Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 187)

mona o
og de store artene støvsuge inn hele fôrkorn og så stivnet de et øyeblikk, før gjellene så begynte å "vibrere" mens de tygde frenetisk :)

Inger Anne
De er utrolig søte når de gjør sånt.


Det er de - så utrolig også! Det går ikke en dag uten at jeg blir sjarmert av et eller annet ved Corydoras. De får meg til å smile hver dag, og da kjenner jeg det er godt å ha en hobby jeg er så glad i!
I går fikk jeg sjansen til å telle noen av alle de småtrollene jeg ser rundt om på bunnen i den nederste 160 literen, der jeg har en flittig leksgruppe med Corydoras oiapoquensis. Såvidt jeg vet, har ikke Atropersonatus'ene i samme kar lekt (enda). Og alle ynglene som har kommet så langt i utviklingen at yngelkamuflasjemønsteret avløses av artstegninger, viser Oiapoquensis

Jeg fôret med opphakkede røde mygglarver, og passet på å strø alt sammen på åpen sandbunn nær frontglasset, satte meg ned og satt helt stille og studerte dem. Det begynte å bevege seg under eikeløv og mosedotter; først en, så en til, så en liten gjeng, og til slutt kom de fra alle kanter mot et felles mål: mygglarvene! Oj, jeg ante ikke at de var såpass mange. Jeg greide å telle 16 stk på en gang Det er jo kjempebra!

Det ser ut som jeg slipper å kjøpe flere Oiapoquensis for å utvide stimen min. De ordner det selv
Ny fisk! kampfisk og ildtetra :)
I dag har jeg vært på TAM Alna (Oslo) og kjøpt meg nye fisk! Jeg hadde vært hos tannlegen på Majorstuen i Oslo tidlig på formiddagen, og mannen min har fri i dag så han kjørte meg. Da han sa at han hadde et ærend til en billakkerer på Alnabru, så jeg min sjanse; "Kjør meg til TAM Alna først og sett meg av der!"
Jeg fikk nemlig to gavekort til jul på TAM (eller Tropehagen) og jeg tenkte jeg kunne jo se om jeg fant noe spennende. Med to nye kar på gang trenger jeg også noen fine røtter, så det ville jeg også se etter. Dessverre var det lite spennende røtter, det så mere ut som trestykker med mye flis. Det vil jeg ikke ha.

Men jeg tok selvsagt for meg alle akvariene (unntatt saltvannsavd.) og gransket dem et for et, og jobbet meg gjennom avdelingen. Fant flere fine botia-arter, kunne tenke meg et par-tre av de artene faktisk (bl.a. Pakistanbotia, B. striata og noe jeg tror var dvergbotia), men akkurat nå har jeg ikke plass.

Jeg kikket også på planteakvariene deres, stusselige planteksemplarer selv om det var flere spennende plantesorter, men oppi planteakvariene lå det en haug med små fiskeposer og fløt. Nyankommen fisk... det var kampfisk. Og plutselig fikk jeg se DEN kampfisken jeg ville ha! En nydelig, lys karamellfarget kampfisk med sotfarget ansikt og flotte finner. Åh den fargen er så fin! Jeg så gjennom alle posene, men den første som hadde fanget blikket mitt var den fineste, selv om de hadde flere som lignet. Jeg kjøpte den!

I akvariereolene var det lite spennende Corydoras for meg, et par arter kanskje, men det var små og tynne eksemplarer. Jeg avsto, det var ingen som står spesielt høyt på min ønskeliste og jeg skal uansett hente C. reynoldsi i slutten av måneden. Det får holde med Corydoras denne måneden Men jeg fant Ildtetra! Oj, de har jeg ønsket meg en stund! De bare måtte jeg ha, så jeg kjøpte en stim på 20 stk (det var 10 for 250,-). Det er en utrolig nydelig tetra, så dette var jeg glad for at jeg fant!

Da jeg kom hjem gikk jeg gjennom alle mine egne akvarier og sjekket hvor nyinnkjøpene kunne plasseres. Jeg har ingen karantenekar ledige, ettersom det eneste tomme og innkjørte karet venter på at yngste C. Green Laser kull skal flytte inn. Det karet er øremerket dem. Så jeg tok en vågal beslutning; jeg tok sjansen på å ikke ha dem i karantene. Av og til må man håpe på litt flaks... Ildtetraene var temmelig tynne, så det ser ut som jeg må kokke sammen en artemiaegg og saltblanding og klekke litt av det fremover. De er så små, disse tetraene, så jeg kan nesten ikke skjønne hva annet de skal greie å få i seg.

De er til akklimatisering i 180 literen, både Ildtetraene og kampfisken.
Kanskje jeg skulle gi han et navn? Kampfisker bør kanskje ha det.
Han skal hete Karamell Enkelt og greit.
Her er han:
[External Image]

Ildtetraene i akklimatiseringsboksen:
[External Image]
Stilig kampfisk Jeg elsker kampfisker i den fargen. En av mine ligner veeeldig på din, men har ikke fullt så mørkt ansikt.

Tror fargen heter pineapple, dvs gul, men med litt svart på (Hvis jeg ser fargen riktig på bildet da.)
Samme her, jeg har elsket den fargen siden jeg så en kampfisk med den fargen for ett år siden. Dum som jeg var, kjøpte jeg den ikke da. Men nå aktet jeg ikke la sjansen gå fra meg

De så ikke så veldig gule ut, mere gylden tone på dem, som... ja, lys karamell Men det vil jo tiden vise. Han er bare råflott altså, og det ser ut som han verker etter å få slippe ut i akvariet. Han gransker alle forbipasserende fisk utenfor akklimatiseringsboksen sin med falkeblikk
Grattis med fine fisker.

Jeg håper du har fått med deg snakket i trådene rundt Hyphessobrycon ammandae og problemer med dropsy? Alle de jeg har/har hatt kommer fra TAM, så pass på de første 8 dagene (mens du har garanti på fisken) og vær generelt obs. Ellers er dette kjempefine småfisker som tar seg veldig bra ut i grønne kar, men det anbefales i hovedsak røtter og blader.

Veldig fin splendens - Gull-gutten, det der.
Aner jeg et snev av Bettamania?
Humunukuapuaa
Grattis med fine fisker. Jeg håper du har fått med deg snakket i trådene rundt [URLBLOCK1]? Alle de jeg har/har hatt kommer fra TAM, så pass på de første 8 dagene (mens du har garanti på fisken) og vær generelt obs. Ellers er dette kjempefine småfisker som tar seg veldig bra ut i grønne kar, men [URLBLOCK2].

Jeg har ikke fått med meg det, men jeg skal lese linkene nøye og passe på. Det hadde jeg nok gjort uansett, for jeg føler alltid at jeg balanserer på en tynn line og over like tynn is når jeg ikke setter nyinnkjøpte fisk i eget karantene-kar...
De nye tetraene er forresten sluppet ut nå, og de farget nyyydelig ut i løpet av bare få minutter! Ojoj, jeg skjønner godt at de har fått navnet Ildtetra! Mannen min åpnet en dør i gangen så solen ble reflektert i glass og plutselig kom en solstråle via omveier og diverse speilbilder og traff 180 literen (der er det aldri et solglimt ellers). Og som tetraene glødet i det svake kveldssol-lyset! Det var et nydelig syn!
Jeg er veldig glad jeg fikk tak i dem i dag altså! Jeg har allerede satt i gang artemiaklekkeren, for disse må fetes opp!
Pleier alltid å bytte ekstra mye vann når jeg har nyinnkjøpte fisk i et kar, og det skal disse også få.

Humunukuapuaa
Veldig fin splendens - Gull-gutten, det der. Aner jeg et snev av Bettamania?

Hehe, jeg har sansen for visse Bettaer, men har nok ingen storsamler i magen
Jeg går forresten og venter på et par B. channoides! Den er ikke bare vanvittig flott (jeg falt pladask første gang jeg så bilde av den), men den er av de få munnrugende bettaene, og den slags interessant atferd fanger min interesse. Hvis du titter innom her igjen, hva ville du si var et passende kar (størrelse) for et par med Channoides? Altså artskar for kun de to?

mona o
[QUOTE=Humunukuapuaa] Aner jeg et snev av Bettamania?

Hehe, jeg har sansen for visse Bettaer, men har nok ingen storsamler i magen
Det er tanken som teller.

mona o
Jeg går forresten og venter på et par B. channoides! Den er ikke bare vanvittig flott (jeg falt pladask første gang jeg så bilde av den), men den er av de få munnrugende bettaene, og den slags interessant atferd fanger min interesse. Hvis du titter innom her igjen, hva ville du si var et passende kar (størrelse) for et par med Channoides? Altså artskar for kun de to?

Channoides er utrolig fin. I og med at hannen ofte står godt bortgjemt er det fint at også hunnen har et utrolig spekter å farge med. Alt fra slangeskinnsimitasjoner til striper som en sebra. Og i noen positurer ser hun ut som en liten slange og andre ganger smiler hun som Mona Lisa.

Hvis vi holder oss til International Betta Congress så skriver de 10 gallon til et par og 20 for en gruppe i sin omtale av Betta channoides. Så en 43 liter burde holde. Vær obs på at de trives i dunkle omgivelser, så du bør gå for en lys-løsning med mulighet for å eksperimente med sparepærer med veldig lav lysstyrke fremfor mest mulig lys. Karet mitt er 25-liter, som er litt lite iht. ibc, men mye større enn nanokaret til Channoidesparet som er til salgs der Gull-gutten kom fra. Der bruker jeg en 4 watts e14-pære fra Kamprad's og har noen Pistiaer og litt Hydrocotyle i overflaten for å skape skygge. Ellers er det Singapormose, et par røtter og en avsaget minatyr-terracottapotte i karet og ikke noe substrat, men hummus fra eikeløv og ketapangblader på bunnen. Jeg slammer aldri unna alt og fyller på med nye blader innimellom. Jeg har vurdert å kanskje bruke svart grus.

Det er forresten ganske mange av bettaene som er munnrugere. Selv har jeg en gruppe Betta edithae, og skulle gjerne likt å hatt Betta pi.
munnrugende bettaer,så moro.
Visste ikke at det fantes jeg.Har vært på utkikk etter munnrugere men ikke funnet noen i riktig størrelse,så dette høres helt topp ut
Ooooh den bettaen var griselekker, så en her om dagen med lilla kropp og gule finner, men ikke noe i nærheten av så deilig farge.
Jeg har da ildtetra og sliter med "dropsy" på dem, men jeg aner ikke hva eller hvor det kommer fra, virker ikke som det smitter særlig over på annen fisk heller.
Men at de er nydelige er iallefal sikkert, virker som de liker det når de får litt sollys, ene karret jeg hadde de i fikk nemlig den siste stripen med sol om sommerenkvelden og da kunne man gjerne se litt kamper mellom hannene. Skikkelig show of, med heftig svømming rundt hverandre og full fart hit og dit.

Håper dine holder seg friske og fine, du har vel nok medisiner om noe skulle dukke opp å. Beste med disse er at de ikke blir større, de er små ildklatter hele livet ;D
Herlig, takk for flott svar, Humunu
I den linken du ga så anbefalte de altså 10 gallon til et par. Da har jeg akkurat det rette karet for dem etterhvert En 45 liter, som er nesten 12 amerikanske gallon, må være flott for et slikt par. Det er bare å om-innrede og bytte lysarmatur, så er det klart!

Jeg har en passe dempet belysningsløsning klar, en med "planterør-rosa" lys i; [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2422&HKatID=]Arcadia ArcPod[/URL]. Den gir såpass dempet lys at jeg sjelden bruker den vanligvis, men til disse Bettaene (den dagen jeg får dem...) så er det jo da perfekt!

Du bruker noe som du kaller ketapangblader... men det er vel ikke det samme som det andre kaller catappablader og som ofte brukes til bettaer? Eller...?
Eikeløv har jeg, og jeg sitter og fikler med en bestilling fra en ny kul nettbutikk jeg har funnet i Tyskland nå, og der så jeg de hadde catappablader som jeg hadde lyst å bestille. Det skrytes sånn av dette løvets unike egenskaper på mange områder, så jeg tenkte jeg skulle prøve noen. En av de to boksene er Nano Catappa leaves, tenkt for bruk til reke-kar og derfor små av størrelse (noen av de catappabladene kan bli ganske store ellers). Greit å ha de små da, til et relativt lite Betta-kar?

PS!
Kan du se forskjell på B. channoides og B. albimarginata...? (det var den første bettaen jeg ble betatt av faktisk)

Humunukuapuaa
Hvis vi holder oss til International Betta Congress så skriver de 10 gallon til et par og 20 for en gruppe i sin [URLBLOCK3]. Så en 43 liter burde holde. Vær obs på at de trives i dunkle omgivelser, så du bør gå for en lys-løsning med mulighet for å eksperimente med sparepærer med veldig lav lysstyrke fremfor mest mulig lys. Karet mitt er 25-liter, som er litt lite iht. ibc, men mye større enn nanokaret til Channoidesparet som er til salgs der Gull-gutten kom fra. Der bruker jeg en 4 watts e14-pære fra Kamprad's og har noen Pistiaer og litt Hydrocotyle i overflaten for å skape skygge. Ellers er det Singapormose, et par røtter og en avsaget minatyr-terracottapotte i karet og ikke noe substrat, men hummus fra eikeløv og ketapangblader på bunnen. Jeg slammer aldri unna alt og fyller på med nye blader innimellom. Jeg har vurdert å kanskje bruke svart grus.
Jeg har ikke så mye kjennskap til B. albimargrinata at jeg skal si stort annet at de står som "similar spieces" og ligner litt. Det eneste jeg er sikker på er at disse fiskene kan lure de fleste med sine fargeskifter på et blunk.

Ketapang og catappa er det samme (Terminalia catappa). Alle/de fleste de magiske balckwaterekstraktene inneholder dette. Og du får mange blader for det en flaske Tropol etc. koster.

Jeg ville kjøpt fra en selger der planten vokser fremfor noe som har blitt transportert og pakket om her i europa. Du får bedre kvalitet, det blir mye billigere og pengene går rett til de som plukker bladene uten masse mellomledd som stjeler av lasset.
Her er en artikkel om fra en Ebayselger om hva du bør passe på når du skal kjøpe blader. Forfatteren er selgeren!

Min selger i Singapore har sluttet å ta nye ordre, men jeg fikk mail her om dagen så kanskje han er klar for nye kunder. Jeg prøver å få han til å plukke blader som faller ved fullmåne for å få høyest innhold av godsaker i bladene.
Galemor
Ooooh den bettaen var griselekker, så en her om dagen med lilla kropp og gule finner, men ikke noe i nærheten av så deilig farge.


Åja, han er vakker! Jeg ble helt betatt!
Jeg satt og så på han en halvtime i kveld, og jeg måtte le. Jøje meg som han koser seg! Jeg antar han aldri har vært i et så stort, og kanskje heller ikke innredet og beplantet akvarium før! Kanskje han er vokst opp i en liten boks, på rad og rekke sammen med andre hanner? Uansett, han tar for seg kvadratcentimeter for kvadratcentimeter av akvariet, stopper her og stopper der, glor og stirrer, skviser seg inn mellom plantene, kommer ut igjen et annet sted i buskaset, tar seg turer rundt over og omkring den kjempestore mosekladden i karet og stirret leeeenge på den, nappet litt og studerte den innvendige steinbakgrunnen... helt utrolig så mye han finner å aktivisere seg med! Foreløbig overser han rekene...

Han er utrolig flott! Jeg liker faktisk denne enda bedre enn den forrige kampfisken jeg hadde (RIP).

Galemor
Jeg har da ildtetra og sliter med "dropsy" på dem, men jeg aner ikke hva eller hvor det kommer fra, virker ikke som det smitter særlig over på annen fisk heller. Men at de er nydelige er iallefal sikkert, virker som de liker det når de får litt sollys, ene karret jeg hadde de i fikk nemlig den siste stripen med sol om sommerenkvelden og da kunne man gjerne se litt kamper mellom hannene. Skikkelig show of, med heftig svømming rundt hverandre og full fart hit og dit. :) Håper dine holder seg friske og fine, du har vel nok medisiner om noe skulle dukke opp å. Beste med disse er at de ikke blir større, de er små ildklatter hele livet ;D


Håper jeg også. De har iallefall spist i kveld, magene ble avrundet og fine og ikke så innhule og magre som da de kom fra butikken tidligere i dag De ser ut til å ha funnet seg til rette.

Jeg har dem i det største akvariet mitt (180) som har ganske surt vann, ph ligger på 6.2 - 6.4 der. Jeg hadde ideelt sett ville hatt dem i ph på 6 blank, men det får bli senere, ikke akkurat nå (min egen personlige teori dette... men jo lavere ph, jo mindre sjanse for bakterielle infeksjoner som dropsy...bare har en magefølelse på at det kan være noe der)

Det skal visst ikke være umulig å få til oppdrett på denne tetra-arten Det kunne vært gøy å prøve seg på det en vakker dag.
han tar for seg kvadratcentimeter for kvadratcentimeter av akvariet, stopper her og stopper der, glor og stirrer, skviser seg inn mellom plantene, kommer ut igjen et annet sted i buskaset, tar seg turer rundt over og omkring den kjempestore mosekladden i karet og stirret leeeenge på den, nappet litt og studerte den innvendige steinbakgrunnen... helt utrolig så mye han finner å aktivisere seg med!


Hehe min Rosa oppførte seg på samme måte da jeg slapp han oppi 22 literen Den er ganske tett beplantet med en liten hule, og han skulle undersøke alt og tok seg god tid

Vet ikke om du har sett bilder fra thailandske kampfiskfarmer, men der vokser de opp i små flasker, de har kanskje 2 liter å boltre seg på. Som nyklekkede har de litt større baljer, kanskje 10-20 liter?

Og tror de fleste kampfisker fremdeles importeres fra Asia?
Du er nok inne på noe der, Marianne.
Jeg vet ikke hvilket land han kommer fra, jeg glemte å spørre på TAM Alna og de hadde tydeligvis nettopp fått inn en stor sending fisk for de drev og pakket ut fra isoporkasser og det fløt litt fiskeposer her og der i salgsakvariene.
Nå slapp jo min å bli akklimatisert to ganger, siden han enda var i posen da jeg kapret han

Har sett bilder fra slike farmer ja, og det er ikke noe spesielt morsomt å tenke på... der står flaskene så tettpakket utover at de kan gå over tuten på "flaskegulvet" og mate fiskene...
Humunukuapuaa
Jeg ville kjøpt fra en selger der planten vokser fremfor noe som har blitt transportert og pakket om her i europa. Du får bedre kvalitet, det blir mye billigere og pengene går rett til de som plukker bladene uten masse mellomledd som stjeler av lasset.


Takk, du har helt rett! Selvfølgelig - mye bedre å gi pengene til de som selger det som en slags "home business" Jeg har jo sett catappaløv på ebay mange ganger før, så jeg fatter ikke at jeg glemte det nå. Men nå har jeg iallefall bestilt fra en selger i Asia via Ebay.

Jeg snublet over en annen selger som selger slike pustende fiskeposer... de har jeg så lyst å prøve! (har sett dem i bruk på auksjoner)
Men det får bli en annen gang.
Eg mener Akvariekjellern fører pustende fiskeposer. Har tenkt på slike selv. Tror ikke de var så dyre heller
Inaktiv bruker
jeg har selv set såne poser på auksjoner er i kristiansans akvariumklubb av og til =;-D
Ja, da har det altså blitt 3 måneder siden mitt første kull med Corydoras Green Laser klekket Det har gått fort i grunnen. De klekket rett før jul.

For å feire denne "bursdagen" så tok jeg noen bilder som viser dem på deres 3 måneders dag i dag

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Inaktiv bruker
vorfer fik jeg plutselig den dere må ha flesen nå bare jeg så di dere søte Corydoras Green Laser =
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap