Ane sine akvarier (side 19)

turnips
Nå må jeg smile litt her! Surfer litt rundt på akvaforum mens jeg tar meg en kopp kaffe (mmm!) og plutselig husket jeg en liten snutt av hva jeg drømte i natt! -Var på møte i Bergen akvarieklubb, det var masse folk der, sikkert like mange som på storauksjonen. Møtet starter, møteleder begynner å snakke og det blir stille i lokalet, bortsett fra deg Ane, som sitter og skravler i vei høyt og uanfektet! Foik prøver å hysje på deg, men du bryr deg ikke, en fyr legger en hånd på skulderen din og du rister den av og fortsetter å snakke! Tilslutt kommer møteleder ned og rister i deg, men det har bare et par sekunders effekt før du er i gang igjen :) Det er alt jeg husker- jammen bra du er langt mer veloppdragen in real life ;)

Hehe, du må slutte å inkludere med i disse snodige drømmene dine Er det ikke gigantiske fisker i et badekar som jeg ikke har så er jeg frekk mot hyggelige folk... Godt du ikke er sanndrømt
mona o
Det er to nydelige planter, særlig L. inclinata! Kunne ønske jeg hadde nok lys til den, den er virkelig lekker når den er på sitt peneste og trives. Går ut fra at vi får se bilder :-) ?

Ja den er blitt ganske flott allerede. Bilder kommer, men jeg har ikke egentlig vært hjemme mer enn 5 timer den siste uken i våken tilstand så slike runder blir desverre nedprioritert. Jeg har bare hatt tid til vedlikehold nå, mating og vannbytter og det er alt de får for øyeblikket. I dag hadde jeg tenkt å skrape glassene for alger, men vi får se hvadet blir tid til før hundekurs, trening og konsert... Og *boff* der var den helgen over...
Det går f**n meg ikke an å drite så mye! Jeg har 6 maccus og 5 små L107 i et 112 liters kar med 2 stk Fluval 4+ modifisert med blåfiltermatte. Jeg slamsuger grusen grundig hver uke og likevel er det så sinnsykt mye bæsj i dette karet at jeg blir litt sprø! Hvor i alle dager kommer det fra, de blir jo ikke fôret så mye... Misforstå meg rett, jeg elsker mallene mine, men MÅ DE DRITE SÅ MYE DA!

Sånn det var dagens utblåsning

Nå har jeg tatt 50% vannbytte i alle 5 karene (to er tomme for tiden i påvente av en god ide og masse arbeidslyst), skrapet alle glassene, trimmet planter, renset filter (alle minus de to utvendige som ble tatt forrige uke) og ryddet etter meg. Det hele har tatt 3 timer og jeg er svært fornøyd med resultatet! Veldig synd jeg ikke har tid til å ta en fotorunde nå, men jeg må ha litt lunsj og lufte barna mine (hundene altså) før vi skal avgårde på lydighetskurs!

Nå sitter jeg på gulvet og skriver mens jeg ser på at adolfoiene tar helt av! Vannet deres har stått til lufting over natten for å ikke gi krystallrekene sjokk, men det ser likevel ut som om de satte stor pris på friskt vann. Det tok faktisk alt jeg hadde av bøtter og luftpumper for å sette ca 60 liter til lufting. Det ser ut til å gå bedre med ticoene også, den store fine gruppen min visnet jo bare vekk uten noen tydelig forklaring, men de 5 jeg har igjen har blitt store og runde så jeg håper på økning av flokken om ikke så lenge

Kirsebærrekene som bor sammen med de andre levendefødende fiskene mine er også blitt flotte. I dag så jeg 3 skikkelig røde hunner samtidig og det er ikke daglig kost for meg Men nå er det mat, tur osv osv
Hehe ,det var en av grunnene til at jeg sluttet med maller ,orket ikke all den slam sugingen

Ser ellers ut til at du har vært effektiv i dag
Ser frem til at du legger ut bilder .
Anen
Misforstå meg rett, jeg elsker mallene mine, men MÅ DE DRITE SÅ MYE DA!

Det er hovedoppgaven for en sugemalle - det er jeg sikker på!
De har fått inn dvergkulefisk på Galleriet! En hel masse av dem og gud så søte de var!!! Jeg skal absolutt ikke ha, men noe så nusselig har jeg vel aldri sett før. Selvfølgelig sto de i det øverste karet, så jeg måtte finne en krakk å stå på

Jeg tror kanskje det blir Apistogramma paret som får den siste 60 literen. Men det er enda noe tid til før jeg er klar med de... Jeg trenger å handle inn isopor og invitere turnips på besøk slik at hun kan hjelpe meg litt å komme i gang, siden hun har gjort dette før. Jeg må også hamstre inn litt mere silikon og finne ut hvordan jeg skal fese røtter til isoporen...

Kanskje, kanskje det blir en ledig helg før jul *ler høyt og klapser seg på låret*. Men jeg tror jo på julenissen da, så det kan jo skje.
Litt trist nå... Fru sorte prins er ikke lenger med oss og siden de ikke har fått noen barn må nok herren leve sine dager alene. Ikke en vanlig fisk å finne i butikkene dette... Det var synd, for hun var veldig kul.

Det løser jo plass problemet mitt, da får apistogramma paret den siste 60 literen for seg selv...
Jammen trist med fru sorte prins, men nå skal vi nå ikke helt gi opp håpet, er jo fortsatt en liten sjanse for at den ene mysterieyngelen min faktisk er hennes avkom! -Og er det en hun, ja da er vi i gang igjen

Hvis det er noen trøst så har jeg ikke fått tid til å starte på den siste isoporbakgrunnen jeg heller... Til helgen skal jeg til Oslo og neste helg er det foreldrebesøk og så er det jo snart jul, så jeg får se hvor jeg får klemt det inn...

Du må gi beskjed når du har fått de nye lysrørene på plass i alle karene, så må du komme innom og drikke litt kaffe og bedrive litt selvplukk av avleggere i karene mine! Tror jeg har noen små godbiter her du kan ha lyst på
Jippi! Jeg gleder meg allerede til å snope litt i karene dine!

Jeg fôret med restene av artemiaen i 400 literen i dag og jeg har aldri sett kardinalene så fin i fargene! Akkurat som om de ville takke for maten

Har forresten tatt litt bilder i dag.
Bilde 1 hongsloi damen
Bilde 2 en av de nye krystallrekene mine
Bilde 3 mine to tomme kar som venter på bakgrunn og tid

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Verdens søteste lille algespiser!

[External Image]

[External Image]
mona o
[QUOTE=Anen]Jeg fant noen skikkelig kule også som, [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2]. Tenkte jeg skulle gjøre alvor av plantekaret mitt nå og håper dette kan blir festlig ;-)

Det er to nydelige planter, særlig L. inclinata! Kunne ønske jeg hadde nok lys til den, den er virkelig lekker når den er på sitt peneste og trives.
Går ut fra at vi får se bilder ?

Da har jeg prøvd å tatt bilder av nykommerne. Fiskene er veldig glad i Pogostemon helferi plantene, men de skal opp i plantekaret mitt med en gang det er ferdig. Inntil dess er dette det karet med best lys. Aquamanias var treig denne gangen... Jeg venter på en haug med lysrør

[External Image]

[External Image]

Der kom lysrørene, så da blir det full bytting i alle kar. Vann er satt til temperering og alt er klart til i morgen. Jeg må ha meg en liste over ting som skal gjøres på akvariefronten, urg... vi blir jo aldri ferdig jo
Det eneste som er positivt med nye lysrør (foruten om det åpenbare med bedre plantevekst) er at det er LENGE til neste gang!!! Herregud for et for****et strev! Siden alt jeg har at lystopper er laget av plastikk er det litt begrenset hvor mye hammer og meisel jeg kan tillate meg.

Da var det veldig deilig å dra ut på landstedet til mamma og pappa etterpå å hugge ved. Masse aggresjon ut av systemet og hjemmebakte boller til dessert
Hmf... Sitter å sturer litt på jobben nå... Er egnetlig ferdig med alt jeg skal gjøre for dagen, men det er ikke helt nok tid igjen til å begynne på noe nytt heller... Jeg kan enten pakke sammen og dra hjem tidlig (bruke litt fleksitid), eller vente til 16 satse på en gratis parkeringsplass i byn og handle resten av julegavene som skal sendes med posten slik at jeg får gjort det denne uken...

Tror nok det blir det siste
Denne bryllupsplanleggingen tar sin tid, nå begynner ting å falle på plass og jeg håper at jeg kanskje får tid til å gjøre litt akvarieting snart... Det eneste det blir tid til er mating og litt vannbytte... Lystoppen til 110 literen er også sluttet å virke og det irriterer meg noe skikkelig siden jeg nettopp har kjøpt nye lysrør til flere hundre kroner... Knurre....
Så blakk, så blakk... Jeg har faktisk aldri i mine levedager vært så blakk! Til og med mine 6 år som student med nudler osv var jeg ikke så blakk som det jeg er nå... Grøss og gru! Det eneste lyspunktet i økonomi-tilværelsen er at det er kun 2 julegaver som gjenstår å kjøpe inn.

Jeg må hente noen dekkglass i dag slik at jeg kan krise til en løsning for den ødelagte lystoppen til 110 literen og nå går virkelig alt bare i stykker, slik er det nåe en kjøper brukte ting på nett av ukjent alder... menmen, midlertidige løsninger er bedre enn ingen. Jeg plukket ut noen adolfoi egg i går for å trøste meg selv litt. Jeg tok de nok en dag for sent, for de som ikke var befruktet sprakk under fingrene mine, mens de andre var blitt så harde at de ikke ville klistre... Men flyttet nå over 12 egg så får vi se hva det blir til
Nå sitter jeg å koser meg med kaffe og dagens luke i min kinderkalender Jeg er blitt forkjølet, men det er så hektisk på jobben for tiden og jeg skal jobbe i morgen også så det kommer ikke på tale å legge seg flat enda...

Jeg satt klar artemia til klekking i den svarte runde boksen (jeg må innrømme at selv om klekkeprosenten går noe ned og jeg ikke kan klekke samme mengde så er det veldig kjekt at ikke hele loftstuen lukter surt saltvann hele tiden.) Min kjære er også glad for at han slipper så mye bobling (ikke at det hjelper nå for jeg har to plastbokser klar til cory barn så da bobles det.

Jeg fikk dekkglassene mine i går, to passet perfekt, men den tredje tok litt i den innvendige bakgrunnen. Det er ikke så farlig fordi det karet er høyst midlertidig. Jeg skal en ny bakgrunn når ånden kommer over meg (les: juleferie) og den blir noe smalere oppe så da vil glasset bli supert. Jeg fikk den lille lystoppen til å hvile på dekkglasset, den veier jo ingenting siden den er laget av plast. Siden det er L-maller som bor i dette karet så trengs det ikke allverden med lys, ingen av de er rene planteetere så anubias og vallisnera er flotte planter for de.

Jeg er kjempefornøyd med servicen på Hele Ruter her i Bergen. Hun viste med en gang hva det var jeg snakket om og det tok bare 10 min å lage tre dekkglass, som var akkurat nok tid for meg til å stikke innom posten og sende julegavene I dag er planen å gjøre ferdig alle bryllupsinbydelsene slik at jeg kan pakke vekk sakene mine som har okkupert spisebordet leeeenge nå. Jeg må bare en svipptur innom panduro på vei hjem fra jobb i dag å kjøpe litt mer dobbletsidig tape.... Tror jeg må skrive en liste ja
Og der var jeg blitt skikkelig syk. Har lagt på sofaen stort sett hele dagen, var en svipptur innom jobben for å gjøre det aller mest nødvendige og nå synes jeg veldig synd på meg selv.

Fiskene kommer ikke til å få noe vannbytte i morgen for jeg klarer så vidt å gå opp trappen uten at pulsen fyker i taket så ikke søren om jeg klarer å bære bøtter med vann. De klarer seg sikkert til neste uke, lørdag formiddag har jeg fri. Problemet med å bli syk nå er at jeg er helt nødt til å gå på jobb mandag-onsdag, det er ingen andre som kan gjøre den jobben jeg skal gjøre. Ikke at den er så vanskelig egentlig, men vi er ikke så mange på jobb og dagene til alle sammen er stort sett full... Blæ, jeg får holde sengen i morgen også og prøve å bli frisk fort. Masse hvitløk og C-vitaminer
prøv å få tak i fribol, det blåser av topplokket og tett nese er historie.
Takk for tipset, men det er egentlig halsen som er problemet. Hver gang jeg hoster så tror jeg at jeg skal dø, ikke kan jeg snakke heller noe som min kjære finner utrolig festlig, men jeg har fått cosylan så det blir sikkert bra.

Jeg har mest dårlig samvittighet for fiskene mine da, men de klarer nok å gå to uker uten vannbytte så lenge jeg tar en skikkelig omgang neste helg.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap