Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 189)

I dag har jeg tenkt å flytte det yngste kullet med Corydoras Green Laser. De begynner å bli såpass store nå, at de burde få mere plass. De går fremdeles i 45 literen, det er jo egentlig for smått til såpass mange. Det er en livlig gjeng, friske og fine. Og gudskjelov ser det ut til at problemene det eldste kullet hadde, nå endelig er over og kurert. Jeg ser ingen som sliter, ingen som har noe som helst symptomer. Alt vel i begge kull!

Jeg har en 98 liter som har stått til innkjøring i snart 6 uker, så nå burde det være trygt å flytte på dem. Jeg skal hente 10 nye fisk (Corydoras reynoldsi) på tirsdag, og da tenkte jeg de kunne gå i 45 literen i noen uker, inntil en nyoppsatt 85 liter i den doble reolen er innkjørt. Den har fått installert HMF hjørnefilter for noen uker siden. Planen er å få den typen filter i de fleste, slik at jeg slipper tønnefiltere stående i skap og på gulvet. Sparer litt plass i rommet - noe som er verdifullt på et akvarierom som begynner å bli ganske stappa!

Jeg tok noen bilder av det yngste kullet i ettermiddag. Hvis jeg ikke husker feil, så runder de 2 måneder i slutten av denne uka.

Skikkelig kule Jeg har fem bilder.
På bildene har de nettopp fått servert mikroorm.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Disse to siste ble litt mørke, jeg stod for langt unna og i feil vinkel med kameraet.
[External Image]

[External Image]


Jeg fryser nesten på ryggen når jeg ser så mange grønne på et sted Vakkert syn!!
De 2 siste bildene til innlegget ovenfor.
nydelige grønne menn og damer
lurer litt, blir green stripe og green lazer ansett som samme fisk? eller er det en liten forskjell der.. så nemlig green stripe coryer når jeg var i sverige på lørdag
ElinH
Jeg fryser nesten på ryggen når jeg ser så mange grønne på et sted :) Vakkert syn!!

De er enda vakrere i virkeligheten! Som små ser det ut til at blitzen gjør et eller annet med grønnfargen på bilder, den "blekner" liksom.
Men de er en ordentlig flott gjeng, det er gøy å ha så mange av en så nydelig art!

Sanne
nydelige grønne menn og damer :) lurer litt, blir green stripe og green lazer ansett som samme fisk? eller er det en liten forskjell der.. så nemlig green stripe coryer når jeg var i sverige på lørdag :)


Ikke godt å si - handelsnavn varierer jo fra land til land, og fra sted til sted. Grossister kan finne på å døpe det de selger etter eget forgodtbefinnende Alt som høres "fancy" og kult ut selger jo, så da....
Sanne
nydelige grønne menn og damer :) lurer litt, blir green stripe og green lazer ansett som samme fisk? eller er det en liten forskjell der.. så nemlig green stripe coryer når jeg var i sverige på lørdag :)


Ikke godt å si - handelsnavn varierer jo fra land til land, og fra sted til sted. Grossister kan finne på å døpe det de selger etter eget forgodtbefinnende Alt som høres "fancy" og kult ut selger jo, så da....

hm, mulig blitzen har lurt meg på tidligere bilder, for ser nå at de som kommer mørkest ut på bildene dine ligner de jeg så i sverige, mørkegrønne med en lys grønn stripe fra skuldra og ganske langt ned mot halen. de kosta ca 180 svenske per stykk, så prismessig ligger de vel ikke så langt unna det som blir solgt som lazer heromkring hadde jeg hatt plass hadde jeg jaggu kjøpt en gjeng av de :p
Det er alltid kjempeartig å lese din tråd Mona. Blir så godt humør når det skjer mye i akvariene, og føler med deg i motgangstider. Du er jo corydoras dronninga vår!

Håper at jeg kan spørre deg angående direkte bestilling av fisk via butikk.
Du bestiller jo ofte fisk via butikk, og tar dem med deg direkte hjem som jeg har oppfattet.

Har prøvd dette nå for første gang. Mottatt 4 ildbuk på mandag. Fikk dem direkte i transportposen.
En døde i går kveld, og en til er veldig suspekt. Kun en har begynt å spise og ser ut til å komme seg foreløpig.
Tenkte at det må jo bli dyrt om kun 50% - 25 % overlever. (Betalte 200 kr for alle 4) Er det dumt å ta dem med direkte hjem om veldig mange dør etter transport?

Hva gjør du?

Synes at det var artig å bestille den arten jeg hadde lyst på. Selv om det er første gang jeg gjør dette - så tror jeg ikke at det blir siste gang.

Har du har noen gode råd?
RuthA e Bakk
Det er alltid kjempeartig å lese din tråd Mona. Blir så godt humør når det skjer mye i akvariene, og føler med deg i motgangstider. Du er jo corydoras dronninga vår!

Dronning? Hehe, nå må jeg nesten knipse kronen min kjekt på snei her

RuthA e Bakk
Håper at jeg kan spørre deg angående direkte bestilling av fisk via butikk. Du bestiller jo ofte fisk via butikk, og tar dem med deg direkte hjem som jeg har oppfattet.


Jeg tror kanskje det har vært en liten misforståelse. Jeg bestiller egentlig fisk svært sjelden i vanlige zoobutikker. Kan ikke huske sist jeg bestilte i noen vanlig zoobutikk. Men jeg kjøper ofte av privatpersoner da.
Og det hender jeg bestiller når Aquamanias legger ut lister over arter han kan få tak i på utenlandsbestillinger til Sør-Amerika. Men jeg henter ikke fiskene med en gang - de går først i karantene i 10 dager hos han. Dette mener jeg er helt riktig gjort av han.


RuthA e Bakk
Er det dumt å ta dem med direkte hjem om veldig mange dør etter transport? Hva gjør du? Synes at det var artig å bestille den arten jeg hadde lyst på. Selv om det er første gang jeg gjør dette - så tror jeg ikke at det blir siste gang. Har du har noen gode råd?


Som du har merket, så er det en viss risiko, ja. Det er ikke noe jeg ville gjort, med mindre jeg hadde en ettertrykkelig avtale med butikken; at jeg fikk tilbake pengene hvis noen døde innen en viss tid.

Det er egentlig ikke så bra å hente fiskene direkte hos butikken den dagen de ankommer, fordi man da må ta eventuelle tap på sin kappe. Butikkene har vel en viss klagemulighet og refusjonsordning til sine leverandører, at fisk som er DOA (Dead On Arrival) eller dør med en gang, behøver de ikke betale for. Så de taper vel ikke så mye på det, at fisk dør etter transporten.

Men slik er det jo ofte ikke for oss privatpersoner, med mindre man kjøper hos en kjede som har en spesiell kunde-policy på dette. Jeg tror det er Tropehagen som har det, hvis fisken dør innen 8 dager, kan man ta med kvitteringen og en vannprøve tilbake og få ny fisk. Men det er ikke noe man har krav på i enhver butikk altså, ingen lov som sier at man har krav på det! (mange ser ut til å tro at det gjelder overalt, og at det er noe man SKAL ha)

Jeg liker å vite at fiskene har gått i butikken en stund først, jeg, hvis jeg skal kjøpe fisk. Da vet jeg at slike frafall som skyldes transportstress o.l. er overstått, og risikoen er mindre.

Noen ganger, altså...

I går stod jeg fornøyd og gratulerte meg selv med vel utført jobb, etter at jeg for en kort tid tilbake siden tømte en av 85 literne mine (C. adolfoi ble flyttet til en nyoppsatt 98 liter) og vasket det, før jeg så installerte HMF hjørnefilter i dette karet. Siden møbelskapet ved siden av denne doble reolen med 6 x 85 litere skal bort, så må også de utvendige Eheim-filterne i det skapet bort, så derfor jobbes det nå med å gjøre om filterløsningene i disse. Et kar er tatt, så nå var det nummer to som skulle gjøres.
Dette karet hadde bare en stygg, svart foliebakgrunn teipet bakpå glasset, flekkete og full av vannsøl. Det gir et skjoldete inntrykk, så den ble revet bort og kastet. Bakglasset skulle isteden males svart med akrylmaling.

Jeg fant frem et av de haugevis med dekkglass jeg har liggende (de brukes jo aldri i mine kar), og brukte et slikt til å lage glasslister (4½ cm brede) som skal holde HMF filterets sorte svampmatte på plass. Glasskutter kjøpte jeg for et par hundrelapper på Clas Ohlson for lenge siden, og sandpapir til å slipe skarpe kuttkanter var kjøpt inn. Glasskuttingen gikk greit, men noen feilskjær (eller feilknekk) ble det, så det var godt vi hadde et helt dekkglass å ta av. Lagde et sett ekstra glass-staver også med det samme, så jeg har til det tredje og siste 85 liters karet som skal gjøres om.

Da silikonen var tørket etter innmontering av disse glass-stavene, ble svampmatten skåret til. Litt grepet av en lyst til å bli fort ferdig, så ble akvariet dyttet på plass i reolen igjen, og jeg gikk deretter straks i gang med å få vasket ca 15 kg sand og hadde oppi karet. Så skrudde jeg (med syrefaste, rustfrie skruer selvsagt) sugekopper i et par redmoor-røtter så de kan "henges opp" i akvariet på bak-og sideglass. De har gjerne litt oppflyt i starten også, og en sugekopp holder dem på plass nede under vann. Akvariet ble fyllt opp med vann og jeg kastet et par never med tørt eikeløv oppi.

Som nevnt innledningsvis i dette innlegget, tok jeg på dette tidspunktet et par skritt tilbake for å gratulere meg selv med vel utført jobb.... og da så jeg det! Jeg hadde glemt å male bakglasset svart! Argh! Akvariet måtte dermed tømmes og mannen i huset ropes på (igjen) for assistanse med å få det ut igjen.
Deretter kunne jeg (endelig...) sette i gang å male :p Brukte skumgummirulle og la 2-3 lag med akrylmaling på bakglasset for å få dekket glasset ordentlig. Jeg malte også sideglasset på ene siden, ettersom det ellers bare gror til med alger siden det får lys fra to sider (både lys fra det akvariet, og det som står kloss inntil ved siden av i reolen). Jeg malte også for å dekke HMF filteret, slik at det ikke blir alger inni der heller.
Akrylmaling tørker veldig kjapt, det var ikke lenge det stod på gulvet, og kunne dyttes inn i reolen igjen og fylles opp igjen allerede samme kveld.

Sånn! :p Ingenting mere jeg har glemt...? Hehe.
Jeg venter litt med planter her, har ikke bestemt meg for hva enda, og jeg vil også vente og se hvordan det går med den hvite slimsoppen disse redmoor-røttene pleier å få i starten. Har tenkt å tvinne javamose løst rundt grenene på dem, men venter altså til redmoor-røttene har lekket ferdig den biomassen først.
Eikeløvet fyker rundt i et døgn eller to før det blir vasstrukkent og synker.



[External Image]

[External Image]

[External Image]


mona o
..og sandpapir til å slipe skarpe kuttkanter var kjøpt inn.

Et bedre alternativ enn sandpapir for å slipe glasskanter er diamantbryne (39,- på CO). Like kjekt å ha liggende som en glasskutter.
Ja, jeg vet det. Men vi har ingen bryne, og jeg gadd ikke reise ens ærend for å kjøpe en Jeg hadde sandpapir i massevis fra de forrige karene jeg satte opp med HMF filter og glasslister, så da så...
Men jeg tenkte, hvis jeg har et ærend på Skisenteret snart, å stikke innom Clas'ern og kjøpe en sånn bryne-sak

PS! Takk for linken!
Green laser, yngste kull flyttes 26.0
Flyttingen av det yngste kullet med Green Laser, de jeg viste bilder av her om dagen, ble utsatt litt. Det ble sent, og jeg orket ikke drive med justering av vannverdier, innfanging og telling av yngelen så sent på kvelden.
I dag var det imidlertid ingen bønn. Jeg startet med å tappe ut noen liter vann over i en akklimatiserings-tank i plast, mens vannet var rent. Så måtte jeg skremme alle ut av mosekladden i karet, og riste den litt under vann for å skremme ut eventuelle leieboere. Den, og resten av stilkplantene, ble dratt opp og lagt i en bøtte vann med et par liter av akvarievannet, sånn i tilfelle noen likevel hadde greid å infiltrere mosen. Dette ga et skikkelig gjørmekaos i karet, all møkka som hadde samlet seg i den mosen var ubeskrivelig. Det er ingen reker der, som vanligvis holder javamoser plettfrie, så denne var ikke videre pen :p

Det tok sin tid å fange dem inn, for jeg er redd for å trøkke noen flate med håven. Men det gikk til slutt. Underveis skrev jeg antallet pr håv på en blokk, og da alle var ute, summerte jeg antallet. Husker ikke i farten hvor mange disse var til å begynne med, det må jeg nesten bla bakover etterpå for å finne. Men i dag håvet jeg iallefall opp hele 76 herlige Green Laser yngel!
Og dette er bare det ene kullet...!

Her er noen bilder av yngelen i plasttanken jeg bruker under akklimatisering. Det går nok kjapt, ettersom jeg på forhånd hadde justert ph og temperatur i det nye karet, så det er likest mulig det de var i.
Bildene viser en gjeng småtasser som bokstavelig talt er helt grå av skrekk

[External Image]

[External Image]

Skuuuumelt!
[External Image]
Bildene til innlegget ovenfor.
Takk for utførlig svar.
mona
Og det hender jeg bestiller når Aquamanias legger ut lister over arter han kan få tak i på utenlandsbestillinger til Sør-Amerika. Men jeg henter ikke fiskene med en gang - de går først i karantene i 10 dager hos han. Dette mener jeg er helt riktig gjort av han.


Det høres veldig bra ut at han har dem i 10 dager hos seg før du får dem med hjem.

RuthA e Bakk
Er det dumt å ta dem med direkte hjem om veldig mange dør etter transport? Hva gjør du?

mona
Som du har merket, så er det en viss risiko, ja. Det er ikke noe jeg ville gjort, med mindre jeg hadde en ettertrykkelig avtale med butikken; at jeg fikk tilbake pengene hvis noen døde innen en viss tid.


Skal ikke gjøre dette igjen.
Har nå kun 2 fisker igjen av de 4 jeg starta med. Men disse virker fine. Gode bevegelser, spiser og er aktive.

mona
Det er egentlig ikke så bra å hente fiskene direkte hos butikken den dagen de ankommer, fordi man da må ta eventuelle tap på sin kappe. Butikkene har vel en viss klagemulighet og refusjonsordning til sine leverandører, at fisk som er DOA (Dead On Arrival) eller dør med en gang, behøver de ikke betale for. Så de taper vel ikke så mye på det, at fisk dør etter transporten


Ja, jeg har lært noe viktig her!
Var veldig i tvil da jeg gikk med på å hente dem samme dag som de kom i butikken. Har lest her tidligere at det er lurt å vente en uke etter ankomst i butikk før en kjøper fisken. Husker faktisk at jeg har fått råd i denne butikken for noen år tilbake å vente noen dager siden de akkurat har fått fisken inn.
Var innom butikken i dag. Hadde ikke med de døde fiskene. Frøs ned en, men den andre gikk i søpla. Tidligere har jeg vært tilbake med vanlig kjøpte nye fisker om de har dødd etter noen dager, og tatt med vannprøve. Har alltid ringt dem først. Da har jeg fått tilsvarende fisk i retur.
Må kanskje en tur innom igjen og snakke litt mer med henne. (ikke Tropehagen).

Takk for utfyllende svar Mona.
Jeg hadde desverre ikke vært innom forum før jeg var på byen. Dro tidlig pga fysiotereapi time. Det var litt synd, for jeg lærte mye av deg som jeg som jeg kunne brukt idag og neste gang jeg bestiller fisk.
Har gjort det litt annerledes og ringt butikken først om jeg hadde tenkt meg om. Skulle tatt med fiskene. (Den andre plukka jeg opp i morgest.) Jeg var litt for usikker til å spørre siden jeg hadde akseptert å ta dem med direkte. Hun som jeg kjøpte fiskene av/bestilte dem hos var der. Fikk ikke tilbud om nye fisker/ evt bestille nye erstatnings fisker.

Neste gang: Bedre at butikken har de en uke først. De var så stressa de første 2 døgna at de gikk mest som en tornado og svømte baklengs! Det var vondt å se på.
Tar jeg de med hjem skal jeg ha skikkelig avtale!
Postens reaksjon på rødt
Postens internasjonale regler tilsier:

"Ser du noe med rød skrift, vis hvor mye du gir faen i det...."
Som dette f.eks:
[External Image]

[External Image]


Denne pakken kom i dag, helt fra Asia, og inneholder heldigvis ikke noe knuselig... Den inneholder 100 catappaløv.

Gruppen min med Corydoras adolfoi er i gang

Jeg tror det er femte eller sjette gang etter at de ble flyttet at de lekte og la egg i går De eggene jeg har sett, har hatt en hvit prikk inni, noe som vanligvis tyder på at de er ubefruktet. "Det er vel ikke så rart", har jeg tenkt, siden denne gruppen med Corydoras har hatt så utrolig langt opphold uten noen egglegginger. Eggene hunnene har båret i buken må være veldig gamle. Et år eller noe.

Jeg stod på gardintrappa og byttet vann i 98 literen deres i går, og da jeg fyllte opp karet igjen så jeg plutselig noe rart på bunnen... Et par "sandkorn" som beveget seg motstrøms Og der var det 2 bittesmå yngel blant sandkornene oppå et eikeløv! Altså har noen egg tydeligvis vært befruktet iallefall Kult!
Jeg håper de klarer seg på egenhånd i akvariet. Dette er en av grunnene til at jeg ikke bruker iskaldt vann ved vannbyttene, for det øker overlevelsesprosenten blant Corydoras-yngel i akvariene når de ikke blir utsatt for iskalde dusjer.

Akvariet står øverst i reolen, så jeg får litt vrien vinkel å ta bilder fra. Adolfoi'ene begynte å leke igjen kort tid etter at jeg var var ferdig med vannbyttet, og hadde pakket vekk gardintrappa. Dumt, for hvis jeg ikke står på en krakk eller noe når jeg tar bilder der, får jeg alltid gjenskinn og reflekser på bildene, som her. Men pytt Dersom man ser godt etter, ser man at den store hunnen akkurat har presset ut et egg som hun holder klemt mellom bukfinnene.



[External Image]
mona o
[img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_090326113852_2.jpg[/img]



Hei, har lest tråden din, litt og litt over flere måneder, og har lært utrolig mye :o) Takk for at du deler alle tips, råd og erfaringer med oss med mindre kunnskap. Har bestilt svart filtermatte og BTN slinlinebakgrunn fra Unimati i Danmark, og skal forsøke å lage hjørnefilter mellom bakgrunn på bak- og den ene sideveggen.

Har prøvd å sitere et bilde her. Den dingsen på utblåset, hvor får man tak i disse? Mener å huske at du har nevnt det et sted, men husker ikke hvor... og mange sider å bla igjennom ;o)
cara79
Den dingsen på utblåset, hvor får man tak i disse? Mener å huske at du har nevnt det et sted, men husker ikke hvor...


Den har jeg kjøpt her hos Aquaristikshop, en tysk nettbutikk jeg bruker veldig ofte
Hei mona
Ser at du har slitt litt med sykdom i akvariene dine, og at du går ut fra at det er en parasitt som har plaget fiskene dine. Har ikke lest alle innlegg, men inntrykket er at du har medisinert og hatt effekt. Eller har jeg gått glipp av noe?
Min utdannelse er fiskehelsebiolog, dvs at jeg har samme fag og kompetanse som en veterinær, men sykdomsære er begrenset til fisk. Lære om medisiner, virus, bakterier og parasitter (det som kalles patogener, eller sykdomsfremkallende agens) er i all hovedsak likt. Jeg kan skrive ut medisiner til fisk, men ikke andre dyr. De fiskeartene jeg kan noe om er i hovedsak laks og torsk/kveite, siden det er disse det drives oppdrett på i Norge. Kan jo litt om andre fisk også, etter som antall akvarier har økt i heimen. Jeg vet at det er minst en til av samme slaget her på AF, men jeg skal ikke ”oute” henne om hun ikke selv gir seg til kjenne.
Har du spm om sykdom må du gjerne prøve meg. Kan ikke alt, som sagt, men vet hvor jeg skal lete etter svar.... Når det gjelder utregning av doser for medisin etc så kan jeg helt sikkert hjelpe deg.
Noen generelle tips:
Medisin i fôret: du må være sikker på at medisinen holder seg inne i fôret helt til der er spist. Lekkasje skjer i de første sekunder etter at fôret treffer vannet, og dess mindre fôrpartikler dess større lekkasje (pga at overflaten på fôrpartiklen blir større i forhold til volum). Medisin trekker lengre inn om du bruker lengre tid på å blande/trekke inn, før du doserer ut medisin.
Medisin i fôr må doseres ut etter vekt på fisken, dvs du må beregne gram medisin pr kg fisk, her blir det vel mer mg pr g fisk. (Regner mye i tonn, jeg....). Siden fisken i karet både vil ha ulik størrelse og appetitten vil variere, dvs fiskene spiser ikke like mye, så vil noen få lite og noen mye medisin. Det gir to utfordringer; 1, medisinen må være så sterk/effektiv at de som spiser lite har effekt og 2, den må ikke være så giftig/skadelig at de som spiser mye blir forgiftet/dør.
Det som funker på en temperatur kan bli helt forskjellig på en annen.
Ikke alle fiskearter tåler alle medisiner like godt. Det en barbe tåler godt kan være giftig for en discus eller cory. Skjønner? Kan være at den ene har et enzym som den andre mangler, at den ene tar opp medisin mer effektivt enn den andre eller annen ulikhet i metabolisme/fysiologi. See?
Som du skjønner kan du ikke ta for god fisk at det du leser at en akvarist har gjort når h*n har medisinert sin fisk funker på din fisk om ikke: fiskeart, fiskestørrelse, fôr medisinen blandes i, patikkelstr på fôret, blandetid, temperatur, saltinnhold, pH og andre parametre er likt. Det KAN være at det fungerer fint, men ingen garanti.

Viktigst av alt er selvsagt at de du tilsetter fôr eller vann virkelig er medisinen du tror det er.
Når du kjøper medisin på nettet og mottar ”hvitt pulver” i en pose kan det i ytterpkt være bakepulver, kokain, den medisinen du tror du får, eller nesten den medisin du tror du får. I Kina og resten av Asia produseres veldig mye ”hvitt pulver”. Det kan være stor variasjon fra batch til batch på disse aktive substansene. Som et eksempel er det i Chilensk oppdrett av laks brukt mye kopimedisin fra Kina, med det resultat at så å si all lus er resistent mot den medisinen.
Det som når norske apotek eller medisinfôrprodusenter har gått gjennom streng kontroll hos statens legemiddelverk. Det er helt vanlig at det tar 8-10 år å få en medisin godkjent. Ikke uten grunn, det ligger ofte dokumentasjon nok til å fylle både to og fire hyllemeter i søknadene som sendes inn.
Kjøp over nett er dessverre eneste utvei for en desperat akvarist som heller vil medisinere enn å la fisken dø, men det er også dessverre et forsøk hver gang…. (Skal vi følge lovverket her, så skal alle forsøk med dyr godkjennes av Forsøksdyrutvalget og leder for forsøket skal ha godkjenning som forsøksdyrleder. Forsøk med legemidler skal godkjennes av statens legemiddelverk. Bare som en parentes).
Jeg mener ikke å gjøre deg enda mer fortvilet situasjon, det er forferdelig å ha syke fisk og ikke noen medisin. Vil bare at du skal være klar over at det er en del utfordringer å tenke gjennom ved kjøp av medisin på nett og behandling av fisk ”på egen hånd”. De færreste kjøper vel noe på nett som de behandler hunden sin med, uten å søke råd hos en veterinær først?

Og til slutt noen tips:
1. avbryt aldri en kur før du har dosert ut som foreskrevet på forpakning, både i mengde, antall doser og tid! Eneste grunn til å stoppe en kur er at fisken dør eller at du er sikker på at den ikke tåler medisinen. Om du underdoserer en medisin som har effekt er du i fare for at parasitten/bakterien/viruset du behandler mot får en for lav dose, overlever og blir resistent mot medisinen. Og: enkelte medisiner ser du ikke effekt av før en tid etter at kuren er ferdig.
2. Om du skal behandle via vannet og har lite medisin kan du tappe ned karet slik at vannvolum blir mindre, da trenger du mindre medisin.
3. Har du en sykdom som kommer igjen og igjen eller av annen grunn er veldig oppsatt på å finne årsaken kan du kontakte veterinærinstituttet. De har ekspertise på diagnostikk av fisk. Du må nok regne med å betale noe, jeg vet ikke hvor mye. De må ha enten fisken på formalin (så raskt som mulig etter at den er død), da kan de sjekke for virus, bakterier eller parasitter gjennom det som kalles histologi) eller frossen dersom de skal sjekke for bakterier. Du må kontakte dem og spørre hva de trenger før du evt leverer inn fisk. Det er nok ikke akvariefisk de får inn mest av, men jeg går ut fra at forskeren vil våkne i de fleste diagnostikere som får en slik sjanse. Vil du prøve, og de sier nei, så kan jeg kontakte en av de jeg kjenner her i Bergen.

Dette ble langt og mer negativt enn jeg først hadde tenkt. Håper du ikke får inntrykk av at jeg vil gjøre livet mer problematisk for deg. Tvert i mot, jeg hjelper gjerne om jeg kan. Til gjengjeld skal du ikke se bort fra at jeg ber deg om tips når jeg skal sette sammen HMF-filter i neste uke…

Mvh

HeH
Tilfeldig bekjentskap
© Benny Hubel Hansen
Reklame for plussmedlemskap