Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 184)

Hehe, jeg trodde kanskje noen måtte, men dere var advart;
ikke noe interessant egentlig

Det var bare at jeg ville være sikker på en ting og om jeg husket rett (hva jeg gjorde og hvordan), da jeg behandlet mine C. metae for chilodonella for bortimot et par år siden. Så ville jeg spare linken så jeg kunne gå inn senere og lese den nøye. Jeg husket bare tre ord jeg skrev fra innlegget og det var "slo av lyset", så jeg fikk ca 200 treff og satt en halv evighet og skummet gjennom treffene for å finne det innlegget... :p
Det gadd jeg ikke igjen, så jeg sparte altså linken til tråden her
Greit å ha link til tråden i tilfelle andre spør om noe lignende også, forresten.
Var bra du nevnte det Liv, for nå kom jeg på at jeg glemte å lage en egen overskrift på det innlegget jeg la linken i.
Skriver jeg stikkord i overskriften, finner jeg innlegget enkelt igjen senere ved å først klikke på "Vis tråden hierarkisk" og så scrolle nedover.

Sånn som dette, her har jeg gått tilbake til innlegget og laget egen overskrift (kan gjøre det i etterkant pga dette er den personlige akvarietråden min). Viser hva jeg mener med pil på bildet nedenfor.

[External Image]
Dine Corydoras green laser er så utrolig fine! Er disse vanskelige å få tak i? Har aldri sett slike i butikkene.
=)
Ja, de er vanskelige å få tak i. Personlig har jeg aldri sett dem i butikk, og har kun hørt om et tilfelle der de var å få tak i. Hørte nemlig at Aquamanias hadde noen få nylig, men mulig de er solgt alle sammen nå. Vet at ElinH her på forumet kjøpte noen av de få han hadde.

(Aquamanias.no ligger på Kløfta)
Han hadde 10 stykk, jeg kjøpte 5. Skulle gjerne ha kjøpt alle 10, men lommeboka var ikke enig akkurat da. Om han fortsatt har de siste 5 eller om de er solgt vet jeg ikke. Vet om hvert fall en annen som er/var interessert i hvert fall.

Så jeg er fortsatt i yngelkjøperkø når dine blir store nok, Mona! Må utvide gruppa, vet du
mona o
Var bra du nevnte det Liv, for nå kom jeg på at jeg glemte å lage en egen overskrift på det innlegget jeg la linken i. Skriver jeg stikkord i overskriften, finner jeg innlegget enkelt igjen senere ved å først klikke på "Vis tråden hierarkisk" og så scrolle nedover. Sånn som dette, her har jeg gått tilbake til innlegget og laget egen overskrift (kan gjøre det i etterkant pga dette er den personlige akvarietråden min). Viser hva jeg mener med pil på bildet nedenfor.


Smart, ser jeg må bli flinkere med overskrifter jeg også. Bruker mye tid på å lete i egen tråd etter når yngel ble klekket osv.
Så kjekt med egen logg
Men hva skjer med bildene du har lagt til i tråden din,for f.eks på side 1 så kommer det bare opp kryss der bildene har vært før.
Skjer dette hos andre også?
Lurer på å bli medlem i Gardians of Catfish, siden jeg har en fisk som ikke virker ganske kjent i norge. Etter hva jeg har forstått er dette en klubb hvor man kan finne mye flott informasjon, eller er det andre du kan anbefale? (Regner med at du er med i en del klubber for c- maller)
Det jeg lurer på er ang c. sp. 132 og litt mer ang habrosusene mine.
frosken
Så kjekt med egen logg :-) Men hva skjer med bildene du har lagt til i tråden din,for f.eks på side 1 så kommer det bare opp kryss der bildene har vært før. Skjer dette hos andre også?


Årsaken til at det kommer opp røde kryss i begynnelsen av tråden, er at jeg linket til Nettakvariets opplasting av de bildene. Jeg lastet dem ikke opp begge steder. Det gikk veldig fint å gjøre det sånn leeenge. Jeg gjorde det for å spare tid ved opplasting (kjedelig å laste opp to steder).
Men så satte NA en stopper for sånn "hot linking", for de sa det stjeler båndbredde fra deres side og gjør den tregere (at noen sitter på en annen nettside og ser på bildene som er lastet opp der). Dermed må jeg være aktivt pålogget på NA for at bildene skal synes både her og der. Er jeg avlogget på NA, så kommer det røde kryss på de bildene her.

Det er lenge siden jeg kutta ut å bare laste opp bildene på et av stedene. De ligger nå begge plasser, og dette med røde kryss er ikke noe problem etter at jeg startet med det.
Galemor
Lurer på å bli medlem i Gardians of Catfish, siden jeg har en fisk som ikke virker ganske kjent i norge. Etter hva jeg har forstått er dette en klubb hvor man kan finne mye flott informasjon, eller er det andre du kan anbefale? (Regner med at du er med i en del klubber for c- maller) Det jeg lurer på er ang c. sp. 132 og litt mer ang habrosusene mine. :)


Jeg anbefaler gjerne Corydorasworld ! Engelsk side, Ian Fuller, Corydoraseksperten
Der er det altså Corydoras for alle penga! Det koster £ 15 i året. Det er et medlemsskap jeg ikke hadde greid meg uten. Finner fiskeprofiler på alle Corydoradinae artene der. Selv om forumdelen ikke har tusenvis av innlegg akkurat hver dag, så kan man finne ut det meste vedr. Coryer der. Men som sagt; fiskebasen over alle artene og slektene tilhørende pansermaller er priceless

GOC var det relativt lite aktivitet på før, men en del bra fiskeprofiler og artikler. Men jeg hører dette på forum-delen der har tatt seg opp veldig, var visst snakk om mange tusen innlegg i måneden mer. Jeg var betalende medlem til og med 2008, men ikke nå for jeg var såpass lite aktiv der. Har et par Corydoras-artikler som ligger der, forresten.
Der var den ja, syntes GoC var litt feil, mente du hadde linket til en coryside før, men orket ikke bla igjennom hele tråden din for å se om jeg kanskje fant den ;D
15£ hvor mye er det i norske kroner? Koster det noe på GoC oxo?
Nå spør jeg fælt du
mona o
Ja, de er vanskelige å få tak i. Personlig har jeg aldri sett dem i butikk, og har kun hørt om et tilfelle der de var å få tak i. Hørte nemlig at Aquamanias hadde noen få nylig, men mulig de er solgt alle sammen nå. Vet at ElinH her på forumet [URLBLOCK1]. (Aquamanias.no ligger på Kløfta)

Hadde ikke tenkt å ha de akkurat nå, men har en tom 128 liter stående som jeg har bestemt meg å ha en corydoras art i, og falt helt for green laser
Lurer på om det er en spesiell sandstørrelse som du kan anbefale som ikke skader bartene til corydoras?
Galemor
15£ hvor mye er det i norske kroner? Koster det noe på GoC oxo?


Jeg må vri huet litt for å huske hva det kostet pr år hos GOC, men man fikk forresten også et medlemsblad med artikler o.l. noen ganger i året.
Tror kanskje det var 200 norske kroner...? Men "Donald", som er medlem her på AF, husker det sikkert bedre. Han er også medlem der.

Når det gjelder de £15 for medl.skap på Corydorasworld årlig, så sjekket jeg kursen hos tollpost (bruker alltid å sjekke den siden før jeg bestille fra utlandet og sånt, men valutakurser finner man på mange plasser, bl.a. alle norske bankers nettsider). Kursen er for tiden på kr 10,06. Dvs et britisk pund er ca 10 kroner, så da er £15 ca 150 kroner.



Lille Havfruen
Lurer på om det er en spesiell sandstørrelse som du kan anbefale som ikke skader bartene til corydoras? :D

Jeg kan egentlig bare anbefale den kornstørrelsen jeg bruker Jeg bruker å bestille Rådasand i korn str. 0.4 - 0.8 mm i 25 kg sekker på den lokale zoobutikken. Den kornstr. er ikke lagervare som oftest, så de bestiller den inn for meg så henter jeg den i slutten av uka.

Det er den eneste jeg har i mine kar, og det ser ut til at Coryene mine stortrives med den. Både dvergciklider og Corydoras, typiske sandsilende arter, klarer å sile denne sanden gjennom gjellene og får dermed utøvet noe av sin mest naturlige atferd. Dette mener jeg er utrolig viktig for deres trivsel
Jeg tok vannprøve og sjekket nitrittverdien i den øverste 98 literen, venstre side. Den var jo fin! Nitritten er altså gått ned, og prøven viste 0. Tør jeg sette inn fisk da? :p Det er så lenge siden jeg har startet et filter sånn, men jeg skjønner ikke helt hvordan man kan kickstarte et HMF filter. Det er jo ikke noe sted (tønne eller filterhus) å tømme filtergørr fra et innkjørt filter, og ikke søren om jeg pøser den gørra rett ut i akvariet! Så det har fått stå og godgjøre seg selv.

Jeg husket på en artikkel, eller et utdrag fra en artikkel med et sitat tror jeg, som jeg mener det var Tom C som postet her en gang. Der stod det noe sånt som at ph og temperatur påvirket hvor fort et filter blir innkjørt, fordi filterbakteriene trives best (og dermed formerer seg fortere) ved gitte verdier. Såvidt jeg husker, skulle ph være litt over 8 (!) og temperaturen rundt 30°C.
Derfor har jeg ikke brukt noe eikebarkekstrakt for å senke ph i denne innkjøringsfasen på karet, har bare tatt reint kranvann. Temperaturen har ligget på 26-27°C, skulle kanskje satt inn en varmekolbe og fått den opp i 30°C men... det får holde. Jeg hadde ikke dårlig tid
Hvis jeg husker riktig dato så satte jeg dette karet i drift 13. februar. Det vil altså si at det bare har tatt 3½ uke....? Merkelig. Dette er en uke før antatt tid, altså at nitritten synker til null av seg selv (jeg har overhodet ikke byttet vann her).

Blir nødt til å sjekke bakover i tråden for å se om jeg husker feil dato for oppfylling av dette karet. Men jeg synes å huske at jeg merket meg den "ulykkesdatoen", for det var en fredag attpåtil

Bytttet 30% av vannet i dag da, etter målingen av nitritt, og skal bytte mer i morgen. Tenkte å sette inn de første fiskene i løpet av kort tid nå, men vil friske opp vannet litt først.
Jeg klarer ikke å bestemme meg.... skal jeg putte Green Laser yngel her eller skal jeg slippe uti Corydoras adolfoi'ene?

[External Image]
Hvis du kan ta ut svampen i filteret (noe jeg antar at du kan), så er måten å kickstarte det på å vaske svampen i en bøtte full av filtergørr. Det er det jeg gjør med svampen fra innvendige filtre. Det fungerer som bare det.
Søren klype! HVIS jeg finner egg i den øverste 160 literen i dag, så vet jeg hvem som har lagt dem!

Corydoras condiscipulus!

OJ!

Valset inn der nettopp for å skru på luftpumpen til vannlagringstønnene, og fikk plutselig øye på to C. condiscipulus hanner som svermet og klistret seg på en hunn. De kjempet om sjefsplassen foran snuten hennes. Og hun virket slett ikke avvisende! Tendenser til lek ser man jo stadig, men hunnene viser sin avvisning ved å bore snuten ned i sanden eller legge seg med nesen inn i et hjørne. Det gjorde ikke denne....

*sikle*
Jada, jeg vet det er for tidlig å glede seg til noe som helst, men.... jeg greier ikke å la være å gni meg litt i hendene her nå, hehe Tenk om...!?
Vi får alle krysse fingrene, lykke til
Inaktiv bruker
ja dete blir nok spendenes og føle med på om du egg på di =
C. adolfoi flyttet til nytt kar! :)
I dag tok jeg en sjefsbeslutning og bestemte meg endelig - jeg vil ha Corydoras adolfoi gruppen min i den nyoppsatte 98 literen. Green Laser yngelen (de yngste) kan få den andre 98 literen i reolen ved siden av til høyre.

Jeg har lenge gått og uglesett den 85 literen C. adolfoi'ene var i, for det karet har bare blitt styggere og styggere. Og vannet... det var aldri klart og fritt for bittesmå partikler, så det ut som! Irriterte meg grenseløst. Filteret er renset, 3 ganger bare i vinter, slangene er renset, jeg har flyttet rundt på innsug- og utblåsning fra filteret, alt til ingen nytte. Det sistnevnte førte dessuten til at Cryptocorynene plutselig fikk utblåset "i huet", det likte de dårlig og svarte med en total nedsmelting.
Dette karet ble bare ikke bra. Og beplantningen var rotete og tilfeldig, et sammensurium og rask jeg bare har stappet nedi nå og da.

I tillegg har denne 85 literen (nederst til høyre i dobbel reol) et utvendig Eheim Pro 2224 tønnefilter. Dette filteret står i møbelskapet ved siden av reolen, et svart Akvastabil-møbelskap som 180 literen min står på. Men på sikt vil jeg ha vekk både 180 literen og møbelskapet, for planen er å ha en reol der med tiden. Og da kan jo ikke skapet være fullt av filtere (det er 3 stk der i dag). Så da klekket jeg ut planen; på sikt vil jeg installere HMF filtere i de karene som har utvendig filtrering i dag. Dermed kan jeg etterhvert tømme møbelskapet for filtere, og til slutt få en reol der.

Så beslutningen var egentlig ikke vanskelig. Det ville passe så bra å flytte disse coryene nå, og få tømt 85 literen og endret filtreringsmetode for fremtiden.

Jeg målte ph og temperatur, i tillegg til nitritt-sjekk selvsagt, og siden de var så godt som like i nytt og gammelt kar så bare håvet jeg Adolfoi'ene over i det nye. De har ikke sett en håv på et par år tror jeg, så de ble naturligvis nesten lamslåtte av skrekk.
I prosessen med innfanging rev jeg opp mesteparten av plantene og la dem i en bøtte. Det stod igjen bare noen få Ludwigia, og en Ozelot. Pluss de nedsmeltede Cryptoene da...
Jeg samlet fiskene i en [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2397&HKatID=]vannbeholder[/URL] på kanten av karet, og da jeg var ferdig telte jeg dem. Om og om igjen, men jeg kom til samme antall hver gang; bare 6 stk! Jeg hadde rotet gjennom hele karet, men fant ingen nr 7... Jeg ble skikkelig deppa, dette var uventet. En måtte ha dødd uten at jeg så det.

Jeg flyttet over de 6 som var, og stod en stund og studerte dem i nytt miljø. De begynte straks å spise sånne småmark som ofte oppstår i kar uten fisk, av den typen som er hvite, sytrådtynne og ca 0,5 cm. Hvis bunnlaget forstyrres, så virvler det gjerne noen rundt i vannet etterpå, mens de "kråler" i S-form. Dette er skikkelig snacks for Coryer, det så jeg på de viltfangede Coryene i den øverste 160 literen da de ble satt inn i karet som hadde stått fisketomt i ukesvis (og derfor også var fullt av disse småmarkene, hva de nå enn kalles). Da kastet Coryene seg med bartene dypt ned i sanda øyeblikkelig, og tygde i vei. Virkelig godt, tydeligvis.
Corydoras adolfoi'ene kjente også fort lukten av disse markene og begynte å rote rundt og lete etter dem.

Så, etter at jeg hadde puslet rundt med andre gjøremål i akvarierommet en stund, falt blikket mitt på 85 literen som nå så temmelig ribbet ut... og hey! Der var nummer 7! Yippi! Den var ikke borte likevel Fanget den fort inn og lot den få komme sammen med de andre igjen.

Flotte greier Nå håper jeg flyttingen i seg selv kan trigge en god, gammeldags eggleggings-orgie!

Hehe, dette ble et snodig bilde. Det tok jeg skrått nedenfra.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap