- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 19)
Tropheus Bilder (side 19)
Skal være så ærlig å si at det blir nok ikke noe større kar, har nylig satt opp en 540. Det er smekk fult. Karet er 120 L og 50 H, er buet front, så sidevegene er ikke alt for bred, mener det var ca 40-45 B på midten.
Må vel kanskje bare skrinnlegge tanken, hadde jeg hatt plass, hadde jeg gjerne satt opp et kar.
Må vel kanskje bare skrinnlegge tanken, hadde jeg hatt plass, hadde jeg gjerne satt opp et kar.
Postet 30.01.08 kl 15:28
Endret: 30.01.08 kl 15:30
Postet 30.01.08 kl 15:28
Postet 30.01.08 kl 16:05
Postet 30.01.08 kl 16:17
Endret: 30.01.08 kl 16:27
Herregud! Det var vannvittig dyrt.. Du kjenner ikke noen som reiser sørover da? Du kan ikke betale så mye for fisken.. Hør med Badat, han har familie som jobber på gardermoen,kansje han kan få sent opp sine Moorii Kasakalawe til Evenes?
Eller hva Badat?
Hvis ikke så kan du jo ta en liten kjøretur
Prisene fra imazo er det dobbelte av det jeg mener er listepris..
Nå blir det jo selvfølgelig dyrere med avstanden, men det skal da være måte på!
Eller hva Badat?
Hvis ikke så kan du jo ta en liten kjøretur
Prisene fra imazo er det dobbelte av det jeg mener er listepris..
Nå blir det jo selvfølgelig dyrere med avstanden, men det skal da være måte på!
Postet 30.01.08 kl 17:50
Kristian HennigHerregud! Det var vannvittig dyrt.. Du kjenner ikke noen som reiser sørover da? Du kan ikke betale så mye for fisken.. Hør med Badat, han har familie som jobber på gardermoen,kansje han kan få sent opp sine Moorii Kasakalawe til Evenes? Eller hva Badat? Hvis ikke så kan du jo ta en liten kjøretur;) Prisene fra imazo er det dobbelte av det jeg mener er listepris.. Nå blir det jo selvfølgelig dyrere med avstanden, men det skal da være måte på!
Er forsåvidt en del "sørafør" Vi har hoved kontor ved Kjeller. Skal levere en del L-maller på Gardermoen nå neste runde. Kanskje man kan ta noen tropheus med seg på retur.
By the way. Evenes ligger utenfor Harstad, som er 33 mil fra Tromsø og Langnes flyplass
Postet 30.01.08 kl 18:22
Bengt FossliHva tror du om antall. På Imazo er det 3-4 cm duboisi til ca 150-60 kr. Orange bemba 4-6 cm til ca 250-260 kr. Jeg trodde discus var dyrt:-)
Woho, det var noen stive priser. Må si jeg er ganske glad for at jeg bor i Østfold, og med ganske kort avstand til Sverige og det øvrige utland.
Jeg har sett at enkelte butikker her nede har tatt inn tropheus til tider, og regner med at de er fra Imazo el. lign. og de har ikke alltid hatt den kvaliteten som man forventer til den prisen de selges for. Tenk for deg også situasjonen at du da tar sjansen på å bestille gjennom en lokal butikk til den aktuelle prisen, og du da skal hente fisken og oppdager at de ikke innfrir forventningene dine? Enten kjøper du dem, og har betalt en god sum for fisk du ikke vil ha, eller takker nei og butikken sitter igjen med fisk de ikke vil ha i utgangspunktet. 20 * 250 kr...
Nei, mitt tips er som Kristians ta å undersøk litt nærmere om det er noen som har noe for salg privat. Om du så i tilfellet må kjøre et stykke, så får du trøste deg med at du er ikke alene om å ha ofret litt tid og bensin på denne ellers så interessante hobbyen.
Postet 30.01.08 kl 18:37
Endret: 30.01.08 kl 18:38
Bengt Fossli[QUOTE=Kristian Hennig]Herregud! Det var vannvittig dyrt.. Du kjenner ikke noen som reiser sørover da? Du kan ikke betale så mye for fisken.. Hør med Badat, han har familie som jobber på gardermoen,kansje han kan få sent opp sine Moorii Kasakalawe til Evenes? Eller hva Badat? Hvis ikke så kan du jo ta en liten kjøretur;) Prisene fra imazo er det dobbelte av det jeg mener er listepris.. Nå blir det jo selvfølgelig dyrere med avstanden, men det skal da være måte på!
Er forsåvidt en del "sørafør" Vi har hoved kontor ved Kjeller. Skal levere en del L-maller på Gardermoen nå neste runde. Kanskje man kan ta noen tropheus med seg på retur.
By the way. Evenes ligger utenfor Harstad, som er 33 mil fra Tromsø og Langnes flyplass
Hold på å skrive "Ingen avstand som er så langt for en tropheusvenn". Dette kan kanskje være visjonen vår hvis vi greier å bygge opp miljøet her i landet.
Kjøretur til Evenes ... He...he... Vet ikke om jeg er gal nok. Men Tromsø skal jeg i April måneden, så det er absolutt innen rekevidde.
Bengt Fossli må dere ta være på. Bare les profilen hans så vet dere hvorfor.
Hyggelig å ha deg ha Bengt. Du har holdt Diskus da blir Tropheus ingen sak.
Postet 30.01.08 kl 21:20
martin spec[QUOTE=badat] Jeg er enig med Kristian her. Sp. black er tøffere enn f eks regnbue, ikke bare i farge men også i oppførsel og temperament- Her får dere et lite glimt av mine snille røde regnbuer.
Hei Badat, det var noen fine regnbuer. De ser ut til å spise godt, hva forer du dem med? Og dere andre her inne hva slags for er det dere bruker mest av? Og i tilfellet hvor mye og hvor ofte?
Interesant å høre andres meninger om emnet, da det er vel ikke noe mer omdiskutert tema i tilknyttning til hold av tropheuser.
Personlig foretrekker jeg den gode gamle rekemiksen, dog med noen endringer i grunnresepten. Kjørte en god stund med en mer eller mindre grønn miks tidligere, men slet da så med å få tropheusene i den kondisjon jeg ville ha. Kjører nå med en miks med litt mer animalsk innhold en tidligere og det ser ut til å gå fint.
Takk for kompliment Martin. Dine er jo flotte også. Jeg skal ha en reol med s. black også. Ikola står på topp, deretter Kirsebær og Pemba. Ha vurdert Brichardi en stund men trenger litt mer tid for å lære om arten.
Jeg mater fiskene kun med Tetra Pro Crisp Veg. 3-4 ganger daglig (ha hjemmevarende matmor). Ha ikke vurdert rekemix men vet at svenskene gjorde det med suksess. Jeg synes du har kanskje litt for høy andel av reker i mixen din. Tarmene til Tropheus tåler ikke det vi mennesker kaller for god mat. De skal ha fattig manns kost i små posjoner og må jobbe for maten. Det er dette som Tropheus hemmelighet. Ellers så er det rutine vannbytte og god sirkulasjon (masse oxigen) gir trivsel og dermed sunne fisker.
Postet 30.01.08 kl 22:18
Nå begynner reisefeberen og komme! På fredag reiser Roger og meg til skandinavias største malawi og tanganyika importør., Der blir det pils og konjakk mellom de peneste troffene jeg har sett i mitt lille troffeliv..
Fikk lagerlista hans nå, og der er det mange godbiter! Store Gnatochromis permaxilares, store viltfangede Petrochromis trewawase, 13 forskjellige tropheus i diverse størrelser og opphav, store Xenotilapia nigrolabiata "red princess" (som er alt for dyre, men som jeg har så veldig lyst på i stua!) 5 forskjellige Xenotilapia papilio og ikke minst Tr. Bri. Namansi reef "Fieryfry" som rogern har fått bestillt fra sjøen. Disse to kassene som kom fra sjøen er de første og eneste som kommer på maaange år.. Sist gang de ble exportert var vel 2003 .. Svensken var selv nede i sjøen på "ferie" og fikk tak i disse. Svensken skal også ha en gruppe og de som blir igjen skal jeg prøve og lure med meg hjem
Bent: Jeg var i militæret i Harstad, så det er bare Evenes som står i huet på meg
Kjeller er rett "i hugget" ved roger, og han har alltid noe spennende på lur.. Vet han har en god gjeng med Tr. brichardi "redcheek" yngel på gang..
Badat, de regnbuene dine ser veldig kraftig og fine ut, kona gjør jobben sin ser jeg
Er det noe lek på gang?
Fikk lagerlista hans nå, og der er det mange godbiter! Store Gnatochromis permaxilares, store viltfangede Petrochromis trewawase, 13 forskjellige tropheus i diverse størrelser og opphav, store Xenotilapia nigrolabiata "red princess" (som er alt for dyre, men som jeg har så veldig lyst på i stua!) 5 forskjellige Xenotilapia papilio og ikke minst Tr. Bri. Namansi reef "Fieryfry" som rogern har fått bestillt fra sjøen. Disse to kassene som kom fra sjøen er de første og eneste som kommer på maaange år.. Sist gang de ble exportert var vel 2003 .. Svensken var selv nede i sjøen på "ferie" og fikk tak i disse. Svensken skal også ha en gruppe og de som blir igjen skal jeg prøve og lure med meg hjem
Bent: Jeg var i militæret i Harstad, så det er bare Evenes som står i huet på meg
Kjeller er rett "i hugget" ved roger, og han har alltid noe spennende på lur.. Vet han har en god gjeng med Tr. brichardi "redcheek" yngel på gang..
Badat, de regnbuene dine ser veldig kraftig og fine ut, kona gjør jobben sin ser jeg
Er det noe lek på gang?
Postet 31.01.08 kl 00:14
Postet 01.02.08 kl 09:12
Ja hva skal man si. Har hvert innom denne tråden fra tid til annen for å se på disse fantastisk flott fiskene. Nå blir det tropheus i Tromsø. Badat sendte meg en mail ang en gruppe Pemba, disse viste seg i midlertidig å være solgt. Ikke noe problem sier Badat, ring Kristian. Han og Roger er på tur til Sverige for å besøke en oppdretter. Jeg tenkte, kan jeg gjøre det liksom. Har jo aldri snakket med dem. Så jeg ringte Kristian. Skaffe fisk var ingen problem. Han hadde selv ikke plass for oppbevaring til jeg skal sørover, det var imidlertidig ikke noe problem. Roger har plass. Og så bor han like ved Gardermoen, så han kan levere de på flyplassen til og med. Ekstra service kalles det. Tusen Takk.
Nevnte dette for Nils en av mine akvarie venner. Jo han hadde tenkt tanken på tropheus han også. Kan de skaffe fler var første spørsmål Så sannsynligheten for at vi er 2 fra det høye nord med tropheus er vel lik 100%
Så foreløpig blir det 30 stk Black pemba i etter som jeg forstår, en super kvalitet. Igjen må jeg bare si hjertlig takk for hjelpen.
Nevnte dette for Nils en av mine akvarie venner. Jo han hadde tenkt tanken på tropheus han også. Kan de skaffe fler var første spørsmål Så sannsynligheten for at vi er 2 fra det høye nord med tropheus er vel lik 100%
Så foreløpig blir det 30 stk Black pemba i etter som jeg forstår, en super kvalitet. Igjen må jeg bare si hjertlig takk for hjelpen.
Postet 02.02.08 kl 16:34
Bengt FossliSå foreløpig blir det 30 stk Black pemba i etter som jeg forstår, en super kvalitet. Igjen må jeg bare si hjertlig takk for hjelpen.
Ja ser mann det. Nå blir det Tropheus på deg også Bengt. Så dyktig opprett som du er da blir det 1000 Tropheus barn der oppe i Nord om ikke så lenge. Ta med han Nils og så er dere to om det.
Postet 02.02.08 kl 17:10
Postet 02.02.08 kl 17:25
badat[QUOTE=Bengt Fossli] Så foreløpig blir det 30 stk Black pemba i etter som jeg forstår, en super kvalitet. Igjen må jeg bare si hjertlig takk for hjelpen.
Ja ser mann det. Nå blir det Tropheus på deg også Bengt. Så dyktig opprett som du er da blir det 1000 Tropheus barn der oppe i Nord om ikke så lenge. Ta med han Nils og så er dere to om det.
Tja, vet no ikke helt.. Med noen hundre L malleyngel og eventuelt noen hundre Tropheus barn her oppe i Nord virker det bare som vi utvider våre problem, Bengt. Skjønner nå ikke helt hvorfor du satte disse grillene i hodet på meg. Ho mor hadde fått meg på gli for å sette ut 400 literen i garasjen, men nå blir det vist fylt med Tropheus istedenfor... Men det skal bli gøy.
Postet 02.02.08 kl 17:33
Postet 02.02.08 kl 17:39
stiggerGår du for Ilangi yngelen Badat ?
Ilangi'ene dine er bare nydelig. Problem er bare at jeg har Red Rainbow, og de ser nesten like ut, og jeg har bare Moorii hos meg nå. Så jeg begynner å se mot Sp. Black. Spør meg igjen når Ikolaene dine har produsert en pen gruppe, Stig. De har allerede tilbakelagt 80 yngler så det er bare et tids spørsmål når de setter igang i gjen. Ellers så takk for tilbudet.
Postet 02.02.08 kl 22:54
Postet 03.02.08 kl 00:03
stiggerNja, nå har ikke jeg tenkt å gi slipp på mine Ilangier. Tenkte mer på ungfisk gruppen som lå for salg på NA, hadde ikke du et spørsmål om de der ?
Ops...der bommet jeg litt gitt. Nei, jeg er ikke ute etter Ilangi. Vil bare live opp annonsen litt for å bygge opp aktiviteter herinne. Etter at jeg la ut 2 annonser på mine så har det strømmet en mengde med annonser på Tropheus. Slik har det ikke vært så lenge jeg har vært her. Det var 2 grupper med Pemba som ble annonsert til salgs. Og begge ble solgt like fort som de kom. Gledelig ikke sant. Flere salgsannonser, flere kjøper og lenge lever Tropheus.
Postet 03.02.08 kl 11:30
Nils VollstadTja, vet no ikke helt.. Med noen hundre L malleyngel og eventuelt noen hundre Tropheus barn her oppe i Nord virker det bare som vi utvider våre problem, Bengt. Skjønner nå ikke helt hvorfor du satte disse grillene i hodet på meg. Ho mor hadde fått meg på gli for å sette ut 400 literen i garasjen, men nå blir det vist fylt med Tropheus istedenfor... Men det skal bli gøy.
Hei Nils! Hyggelig at du skriver til denne spalten. Jeg vet ikke hvor stort akvariemiljøet i nord er men de av dere som jeg har hørt om er jo dyktige alle man. Både du og Bengt er også medlem i akvarieklubb så jeg antar at det tar ikke lang tid før det smitter over til naboen.
Utfordring er å få med "mor" på leken. Ta med mor og sett dere foran akvariet og ser på Tropheus lek. Ganske pirrende skal jeg si deg. He..he..
Postet 03.02.08 kl 13:17
Endret: 03.02.08 kl 13:35