Dagens blomst (side 19)

Jeg må også legge inn bilde av 2 av mine Rododendron. De er nå ca.1,8m høye.
Petter Hagen
Jeg trenger visst hjelp til og identifisere en til. Noen som vet hva denne krypplanten heter?

Tror det er Filtarve (Cerastinum tomentosum) du har der. I hvertfall hvis bladene er dekket med hvite hår. Link: FILTARVE – Cerastium tomentosum
var å gikk i fjellet for noen dager siden og tok bilde av denne flotte blomsten, aner ikke hva den heter, men vakker er den synes jeg.
Dagens blomst er akeleie
Jeg velger akeleie som dagens blomst
Har vist en sort akeleie tidligere, men her er en annen. Denne har annerledes blomster, men alle akeleier er nydelige - synd de er så små planter Disse blomstene står og nikker på en grasiøst bøyd stilkhals. Det er en så utrolig fin blomst! Kjenner at jeg må ha meg flere slike neste år. Er jeg heldig så frøsår de seg selv også, men faren er vel stor for at jeg tror det er ugress og drar dem opp før de får sjansen til å vise hva de er :p

Jeg tror den ene av disse to sortene jeg har bilde av her kalles 'Nora Barlow', men husker ikke hvilken (eller kanskje 'Nora Barlow' finnes i flere farger, jeg er litt nybegynner på akeleier så jeg vet ikke, hehe).

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Denne nydelige hvite klungeren fant jeg på Lade i Trondheim for to år siden. Ettersom jeg bare var ute og gikk tur, hadde jeg verken hansker eller graveredskaper, og det var ikke moro å forsøke å trekke den opp, nei. Det eneste jeg kunne beskytte meg med var ei jakke jeg hadde med meg. Utrolig nok greide jeg å få med meg en rotstump på 10 cm. Det så en stund ut til at den ikke skulle klare seg (og det hjalp ikke akkurat at bikkja grov den opp igjen etter at jeg hadde plantet den. Det er den andre rosebusken hun trekker opp og dribler rundt med like etter planting). I år er første gang den blomstrer. Og som dere ser, er den også vakker etter at den har blomstret av.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Dagens blomst fra Mona O er en fuksia
Jeg elsker blomstene på fuksia! De er på enkelte sorter nesten abnormt store! Akkurat denne sorten (aner ikke navnet) har så digre blomster at de fyller hele håndflaten min (damehånd size S). Det finnes hundrevis av sorter, og alle er egentlig flotte på hver sin måte.

Ettersom denne planten har hengende vekst pga blomstenes tyngde, spekulerte jeg litt på hvordan jeg skulle få tatt bilder som viste blomsten inni. Det ble løst ved at jeg rett og slett la meg på ryggen rett på hagegangen og rettet kameraet oppover mot blomstene. Derfor så mye blå himmel er med på bildet Det var egentlig litt kult å ligge der og fotografere, hehe

Hadde jeg hatt drivhus, og i tillegg et som var frostfritt, skulle jeg spart på fuksiaene fra år til år. Det er lett å få samle-mani når det gjelder disse flotte blomstene

[External Image]

[External Image]
Denne rosen fikk jeg av ei venninne da jeg flyttet hit. Det er ikke vanlig klunger - den har en helt annet rosafarge (selv om det ikke vises så godt på bildene). Men den er bygd som en klunger er. Jeg regner med at det er en nær slektning. Denne blomstrer heftig for andre år på rad. Jeg må innrømme at jeg liker disse villrosene bedre enn kultiverte roser. Jeg har en tredje villrose på ønskelista, og den er helt fantastisk vakker. Men den første jeg plantet greide seg dessverre ikke. Og foreldrene mine husker aldri på å ta med seg en renning når de er på besøk hos de som har den. Men her er altså den rosa villrosen:

[External Image]

[External Image]
Bildene dine ser nesten ut som om de er malte, Mona. Stilig!
Jeg velger fuksia som dagens blomst i dag også
Dette er en annen sort som har blålilla blomsterblad. Den er utrolig lekker! Og denne sorten har jeg faktisk navnet på;
"Blue Mirage".
Så fin er den at jeg lurer på å sende den til svigermor til høsten, så hun kan oppbevare den i kjelleren over vinteren. Da kan jeg hente den igjen til våren og dyrke den igjen til neste sommer.

[External Image]
Denne regnfulle torsdagen er dagens blomst Cosmos
Noen kaller den "Pyntekorg" på norsk, men det er totalt unødvendig når plantens vitenskaplige navn er så enkelt som Cosmos.

Jeg har to store, en rosa og en hvit. De blomstrer utrolig rikt, og er en veldig dekorativ sommerblomst. Dessverre bare ettårig i vårt klima.

[External Image]
På denne tiden i fjor hadde vi allerede hatt en tre uker lang hetebølge, med sol-sol-sol og høy temperatur. Det førte jo naturlig nok til at rosene blomstret mye tidligere enn vanlig. I følge mine notater blomstret den første rosen den 11. juni, tett fulgt av flere i uken som fulgte.

Ingen roser hos meg blomstrer enda i år, og det er en uke senere enn datoen for første roseblomst i fjor. Det har vært en kjølig juni-måned så langt, selv om det har regnet lite så må det mer varme (og sol!) til. Så det går litt tregere i år.

Men, nå er det ikke så veldig langt unna, heldigvis Noe penvær og bedre temperaturer nå, så spretter de vel ut i hopetall!

Her er noen roseknopper jeg fotograferte i går.
Det er roseknopper fra sortene 'Louise Odier', 'Rhapsody in Blue' og 'Nostalgie' (i den rekkefølgen).

Denne får dyp rosa blomster med en fantastisk herlig duft!
Louise Odier
[External Image]

Denne får lilla blomster. Et flott syn.
Rhapsody in Blue.
[External Image]

Denne får rosahvite blomster med rød kant. Utrolig flotte og spesielle. Stilkrose, kan være litt sart.
Nostalgie.
[External Image]
Dette bildet skulle vært med i innlegg 371

Rosafarget Cosmos eller "Pyntekorg". Legg merke til bladverket de har, det er veldig dekorativt.

[External Image]
Klematis-sorten 'Miss Bateman' på en levegg, sammen med rosen 'Alchymist' som klatrer litt høyere oppe. Rosen plantet ifjor, klematisen året før. Klematisen blomstrer nå, og rosen står full av knopper og overtar snart

[External Image]

Kjøkkentavlen min
God sommer til alle på AF
[External Image]
Mere blomster fra meg i dag

Årets sommerblomster ute, de er iallefall i blomst nå, mens jeg går og venter på rosene Det er fremdeles kjølig vær, men det er nå lovet sommer fra neste uke :p

Ved inngangspartiet har jeg samlet et par krukker og en plantekasse, og holdt blomstene i dem i blått. Blått... det er en første gang for meg, men gubben mente at "du kan vel spe på med litt blått i år". Ok da, så da ble det blå stemorsblomster, blå hortensia (som nå gradvis blir mer og mer rosa, til tross for surjordsblanding for rhododendron, surjordsnæring OG torv!) og en blå Delphinium. Den sistnevnte står i krukke for sommeren, men siden det er en staude, så skal den plantes i et eller annet bed til høsten. Har ikke hatt den før, men etter hva jeg forstår blir de like høye som en mann :p

Stemorsblomster
[External Image]

Hagehortensia
[External Image]

Delphinium (heter ikke de ridderspore på norsk, tro?)
[External Image]
Mona o
De heter Ridderspore på norsk ja. Har disse selv. Flotte blomster
Petter Hagen
De heter Ridderspore på norsk ja. Har disse selv. Flotte blomster

Hvor høye blir dine? Jeg har sett mye forskjellig, men ble ganske forskrekket da jeg så et sted at de kunne bli like høye som en gjennomsnittlig norsk mann (ca 180 cm)? Skjønner ikke helt at de ikke velter i vinden da?
Det finnes en masse typer Ridderspore. Den du har der kan bli mellom 80 og 100cm.
De minste er vel ca.60cm og de største kan bli nesten 2m.
Er nok en fordel og sette de inntil terrassen eller husveggen så de kan bindes opp. Alternativt bruke blomsetrpinner og binde de opp etter dem.
Dagens blomst er en iris.

Aner ikke hva slags iris, eller hva den heter, for det finnes massevis av både botaniske arter og av navnesorter. Disse fantes åpenbart i hagen fra før, da vi flyttet hit, men de blomstret ikke første sommeren iallefall. Jeg så dem første gang i fjor, men da var det så varmt og tørt at det var ikke mange som kom opp. I år spretter de imidlertid opp som paddehatter, de har åpenbart spredd seg. Disse står i skråningen bak huset, en del av hagen jeg sjelden er i og derfor heller ikke vedlikeholder (villniss...).
Man kan skimte noen gule blomstergreier i bakgrunnen der. De lar seg visst ikke knekke lett... Har forsøkt å utrydde dem ved å dra opp og kaste alle jeg kunne se ifjor (jeg liker ikke gule blomster), men i år var de søren meg enda flere! Tror det er en eller annen form for lilje, og de gule blomstene står veldig kort tid.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Kirsebærblomst. (wormdal)
Vi plantet to små kirsebær-trær for to uker siden. Og jammen kommer det noen blomster på disse allerede dette året.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap