Leifs verden, del 2 (side 181)

Fikk ikke med rositae tanken i mitt forrige innlegg. Ser ut som mulig for store bilder. Blir for mye da og får bare feilmelding.

Bilde 2 er ei av sp "Xingu" huene som går sammen med ungfiskene.

Bilde 3 er de to nannostomusene jeg fikk fanget og flyttet
Kunne nå lese om apistogramma elizabethae:
Tar kun levende og litt frossentfor. Bør ikke fores med røde mygglarver, da dette kan gi bukvannsott.

Blir magen noe tykkere når en fisk får bukvannsott ? Kan da i så fall være det som har kommet hos hua som jeg fant død i dag.

Ellers fikk jeg inn noen nye bilder i basen i dag. Var iallefall sp "Abacaxis" og sp "Xingu" mener jeg å huske. Begynner å bli en del bilder på maskinen her så må se å få sortert ut litt og slettet en hel del.

Litt artig. Jeg fant igjen noen bilder av de første VF cacatuoidesene jeg hadde. Mener å huske bildene var fra 2010. Tiden flyr....
Bukvannsott gir kulemage med strutteskjell hvis du skjønner. Husfar ryddet i fryseren og fant en pakke røde myggiser jeg ikke ante jeg hadde, det var jo også en måte og rydde i ungdomstanken på. Sukk. Har helt gått over til sorte mygglarver her, blir like mye samba i karene av det, og det er ikke like skummelt har jeg lest. Mer næring også påstås det...

Trist med A elizabethaedamen da. Min hadde ikke lokasjon og var altså så forferdelig aggressiv at jeg rett og slett sendte henne over i de evige sortvannselver. Kanskje vi sees hos Sigmund?
Linda W
Bukvannsott gir kulemage med strutteskjell hvis du skjønner. Husfar ryddet i fryseren og fant en pakke røde myggiser jeg ikke ante jeg hadde, det var jo også en måte og rydde i ungdomstanken på. Sukk. Har helt gått over til sorte mygglarver her, blir like mye samba i karene av det, og det er ikke like skummelt har jeg lest. Mer næring også påstås det... Trist med A elizabethaedamen da. Min hadde ikke lokasjon og var altså så forferdelig aggressiv at jeg rett og slett sendte henne over i de evige sortvannselver. Kanskje vi sees hos Sigmund?

Hadde vært hyggelig å se deg igjen Linda. Gir deg beskjed på torsdag på PM når det passer mandag eller tirsdag =)
I apistogramma gruppa mi og et par andre er det et hett tema oppe for tiden
RØDE MYGGLARVER til apistogramma. Jeg har foret mine apistoer med røde og sorte mygglarver så lenge jeg kan huske, men det kommer nå frem at det ikke er spesielt bra med røde mygglarver for apistogramma. Her er et av innleggene i posten om foring med røde mygglarver:

Never feed blood worm as they can digest it properly plus blood worms have hooks on them Which get caught in there digestive system trapping the blood worm and causing parasites to build up we are having a big talk about this over on the Norwegian apisto group at the moment as its very bad for them and causes dropsy and bloat and as for breeding that's down to your waters ph and tds values and how often u water changes etc etc, colors are enhanced by dark substrate and the health and quality of your fish-

Lurer på om flere forer med røde mygglarver, for jeg kan vel ikke være den eneste?
Ser litt sammenheng i dette om jeg ser på elizabethae hua mi som jeg mistet, og ser selv nå i basen at elizabethae IKKe skal ha dette.

noen som har noen formening eller kunnskap om dette? Sigmund, Tom C, Simen eller andre
Husker ikke om jeg har lagt ut oversikten på apistogramma artene mine her, men her kommer de iallefall =)

Apistogramma bitaeniata
Apistogramma rositae
Apistogramma barlowi
Apistogramma baenschi
Apistogramma sp "Schwarzkehl"
Apistogramma sp "Abacaxis"
Apistogramma elizabethae
Apistogramma macmasteri
Apistogramma sp "Xingu"
Apistogramma piaroa
Apistogramma cacatuoides
Apistogramma nijsseni
Apistogramma sp "Papagei"
Apistogramma cf huascar
Apistogramma agassizii tefe
Apistogramma iniridae
Apistogramma alacrina
Apistogramma agassizii anori
Apistogramma cf luelingi
Apistogramma sp "Cruzeiro"
Jeg har også sluttet å fóre med røde mygglarver. Har hørt om malleyngel som kveles når de spiser det, og de lever i veldig urent vann og kan dermed "forgifte" fisk har jeg lest.
kan nok tro at en malle yngels munn og system ned i magen er en god del mindre enn hos en voksen apistogramma, så at den "kroken" som nevnes henger seg opp i en malleyngels system.

Har handlet inn så mye at jeg enda har ca 15 eheter igjen med røde mygglarver, så litt usikker på hva jeg skal gjøre.

Noen med apistogramma som har noen innspill?
Imponerende liste Leif. Ser vi har fem arter felles, om jeg ser bort fra ulik lokasjon på A. agassizii.

Jeg har ikke kunnskap om røde mygglarver og Apistogramma, men har noen (svakt?) begrunnede synspunkter. Jeg bruker det ikke. I begynnelsen da jeg hadde selskapskar foret jeg av og til med frosne røde, men har lest for mye negativt om dem.

De lever gjerne i forurenset, ofte surstoffattig vann; om det gjelder dem som er i handelen og sannsynligvis er "dyrket", vet jeg ikke, men tar ikke sjansen. ( Tubifex er vel verre.)

Man skal være svært sikker på at de frosne har vært i frossen tilstand gjennom hele transportkjeden fra oppdrett/fangst til du tar dem ut av fryseren hjemme. Om de er tint opp og frosset igjen underveis, kan de inneholde mye bakterier.

Det er flere som har fortalt om faren for eksem ved berøring av røde mygglarver (de er vel forresten ikke mygglarver? Bl.a. wikipedia beskriver dem som larver av midgets, en art små fluer som utseendemessig kan forveksles med mygg. De stikker ikke.).

Tubifex ble også nevnt som et fy fy produkt for apistogramma Sigmund, så bruker ikke det. Har vel prøvd det ved et par anledninger, men har hovedsaklig brukt røde mygglarver. Jeg tror nok ikke jeg kan utelukke at røde mygglarver er årsaken til NOEN av dødsfallene jeg har hatt disse årene jeg har hatt apistogramma.

Når jeg kommer til nivået jeg er fornøyd med karene og har tatt inn etterslepet, skal jeg komme i gang med å klegge artemia igjen. Har ca en halv kilo i kjelleren i arvarierom 1.

Har ellers også foret litt med frossen artemia men ser ut som røde og sorte mygglarver er favoritten her. Får nå vurdere om annet en de røde skal brukes.

Hva utenom artemia forer dere apistoer med?

Jeg tar med begge sp "Schwarzkehl" huene til deg Sigmund. Gleden over å få en samboer og noen ungdommer til rositae hua mi er uten grenser. Er bare helt utrolig forelsket i den arten, og savnet etter hannen min tror jeg aldri jeg har sett i noen annen fisk jeg har mistet noen gang.

Resten av nannostomus beckfordi og rositae hua ble flyttet til det ny oppsatte 160L karet i går kveld. Så da har jeg 160L som de var i, å pussle med fremover. Mulig jeg flytter sp Cruzeiro gruppa mi til det karet, da di går i et noe mindre kar nå.

Noen kar vil stå tomme for fisk i tilfelle jeg skulle få tak i noe nytt på kommende auksjoner

Bildene er av rositae paret jeg hadde hvor hannen er død. Håper hun finner trøst i sin nye partner =)
Tubifex ble også nevnt som et fy fy produkt for apistogramma Sigmund, så bruker ikke det. Har vel prøvd det ved et par anledninger, men har hovedsaklig brukt røde mygglarver. Jeg tror nok ikke jeg kan utelukke at røde mygglarver er årsaken til NOEN av dødsfallene jeg har hatt disse årene jeg har hatt apistogramma.

Når jeg kommer til nivået jeg er fornøyd med karene og har tatt inn etterslepet, skal jeg komme i gang med å klegge artemia igjen. Har ca en halv kilo i kjelleren i arvarierom 1.

Har ellers også foret litt med frossen artemia men ser ut som røde og sorte mygglarver er favoritten her. Får nå vurdere om annet en de røde skal brukes.

Hva utenom artemia forer dere apistoer med?

Jeg tar med begge sp "Schwarzkehl" huene til deg Sigmund. Gleden over å få en samboer og noen ungdommer til rositae hua mi er uten grenser. Er bare helt utrolig forelsket i den arten, og savnet etter hannen min tror jeg aldri jeg har sett i noen annen fisk jeg har mistet noen gang.

Resten av nannostomus beckfordi og rositae hua ble flyttet til det ny oppsatte 160L karet i går kveld. Så da har jeg 160L som de var i, å pussle med fremover. Mulig jeg flytter sp Cruzeiro gruppa mi til det karet, da di går i et noe mindre kar nå.

Noen kar vil stå tomme for fisk i tilfelle jeg skulle få tak i noe nytt på kommende auksjoner

Bildene er av rositae paret jeg hadde hvor hannen er død. Håper hun finner trøst i sin nye partner =)
Det håper jeg også Leif.

Her yngler de mer villig enn noen av de andre artene og når de er så flotte, er jo det bare topp.

Prøvde å telle da jeg foret for litt siden, med forbehold om dobbeltelling og noen som hadde gjemt seg - ikke vanskelig - kom jeg til mellom 25 og 30 stk, mange små, men avgjort også en god del kjønnsmodne. Mistenker at det er to hunner som har yngel nå, er gule og sinna som veps når noen nærmer seg.

Gleder meg til å få par av A. Schwarzkehl igjen, også flotte fisk.

Sees til uka.

Da har jeg endelig fått ordnet pluss medlems skapet mitt igjen =)

Linda W og undertegnede var en tur hos Sigmund i går og hadde det ordentlig hyggelig i Rygge. Dagens høydepunkt var og ble å få en ny apistogramma rositae han til frøkna mi. I tillegg ble det med 3 ungfisk på lasset. Det er endelig stor glede igjen i rositae karet =)

Også Linda fikk med seg rositae, jaggu ble det agassizii på henne også. To sp Schwarzkehl huer ble med fra Hof over fjorden og håper disse to kan gi også Sigmund avkom.

Tok noen bilder hos Sigmund som legges ved. Litt usikker på om det nettopp er denne rositae hannen jeg fikk med, men det er iallefall slik de ser ut

1 og 2 er fra rositae karet ti Sigmund. Hua her har yngler. Ble også oppdaget egg hos en annen rositae frøken mens vi var der. Bilde 3 er fra klimatiseringen før de fant sitt nye hjem her hjemme i Hof =)
Da har jeg endelig fått ordnet pluss medlems skapet mitt igjen =)

Linda W og undertegnede var en tur hos Sigmund i går og hadde det ordentlig hyggelig i Rygge. Dagens høydepunkt var og ble å få en ny apistogramma rositae han til frøkna mi. I tillegg ble det med 3 ungfisk på lasset. Det er endelig stor glede igjen i rositae karet =)

Også Linda fikk med seg rositae, jaggu ble det agassizii på henne også. To sp Schwarzkehl huer ble med fra Hof over fjorden og håper disse to kan gi også Sigmund avkom.

Tok noen bilder hos Sigmund som legges ved. Litt usikker på om det nettopp er denne rositae hannen jeg fikk med, men det er iallefall slik de ser ut

1 og 2 er fra rositae karet ti Sigmund. Hua her har yngler. Ble også oppdaget egg hos en annen rositae frøken mens vi var der. Bilde 3 er fra klimatiseringen før de fant sitt nye hjem her hjemme i Hof =)
Generell info om apistogramma

Apistogramma er en gruppe dverg ciklider fra Sør-Amerika. De finnes i tropiske områder i Amazonasvassdraget og Venezuela. Apistogramma betyr bokstavelig talt ujevn sidelinje, en referanse til et fellestrekk hos artene i denne gruppen. Hos de fleste artene er det stor forskjell på kjønnene. Hannene er betydelig større og mer fargerike enn hunnene i de aller fleste tilfellene.
Yngelpleien er høyt utviklet, som hos de fleste ciklider. Alle Apistogramma-artene leker i huler, under steiner eller under røtter. Kun en gang har jeg opplevd at ei apistogramma hun har lagt egg opp etter glasset. (Apistogramma hongsloi)
Noen arter danner polygame haremer, mens andre danner monogame par. I de fleste tilfeller er hunnen sterkt involvert i yngelpleie mens hannen forsvarer territoriet mot sultne inntrengere.
Hos noen arter er også hannen med i pleien av yngler, og har i et par tilfeller opplevd at hannen har slåss med huen for så å ta over yngelpleien alene uten hunnen
Alle Apistogramma-artene er mikro predatorer. De lever stort sett av insektlarver, yngel fra andre fisk, og virvelløse dyr.
Dette er populære akvariefisk, spesielt i selskaps akvarier eller beplantede akvarier. De foretrekker bløtt, surt vann. Mange arter er svært følsomme ovenfor endringer i vannverdier. De holdes best i arts akvarier med godt dekke over (i form av planter og rekved).
En kan lese flere steder at dette ikke er en fisk for nybegynnere. Kan si meg noe enig i dette. En bør ha litt erfaring med egg leggende fisk, og kunne noe om vannverdier og vannkvalitet. Som nevnt tidligere er noen apistogramma arter veldig ømfintlige for endringer i vannverdier.
Mange steder i verden er apistogramma en vanskelig fisk å få tak i. USA og UK vet jeg mange har vanskeligheter med å skaffe det dem ønsker av apistogramma, mens her i Skandinavia er det en helt vanlig fisk de aller fleste butikker har eller kan skaffe på bestilling. Selv har jeg 20 arter for øyeblikket og kan vel kalle meg hektet på apistogramma.
Jeg startet med de tre artene som er mest vanlig her i Norge, cacatuoides, hongsloi og macmasteri. Disse er de artene som er lettest å få tak i, som er enklest å holde samt enklest å drette. Har i løpet av tiden jeg har holdt på med apistogramma hatt 25-30 arter/former, og en får et forhold til alle artene. Det er derfor vanskelig å plukke ut kun en favoritt, selv om noen skiller seg litt ut fra andre igjen. Noen er sjeldne, noen mer fargerike enn andre, noen har en adferd som skiller seg ut og noen har en litt spesiell yngelpleie.
Hovedsakelig har jeg bare apistogramma av viltform, dvs at de trenger noe lavere pH enn oppdretts former av apistogramma. Jeg har pH mellom 5 og 5,5 i mine tanker. De aller fleste apistogramma vil trives i en pH på mellom 5,5 og 6,5.
For å få mest mulig ut av dine apistogramma anbefaler jeg deg et arts kar. Du vil oppleve fisken på en helt annerledes måte enn om du har dem i en selskaps tank.
En tank apistogramma vil trives i er sikkert opptil hver enkelt å mene, men erfaringene mine tilsier at sand, huler, røtter og litt lave planter er standard i en tank. Eikeblader sørger for sammen med tre røtter å holde en lavere pH enn kranvannet ditt. Eikeblader er ikke bare for å senke pH, men der finner ynglene snacks å spise, en plass å gjemme seg samt at blader er naturlig fra naturen hvor apistogramma lever.
Apistogramma liker ikke mye lys, så flyteplanter er en fordel. Apistogramma liker heller ikke sterk strøm, og det vil ta livet av veldig små yngler.
Jeg er vel det en kan kalle en noe mer enn gjennomsnittlig apistogramma entusiast, men det betyr ikke at jeg kan alt om apistogramma. Jeg lærer stadig noe nytt og ingen individer er like. Helt til slutt vil jeg anbefale å bruke så store tanker til apistogramma som mulig. Anbefaler et minimum på 85L for et par og minimum 130L for en trio. Dette kan variere litt fra art til art
Som entusiast har jeg startet en apistogramma gruppe på Face book. Har du lyst til å bli medlem finner du oss på denne linken;
https://www.facebook.com/groups/506115422744869/
[QUOTE=LOFFA]Linda W og undertegnede var en tur hos Sigmund i går og hadde det ordentlig hyggelig i Rygge. Dagens høydepunkt var og ble å få en ny apistogramma rositae han til frøkna mi. I tillegg ble det med 3 ungfisk på lasset. Det er endelig stor glede igjen i rositae karet =)

Derom hersker vel ingen tvil
[External Image]

"Og du da Linda - har du tenkt på rositae?" spurte Sigmund mens han fanget flott fisk til Leif. Ja for jeg har det tenk! Dette ble tatt 11. januar 2012 nemlig, og hvem kan komme hjem med kun den planlagte arten man har kar ferdig til da? Hjalp jo ikke det minste at det gikk ikke mindre enn tre gule fruer med yngel og egg i det vakre karet jeg ikke fikk skarpe bilder av...
[External Image]
Ser at mine øyne omtrent svømmer på bildet her Linda, med et glimt jeg trodde jeg ikke kunne ha. Åh glede =)

En titt i karet i går fortalte meg at de trenger litt tid til å finne seg til rette. De lå nermest under hver sin rot i karet. Kun nannostomusene var fremme og solte seg i glansen
Kona ble ikke overbegeistret når jeg brukte stavmikseren hennes til å lage fiskefor til yngler i dag. Flakfor som jeg har vunnet som gevinster samt røde mygglarve pellets ble fint mikset til nær støv med en odor i kjøkkenet hun ikke satte helt stor pris på.

Men hva gjør en ikke for fiskene sine.... Jeg har bare en indre tanke om at flakfor ikke er fiskenes favoritt for, og har derfor sjeldent eller aldri foret apistoer med dette. Men nå skal jeg altså prøve en miks av 2 typer flakfor, mygglarve pellets og avskallet artemia egg, alt knust til nær støv.

For at foret ikke skal svelle i e små magene lar jeg det ligge i en is boks eller kopp i noen minutter, slik at de sveller der, og ikke i ynglenes kropp. Dette vil være så smått at jeg kan bruke sprøyte til å fore i karene. Enkelt, ryddig og rent.

Det gjenstår å se om dem vil ha det.

Tom C, om du er innom her en tur....
Vil du anbefale meg å kutte ut frosne røde mygglarver, i så fall hvorfor. Og hva annet for er å anbefale om en ikke bruker klekker og artemia. En kan lese for og i mot mygglarver, og tror at det var mygglarver som sørget for min elizabethae frøkens bortgang.

Vil legge til at når alt er på stell nede igjen og hånda noe bedre, skal jeg i gang med klekking av artemia. Egg har jeg i fryseren =)
I går var jeg veldig flink i fiskerommene mine. Hele 7 timer ble brukt med kun 15 min kaffe pause. Vannbytter på alle 31 karene, slamsuging der det ikke var yngler, filter rens i ca 15 kar og piaroaene ble flyttet til et ny oppsatt 160L kar med kun planter. Har faktisk sett iallefall en av de tre ute i åpent terreng i dag. En hule med macmasteri egg ble flyttet med hua, det samme med ei barlowi hue. Tror det er ei hue med yngler i det barlowi karet allerede. Karet har litt uklart vann og jeg har satt inn en ekstra pumpe samtidig som det blir delvanns bytter noen dager fremover

Piaroaen på bilde er nok en han, men litt usikker på den andre. Fikk ingen gode bilder av den. Den tredje er en god del mindre og er usikker på kjønnet på den også.
I går var jeg veldig flink i fiskerommene mine. Hele 7 timer ble brukt med kun 15 min kaffe pause. Vannbytter på alle 31 karene, slamsuging der det ikke var yngler, filter rens i ca 15 kar og piaroaene ble flyttet til et ny oppsatt 160L kar med kun planter. Har faktisk sett iallefall en av de tre ute i åpent terreng i dag. En hule med macmasteri egg ble flyttet med hua, det samme med ei barlowi hue. Tror det er ei hue med yngler i det barlowi karet allerede. Karet har litt uklart vann og jeg har satt inn en ekstra pumpe samtidig som det blir delvanns bytter noen dager fremover

Piaroaen på bilde er nok en han, men litt usikker på den andre. Fikk ingen gode bilder av den. Den tredje er en god del mindre og er usikker på kjønnet på den også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap