Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 182)

Det er ganske rart hvor store forskjeller det kan være i temperatur på samme rom. Selv om jeg trodde jeg hadde god varmefordeling siden luftavfukteren står og blåser varmluft rundt, så har jeg ikke det iflg. den kombinerte klokke/værstasjonen jeg nylig kjøpte for å ha der inne (se bilder). Jeg ble litt lei av å måtte gå ut av rommet og inn i stua for å se hva klokka var Så derfor kjøpte jeg meg denne, siden den har store og godt synlige tall som synes godt fra alle steder i rommet. Jeg bruker sjelden armbåndsuret mitt, liker ikke gå med sånt

Det er en temperaturføler i selve værstasjon/klokka, og en løs temperaturføler-boks som man kan sette der man vil. Egentlig utendørs, men jeg ville ha den på akvarierommet for å se hva de viste.

Selve klokken står øverst på en reol som rommer 2 x 128 liter, så den er ikke så veldig høy, den reolen (ikke 3 kar i høyden som vanlig). Den løse temperaturføleren plasserte jeg ca 1 meter lavere og i andre enden av rommet, nærmest døren til kottet (en innendørs bod, uoppvarmet rom). Ble ganske overrasket over å se at disse to, i hver sin ende og med bare 1 meters høydeforskjell, viste hele 2°C forskjell. Det er sikkert enda mer om man måler oppunder taket og helt nede ved gulvet.

Kanskje man burde legge litt mer omtanke bak hvor man plasserer de ulike fiskeartene i akvariene rundt om? Noen er jo litt mer varmekjære enn andre, og andre trives best med litt kjøligere vann.

Her er klokka, og der ser man temperaturforskjellene.
26°C over den reolen, og 24°C i bokhylla i andre enden av rommet.
PS!
Det er ikke skåler med uspist pudding på bildet. Det er microorm-kulturene mine

[External Image]

PIL på bildet = her står den løse temperaturføleren.
[External Image]
I den nederste 160 literen min (med C. oiapoquensis og C. atropersonatus) har jeg eikeløv på bunnen. Eikeløv er utrolig dekorativt, samt at fiskene jeg holder elsker miljøet eikeløv på sanden gir. Skjulesteder for yngel er det også, og det vokser opp overraskende mange på egenhånd her

Men "medaljen har en bakside" heter det jo. Det har eikeløv også. To, faktisk
Det ene er at det trigger en formidabel vekst av pestsnegler, som lever herrens glade dager på løv under nedbryting. Og løv som er nedbrutt eller holder på å bli det, danner brunt slam. Dette har faktisk ikke jeg noe i mot, det er supert miljø for Corydorasene mine Men jeg vet godt at filtere og powerheads ikke er like glade i den slags som jeg. Det brune slammet tetter slanger, fyller filtere og propper igjen powerheads på rekordtid!

I dag måtte jeg igjen nedi karet og ta ut powerheaden bak HMF matten, for å ta den og slangestussen med ut på badet og gi det en real rens. Heldigvis har jeg slangerensebørste på vajer. Q-tips er et uvurderlig hjelpemiddel for å rense nedi impellerbrønnen på filtere og powerheads, og rengjøre "propellbladene"! Da jeg åpnet powerheaden, ramlet det ut så mye slam og pestsnegler at det er et mirakel at den impelleren gikk rundt overhodet!
Sist jeg renset dette synes jeg egentlig jeg stadig måtte nedi og ta den ut for rens og vedlikehold. Synes det ble litt ofte. Men iflg en huskelapp jeg laget meg sist gang, er det akkurat 5 uker siden. Det var jo ikke hårreisende ofte, men... hadde nå håpet på litt lengre intervaller da :p

Det er ikke samme problemet i akvariet ovenfor, som ikke har eikeløv på bunnen, men ellers nøyaktig samme HMF filterløsning.

Det er fremdeles noe trådalger (eller heter det håralger?) i begge 160 literne, men det er mindre nå enn før siden jeg er strengere med antall timer lys. Prøver å holde det på maks 10, før ble det både 11 og 12 timer daglig. Jeg slår på lysene senere på dagen nå, for det er oftest på kveldene jeg pusler mest rundt der inne.
Jeg måtte finne på en "Petter Smart løsning" under den verste perioden med håralger. De begynte nemlig å gro og lage grønne, bølgende tupèer oppover hele den svarte svampmatten OG på kortenden der det er innv. bakgrunn! Lysrørene ga dem jo skikkelig med lys der. Så da spekulerte jeg litt på hva jeg kunne bruke for å skjerme for lys akkurat der (over svampmatten og på kortveggen), noe som samtidig tåler høy varme og vannsøl og lar seg forme rundt rørene. Løsningen ble rett og slett aluminiumsfolie. Pakket inn kortendene på begge rørene med en bit av alu.folie, og det var det. Trådalgene ble borte på kort tid. Der, iallefall :p

Jeg nøster opp trådalgene en gang i uka, under vannbyttet, for å holde mengden i sjakk. Det er heldigvis mye mindre nå enn for en måned siden f.eks.

[External Image]

Her ser man kortveggen som var dekket av grønne "hår" før.
Man ser også at E. uruguayensis'en holder på å sende opp en blomsterstilk til baki der
[External Image]




rått med blomster da!!!. hvor mange lysrør har du og hva heter de?
Det er bare to 30 w lysrør der, men jeg er ikke 100% sikker på hvilke jeg har akkurat der. Jeg tror det er den samme kombinasjonen jeg pleier å bruke flere steder:
lysrøret foran er fra Dennerle som heter "Amazon Day", og det bakerste er sannsynligvis et rør fra Arcadia som heter "Original Tropical".
Først noen "kosebilder" av det eldste kullet med Corydoras Green Laser

Jeg husker ikke helt nøyaktig i farten hvor gamle de er nå, men det er vel rundt 2½ mnd. I denne alderen ligner de faktisk veldig på yngel av C. melanotaenia, synes jeg (på bilder, de er grønnere i virkeligheten). De er ordentlig søte og kraftige små plugger, spesielt etter at de har spist. De kan virkelig kunsten å trøkke i seg maksimalt! De som er friske av dette kullet, og det er heldigvis flesteparten, har veldig bra vekst og vokser relativt kjapt til Corydoras yngel å være.
Er ikke sikker på hvor mange som er syke blant dem, men det er ca 10% tror jeg (ved siste opptelling var det ca 68-70 yngel totalt i kullet). Men de er jo så sky og spretter i skjul bare jeg kommer inn i rommet nå så noen nøyaktig oversikt har jeg ikke over hvor mange som er rammet. Før ga de blaffen i meg, men...du vet, ungdomslivet bringer med seg en hel rekke forandringer. Blant annet blir man gjerne litt glupere med alderen, og det har tydeligvis demret for disse at verden kan være full av farer. Iallefall hvis man bor ute i jungelen, og det er ingen som har fortalt dem at slike farer ikke finnes her. Så hvordan skal de vite det da? Best å ta alle forholdsregler!
[External Image]

[External Image]


Så det yngste kullet, som blir 5 uker om et par dager. De holder til i karet nedenfor det eldste kullet. De er like barnslig naive enda, og enser hverken meg eller romstrering rundt karet. De blir bare litt opphisset og håper på mat når de merker folk utenfor karet (det ser man på bildet, de kastet seg inn i fôringshjørnet der maten pleier å havne, og begynte å undersøke og vrimle rundt der da jeg kom bort)
Det er vel enda en måned igjen før det går et lys opp for dem også og de stuper i dekning så fort de ser meg :p Synd, så jeg får nyte synet av dem mens jeg kan! Det slo meg plutselig i dag at de brått har blitt så store. Flere begynner å få en svak grågrønn fargesjattering nå, og de har blitt mere "småfisk" enn bare "yngel" plutselig. Jeg har vært så okkupert med sykdommen hos de andre at jeg bare har skiftet vann og fôret på autopilot hos dem, uten å egentlig studere dem så lenge hver dag som det jeg gjorde i kveld. Herlig at de ser så kvikke og fine ut!
[External Image]

Akvarieplanter som bærer blomster har alltid fasinert meg. Knallstilig det du har

Forresten, godt å høre at det ser ut til at coryene blir friske. Men har du indentifisert sykdommen de har?
Nei jeg har nok ikke identifisert sykdommen (-e).
Men jeg tror det er noe lignende det som kalles "Skinny disease" hos botia. Det er nok ingen som har noen lab-resultater og mikroskopundersøkelser å slå i bordet med på hva akkurat det er, for det er en samlebetegnelse på symptomer, brukt for å gi andre et bilde av hva det dreier seg om. "Jeg har en botia med skinny disease" sier en botia-eier, og da nikker alle de andre "Åja, det ja." Alle botia-eiere med litt erfaring vet hva det er. Det har i lange tider vært en fryktet sykdom, som man ikke visste noen kur mot.

Men! Det har i den senere tid etterhvert blitt mange botia-eiere som har erfart dette:
Fisken får åpenbart angrep av en form for parasitt, som gir skade på innvollene og fisken blir sinnsykt mager. Skadene innvendig etter dette går det senere bakterieinfeksjoner i. Det er da fisken blir virkelig syk og dør. Derfor behandler man Skinny disease med først en antiparasitt kur, og deretter en antibakteriell kur. DA funket det, da fikk man botia med skinny disease friske igjen! To vidt ulike kurer, mot to vidt ulike problemer.

Det er denne rutinen mange botia-eiere har erfart at funker, og det jeg har kopiert og gjort nå. Fordi en botia-eier sa til meg at det lignet uhyggelig på Skinny Disease sett hos botia.

Nå ga jeg 3. dose (av 5) med antibakteriell medisin tidligere i dag, og jeg ser store forandringer. For noen få er det sannsynligvis for sent (de er jo små, og tåler ikke så mye), men for resten tror jeg det er gode håp Kan ikke få sagt hvor glad jeg er! Det er bare å krysse fingrene for at dette funker, men det vil ukene fremover nå vise. Selv om det kanskje er for sent for noen få i yngelkullene, så er iallefall hovedmengden av dem (tilsynelatende) friske Men som sagt; det gjenstår å se om flere utvikler dette, og sykdommen bruker lang tid på å bli synlig.

Kryss fingrene! Wish me luck!

Jeg har holdt fingrene krysset hele tiden. Og fortsetter med det til de er erklært friske.

Det som er godt i slike tilfeller, er at andre kan lære av tragedien. Jeg har, som tidligere nevnt, lært masse fra Annabelles tilfelle, og nå lærer jeg noe nytt her også. Det er godt å ha med i ballasten videre. All ny lærdom er god lærdom, selv om man helst skulle vært erfaringen foruten innimellom. Jeg håper elendigheten hos deg (og hos Sølvi) er over for nå.
Takk for det, Inger Anne
Bilder av de to 160 literne mine. Begge to ble satt opp i høst.

Det er fortsatt trådalger her, som nevnt i innlegget litt lenger oppe, men ikke så vanvittig mye som før.
Jeg ryddet nylig kraftig opp i overflaten på den nederste 160 literen, der det var så mye flyteplanter. Fjernet alt unntatt èn liten flyteplante. Det var nemlig fryktelig mye trådalge-nøster nettopp i flyteplantene. La nedi en bred dott med javamose istedet, på toppen av redmoor-røttene, slik at det ikke skulle bli så mye alger på røttene, samt at det ga litt skygge under. Coryene liker å ligge nettopp under røttene akkurat der i skyggen.

Nederste 160 liter
(Corydoras oiapoquensis og Corydoras atropersonatus)
[External Image]

Øverste 160 liter
(Corydoras amapaensis, C. spilurus og C. condiscipulus)
[External Image]



Kjempeflotte bilder Mona! Flott at det går bedre med ynglene=)

Har fått kurert C. Similisene mine nå=) PUH! brukte ektozon-salt og vannbytte en uke etterpå, så nå er de fine, men hvis det kommer tilbake igjen, bør jeg nok prøve det du skrev, for da er det jo et tegn på at sykdommen ikke blir helt knekt=)
Hei

Først må jeg bare si at akvarirommet ditt er helt utrolig, må være morro å ha et slik oppsett. Jeg har selv begyndt på et rom med å sette opp en del akvarium, rommet har jeg tidliger brukt til PC og TV rom.Men nå flytter det siste barnet ut ,så nå kan jeg flytte pc og tv + møbler opp på hennes tidligere rom.
Du som har så lang erfaring kan vel svare meg på et spørsmål.Jeg fikk kjøpt en malle som eieren ikke hadde noe navn på, mulig du kan sette et navn på denne ?
Legger ved bilder , har ikke skikkelig fotoutstyr så bildene kan være litt uklare.

Håper du kan hjelpe meg.

mvh
Kjetil
Kjetil Hagen
Hei Først må jeg bare si at akvarirommet ditt er helt utrolig, må være morro å ha et slik oppsett. Jeg har selv begyndt på et rom med å sette opp en del akvarium, rommet har jeg tidliger brukt til PC og TV rom.Men nå flytter det siste barnet ut ,så nå kan jeg flytte pc og tv + møbler opp på hennes tidligere rom. Du som har så lang erfaring kan vel svare meg på et spørsmål.Jeg fikk kjøpt en malle som eieren ikke hadde noe navn på, mulig du kan sette et navn på denne ? Legger ved bilder , har ikke skikkelig fotoutstyr så bildene kan være litt uklare. Håper du kan hjelpe meg. mvh Kjetil :-)


ligner på en pleco av no slag.
kansje en vampyr pleco.

men lag en ny tråd du legger på fisk/identifikasjon og der spør du det samme spørsmålet.
Det kan jeg gi et svar på. Fisken ligner mistenkelig på en L-001.
fiskeren
[QUOTE=Kjetil Hagen]Hei Først må jeg bare si at akvarirommet ditt er helt utrolig, må være morro å ha et slik oppsett. Jeg har selv begyndt på et rom med å sette opp en del akvarium, rommet har jeg tidliger brukt til PC og TV rom.Men nå flytter det siste barnet ut ,så nå kan jeg flytte pc og tv + møbler opp på hennes tidligere rom. Du som har så lang erfaring kan vel svare meg på et spørsmål.Jeg fikk kjøpt en malle som eieren ikke hadde noe navn på, mulig du kan sette et navn på denne ? Legger ved bilder , har ikke skikkelig fotoutstyr så bildene kan være litt uklare. Håper du kan hjelpe meg. mvh Kjetil :-)


ligner på en pleco av no slag.
kansje en vampyr pleco.

men lag en ny tråd du legger på fisk/identifikasjon og der spør du det samme spørsmålet.

Har gjort det, men ingen svarer. men vi får se
L-maller og id av dem er ikke min sterkeste side, men jeg må si jeg henger meg på Inger Annes synspunkt. Det var virkelig likt, se bare på formen på prikkene osv.

Dette er altså en L-malle som da blir 40 cm.... *gulp*
Takk for svarene inger Anne, Fiskeren og Mona.Hvist du har rett Mona, kan det se ut som jeg må skaffe meg et større akvarium eller selge
Etter at dette 85 liters karet ble tømt i november -08 (fiskene flyttet til den nederste 160 litern min) ble karet bare stående tørt i 3½ mnd mens jeg spekulerte på hva jeg skulle gjøre med det.
For en uke siden ble det endelig klart: jeg skulle lage HMF innvendig filter i hjørnet, og innredningen skulle være innvendig Juwel Rock bakgrunn som i tillegg tjener til å holde svampmatten til HMF filteret stødig og sikkert på plass i en bue.

Nå er nesten alt på plass med tanke på innredningen.
Med tid og stunder skal gruppen min på 7 Corydoras adolfoi flytte inn her, for karet deres ser ikke ut og jeg skal tømme og totalomgjøre det.
Men først må denne nyoppsatte 85 literen innkjøres. Det skal også inn litt mere planter her, men jeg har ikke helt planlagt hva enda. Tror nok jeg holder det svært enkelt og oversiktlig her. Kanskje noen flyteplanter i overflaten bare. Eller en liten gruppe med Cardamine lyrata bak rota. Har et par av den planten i et kar som er til medisinering nå, så jeg har ikke våget å ta avleggere derfra for tiden. Selv om dette skal stå fisketomt noen uker, vet jeg ikke om jeg tør :p

For å hjelpe til med å mate nitrifikasjonsbakteriene i filtermatten, peiser jeg vel opp i noen eikeløv. Eller jeg kan jo alltids slamsuge i et par andre kar og hive møkka oppi dette for å belaste filteret maksimalt under innkjøringen. Mange metoder for å drive fiskeløs innkjøring! (se signaturen min!)

85 liter til innkjøring.
Beplantning hittil: Echindorus quadricostatus "Magdalensis".
[External Image]

Her vises Cardamine lyrata planten, i to eksemplarer. Den ene av de to jeg har er den høye småbladete stilkplanten man ser helt til høyre i karet.
[External Image]

Jeg er stadig på utkikk etter løsninger på hvordan jeg kan stue inn flere antall liter vann i akvarier på akvarierommet mitt
Nå har jeg funnet ut følgende:

Der reolen min med 2 x 128 liter kar står i dag, er det litt "space to spare" inn mot veggen. En 128 liter er 80 cm lang, + 2 x 2,5 cm for stengene i porsareolen = 85 cm plass. Jeg har målt avstanden fra 160 liters reolen min som står til venstre for 128 literne og inn til veggen, og det er 130 cm. Hvis jeg da skaffer meg en reol for akvarier med 120 cm lengde, + de 5 cm som stengene i porsareolen tar, så har jeg da 5 cm slingringsmonn å gå på
120 cm er en fin lengde, men jeg liker ikke høyden disse standardmål-akvariene kommer i når de er 120 cm lange. Jeg vil ha lav høyde på akvariene, trenger ikke noe annet.

Da har jeg regnet meg frem til noe. Jeg vil ha heldekkende lysarmaturer på i svart, helst Woha armaturene, for de er jeg så utrolig godt fornøyd med. Disse kan man selvsagt spesialbestille etter mål, men det koster mer enn det smaker og blir sinnsykt dyre armaturer (jeg sjekket en gang..). Så jeg vil holde meg til de standardmålene som finnes på de armaturene. Det finnes et Woha armatur som er 120 x 40 cm, og de tar 2 x 38 watts rør.

Dermed er jeg kommet så langt;
jeg har 130 cm å gå på av plass. 120 cm akvarielengde bør derfor være maks. Pga std. mål på armaturer velger jeg 40 cm som dybde på karet.
Høyde på karene står jeg fritt til å velge, og jeg har lyst på bare 35 cm. Det er en flott høyde til Corydoras!

Så da sitter jeg med målene:
(L x B x H): 120 X 40 X 35, Størrelse: 168 liter

En reol med 3 x 168 liter hadde vært knallfint i det hjørnet av akvarierommet! Da kan jeg selge 180 literen, fordele fiskene som er i det i andre kar (bl.a. en av de nye 168 literne) og så flytte reolen med 2 x 128 liter til den plassen 180 literen står alene i dag.

Høres ikke det ut som en snedig plan? *gni seg i hendene*

Har sjekket prisene hos danske Akvarieudstyr.dk for spesialbygde akvarier, og de skal ha 1000 kr pr stk for dette. Så må jeg regne frakt og norsk moms med i prisen så vet jeg sånn ca hva de vil koste å få laget i Danmark (jeg klikket på det norske flagget i nettbutikken før jeg sjekket prisene og tastet inn målene, så da håper jeg det ble riktig med norske kroner i oppgitt pris der)

Men jeg vil vel sjekke prisene her i Norge, bl.a. hos Akvariekjellern, og se hvor det lønner seg å bestille karene. Sannsynligvis blir det for mye styr og dyr frakt fra Danmark, så "vinninga går opp i spinninga". Hos Akvariekjellern i Skien kan jeg jo hente karene selv med tilhenger (les: mannen min kan hente, hehe)


Eller skal jeg gå for den billigste løsningen og drite i hele spesialbestillingen, og gå for Akvariekjellerns billige 160 litere til bare 720 kr, med standardmål 100 x 40 x 40?
Klør meg veldig i hodet her. Dersom jeg gjør det, slipper jeg å flytte reolen med 2 x 128 litere, og kan bare selge 180 literen og sette reolen med 2 eller 3 stk 160 litere der 180 literen står i dag.

Hvorfor skal det være så kjipt å se noen få kubikk-cm ledig luft i et akvarierom?


*gruble*
Dette blir spennende, Mona! Men, det er jo ofte slik at man ikke blir fornøyd med den nest beste løsningen over tid.... Det jeg mener med dette er: du vil jo helst ha akvariene spesial lagt slik at de passer perfekt inn i rommet. Har du sjekket priser i Sverige? Nols selger også akvarier på bestilling:

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap