Sølvi sine coryer og litt til :) (side 186)

Det er jo bare sånn det er og en lærer hele tiden noe nytt og det som er så greit det er at en får så stor støtte og god hjelp her på forumet. Hva skulle vi gjort uten det ,jeg bare spør .
Hvis det er til noen trøst så får jeg ikke mine paleatuser til å flørte engang, haha! Huff. Så jeg prøver bare å la være å tenke på det. De gjør det om de vil, er ikke vits å presse på. Duller litt med planter istede, hehe.
Enig med deg der ,når det er noe en ikke får til så får en se det positive med det en får til og være "litt" fornøyd da

I dag har jeg forresten vært veldig fornøyd da jeg klarte å redde nyfødte yngel fra den visse død.
Det gjaldt Guppyer av typen Blue Moschow og disse var rå til å spise yngel forrige gang. Klarte å redde 3 stk. og det var det hele. Så denne gangen var jeg mer obs. og har fulgt godt med de siste dagene da jeg så det nærmet seg fødsel.
De er veldig små disse her ,mindre enn Panda guppy og de blonde undersverds-guppyene.
Sistnevnte er også flink til å spise yngel ,men her må jeg skylde litt på meg selv og da jeg burde hatt mer planter i karet.

I allefall ,klarte å fange ca. 25-30 stk. i dag og fornøyd med det ,mulig det er flere igjen så håper de finner skjul i ferskvannstangen.

Litt flaks var det jo at jeg startet opp igjen yngelkaret på kjøkkenet for et par dager siden så det sto klart. Planen var vel å ha et ledig kar til cory-yngel men det ser jo dårlig ut med det for tiden så da kunne jeg like godt ta det i bruk.

I går kom det to nye fisker i saltvannskaret

Den ene var en klovnefisk som jeg hadde bestilt fra Dream Aquarium her på Sotra.

Så den jeg hadde fra før ble veldig fornøuyd med en partner igjen.

Sto å studerte de en stund etter at fisken var kommet i karet og det var litt morsom og artig å følge med de. Det så ut som om den vi hadde fra før ville vise den nye hvor de skulle holde til i karet. Først var det den hammerkorallen den vanligvis bor i. Så virket det som den ville vise den andre at " vi har et til sted vi kan være i og ",for det står en annen hammerkorall litt lenger unna i karet. He he ,det var bare litt morsomt å se og i morges "sov" de fredelig begge to i den vanlige korallen

Men jeg så bilde på face-book-siden til butikken av en Flame Angel,en dvergkeiser og da kunne jeg ikke dy meg . Måtte bare reservere den med en gang da disse ikke er så ofte å se i mitt distrikt ihvertfall.
Dette tror jeg er den vakreste dvergkeieren som finnes, men som med alle keisere så er det fare for at de kan nappe på koraller. Nå skal denne etter sigende være en av de tryggeste ,men en kan aldri være sikker. Så det blir en sjanse å ta ,men jeg vil prøve og krysser fingrene for at det går bra.

Har tatt noen bilder ,men det har skjedd en forandring på billedstørrelsen i forbindelse med et annet oppdrag. Så dermed får jeg avlange bilder istendfor vanlig format så må vente til mannen min får fikset dette .
Googlet denne engelen, og steike den er fin! Gleder meg til du får lagt ut bilder
Ja den er virkelig flott så håper det går bra med den ,ikke akkurat billigfisk heller dette her

Her kommer et par bilder ,dunkel belysning på det tidspunkt og ikke spesielt skarpe bilder ,men det får gå.

http://akvaforum.no/images/forum/11266_131212123850_1.jpg" alt="[External Image]" title="[External Image]" border="0">[External Image]

[External Image]
Klovnene koser seg i hammerkorallen

.[External Image]

Fikk en ny kirurg for en tid siden ,Zebrasoma veliferum ,virkelig flott når den spenner finnene opp

[External Image]
Har hatt problemer med frafall ac de orange laser-ungdommene i den siste tiden uten å finne noe grunn til det. Det død en og en med tids mellomrom og uten å vise tegn til sykdom eller skade. Trodde en stund at kanskje Guppyene plaget de ,men siden jeg ikke ser noen sår så tror jeg ikke det .Vannverdiene er og på plass så det er litt merkelig.

For noen dager siden tok jeg de over i yngelkaret på kjøkkenet der det går bittesmå blue moscow-guppyer. Så nå er det å se om dette stopper opp eller om det faller flere fra. Så langt har det gått bra .men det har jo gått flere dager enn dette tidligere uten dødsfall. Krysser derfor fingrer og tær på at det går bra ,de er forresten blitt 5 mnd. gamle nå og begynner å bli fin størrelse på.
Flame angel
Hei Sølvi.
Var en tur innom Dream Aquarium i går og var nok din Flame Angel jeg så der Meget fin fisk.
Hadde en slik for en stund tilbake men min begynte å spise på korallene så jeg valgte å selge den. Fine saltvannsfisker du har og coryer Lykke til videre.
Det var nok ikke min da jeg hentet min på mandag ,men det var en til der så de er jo så godt som like.
De er utrolig fine ja ,har hatt lyst på en slik en veldig lenge. Selvfølgelig er det en viss fare for at den skal begynne å spise på korallene. Men noen sjanser må man ta av og til .Hadde en korall beauty for lenge siden og den klarte å holde seg unna korallene så krysser fingene for at denne skal oppføre seg skikkelig og

Foreløpig går det fint ihvertfall ,den spiser alt den får servert pluss det den finner av alger i karet. Den er i full aktivitet hele tiden og umulig å ta bilder av .

Holder du på med saltvann fremdeles?

Må ta en tur inn å se på profilen din tenker jeg
Holder på med saltvann ja. Akvariet er på 450 liter + 100 liter sump. Startet det opp for litt over ett år siden. Det begynner å komme seg nå. Tålmodighet er det som gjelder med saltvann Har ikke oppdatert profilen her på lenge så får snart gjøre det
Utrolig flott kar

Men hva er det grønne "teppe" på venstre side ?
Takk skal du ha Sølvi. Det grønne "teppet" er en type "Green Star Polyps".
Farger fint opp i karet med den knall grønne fargen. Brer seg utover LS`en så en må passe på så den ikke tar overhånd Men er ganske lett å trimme/fjerne.
Bare gi en lyd så skal du få. Kan ta en tur oppom deg med slike om du ønsker.
Det var et utrolig flott kar Racy Klare og flotte farger!

MVH Pål
Ja nå ser jeg det når det ble nærbildet av de. Har hatt slike før og synes og de gir fint liv og farge i karet.

Så kunne godt tenkt meg en liten porsjon takk, men må vente litt da jeg sliter med noe cyano i karet for øyeblikket . Som du sier ,en må ha tålmodighet når det gjelder saltvann og disse hersens greiene en ikke vekke på et øyeblikk

Men en ting som forundret meg når jeg nå har fulgt med Flame angelen, er at den plukker på cyanoen og dette har jeg ikke sett andre fisker gjøre. Det er jo i så fall en stor fordel i denne kampen da cyano ikke liker å bli irritert
Isj og usj , i går døde den flotte veliferum -kirugen

Skjønte at det var noe galt da den på lørdag bare gjemte seg innimellom noen steiner , den er normalt overalt i karet. Søndag kom den litt frem og jeg så den hadde fått noen skader på begge sider av kroppen . Det kunne se ut som om den hadde kjørt seg fast mellom noen steiner og dermed blitt skadet. Hva som kan ha skjedd blir jo bare gjetning ,jaget av annen fisk ,skremt på et eller annet vis ,hvem vet.

Den begynte å svømme litt forsiktig ,men det ble mest bare vingling ,lite eller ingen kontroll. Til slutt bare la den seg ned i en hammerkorall og that was it

Ble forferdelig trist og lei ,den flotte fisken , hele tiden frisk og fin og så skulle noe slikt skje,tar litt tid å komme over slikt.

Det var leit å høre. Er dessverre slikt som kan hende.
Sailfin Tang er en fin fisk.
Det er dessverre det ja, men like trist hver gang likevel

En fin fisk ja ,så mulig det blir en ny en med tid og stunder.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap