Smått och stort (side 19)

Inaktiv bruker
Kjell B
Hejsan Dessa vet jag inte vad det är men det är iallafall inga malawi Tippar på någon mellan amerikanare. Mvh Kjell

beklager kjell begby, de er afrikanere, som lever i zambezi river,shire river og til og med malawi sjøenoreochromis mossambicus/mossambicus tilapia
vegar haugerud
[QUOTE=Kjell B]Hejsan Dessa vet jag inte vad det är men det är iallafall inga malawi Tippar på någon mellan amerikanare. Mvh Kjell

beklager kjell begby, de er afrikanere, som lever i zambezi river,shire river og til og med malawi sjøenoreochromis mossambicus/mossambicus tilapia

Det är nog så att de inte är malawiciklider för det finns bara en subtratruvande ciklid i Malawisjön och det är Tilapia Rendalli.
Men fisken kanske lever i Landet Malawi om du läser utbredningen så står det Malawi och inte Malawisjön eller Lake Malawi.Men jag känner inte till fisken i säg mer än att det inte är en Malawiciklid så är det.

Mvh Kjell
Tilapia er fisk som er blitt satt ut mange steder som matfisk, og har blitt et problem for økosystemet der de er. Så om de kommer fra feks Malawi så betyr ikke det nødvendigvis at det er en naturlig vill bestand der. Jeg vet ikke hvor den kommer fra naturlig, men fin var den

Den madagaskar-cikliden ser også flott ut; Som tusen stjerner på en klar
vinterhimmel (nå var jeg poetisk, vel).
Fant en interessant artikkel om dem og legger inn linken her:
Paratilapia.
Det står f.eks at en ciklide-fanger ble drept av krokodille, og at en annen døde av malaria, så disse fiskene bør man ha respekt for

PS: Det står også at de får 1000 - 5000 egg, Kjell ;-D
Hejsan

Tack för linken den var bra.

Det är ofta ett problem med utplantering av fisk.Se på viktoriasjön de borde väl ha lärt läxan ...Nilabboren..uff

Ja de lägger lite ägg så kanske man kan få några yngel

Vi får se hur det blir

Mvh Kjell
Haplochromis sp. "ruby green"
Igår fick jag min första kull med Haplochromis sp. "ruby green" yngel de var ca 30-35 st.
Detta gjorde mig glad att få yngel på de.Inte för att de är direkt svåra men för att det var första gången som jag fick yngel av denna art.

De får gå tillsammans med Haplochromis Thereuterion ynglen som jag fick för några dagar sedan.Tror det blir en bra kombination med dessa lugna arter.

Har 2 st Pundamila sp RedHead honor som tuggar oxå
3 st Paralabidochromis sp. "rock kribensis" yellow Uganda
2 st Pyxichromis orthostoma
1 st Astatoreochromis alluaudi

Men dessa har jag redan en del yngel av så de får nog spotta i karen.
Kan ej ta vara på de.

Kjell B
Så var det bokat och klart. Har dessa väntande på mig på Nol Pseudotropheus Williamsi Blue Lips Makonde 6st Melanochromis labrosus 6st Klarade mig utan Malawi i 3 månader........

Var idag på nol och hämtade dessa .
Det var ej meningen att jag skulle hämta de i dag men så körde jag min dotter till Göteborg.
Då ringde jag kent på Nol och han öppnade butiken för mig fast den var stängd idag.
Det tycker jag var mycket bra gjort

Så här kommer ett första foto som jag har tagit i kväll.Åter kommer med bättre bilder.
På bilden kan ni Pseudotropheus Williamsi Blue Lips Makonde.

[External Image]
Jøss, så stilig :-O Ser ut som at du fòrer de med blåbær
Er de VF?
Hej Shiramor

Ja det får massor av blåbär..hihihi

De är inte VF men de är ganska ovanliga inslag i Akvariebutiker.
Som jag förstod det så är Kent i Nol den enda i Sverige som har dessa.
Han har ju sålt några oxå så det simmar nog på flera ställen i Sverige.

Fastnade direkt för dessa när jag så de.
Måste nog erkänna att min kunskap om dessa är ganska liten i skrivandes stund men jag får läsa på lite

mvh Kjell

Uff får inte till bilderna..men här kommer ett smak prov på Melanochromis labrosus
och ett par till på Pseudotropheus Williamsi Blue Lips Makonde

Skall se till att det kommer bättre bilder när jag har tid att sitta med kameran en stund ..
Men får hålla till goda med dessa foton så länge.

Melanochromis labrosus se på de läpparna väldigt speciella tycker jag.
Dessa läppar använder den att suga ut sina byten ur springor i klippor.

[External Image]

Pseudotropheus Williamsi Blue Lips Makonde
[External Image]

[External Image]
Veldig flotte fisker du har der Kjell.

Har lest litt i Ad Konings bok om disse malawiene som suger byttet ut av huler i steinene. ganske så fasinerendes igrunn.

Hvis jeg er skikkelig snill kanskje jeg får se fiskene i morgen?? Hehehe..

Mvh Linda
Hej Linda

Klart du får det!
Visst är den boken ett måste för de som gillar Malawi?

Har tömt ditt nya akvarium nu på morgonen och flyttat fisk.
Så några går lite trångt här just nu men det blir bättre för de när de får det nya akvariumet att simma i på söndag.

Mvh Kjell
Du har så rett Kjell. Ad Konings sine bøker er pengene verdt for malawiakvarister. Jeg er veldig glad gor at jeg kjøpte den. Til tross for at min versjon er på engelsk.

Ja, idag er dagen Kjell. Gleder meg så mye til jeg får karet hjem. Ser deg seinere i kveld. Kos deg videre idag.

Mvh Linda
Hej Linda

Skall ta och visa dig några bra böcker när du kommer hit.
Du skall även få se några riktigt dåliga böcker som man inte bör köpa.

mvh Kjell
Pseudotropheus williamsi blue lips makonde
Pseudotropheus Williamsi Blue Lips Makonde "gäspar"

[External Image]

och ett vanligt foto
[External Image]

Har varit och fotat lite.

Så här kommer lite av varje.

Datnioides Microlepis

[External Image]

Lethrinops sp Nyassae Mbawa

[External Image]

Cyprichromis leptosoma Mpulungu

[External Image]

Dessa fotade jag på TAM i Dikevein de var vänliga och lät mig ta lite foto vilket jag sätter stor pris på !

Mvh Kjell
Det var flotte fisker Kjell. Virkelig flotte må jeg si.

Mvh Linda
Flera bilder

Black Ghost Apteronotus albifrons

[External Image]

Panaque xinguL-27

[External Image]

Så vet jag ej vad det är ännu.

[External Image]

mvh KJell
Ahh... digger fargene på blue lipsene dine.

Jeg og venninden min var inne på hjemmesiden din igår og hun fant seg noen av fiskene dine som hun syntes var flotte. Tittet også på litt Tanganyika og det er mye flott der også.
Blir nok nytt oppsett for henne tenker jeg.

Hvordan går det med dine tyggende storkjefter da Kjell?? Har det kommet noen yngel ut der enda?? De var jo kolosale når jeg var hos deg.

Mvh Linda
Hejsan Linda

Ja tugget blir större och större men tyvär så måste hon spotta i karet för jag har ej plats till ynglen..

mvh Kjell
3 månader utan malawi....
--------------------------------------------------------------------------------

Så har man gjort det igen...

Hade för andra gången gjort mig av med alla mina Malawi.
Denna gången så klarade jag mig i ca 3 månader utan.

Kom på mig själv många gånger att när jag skrev om olika arter från malawi i trådar som folk frågade och undrade saker att ...

-Jo att jag saknade de mycket.Väldigt mycket.
Sist gång när jag sålde rubb och stubb av malawi så började jag med discus och lite dvärgciklider...Det var skoj att lära sig nytt och man fick läsa på om de olika fisk arterna.Men detta var inget för mig.(detta var för något år sedan)

Så gjorde jag det igen här för ca 3 månader sedan att jag gjorde mig av med mina sista kära Malawi och satsade allt på mina Viktoriaciklider.
Viktoriaciklider är fantastiska och svåra att få tag på .Gillar dessa fiskar starkt.Fast jag verkligen älskar mina viktoria så finns där ändå en saknad..
Saknaden gjorde att jag får ha ett akvarium med Malawi och resten Viktoria .

Saknaden märks mest när jag skriver på forumen.

Så jag har startat ett nytt akvarium som det går 2 arter Malawi.
Dessa arter är Pseudotropheus Williamsi Blue Lips Makonde och
Melanochromis labrosus .Så kanske jag har lärt denna gång??

Så här ser mitt akvarium ut idag.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap