Tante Astrid´s undervannsverden (side 19)

Så spennende med nytt akvarium da Gleder meg til å se ekstrem bilder

kansje de ligner på de jeg så i dyrebutikken forleden dag ca 1-1,5 cm over magen.
Ekstrembildene må visst vente. Var litt dårligere i går så jeg hadde problemer med å ta bilder pga det sterke lyset i karet og i dag var det plutselig tomt batteri på kameraet, men det kommer

Jeg har prøvd mange måter å klekke artemia på, brusflaskemetode med luftpumpe osv, et klekkeri som dette som plasseres nede i karet med luftpumpe tilkoblet, Klaras metode hvor det bare brukes flate skåler uten lufttilgang og det siste forsøket som er dette produktet.

Jeg må bare gi meg ende over. Dette må være den absolutt enkleste og greieste måten å klekke små mengder artemia på. Det er ingen luftpumpe som står å durer, den kan gjerne stå på toppen av armaturet på karet, skall og uklekte egg er null problem, klekkeprosenten ser bra ut, høstingen er gjort på et blunk og den er enkel å gjøre ren. Den eneste ulempen er at den er noe dyr i innkjøp, men når den sparer meg for alt det ekstra styret med både during fra luftpumpa og oppsuging av artemia med mye banning fordi altfor mye skall og uklekte egg blir med, så synes jeg absolutt den er verdt det! Ihvertfall så er den midt i blinken for mitt forbruk siden det stort sett dreier seg om snacks til stjernedanioene

Hadde jeg trengt konstant artemiatilgang så måtte jeg vel hatt to gående, men akkurat nå så er denne ène mer enn nok! Som dere skjønner så er jeg overbegeistret
guttn
kansje de ligner på de jeg så i dyrebutikken forleden dag ca 1-1,5 cm over magen.

De du så der var sikkert gravide i tillegg. Mine er bare gode og feite. Rene julegrisene, men så er de noen utrolige matvrak også. Lover å komme med bilder etterhvert
ja men de var så store de andre å, lignet på noen malawiciclider som var i nabokarret. eneste minuset var at det lå en død fisk inne ved ruta og flere bak i akvariet.
Da har jeg gått til det store skrittet og skiftet avatar, igjen. Håper folk kjenner meg igjen for det.

Syntes nemlig det var på tide med en skikkelig fisk og ikke bare en havfrue. Dette er den eneste gjenlevende rosentetraen min og jeg har nok postet dette bildet tidligere. Har prøvd det både til fotokonkurransen og fiskebasen, men det var ikke bra nok der. Som avatar derimot er det mer enn bra nok, synes jeg

Har tatt en god del bilder i dag så regner med det blir postet en del av dem her i morgen om jeg har vært heldig med dem. Monsterguppyene er ihvertfall blitt avbildet

[External Image]
Her kommer altså de lovede bildene av monsterguppyene eller jomfrumonstrene eller hva jeg nå skal kalle dem. Disse er to av de tre gjenværende guppyene som ble født her i karet. Hannen bor i rekecocktailen så disse to har aldri hatt yngel. Mener de ble født like før jul så de er noen måneder.

[External Image]
Her er den største av dem. Vet nesten ikke hvor lang den er, men selve kroppen er nok en 6cm kanskje. Bildet er tatt før fôring og som nevnt så er hun ikke gravid.

[External Image]
Dette er av den minste som er kanskje centimeteren kortere enn søsteren. Tatt i samme fotoseanse som det andre.

[External Image]
Dette bildet er ikke så skarpt, men tok det med likevel for å vise de breie ryggene på de to.
For å vise litt av størrelsen så har jeg her fotografert de sammen med noen av de andre fiskene i karet. Beklager uskarpe bilder, men det var det beste jeg fikk til.

[External Image]
Her er den minste sammen med et par skjørtetetra. Gjør oppmerksom på at den nederste skjørtetetraen heller ikke er spesielt liten. Tror bare kroppen er rundt 7 cm og så kommer halen i tillegg.

[External Image]
Her er den sammen med en skjørtetetra hann og en av sitrontetraene.

[External Image]
Her kan du så vidt se en av trilineatusene sammen med den største.
Hei Nå har jeg flytta alle stjernene mine over i 54 literen. Så dem nesten ikkei 180-en - de la sin elsk på bakveggen. Alle 9 i god behold, gleder meg til å se mer av dem. Skal ta noen bilder når de har roa seg i nytt kar.

De guppyene var diiiiigre gitt
Tror nok de trives like godt i et mindre kar. Det virker også som om nok planter å gjemme seg i gjør at de er mer fremme. Ser at de er raskere til å gjemme seg nå som jeg har luket ut litt i karet.

Til å begynne med var jeg redd karet ville bli for lite til de siden det bare er 35 liter, men det virker ikke som om de føler at det blir for trangt. Stort sett så oppholder hele gjengen seg på et lite område rundt windeløven og rota og utforsker ikke så mye ellers i karet. Virker som de setter pris på at det er litt sirkulasjon selv om det lille filteret ikke akkurat gir noen storm.

Når det gjelder monstrene så håper jeg bare de har sluttet å vokse nå. I basen så står det anbefalt minimum på 40 liter på guppy, men disse hadde helt klart mistrivdes i et så lite kar. Aktive er de også. Godt de har 180 liter å boltre seg på.
Tror stjernene liker litt gjennomstrømming. ser mine har likt seg godt foran filteret. Holder seg blant plantene i 54 literen nå - har tatt litt bilder så jeg håper kvaliteten blir bra Tror en ser raskt på fisk om de trives eller ikke. Stoler vel så mye på observasjon som det jeg leser.

Hehe de monstrene der ville nok fått det trangt da ja. Veldig mange år siden jeg hadde guppy. Fikk aldri noen interesse for levendefødende. Syns også generelt de ikke er så enkle å få til som de går for å være. Men.. da var jeg jo veldig ung og dum da jeg prøvde riktignok.
Hadde egentlig ikke tenkt meg guppy jeg heller, men var en periode plaget med en del proteinhinne. Tenkte da jeg kunne kjøpe en guppytrio til å ta seg av den. Hadde i utgangspunktet tenkt meg bare ett kjønn, men fikk forsikringer om at med de fiskene jeg hadde så ville eventuell yngel bli spist opp med en gang. Funket på de første kullene, men så virket det som om fiskene bare gikk lei av de og så bare ballet det bare på seg. Jeg var temmelig frustrert en stund. Hadde liksom ikke tenkt meg flere kar fulle med guppy. Hadde ikke varmekuren tatt knekken på flesteparten så hadde jeg hatt et skikkelig problem. Ingen flere levendefødere for meg, nei, når de tre siste har takket for seg.

Tok forresten noen bilder av stjernedanioene også i går. Håper noen ble såpass bra at jeg kan poste de. Tror forresten ikke at jeg hadde hatt så mye imot om de hadde formert seg
Hehe det hadde ikke gjort meg noe heller Men med 3 glupske ciklider der oppi så er det nok ikke verdt å håpe hos meg. Er nok mer sjanse hos deg.

Har vurdert endlers et par ganger - som de sier - fine til å spise protein belegg og kunne erstattet tetra som "dither fish" hos ciklidene. Men... tetraer er jo flott og morsom fisk i forhold til guppyene og noe proteinbelegg har jeg heldigvis ikke vært plaget med. Men endlers er faktisk litt fine - i alle fall hannene - hunnene ser mest ut som vanlig guppy hunn syns jeg.

Hehe kanskje man kan ta varmekur uten å ha prikker og Om det trengs av andre grunner. Nei, fy .... den var fæl. Her i Oslo er det veldig enkelt å bli kvitt fisk heldigvis. Hvis en ønsker å gi bort noe så går det som regel på dagen. Hender man er uheldig om en leser nøye og noen ganger ønsker man å gå over til annen fisk Jeg var forferdelig uheldig med å kjøpe kobbertetra til å ha med sommerfuglciklidene da de gikk i 54 literen. Stod her inne at den var fredelig så jeg tro til.... huff.. skikkelig ADHD fisk. Fikk heldigvis gitt dem bort før sommerfuglciklidene ble altfor stressa.
Googler alltid fiskene jeg skal ha før innkjøp, men ikke alltid det står så mye om de. Har vært fristet av kobbertetraene selv jeg for de er jo utrolig fine, men jeg har innsett at jeg egentlig foretrekker fisker som er litt roligere av seg. Det siste jeg trenger når jeg sitter foran karet og skal slappe av er å bli stresset av slike urokråker.

Er nok derfor jeg ikke kommer til å skaffe meg ciklider igjen også. Mange er jo så utrolig vakre, men jeg synes det er veldig stressende når de setter i gang å leke og resten av fiskene i karet er nok enig med meg

Den nye karet som kommer i slutten av neste måned blir befisket med bare en enkelt kampfisk (må prøve å holde kampfisk en gang ihvertfall) og en gjeng kuhliål til å begynne med. Her er det først og fremst innredningen jeg gleder meg til å sett i gang med, men har lenge ønsket å holde kombinasjonen kuhliål og kampfisk. Tror det blir en rolig og lite stressende sammensetning
Hehe tror ikke de kommer til å plage hverandre stort nei Tenkt ut noen planter og øvrig innredning da? Eller er du som meg.... veien blir til mens vi går og sånn alt etter hva butikkene har inne?
Nei, jeg har planlagt det meste allerede; fisk, innredning, planter og plasseringer. Selvfølgelig blir det alltid litt endringer og tilpassninger underveis, men det meste er allerede bestemt. Mangler bare selve akvariet for å sette i gang nå og å få laget noen huler til ålene. Resten av utstyret har jeg allerede.

Har de ikke planter inne så bestiller jeg og venter den tiden jeg behøver. Impulskjøp av planter er dyrt siden jeg har forholdsvis lite lys i alle karene og må ta hensyn til det.

Her kommer forresten flere bilder fra i går. Dessverre veldig uskarpe. Slik blir det når det er lite lys og jeg ikke bruker blitz.

[External Image]
Dette er de to skjørtetetrahannene. De er veldig elegante med sine lange slør og spiler de gjerne ut for å vise seg for hverandre. Det øyeblikket greide jeg dessverre ikke å feste på filmen.

[External Image]
Her er en av trilineatusene langt oppe i karet på jakt etter godbiter som har festet seg i javamosen på rota.

[External Image]
Et veldig uskarpt bilde, men viser ihvertfall hvordan englene av noen dvergøksefisk tar seg ut i overflaten.
Ikke så reint lite misunnelig på de øksefiskene dine gitt De er fantastisk nydelige

Har lagt ut bilde av 180-en etter jeg fikk festa rota skikkelig med sugekopper. Der ser du i alle fall godt fargen på ildtetraene om ikke selve fisken er så tydelig - ble litt uskarpt. Altfor livate til å være godt fotoobjekter den gjengen der

Du er nok litt mer gjennomtenkt enn meg - har det litt for travel jeg Men mekker til etter hvert da Hva slags planter har du planlagt for nye karet da?
Blir tigervallisneria, en type levermose jeg ikke husker navnet på i farten og en eller to arter av cryptocoryner. Står mellom flere cryptocoryner siden jeg ikke helt har bestemt meg. Må google og lese litt mere først og se hvilken som passer best.

Grunnen til at alt er gjennomtenkt er rett og slett det at når jeg er syk så er det ikke stort annet enn tankearbeid som kan gjøres og hva er vel morsommere enn å innrede et akvarium selv om det bare er i hodet. Tidligere var jeg nok mer av impulstypen og veien ble til mens jeg gikk. Fungerte det også.

Her kommer de siste bildene som ble tatt i lillekaret. Ikke akkurat så superskarpe, men det er da mulig å se at det er fisk, ikke sant ;D

[External Image]
Stjernedanio hunn

[External Image]
Stjernedanio hann

[External Image]
Den enslige guppyhannen som har medfødt misdannelse i ryggen, og som er blitt veldig feit på alt det gode som har havnet i karet etter at stjernene kom.
Veldig enig der Utrolig morsomt å planlegge. Greia med meg er at jeg er for utålmodig til å vente til jeg får tak i det jeg egentlig hadde planlagt. Ikke lurt, men.... utålmodig sjel. Har ofte en ide om hvordan jeg vil det skal se ut, men blir liksom sjelden helt sånn

Nå har jeg endelig fått rota meg til å skifte bakgrunnen på 128 literen. Den grå pappen har irritert meg lenge - gjort akvariet kjedelig. Tatt et par bilder nå, håper de ble fine. Tatt mørk blått papir nå - faktisk med litt glitter i av alle ting - men det synes neppe. Ser sort ut herfra jeg sitter nå.

Stjernene dine er kjempefine. Gøy å se hvor fint de har lagt på seg. Husker noen som hadde mage som buet feil vei her
[External Image]
Stjerne og gaffelmose. . .
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap