Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 183)

Det går jo oxo ann å høre med Dahls om hva de tar for helglass i spesialmål.
De jeg ville ha på rundt 60l ville kommet på ca 400kr, det var da bare karret etter mine mål, uten lampe osv.
Jeg har sett i din artikkel at du hadde en lur måte å feste planter på rot, regner med at du også har festet javamose på rot.Kunne du tipse meg hvordan det skal gjøres ?

Kjetil
Kjetil H:
Med javamose pleier jeg sjelden å feste noe særlig. Jeg bare dytter inn mosedottene i naturlige sprekker i rota, og det er akkurat nok til at mosedotten ikke flyter avgårde. Da blir den liggende til den gror bedre fast av seg selv.

PS!
Jeg vet at mange bruker gummistrikker til å feste javamosen med i begynnelsen. På den tiden gummistrikken begynner å bli morken og det er på tide å fjerne den, har mosen grodd fast nok til å ikke flyte avgårde av seg selv.
Kjetil Hagen
Jeg har sett i din artikkel at du hadde en lur måte å feste planter på rot, regner med at du også har festet javamose på rot.Kunne du tipse meg hvordan det skal gjøres ? Kjetil :-)
Fiskesnøre
mona o
Kjetil H: Med javamose pleier jeg sjelden å feste noe særlig. Jeg bare dytter inn mosedottene i naturlige sprekker i rota, og det er akkurat nok til at mosedotten ikke flyter avgårde. Da blir den liggende til den gror bedre fast av seg selv.


Ok, takk for tipset.Da prøver jeg det, blir sikker bra


Bare sånn for referansens skyld. Her er alle standardstørrelsene WOHA leverer i Lux Exclusive serien:

30x20 cm 1x4 Watt
40x25 cm 1x8 Watt
50x30 cm 2x14 Watt
50x50 cm 2x14 Watt
60x30 cm 2x15 Watt
60x40 cm 2x15 Watt
60x60 cm 2x15 Watt
80x35 cm 2x18 Watt
80x40 cm 2x18 Watt
100x40 cm 2x30 Watt
100x50 cm 2x30 Watt
100x50 cm 4x30 Watt
120x40 cm 2x38 Watt
120x50 cm 2x38 Watt
120x50 cm 4x38 Watt
130x50 cm 2x36 Watt
130x50 cm 4x36 Watt
150x50 cm 2x36 Watt
150x50 cm 4x36 Watt
160x50 cm 2x58 Watt
160x50 cm 4x58 Watt
160x60 cm 2x58 Watt
160x60 cm 4x58 Watt
200x50 cm 2x58 Watt
200x50 cm 4x30 Watt
200x50 cm 4x58 Watt
200x50 cm 8x30 Watt
200x60 cm 2x58 Watt
200x60 cm 4x30 Watt
200x60 cm 4x58 Watt
200x60 cm 8x30 Watt

Trenger du spesialmål kan du sende meg en mail så skal jeg høre direkte med fabrikken om pris.

Jeg vet ikke om du er klar over det men det finnes substrat-skjulere som passer til disse armaturene. Samme kvalitet, farge og finish.

Har du prøvd [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=158125+*+158126+*+158127+*+158128+*+158129+*+158130+*+158131&t=temartic_e&userid=knkDduD0cnhAZX9GyfJ58Jae0Ql8KOgYoau]reflektorer[/URL] sammen med WOHA armaturene? Jeg bruker dem ikke for å øke lysintensiteten, men med disse montert slipper man å bli blendet om man har lyset på når man gjør vedlikehold osv. Synes jeg reflektorene gir for mye lys i akvariet lakkerer jeg dem bare svart med varmebestandig spraylakk.

Tar jeg ikke mye feil går du for det beste og ikke det enkleste, så da skulle det ikke overraske meg om det blir spesialbestilling.

Her i Stavanger betalte jeg nylig Kr 520,- pr stk for spesialbestillte kar på 60 x 40 x 40. Dette var inkl mva og frakt. Tror du vil få en fin pris hos Akvariekjelleren.

Lykke til videre med planene.

--


Jøran:
Takk for det, det var kjekt - prisen du fikk på Woha armaturene var jo slett ikke avskrekkende.

Jeg må gruble litt på dette, hvilken akvarielengde jeg vil gå for.
Jeg har fått svar på pris mht spesialbestilling, og det viser seg at de vil bli
ca 3 ganger så dyre som et standardmål-kar som er bare 8 liter mindre....! :p Spørsmålet er jo om det er verdt det, det å ha de få centimeterne ekstra lengde
Jeg må tenke på det.
mona o
Jøran: Takk for det, det var kjekt - prisen du fikk på Woha armaturene var jo slett ikke avskrekkende.


Ops, her har jeg nok sørget for en misforståelse. Prisene jeg nevnte var for de spesialbestillte akvariene, ikke for armaturene.

mona o
Jeg må gruble litt på dette, hvilken akvarielengde jeg vil gå for. Jeg har fått svar på pris mht spesialbestilling, og det viser seg at de vil bli ca [B]3 ganger så dyre[/B] som et standardmål-kar som er bare 8 liter mindre....! :p Spørsmålet er jo om det er verdt det, det å ha de få centimeterne ekstra lengde :) Jeg må tenke på det.


Det var da voldsomt! Jeg kan høre hva de kan leveres for her.....

--

Min første kjærlighet innen Corydoras har fått en ny oppsving
Jeg har bestemt meg for å forsøke å oppdrette dem igjen.

De har egentlig levd et stille og anonymt liv nederst i en reol det siste året. Selv om det er lenge siden jeg fjernet guppyene fra karet deres, har de ikke lagt egg siden. Alt ble visst ødelagt med denne tidligere flittige leksgruppen min, etter at jeg forstyrret dem med å sette inn en skokk guppyer. Da ble det brått slutt på eggene, etter å ha lagt egg flittig hver uke i årevis før. Det hjalp heller ikke at jeg flyttet guppyene ut igjen etter noen mnd. De la riktignok noen få egg EN gang, og jeg trodde de da var igang igjen, men den gang ei. Ikke noe mer.

Så fort et av de nyoppsatte akvariene mine er innkjørt, skal jeg flytte min lille gruppe på 7 Corydoras adolfoi dit, degge og dulle med dem og få dem i gang igjen Jeg savner synet av små-adolfoier, de er så utrolig flotte! Husker da jeg hadde et par kull gående, 50 stk halvvoksne Corydoras adolfoi i samme kar var litt av et syn

Jeg må bare se å få til oppdrett på disse igjen. Yndlingene mine!

Da får jeg også tatt en overhaling av karet de går i, det ser fælt ut. Bare en masse sammerask av planter i tilfeldig plassering. Og i tillegg har plutselig Cryptocoryne-plantene i det tatt en brå nedsmeltning, helt uten videre. Skjønner ikke hva som foregår i det karet. Så jeg skal tømme det og innrede helt på nytt når C. adolfoi'ene er flyttet ut. Det er et utvendig Eheim-filter til dette karet, men det er noe muffens med det. Det gjør aldri vannet riktig klart, samme hva jeg gjør. Jeg har renset det skikkelig to ganger i vinter. Renset slanger og alt. Men det hjelper ikke.
Dessuten, det filteret står i skapet ved siden av reolen, altså Akvastabil møbelskapet som 180 literen min står på. På sikt er jo planene å bli kvitt både 180 literen OG skapet, sånn at jeg kan ha en reol der istedet. Og da kan jeg jo ikke ha skapet fullt av utvendige tønnefiltere (det er 3 stk i det). Det blir ikke plass til å bruke utvendige, plasskrevende tønnefiltere om det kommer en reol som erstatning for møbelskapet der. Derfor er planen å gjøre som i flere andre kar den siste tiden:
super biologisk filtrering med et egenlaget HMF filter av svart svampmatte i hjørnet.
Jeg kom på at jeg har faktisk mere glass liggende! Det kan jeg skjære ut glass-staver av og få laget HMF hjørnesvamp-holdere av. Jeg har massevis av dekkglass liggende i boden (de brukes jo ikke), og dessuten også et sprukkent 98 liters kar. Det karet er 35 cm høyt, og da kan jeg f.eks. ta kortende-glasset på det og få laget meg glasslister med riktig høyde (33-35 cm) på en enkel måte. Jeg har jo glass-skjærer liggende.
Det er altså masser av glass å ta av i boden, for det ligger jo glass fra alle akvarier jeg har kjøpt som har hatt medfølgende dekkglass der.

Så litt info om sykdomsbehandlingene i andre kar:
Idag er det forresten tid for store vannbytter i hhv 98, 128 og 85 literen som har vært under medisinering de siste 5 dagene. Skal sjekke tilstanden i alle etterpå, og se om jeg må ta en ny runde senere. Noen ganger kan det være nødvendig for å få has på alt, så det er ikke utenkelig at jeg gjør det uansett - for sikkerhets skyld.

Jeg så et gledelig syn i dag, en av de sykeste små C. metae ynglene var rund og god rundt magen og moppet i seg mat som en helt Det er så utrolig godt å se at den føler seg bedre og SER bedre ut


Her er en av mine unge Corydoras adolfoi hanner. Denne er egenoppdrettet, pluss en til, men de andre 5 er viltfangede.
[External Image]
Adolfoi er bare ganske enkelt nydelig! Må få meg noen slike en gang i tiden, når anledningen byr seg, og plassen tillater det. Spennende at du skal igang med forsøk på trigging
Nå kommer det litt bilde-spamming, hehe
Tok 6 bilder av det yngste kullet mens de spiste microorm i dag og som vanlig: de stablet seg nesten oppå hverandre for å komme til

Jeg sjekket forresten kalenderen i dag, og det yngste kullet med Corydoras Green Laser er klekket i uke 5. Siden det nå er uke 10, er de altså blitt fem uker gamle De er jo blitt store!

De går fremdeles i 45 literen, og jeg bytter ¹/³ av vannet enten hver eller annenhver dag. Men jeg ser nå at det begynner å bli litt trangt etterhvert. Jeg skal flytte dem til akvariet øverst i reolen når den 98 literen er mer innkjørt (den ble satt opp på nytt). Da skal jeg ta svampene som er i det nåværende filteret deres (Eheim Liberty hang-on) og pakke rundt powerheaden som står bak HMF filteret i 98 literen. Da får de med seg svamper med en bakteriekoloni som er tilpasset deres avfallsmengde (de har hatt det filteret hele tiden). Surrer vel de to svampene rundt powerheaden så de får fin vanngjennomstrømming.

Lurer på hva jeg skal gjøre med 45 literen når de flytter ut :p ? Kanskje jeg skulle putte Corydoras adolfoi-gruppen der et par uker, og se om de kanskje presser ut no' egg? Hvis de gjør det, kan jeg flytte dem til den andre 98 literen etterpå (den må også kjøres inn) og la eggene bli der de ble lagt og drette et nytt kull med en ny art Corydoras-yngel i 45 literen
(det hørtes ut som en plan, ikke sant? :p)

Bildene kommer her, fem uker gamle (+ et par dager)

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
De 3 siste bildene av fem uker gamle Green Laser.
Plussmedlem
mona o
Jeg savner synet av små-adolfoier, de er så utrolig flotte! Husker da jeg hadde et par kull gående, 50 stk halvvoksne Corydoras adolfoi i samme kar var litt av et syn:)

Ja, de er flotte
Jeg kjøpte 14 stykker fra Langhus. Hmm...tror det er over et år siden.
Under fôring for et par uker siden så la jeg merke til noe rart. Jeg syntes et par av dem så litt små ut. Telle, telle...16 stykker. Hmm...Og jeg som ikke har sett hverken egg eller små yngel
Trodde aldri skulle bli noe oppvekst av cory i dette karet. Er flere sultne munner av andre slag i karet.
Kanskje det er flere Mye planter i karet...
det var jo passe random... o.o;


uansett, fine bilder av små nusselige grønne menn! (og damer, antar jeg :p)
Loomis
Jeg kjøpte 14 stykker fra Langhus. Hmm...tror det er over et år siden.


Hæ? Mener du... hos meg? Det kan jeg ikke huske (å ha møtt deg personlig). Eller er det flere C. adolfoi oppdrettere på Langhus?
Tenkte jeg kanskje skulle vise hva jeg babler om, når jeg snakker om "akvariet ovenfor" eller "i den reolen" osv. Hehe

Her er altså "Green Laser-oppdrettshjørnet mitt" på akvarierommet. Reolen helt inntil veggen består av:

Nederst: hylle med 45 liters yngelkar, 5 uker gamle Green Laser
Midten: 98 liter med eldste kullet Green Laser, 2 ¹/² mnd gamle
Øverst: 98 liter til innkjøring, kullet fra 45 literen nederst skal flytte dit

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Fortsett med bildespammingen, du! Småtassene dine er vidunderlige. Og hvilke herlige barter de har! Jeg er alltid imponert over hvor herlig lange barter små corybarn har. Jeg nyter alltid synet.
Plussmedlem
mona o
[QUOTE=Loomis]Jeg kjøpte 14 stykker fra Langhus. Hmm...tror det er over et år siden.


Hæ? Mener du... hos meg? Det kan jeg ikke huske (å ha møtt deg personlig). Eller er det flere C. adolfoi oppdrettere på Langhus?
Jepp Adolfoi'ene dine har barnebarn i Lørenskog.
Sjekket gamle mail nå. Jeg hentet dem 7. desember 2007

Chilodonella-link (hvordan jeg ga behandling)
Ingenting viktig for andre, så dette er bare en
NOTE-TO-SELF
Skulle vært morsomt å visst hvor mange nysgjerrige sjeler som meg selv som bare MÅTTE klikke på den linken likevel

Den green laser yngelen din er bare et syn Såååå nydelige!!
Tilfeldig bekjentskap
© morten kjøndal
Reklame for plussmedlemskap