Sølvi sine coryer og litt til :) (side 188)

Anders K
2013 var et elendig oppdrettsår for meg også, så vi får håpe 2014 blir bedre for oss begge :-) Her har vel det nye året [I]hittil[/I] vært bedre enn hele fjoråret... ;) Lykke til med adolfoi og C121 egg, det meste går etter prøving og feiling. Her klekker C121 eggene overraskende bra, faktisk har yngelen vært en mye større utfordring, merkelig nok.



Har tidligere ikke hatt noe særlig problem med klekkeing av C121-eggene tidligere så regner med å få det til igjen når det byr seg på egg

Av en eller annen grunn så har jeg hatt mye høyere ph i alle kar enn jeg hadde tidligere så det er nok en årsak og ,de vil jo ha ganske surt vann.

Vel egentlig vet jeg kanskje årsaken da jeg har hatt kalksteiner i karene pga. reker og levendefødere pluss at ph ble veldig lav til tider. Nå plukker jeg ut disse i div . kar for vil gjerne at ph skal bli lavere nå.
Skal ha deg i tankene Pål ,men kanskje du skulle prøve å få flere selv
De er forsåvidt i gang, men det er blitt med en yngel! Og så kunne jeg tenke meg litt nytt blod!
Nytt blod er jo alltid kjekkt å få ,men ser ut til at eggene her ikke har så lyst til å klekke. Skjønner det ikke helt ,men har kun sett en yngel som har klekkt

Tror de har lagt noen nye egg i dag ,får sjekke i morgen og evt. se om jeg kan finne en annen måte å klekke de på.
Har nå 2 stk. Adolfoi-yngel ,ikke rare greiene med det er nå så. Plukket 2 egg i dag så håper disse klekker og. Ser ut til at jeg må sette tålmodigheten veldig på prøve for å få noe mer til her.

Tok ellers en skikkelig opprydding i 222-literen for et par dager sidenfor det trengte det virkelig til.
Siden jeg da var i gang med å rote der så fanget jeg inn Oiapoquensisene samtidig.
Hadde jo gruet meg fælt til dette arbeidet ,men det gikk overraskende mye bedre enn jeg hadde fryktet.
Så går går de i et 54 liters kar for seg selv og håper da selvfølgelig ar de setter i gang med egglegging. De har vært veldig aktive i dag ,men egg har det ikke kommet ennå,så det er bare å krysse fingrene for at det skal skje noe snart.


Litt off-topic, men må bare fortelle om noe som gjorde meg utrolig glad og takknemlig i går.

Vi feiret nemlig 40-års bryllupsdag i går med den nærmeste familie samlet. I den forbindelse hadde to av barnebarna skrevet et kort til oss som den eldste (komfirmant til våren) leste opp for oss.

Kjære bestemor og bestefar.

I dag har dere rubin-bryllupsdag .
Som vil si at dere har vært gift i 40 år ,hurra


Rubin er en av de fire mest verdifulle edelsteinene og er veldig skjelden og nesten like hard som en diamant.

Deres ekteskap er like skjeldent og like hard som en diamant.
Diamanter kan kun slipes og formes av en annen diamant og derfor er dere perfekt for hverandre.

Nettopp fordi dere utfyller og sliper og former hverandre.
Dere er fantastiske personer ,foreldre,besteforeldre og famile.

Vi elsker dere veldig masse.

Gratulerer med bryluppsdagen Klem fra .....

Kan man få en bedre presang enn dette?
Ble så rørt at tårene pipler frem hver gang jeg leser kortet.
Åh, så fint! Klart dere ble rørt
Ser at det er 3 Adolfoi-yngel og ikke 2 som jeg trodde ,alt hjelper på

Men ser at det har kommet litt planarier i breedingboksen så de de får nok litt ekstra mat der og det er ikke meg imot

Ellers skjer det ikke så mye her.
Har flyttet de orange laser-ungdommene den i 222-literen så nå har de masse plass å boltre seg på.
Bestemte meg for å beholde alle sammen selv slik at det ble en litt større gruppe igjen siden jeg mistet en del av de voksne tidligere.
Et elendig bilde ,men her er altså 2 av de små Adolfoiene

Et egg klekket i dag og jeg ser en liten tass i hovedkaret og




[External Image]
Ellers var jeg innom Dream Aquarium [URL=http://butikk.dreamaquarium.no/ ][/URL]
i dag og kjøpte noen nye planter.


Han hadde fått inn ny sending og her var det mye som fristet .

Men klarte å begrense meg til 4 stk. ,men er jo ikke umulig at det blir flere etterhvert

Er litt usikker på hva de to første heter da jeg glemte å spørre om navnet og planter er ikke mitt fag for å si det sånn.

Den siste har jeg fra før,men de var så grønne og tette at jeg måtte vare ha den og.

Kjøpte og en Lotus som jeg trodde var rød ,men den var altså grønn så jeg når jeg kom hjem. Men pytt pytt fin den og



[External Image]



[External Image]

[External Image]
Flotte planter! Første er muligens Myriophyllum mattogrossense 'red', nummer to en Ludwigia av noe slag, de selges under så mange rare navn...
Takk skal du ha Linda ,du har nok helt rett ( som vanlig) ,får håpe jeg klarer å beholde rødfargene på de.

Ellers er jeg veldig fornøyd med å få den røde lotusen til ,den er bare så flott


Glemte bildet

[External Image]
Var på akvariemøte i går og fikk da med meg litt Hydrocotyle planter på auksjonen. Det viste seg å være 2 egg fra Adolfoier på et av bladene så det var jo en hyggelig overraskelse. Disse ligger nå i en plastboks for seg selv .Hadde de først oppi breedingboksen med de få yngelene jeg har der . Men har en mistanke om at disse spiser de nyklekkete ynglene så tok de fort ut igjen. Det lever jo microdyr i denne boksen så regner med at de tro de nyfødte også er for


Guppy Panda-hunnen fødte 30-40 yngel i kveld så nå er det rimelig trangt i det lille karet. Har jo et par og tyve stk. i kjøkken-yngelkaret så det kan de ikke være . De skal jo tross alt ha litt plass å vokse på og.

Hadde håpet å få solgt sverddragerne som går i 222 literen slik at jeg kunne ha en hel skokk med disse Panda-guppyene der. Men der er det liten interesse å hale ,litt rart synes jeg for de er helt utrolig flotte.

Så har jo hatt litt valgets kvaler når det gjelder disse ,de er jo et blikkfang når man kommer inn i hallen og ser rett på disse fargerike ,fine fiskene.

Men så det det jo sånn som mange ganger med oss alle, vi har lyst på litt forandringer og akkurat nå ser jeg for meg en haug med disse svarte og hvite Guppyene.

Akkurat nå er jeg litt bekymret for at de nyfødte skal bli spist av de voksne. Men har ingen andre plasser å flytte de till. Karet er fullt av ferskvannstang og jeg hev litt flyteplanter oppi nå i sted ,så det burde være mulig å gjemme seg ,men ikke alltid det er nok dessverre.

Klarte ikke å få klekket de 2 eggene dessverre,skallet ble for hardt til at de klarte å komme seg ut

Oiapoqiensisene som fikk komme i eget kar igjen for en liten stund siden har nå begynt å legge egg igjen
Fant kun et par stk. som var fine ,resten var hvite,men det tyder godt at de har begynt igjen iallefall. Det er jo veldig lenge siden sist så gleder meg til å kunne få småttiser av disse igjen.

Fant en løsning på disse Panda-babyene likevel. Jeg hovet ut vel 30 stk. om kvelden og hadde de i en plastboks i håp om å finne en løsnig på det og det gjorde jeg. Kom på at det ene 37 liters karet kun ble bebodd av 1 blue Moscow Gyppy + 3 yngel og det var jo ikke så veldig mange akkurat. Mistet hoa for en liten stund siden og det tar sin tid før yngelen blir stor og forhåpentligvis er en hunne eller to.


Disse ble da flyttet over i langkaret på pc-rommet der Weitzmaniene og sp. black går. De to artene har jeg ikke planer om oppdrett på for øyeblikket så der kan guppyene få gå enn så lenge.

Så nå fikk Panda-yngelen eget kar likevel


Noe som ikke var så kjekkt for et par dager siden var at en C-121-dame la ubefruktete egg igjen . Men det som var ille var at jeg fant henne død dagen etterpå,hva som hadde skjedd der vet jeg ikke,trist uansett.

Hadde håpet at disse coryene ville ta til vett og legge befruktete egg etterhvert ,men det ser dårlig ut så langt

Oiaène fortsetter med egglegging i kveld,men de er utrolig flink til å gjemme de ,så spørs hvor mange jeg klarer å finne.

Er jo fin da



[External Image]
Det spirer og gror i langkaret i stuen ,begynner å bli litt fornøyd med det nå.



[External Image]

[External Image]

[External Image]
I det langkaret sliter jeg fremdeles med litt penselalger og grønne trådalger. Men det har kommet seg mye fra når det var på det verste. Uansett så gidder jeg ikke å sette inn røtter før det er helt på stell igjen. Masse hurtigvoksende planter lager skjul til coryene aå det går ikke ut over de. Vurderer å sette inn noen røde planter for å få litt farge i karet så får se hva det blir til.
Litt bilder av dette karet og.


[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Trine Thoresen
Reklame for plussmedlemskap