- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 189)
Leifs verden, del 2 (side 189)
Postet 28.03.14 kl 13:44
18 arter med apistogramma om det er hva du tenkte på. Av fisken som fulgte med karet jeg kjøpte ga jeg bort alt bortsett fra et guppy par som jeg heiv oppi cory karet og noen yngler av perle guramiene
Vet ikke om jeg husker alle artene i hodet men skal sette opp det jeg husker
18 arter med apisto
perle gurami yngler
guppy par
cory aeneus gruppe på 15
copella callolepis
nannostomus beckfordi
nannostomus eques
L144 par fulgte med 160L jeg kjøpte
pelmatochromis nigrofaciatus par ( mulig feil stavet)
C125 gruppe. Skal kjøpe flere av disse
må ikke glemme otto =) 5 stk i sp Nadelstreifen karet. Gud så herlige =)
Tror ikke det er flere?
Sjakkbrett ciklidene var det ei her som falt for. Hadde 4 små VF fra auksjonen i LAK, så de ble med henne =) Kommer nok til å kvitte meg med den ene agassizii lokasjonen, men ikke sikker på hvem av dem. Synes det får holde med en av dem. Driver å planlegger litt flytting mellom karene her samtidig som jeg planlegger den nye reolen som skal bygges
sp Nadelstreifen yngler
alacrina yngler
cf huascar yngler
Vet ikke om jeg husker alle artene i hodet men skal sette opp det jeg husker
18 arter med apisto
perle gurami yngler
guppy par
cory aeneus gruppe på 15
copella callolepis
nannostomus beckfordi
nannostomus eques
L144 par fulgte med 160L jeg kjøpte
pelmatochromis nigrofaciatus par ( mulig feil stavet)
C125 gruppe. Skal kjøpe flere av disse
må ikke glemme otto =) 5 stk i sp Nadelstreifen karet. Gud så herlige =)
Tror ikke det er flere?
Sjakkbrett ciklidene var det ei her som falt for. Hadde 4 små VF fra auksjonen i LAK, så de ble med henne =) Kommer nok til å kvitte meg med den ene agassizii lokasjonen, men ikke sikker på hvem av dem. Synes det får holde med en av dem. Driver å planlegger litt flytting mellom karene her samtidig som jeg planlegger den nye reolen som skal bygges
sp Nadelstreifen yngler
alacrina yngler
cf huascar yngler
Postet 28.03.14 kl 14:49
Postet 28.03.14 kl 15:04
Mine C125 er helt propell og er grunnen til at jeg digger dem. Også grunnen til at jeg lagde en liten artikkel her på AF for noen år siden når jeg hadde dem første gangen.
Har ikke noe mål om å ha noen antall på arter av apisto eller andre. Var nok litt sånn tidligere men en har kommet seg videre. Det vesentlige er at alle apistoene jeg dretter har god nok plass, helst veldig god plass. Jo større plass dem får mer glede mener nå jeg da =)
Snakker om kar str. Var ei i apistogramma gruppa mi i går som spurte om min str på apistogramma kar
Når folk står frem og sier de dretter apisto i 12-15L så bør en vite at en høster motbør og jeg måtte til slutt slette tråden.
Antar at han høstet noen erfaringer fra den tråden.
Har ikke noe mål om å ha noen antall på arter av apisto eller andre. Var nok litt sånn tidligere men en har kommet seg videre. Det vesentlige er at alle apistoene jeg dretter har god nok plass, helst veldig god plass. Jo større plass dem får mer glede mener nå jeg da =)
Snakker om kar str. Var ei i apistogramma gruppa mi i går som spurte om min str på apistogramma kar
Når folk står frem og sier de dretter apisto i 12-15L så bør en vite at en høster motbør og jeg måtte til slutt slette tråden.
Antar at han høstet noen erfaringer fra den tråden.
Postet 28.03.14 kl 15:45
Postet 28.03.14 kl 17:52
Noen av artene mine har jeg i "breeding tanks" i den siste reolen med 63L. Når jeg ønsker å ta ut et par av karene for å drette dem bruker jeg 63L her. Men tar ut hannen når det har kommet egg. Synes det blir litt trangt når det skal gå et par med kanskje opp i mot 100 yngler eller mer i et så lite kar. Hender også jeg tar ut hule og hue fra hoved kar å setter i 63L om jeg har noe ledig,
Den karen jeg nevnte hadde disse små tankene med apistoer som hoved kar. Jeg for min del kunne ikke brukt så små kar til yngler en gang =)
Vask av det nye 160L karet
Den karen jeg nevnte hadde disse små tankene med apistoer som hoved kar. Jeg for min del kunne ikke brukt så små kar til yngler en gang =)
Vask av det nye 160L karet
Postet 28.03.14 kl 19:18
Postet 28.03.14 kl 21:59
Endret: 28.03.14 kl 22:00
S i m e nGratulerer med nytt kar Leif! Ser ut som et godt hjem til [I]Apistogramma panduro[/I] med lokasjon Rio Tahuayo 8). Trur jaggu meg det nærmer seg et bidrag til Hoff-samlinga di!
Takk for det Simen =) Høres veldig bra ut. Tar litt tid enda før den nye reolen er oppe, men kar til Panduro det har jeg på minuttet for å si det slik. Ser ikke ut som det ble noe ut av sp Cruzeiro eggene denne gangen heller =(
Ser i hoved karet til barlowiene at det er egg i ei ny hule. Har ei anna hue med yngler i en av karene i den siste reolen. Ellers så så jeg faktisk et par guppy yngler sammen med ynglene av perle gurami. Hehe, de må være perle venner =) Har nettopp tatt noen nye bilder og er noe av det greit nok, poster jeg det senere =)
Gleder meg allerede Simen =)
Postet 28.03.14 kl 23:40
Postet 29.03.14 kl 00:04
A. sp. Abacaxis
Her er årsaken til at du ikke kunne få Apistogramma sp. "Abacaxis"-hunnen riktig enda, Leif.
Som du ser trener jeg henne på yngelproduksjon og -omsorg, slik at hun er ferdig utlært når hun om ikke så lenge flytter til Hof
Apistogramma sp. "Abacaxis" -hunn med første dags frittsvømmende yngel:
Som du ser trener jeg henne på yngelproduksjon og -omsorg, slik at hun er ferdig utlært når hun om ikke så lenge flytter til Hof
Apistogramma sp. "Abacaxis" -hunn med første dags frittsvømmende yngel:
Postet 31.03.14 kl 23:36
Endret: 31.03.14 kl 23:37
Utrolig herlig Tom =) Utlært er veldig greit da =)
Fikk for første gang egg hos coryene i dag. Er nok ikke mer enn et par hundre, og når en da grunnet ei ubrukelig hånd mister meste parten er det ikke mye igjen =) Det kommer mer garantert. Regnet med at det skulle komme nå etter et 40% vannbytte med kaldt vann og god foring av mygglarve pellets
Ellers er allpahuayo hua hissig på hannen i dag, og lar han knapt få spise. Hun viser virkelig frem svigermor tendenser lol. Håper dette betyr at hun har yngler enda gjemt under eikeblader et sted. Så merkelig, begge gangene har hun flyttet wrigglers så fort dem er klekket.
Kan dette tyde på at hula står for langt frem i karet og bør flyttes lengre bak?
Har fått flyttet over flere F1 cacatuoideser i dag men det er noen få igjen i yngelkaret. Folk har vært å hentet nær i bøtter og spann her og etter VF huas bortgang står jeg nå faktisk uten ei kjønnsmoden hue. At det kan gå ann å bli så sjukk i hue at jeg ikke mer enn iallefall holdt igjen ei F1 hue!!!
Fikk for første gang egg hos coryene i dag. Er nok ikke mer enn et par hundre, og når en da grunnet ei ubrukelig hånd mister meste parten er det ikke mye igjen =) Det kommer mer garantert. Regnet med at det skulle komme nå etter et 40% vannbytte med kaldt vann og god foring av mygglarve pellets
Ellers er allpahuayo hua hissig på hannen i dag, og lar han knapt få spise. Hun viser virkelig frem svigermor tendenser lol. Håper dette betyr at hun har yngler enda gjemt under eikeblader et sted. Så merkelig, begge gangene har hun flyttet wrigglers så fort dem er klekket.
Kan dette tyde på at hula står for langt frem i karet og bør flyttes lengre bak?
Har fått flyttet over flere F1 cacatuoideser i dag men det er noen få igjen i yngelkaret. Folk har vært å hentet nær i bøtter og spann her og etter VF huas bortgang står jeg nå faktisk uten ei kjønnsmoden hue. At det kan gå ann å bli så sjukk i hue at jeg ikke mer enn iallefall holdt igjen ei F1 hue!!!
Postet 31.03.14 kl 23:48
Noen bilder av
Copella callolepis, nannostomus eques og nannostomus beckfordi
Først og sist nevnte går sammen alene i en 100L for tiden og eques går i 222L som for øyeblikket er TOM. Fydda ha et slik stor kar tomt, er nær frekt hehe.
222L under i samme rekka som er delt er også tom og skal taes ut for rengjøring, ny sand og nytt oppsett når lysten kommer. Må nok ha litt hjelp for å få det ut/inn grunnet hånda mi når den tid kommer
Først og sist nevnte går sammen alene i en 100L for tiden og eques går i 222L som for øyeblikket er TOM. Fydda ha et slik stor kar tomt, er nær frekt hehe.
222L under i samme rekka som er delt er også tom og skal taes ut for rengjøring, ny sand og nytt oppsett når lysten kommer. Må nok ha litt hjelp for å få det ut/inn grunnet hånda mi når den tid kommer
Postet 31.03.14 kl 23:55
Noen bilder av
Postet 31.03.14 kl 23:56
Postet 31.03.14 kl 23:58
Postet 01.04.14 kl 00:01
Postet 01.04.14 kl 00:02
Kan ikke klage på Apistogramma sp. "Abacaxis" -hunnens produktivitet:
Ca. 70 frittsvømmende yngel på første forsøk, indikerer jo at hun antakelig kan komme opp i godt over 100 neste gang...
LOFFAAvslutter med agassizii tefe
Dette kan se ut som en ekte Apistogramma sp. "Tefé" (A 243).
Det er i tilfellet ikke en Apistogramma agassizii-variant, men i følge DNA-kartlegging en egen art. Den ble kalt Apistogramma cf. agassizii "Tefé" før 2005.
Postet 01.04.14 kl 18:06
Å se huer av apistogramma med en skokk unger tillater vel de aller fleste til å kose seg og trekke på smile båndet. Herlig Tom.
Disse tefene fikk jeg fra Danmark og har kalt dem agassizii ettersom det var det jeg fikk oppgitt. Da skulle jeg tro disse er noe mer sjeldne? Ikke sjeldne, men mindre tilgjengelige enn agassizii tefe....
Gleder meg så over fiskene om dagen og koser meg gløgg ihjel. Tok også i dag ut en drøss cory egg, selv om 2/3 falt til bunn.... Har vært å fylt opp frysern i akvarierommene med mer frossen for i dag og har vel ikke hatt et bredere sortimang av for påflere år, hehe. Slik går det når en skal rote i hus flere forskjellige arter =)
Også i dag lå Leife gutten flat på gulvet og så til sp Nadelstreifen og familie forøkelsen. Synes hun blir flottere og flottere =)
Artig er det også å ha yngler av barlowi og følge dem =)
Lurer på om jeg skal døpe om akvarie kjelleren min til "Lykkepilla" =)
Disse tefene fikk jeg fra Danmark og har kalt dem agassizii ettersom det var det jeg fikk oppgitt. Da skulle jeg tro disse er noe mer sjeldne? Ikke sjeldne, men mindre tilgjengelige enn agassizii tefe....
Gleder meg så over fiskene om dagen og koser meg gløgg ihjel. Tok også i dag ut en drøss cory egg, selv om 2/3 falt til bunn.... Har vært å fylt opp frysern i akvarierommene med mer frossen for i dag og har vel ikke hatt et bredere sortimang av for påflere år, hehe. Slik går det når en skal rote i hus flere forskjellige arter =)
Også i dag lå Leife gutten flat på gulvet og så til sp Nadelstreifen og familie forøkelsen. Synes hun blir flottere og flottere =)
Artig er det også å ha yngler av barlowi og følge dem =)
Lurer på om jeg skal døpe om akvarie kjelleren min til "Lykkepilla" =)
Postet 01.04.14 kl 18:22
Postet 01.04.14 kl 18:51
S i m e nOg jeg som syntes 40 yngler hos A. sp. "Cruzeiro"-hua var møe 8)
Mener å ha lest et sted og antar at det kommer fra Tom C, Simen, at apistogramma kan legge opp til 200 egg. Skulle en få en del slike kull antar jeg en vil få problemer med å bli av med det.
Er ikke lenger så veldig ivrig på at alt skal overleve over alt da en ikke klarer å få alle ut i markedet. Er grenser på hva en kan sitte igjen med av avkom =)
Har en gruppe på 6 avkom av sp Xingu som jeg helst ville at andre skulle få gleden av men er fortsatt litt usikker på kjønn. Trodde det kun var hannene som hadde det prikkete mønsteret, men noen sier også huer kan ha det. Jeg er iallefall trygg på at det er en av de 6 som er hanner.
Ei i apisto gruppa mi på FB har veldig lyst på dem, men vil ikke bomme på kjønn, så jeg beholder dem til jeg vet mer. Mener også Tom C nevnte at disse var vanskelige å kjønnsdele når jeg fikk yngler av han i sin tid
Litt usikker på om bildene er samme individ, da jeg ikke tenkte på prikker når jeg tok bilder før i dag, men her har det iallefall begynt å komme sorte prikker.
Tom C:
Kan du bekrefte eller avkrefte at huer også får/ikke får sorte prikker slik hannene får?
Postet 01.04.14 kl 19:24