kroppen, er en form for parasitt, så kan de lage små sår i overflateslimhinnen til fisken. Dette i sin tur gir bittesmå "sår", som soppinfeksjoner kan slå seg ned i.

Salt blir kanskje for sparsomt mht behandling av soppinfeksjoner - kanskje du skulle prøve en mild og skånsom medisinkur med Esha som neste? Esha Exit og Esha 2000 sammen, altså i kombinasjon, skal ha mye bedre effekt sies det, ettersom de forsterkes av hverandre. Begge to er filter-safe, så du kan jo teste det ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap