Leifs verden, del 2 (side 185)

Jeg begynner faktisk å bli litt lei flyte planter. Skal en oppi karet eller ha ut fisk er det flute planter opp etter armene og i hov og over alt lol

Fordelen med det er at algene holer seg unna. Jeg ser i karet hvor jeg har mine avkom av sp "Xingu"og ikke flyteplanter, som forøvrig i dag kunne skilte med ikke mindre enn to huler med egg, at grønnalger vokser greit =(

Har lenge vært usikker på om det er noen hanner der. Sp Xingu er meget vanskelige å skille kjønn på. Men antyder at iallefall to av dem har noe mindre sort i brystfinnene. Har skjedd tidligere her at huer har lagt egg uten hanner til stede. Har sjekket begge hulene og det ER egg i begge.

Det gjennstår å se om eggene klekker, da først er jeg helt sikker. Huene med egg er ikke helt gule slik som jeg kjenner dem fra hoved karet til Xinguene. Blir spennende dager fremover for å se.

Også i dag ble det brukt mye tid forran rositae karet og allpahuayo karet. Jeg er dønn forelsket =) Bare se på bildet, herligste pønkeren jeg noen gang har sett
I dag ser det ut som hannen er en naturlig del av det å dele på yngel pleien. Hun reagerer ikke negativt lenger med han i nærheten. De er som et ny forelsket par med masse barn

Sp Nadelstreifen hula er nær helt tett nå, men jaggu er det en han som befinner seg inni der, for huene er ikke blå farget =) Ja ja kanskje han er transvesitt......

Eller kanskje noe annet. Vanskelig med bilde da det som sagt er nær helt tett. Noen andre som har opplevd at hannene graver ut hule? TRor ikke jeg har opplevd dette tidligere
Utgravde hula med sp "Nadelstreifen" *hannen* i
A rositae frøkna handterer oppgaven som mor på en udmerket måte, men han gamlefar tar farsrollen noe alvorlig. Ser slik ut at jeg må flytte det andre unge paret ut til en annen tank før de blir tatt rotta på
A sp "Xingu" hua som jeg hadde sit oppi 128L har for første gang vært ute med sine små i dag. En hel arme av småtasser og jeg smiler og koser meg når jeg ser slikt. Desverre er et dårlig kamera en faktor til at gleden ikke kan deles slik den egentlig er.

Den andre "Xingu" hua ser jeg nå og da men holder seg mest i bagrunn. Ynglene hennes har jeg ikke sett på en stund og er mulig borte.

Nytt kamera er på tapetet denne uken og gleder meg til bedre bilder når en har satt seg inn i alt som er av innstillinger. 99% sikker på at det blir en Canon eos 600D
Desverre ble det beste bildet av A allpahuayo kun med hannen i kveld.
Han er en ordentlig kjekkas som er blant mine topp 3 favoritter, kanskje enda høyere også =)
Med nytt kamera, Canon eos 600D og ny lap top er det litt trening før alt funker som det skal. Men noen gode bilder har det blitt =) Ja og en drøss dålige. At et kamera skulle trnenge så mange knapper og brytere er litt uforståelig for meg da, som liker bare å knipse i vei. Allpahuayo hannen er ikke veldig glad i meg når jeg kommer med kamera, akkurat som han skjønner at noe er på gang og stikker bak i tanken =)
JAGGU fikk jeg inn 3 bilder denne gangen =)

Barlowi hue med yngler 1
sp Xingu med yngler 2+3

1 Vf hanner av apistogramma cacatuoides Rio Nanay
2. Apistogramma rositae pappa
3. Apistogramma rositae mamma
Detta skal bli gøy Leif! Grattis med ny læpp og kamera
Det strides litt om hva disse er, men jeg holder en knapp på hva det er flest "stemmer" på, nemlig Pelmatochromis nigrofasciatus. Tror jeg har fått 4 forskjellige ID på disse men er sannsynligvis nevnte art
Disse apistogramma sp Papagei bildene ble tatt for et par dager siden og i går kunne jeg se hua så vidt har begynt å grave ut av hula si. Så når jeg skal ned til vannbytter i dag blir det spennende å se om det er gravd mer. Hua har vært gul og flott siden dem kom hjem fra auksjon i Larvik, men ser ut som hun har lekt hard to get. Blir spennende å se =)
Takk takk Simen. Etter at jeg fikk gjort om skrivebor og start meny fra windows 8 til windows 7 skjønner også jeg litt. Ser på nett at missnøyen med windows 8 er stor. Følte alt bare var kaos og fikk ikke noe inn i hue. Men etter at jeg fikk en link til start knapp etc er jeg iallefall litt med. Fortsetter litt til med bilder. Endelig får jeg inn 3 bilder igjen og vips er dette gøy igjen =)

barlowi
sp Xingu med yngler
sp papagei hua med starten på utgraving av hula
Gratulerer med nytt kamera og laptop Loffa. Fine bilder, og bedre blir de når du får litt mer erfaring med ny kameraet.

Siden du får inn tre bilder om gangen igjen har du nok hatt litt "grums" på gammel pcen som har gitt deg problemer.

Gi Windows 8 ei uke og det er helt "konge" tar litt tid å venne seg til bare.

Ser fram til flere fantastiske bilder av dine Apistogramma Loffa
Eneste som irriterer meg med laptopen nå er at den er følsom på musematte delen. Plutselig dukker det opp andre ting jeg ikke har bedt om. Mulig den delen er å kople ut, men men.

Har nok vært noe grums som du nevner som har gjort at det har vært prob med å laste mer enn et bilde. I går overtok en annen A. alacrinaene mine og jeg tok ut alt av karet slik at jeg skulle slamsuge og gjøre det klart for en ny gruppe fisk. Men når jeg kom ned i dag ble jeg kanske så forfjamset når dette kom til syne (bilde 1) En drøss noen dager gamle yngler på bakruta/i hjørnet.

Bilde 1. Apistogramma alacrina yngler
Bilde 2. En sp Cruzeiro han som er missfornøyd med å bli fotografert
Bilde 3. Ei ny barlowi hue som har klepp på seg leks drakten =)
Bilde 3. Ei ny barlowi hue som har klepp på seg leks drakten =) skulle være
Bilde 3. Ei ny barlowi hue som har kledd på seg leks drakten =)
Ble det stativ til kameraet også Loffa eller kjører du frihånd?

Fart66
Ble det stativ til kameraet også Loffa eller kjører du frihånd?

Ble ikke stativ, da jeg egentlig glemte det. Men får ikke brukt det i kjelleren. Kommer liksom ikke tett nok inntil tror jeg
OK.

Jeg bruker stativ av og til. Når jeg har et bestemt motiv på en spesiell plass.
Tar veldig lang tid når jeg må vente på motivet (fisken) til den kommer på rett plass.

Men når det først klaffer blir bildene som regel bedre med en uten stativ.

En annen fordel er at man enkelte ganger slipper å bruke blits.

Ellers er det ikke noe problem med avstanden, de fleste stativ har veldig mange muligheter til innstillinger.
Gratis med lappis og kamera.
Nydelige bilder av vakre fisker som vanlig og regner med at det blir masse macro bilder av ynglene fremover
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap