Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 185)

Den ene adolfoien din ser virkelig ut som om den trenger å få skviset ut litt egg snart! Det er godt å se at det er flere enn mine coryer som ser litt i overkant dryge ut.
Inger Anne
Den ene adolfoien din ser virkelig ut som om den trenger å få skviset ut litt egg snart!


Jepp Den vesle berta er en av de to egenoppdrettede jeg har igjen (de 5 andre er vf). Siden den har vokst opp i karet på egenhånd, vet jeg ikke hvor gammel den er, men jeg øynet et håp om at hun var kjønnsmoden nå idag når jeg så den på nært hold i fangst-boksen, ja
Er litt pratesyk midt på natta, så da sitter jeg her og skriver om småtterier
Tenkte jeg skulle vise litt hvordan det ser ut og går til når jeg mellomlagrer, lufter og varmer iskaldt kranvann før jeg bruker det til vannbytter på akvarierommet

På bildene har jeg kun 2 vannlagringstønner fremme, men jeg har totalt 6 tønner. Hver tønne rommer 30 liter vann.

Jeg fyller tønnene med kaldt kranvann via en lang slange fra badet. Badet ligger ved siden av dette rommet, så det går fint. 7 - 8 meter slange. Har hurtigkobling som jeg bare vrir på vannkrana på badet. Slangen henger på kanten av tønna ved hjelp av en sånn U-formet, grønn Eheim plastbøyle (egentlig til filterslanger).
Vann tappes ut av akvariene også ved hjelp av en likedan bøyle, men med en annen, grønn slange. På bøyletuppen nedi akvariet har jeg festet en liten bit svamp, for å unngå at fisk, reker og yngel blir sugd inn. Enden av slangen ligger på badegulvet, ned i sluket under dusjen. Gravitasjon og heverteffekten ordner seg selv

Nå bruker jeg bare disse to tønnene på bildet i uka, sånn utenom det faste vannbytterutinene i alle karene.
Tønnene står på håndklær, fordi når de blir fyllt med iskaldt kranvann dannes det masse kondens som renner nedover utsiden av tønnene (varmt rom og kald beholder....)

Vannet i akkurat disse to tønnene går mest med til vannbytter i yngelkarene, de skal jo ha såpass ofte. Derfor er det varmekolber i de to tønnene (du ser det på bildene her), pga Corydoras-yngel er litt sarte overfor brå temperaturendringer og kan stryke med av kaldt vann.
Kanskje blir det et ekstra vannbytte i et kar her eller der ellers også, hvis noen skulle trenge et ekstra vannbytte utenom det ukentlige av en eller annen grunn. Godt å alltid ha noe mellomlagret ferdig vann stående til enhver tid uansett. Og tenk - det blir alltid brukt opp, hver dag! :p Jeg liker å bytte vann, jeg. Pusler rundt og koser meg med å stelle i akvariene.

Det er mulig jeg kanskje tar bilder av resten av vannbytteprosessen hos meg også. Det finnes sikkert hundre måter å bytte vann i akvarier på, så hvorfor ikke vise metodene jeg bruker? Kanskje noen får et tips eller to underveis.
Dette er altså de første bildene i vannbytte-prosessen.

Bruker ikke varmekolbe i de 4 andre vanntønnene, for 20-21° C (temperering etter rom- og gulvtemperaturen) er mer enn nok for voksne Corydoras.
En stikk-kontakt med 3 uttak henger på veggen. Den har bryter for å slå av og på strømtilførselen. De to varmekolbene til vanntønnene og luftpumpen er plugget inn der. Et trykk og alt slås av, eller et trykk for å slå på
[External Image]

En kraftig luftpumpe av en spesiell type brukes til dette, for at den skal klare å dytte luft til så mange luftesteiner. Min luftpumpe heter Aqua Medic Mistral 300 (ja, jeg liker Aqua Medics produkter ). Koster noe ekstra den pumpen ja, men da slipper jeg 5 - 6 små luftpumper for å lufte vann i 6 tønner...! (forestill dere dure-lyden 6 pumper gir...) Mange av de små luftpumpene som finnes på markedet orker ikke èn tønne full av vann engang, fordi luftesteinen ligger under så mange cm med vann. Da blir vanntrykket rundt luftesteinen høyt, og det må mye trykk til fra luftpumpen for å orke og presse vannet ut gjennom porene i steinen. Så denne kraftige luftpumpen var en god investering!

[External Image]



Hei Mona,

I tråden min skrev du:
[QUOTE=mona o]
[/et du at på Åhlens så jeg faktisk en skinnende blank aviskurv...100% laget i gjennomsiktig plexiglass Og det jeg da tenkte var: "Oj, den der hadde jo passa skikkelig bra som fotograferingskar til fisk!" (den så helt vanntett ut i mine øyne)

....skal sannelig stikke innom Åhlens når jeg skal på Ski senteret i morgen.

Har du noen formeninger om sånn circa størrelse på den?
Humunukuapuaa
I tråden min skrev du:

mona o
Vet du at på Åhlens så jeg faktisk en skinnende blank aviskurv...100% laget i gjennomsiktig plexiglass:) Og det jeg da tenkte var: "Oj, den der hadde jo passa skikkelig bra som fotograferingskar til fisk!" (den så helt vanntett ut i mine øyne) ....skal sannelig stikke innom Åhlens når jeg skal på Ski senteret i morgen.


Humunukuapuaa
Har du noen formeninger om sånn circa størrelse på den?


Ikke cm, men jeg vil tippe den var omtrent på størrelsen med...en avis?
Bredde vet jeg ikke, men sikkert nok til en liten bunke aviser på høykant. Men det er nettopp det som er bra, at bredden ikke er så stor ettersom fisken jo helst skal stå med langsiden til når man fotograferer.

Jeg kommer meg ikke til Ski i dag og får sett på den, men jeg må noen ærend i morgen, så da skal jeg dra innom og kjøpe den selv (hvis de fremdeles har den da).
Oppdatering green laser yngel
På tide med en liten oppdatering på hvordan det går med det eldste kullet med C. Green Laser yngel.

Siden sist har jeg gitt en kur med Flubenol, og holder nå på med runde 2 med Maracyn. Første runde var Maracyn Two, nå er det Maracyn Plus (tar både gram-positive og negative bakterier).

Etter disse siste ukenes intensive medisineringer, har jeg kommet frem til at:

- jeg tror jeg er inne på riktig kurs fordi:
- ingen nye tilfeller har dukket opp, det har ikke spredd seg
- ingen har dødd på lenge
- noen har blitt bra
- noen har ikke blitt bra
- jeg har totalt bare mistet 4 yngel (om jeg husker rett) pga dette, hvilket er et overraskende lavt antall

Det er nå 4 stk små Green Lasere, de minste i det eldste kullet, som ikke helt vil bli bra. De gir dårlig respons på medisineringen, og har fremdeles spisse haler og ryggfinne, men de har lagt på seg litt. De viser interesse for mat, og såvidt jeg ser, roter de rundt i maten sammen med de andre. Men, halefinnene og ryggfinnene er ikke normale, og de er generelt slappere enn resten og beveger seg på en merkelig måte. De ligger mye i ro og bare hviler, og er ikke så sky som de andre. De bryr seg lite om å gjemme seg egentlig, de ligger ute i det åpne. Det er et dårlig tegn, når fisk ikke "orker" å gjemme seg noe særlig.

Spørsmålet som har begynt å melde seg den siste tiden hos meg er; skal jeg ta de ut og avslutte det hele for de fire ynglene som ikke vil gi skikkelig respons på medisineringen? Jeg vet ikke helt hva jeg bør gjøre med dem. De er så reduserte uansett, så jeg har mine tvil om at de noengang vil vokse opp og bli sunne og fine, voksne fisk med normal størrelse og kondisjon.
Jeg begynner mer og mer å helle til tanken å avlive disse som ikke vil bli helt bra.

I akvariet nedenfor det eldste kullet i 98 literen, står 45 literen med det yngste Green Laser kullet. Der er det full fres fra morra til kveld!
I går ga jeg dem Earth Worm Sticks, noe jeg trodde de spiste (de eldste gjør det). Men i dag, da jeg slo på lysene, skvatt de og yngelen spratt til alle kanter og da så jeg at det gufset opp store mengder uspist mat fra bunnen. Oj! Ga jeg mye? Det så ikke ut til at de hadde spist noe av det i det hele tatt. Det ble skikkelig snøstorm i karet.
Det var bare å brette opp ermene og slamsuge. Da jeg var ferdig, hadde jeg slamsugd ut ¾ av vannet. Godt å ha nok mellomlagret og riktig temperert rent vann å ta av....!
Jeg tok ut den store javamosekladden som var der, den må skylles, skylles og skylles. Full av matrester og gørr. Har ikke orket å ta jobben med rensing ennå, men tar det etterpå. Nå er det ihvertfall brukbart rent i karet igjen.



Har fått tak i Corydoras reynoldsi!
Jeg har fått tak i Corydoras reynoldsi!

Ååååh, jeg gleder meg sinnsykt til å få dem i hus!
Men gruppen på 10 C. reynoldsi må hentes i en annen by og gubben er ikke så glad i å kjøre så langt akkurat nå. Snøvær og drittføre, pluss at han er veldig sliten for tiden siden han nettopp har begynt å jobbe igjen etter prolaps-skaden i ryggen. Da lå han jo rett ut i månedsvis. Det tar tid å bygge opp kondisen igjen etter å ha ligget på ryggen i mange måneder :p Han går jo tilsammen flere kilometer daglig på jobb (de sjekket med skritt-tellere en gang), så han er temmelig sliten om dagen. Det er i slike tilfeller det føles litt irriterende at jeg aldri har giddet å ta lappen selv, men sånn er det. Vokst opp i Oslo med alle slags offentlige transportmidler, så det ble aldri prekært behov for det.

Vel, gubben i huset sa uansett at han ville helst vente til påske med å kjøre så langt. Det er jo 3-4 uker til! Men selger har sagt at det er helt ok å holde dem til da, så den biten er ikke noe problem. Det er JEG som er problemet, jeg er utålmodig! :p

Men...hmmm. Jeg kunne jo ta toget og hente fiskene....? Kanskje det!! ?

Jeg skal garantert ha disse i lek og få til oppdrett en vakker dag! Men, de er ungfisk enda. Man må bare smøre seg med tålmodighet når det gjelder oppdrett av maller generelt.

*gni seg i hendene* Happy face today!
Sweeet, Mona! Gratulerer med nydelige fisk! Vel verdt en togtur de godbitene der

Regner forresten med masse bilder, og du vet omtrent hvor i yngelkjøperkø jeg står når (ikke hvis - når!) den dagen kommer. Jeg har god tid!
Oi!
Jajamensan Mona! De var flotte! De har du jammen en god grunn til å være utålmodig med å få i hus!
Bra at du fant den siste adolfoien også da=)
Jeg har fått "vente-bilde" av Birger, som jeg skal kjøpe gruppen med C. reynoldsi av

*sikle*
Jeg får helt kriblinger i tærne, hehe )


[External Image]

Jeg leitet etter noe på akvarierommet, og begynte å dra ut plastkasser med lokk som er stuet under de reolene som har plass til det. Åpnet den ene etter den andre, og fant en del jeg ikke husket at jeg hadde en gang. Og f.eks. 3 ubrukte bokser med fôr som var utgått på dato i 2008 :p Jeg kan bare ikke legge vekk ting, jeg! Da glemmer jeg at jeg har det!

En annen ting som dukket opp, var et splitter nytt innvendig filter i eske... Oj, der var det ja! Det er en CristalProfi i-100. En helt ny serie innvendige filtere fra JBL som så veldig lovende ut. De finnes i flere størrelser, men siden jeg har hele 11 stk akvarier som er bare 35 cm høye, valgte jeg meg den filtermodellen av dem som passet i slike. De festes på glasset med kraftige magneter! MYE bedre enn sånne elendige sugekopper Slites aldri ut, hehe.

CristalProfi i-serien er bygd opp av moduler, og hver modul kan man så velge ulike kasetter med ulike typer filtermateriale, så man kan bestemme selv hvilket innhold det skal være i dem. Man bygger det sammen, omtrent som Lego, hehe. Og de skal stå i hjørnet, de er formet så de sklir rett på plass i et hjørne ! Supert! Snakker om forbedring av biologisk filterkapasitet på innvendig filter. Det finnes kasetter med blåsvamp, kasetter med filtersubstratkuler, med torv-pellers, med carbon (kull) osv. Utrolig at jeg har glemt at jeg har dette! :p

Jeg kom på at jeg har et par 85 liter igjen, som fremdeles har utvendige Eheim-filtere jeg må finne en erstatning for siden møbelkapet de står i skal vekk på sikt. Da kunne jeg kanskje begynne innkjøringen av dette filteret og putte i et av de to karene? Da jeg bestilte filteret, var jeg usikker på hva det var for innhold i de kasettene som fulgte med, så jeg slang på en ekstra med substratkuler i.

I dag pakket jeg det hele ut, og så at det var 3 kasetter på denne modellen, i-100, og alle inneholdt blåsvamp. Jeg skiftet ut den midterste og erstattet den med substratkulene. Så hev jeg det oppi et kar for å begynne innkjøringen, og klasket magnetene utenpå glasset. Der satt det! Hehe

Det kan hende jeg må ha en til av dette, for dette så lovende ut!
Justerbar sirkulasjon, både retning og antall liter i timen, det kan jeg like

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Det er så godt å høre at det ikke bare er meg som finner igjen ting lenge etterpå, etter å ha lagt ting på en "lur" plass. he he
Egg fra C. adolfoi :D
Hehe! 3 dager etter at jeg flyttet gruppen med Corydoras adolfoi til nytt kar, oppdager jeg egg i karet KULT! Jeg krysser fingrene for at dette vil være starten på den gode, gamle rutinen med egg minst hver uke, slik de gjorde før.

Det er så lenge siden sist jeg så egg fra dem at jeg helt har glemt når det var. Det må være minst 1 fullt år siden! Altså; veldig lenge, noe som betyr at eggene de rogntunge hunnene nå har, har ligget i buken veldig lenge. Gamle egg.
Og det så jeg i dag. Det blir ingen plukking av eggene, for de ser ikke befruktede ut, de har en hvit flekk inni. Noen av dem ser til og med litt rare og "ujevne" ut i fasongen. Tydelig gått ut på dato :p
Men jeg er overlykkelig likevel! Det viktigste er jo at de har begynt å leke og legge egg, for da er det gode sjanser for at de vil fortsette med det også.

Noen egg ligger i mosen, noen på løvet rundt om på bunnen. Dette er en sortvannsart, så jeg tipper de liker både eikeløvet og den brune avfargingen i vannet som akkurat denne spesielle trerota gir. Perfekt for C. adolfoi'ene mine!

[External Image]



Det må jo et bilde til innlegget ovenfor... :p
C. adolfoi egg.
mona o
Altså; veldig lenge, noe som betyr at eggene de rogntunge hunnene nå har, har ligget i buken veldig lenge. Gamle egg. Og det så jeg i dag. Det blir ingen plukking av eggene, for de ser ikke befruktede ut, de har en hvit flekk inni. Noen av dem ser til og med litt rare og "ujevne" ut i fasongen. Tydelig gått ut på dato :p

Thihi! Det er altså ingen datostempling på dem?

Jeg er forøvrig enig i at de ikke ser befruktede ut.
Hvordan finner du ut om det er sortvannsart eller ei?
Vet at elvenes navn gir svaret,men elvenavn sier meg egentlig lite.
Finnes det et system der jeg kan søke hvilke vannverdier hver enkelt cory art trenger av sortvann/ikke sortvann.


Nei, det finnes ikke noe sånt "system" nei. Det er nok bare god, gammeldags lesing som må til, og samle informasjon over tid fra en hel rekke nettsteder og bøker (jeg stoler aldri på bare èn kilde, liker å samle meg et litt mere nyansert syn på saken).

Akkurat C. adolfoi var den første Corydorasen jeg fikk oppdrett på, og jeg skal hilse og si jeg brukte tid på å lese meg opp og studere alt jeg fant av info om dem...! Satt hele natta og leste mange ganger.

frosken
Hvordan finner du ut om det er sortvannsart eller ei? Vet at elvenes navn gir svaret,men elvenavn sier meg egentlig lite. Finnes det et system der jeg kan søke hvilke vannverdier hver enkelt cory art trenger av sortvann/ikke sortvann.
Hadde en mistanke om at det ikke skulle være så enkelt å finne frem til slik informasjon .

Tro hvor mye det hadde kosta å shippe en sånn vanntank til Norge fra USA....:p
Skulle likt å ha akkurat den der. Så kan jeg mellomlagre mer vann på mindre areal. Hadde vært kult.
De hadde mange størrelser, den jeg linker til rommer 65 US gallons = 247 liter.
(engelske gallons er mer, der er det 4,54 liter pr gallon)



[External Image]
Hvorfor ikke en av disse, Mona?

Fint å kunne lagre f.eks. 430 liter vann på sirkelrundt gulvareal med diameter 80 cm.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap