Mine akvarier og sånt (side 19)

Hun er en del større. Bildene viser resultatet da jeg målte dem i begynnelsen av juli, det var rett etter at jeg kjøpte hannen. Og siste bildet viser dem sammen.

Men jeg har forstått det slik at canaer og bridgesii kan ikke krysse seg?
Har fått hentet hjem de nye karene Jeg er en smule skuffet over størrelsen på dem. Det største er 60 cm langt, det samme som 90 literen min, og jeg visste at det var lavere og at det ikke kom til å være 90 liter, men ble litt skuffet da det viste seg at det bare rommer 48 liter. Det minste er like høyt som det største, men er veldig smalt, og rommer kun 22 liter.

Målene er henholdsvis 60x29.5x27 og 39.5x21.5x27. Høyden er vannstanden, ikke høyden på karet.

Men det er ikke så farlig, de var hvertfall billige, og de passer fint til det jeg vil bruke dem til.

Men det betyr at sverddrageren får bli der han er foreløpig, og det blir det største som skal huse kampfisk, ikke det minste som tidligere planlagt. Og det blir nok en av de minste coryartene istedenfor trilineatus.

Vet ikke helt hva jeg skal putte i 22 literen, kanskje en liten, fredelig stimfisk til å holde sneglene med selskap.

Det fulgte også med en liten slamsuger, noe som var en *svært* gledelig overraskelse. Den jeg har er nemlig perfekt for 90 literen, men altfor stor for 15 og 22 literen. Denne lille burde passe perfekt

Filtrene er begge AquaOne 400 l/t. Har ikke sjekket om de har svamper i seg, men de burde nok byttes ut. Kvier meg litt for å åpne et brukt filter som har blitt liggende et ukjent antall måneder... det får vente til i morgen.

Alt trenger en god vask, spesielt karene. Litt snodig at han leverte fra seg tingene i en slik tilstand. Hvis jeg skulle selge akvarieutstyr ville jeg vasket det først... Lukter gammelt akvarie her nå:/

Men alt i alt en svært god handel, gleder meg til å få dem igang
Tok med meg karene ut før i dag og spylte dem og alt utstyret godt med hageslangen. Filtersvampene var fulle av inntørket gørr, men det var lett å skylle av og jeg tror de fint kan brukes, ingen grunn til å kjøpe nye

Glasset i karene derimot er ganske hvite, og jeg gnidde på dem en stund uten at det gjorde noe inntrykk. Skal kjøpe eddik senere i kveld og prøve med en blanding varmt vann og edikk, og se om det forsvinner da.

Fant enda en killihunn død for et par dager siden. Det er veldig snodig dette, for med begge har det begynt med oppblåst buk, men bare slik at de ser ut som de har spist masse, ikke som de har forstoppelse eller noe slikt.

Og så snart en hunn har dødd har den neste blitt syk, men alle de andre har vært helt fine. Og nå har jammen den siste blitt god og rund, bare 2 dager etter at den forrige hunnen døde. Hun spiser helt fint og virker normal på alle måter, men det gjorde de andre også. Hannene er helt upåvirket.

Vet ikke hva jeg skal gjøre med det karet når det er slutt på killier... Filteret kan ikke justeres og strømmen er for sterk for kampfisk.. Reker kanskje? Eller en bitteliten stimfisk, kanskje det finnes en liten australsk fisk som kan passe. Som en liten australsk minibiotop

Bilde 1: Karene og filtrene jeg tok med ut i dag.
Bilde 2 og 3: En hyggelig fyr jeg støtte på ute. Det tok en stund før typen fikk overtalt meg til å holde hånden så nær. Han synes selvsagt jeg er *uendelig* pysete som er redd for DIGRE insekter. Er ikke første gang jeg har hatt nærkonktakt med en slik, en dag vi gikk tur hoppet en ut fra buskaset og klamret seg til foten min, noe jeg satte *svært* liten pris på.
Kult innsekt, har ikke sånne fine her vi :/
Har du prøvd å mate det til fiskene dine? Er sikkert noen som ville likt en sånn en til middag
Hehe, jeg har ikke fisk som er store nok til å spise slikt Aboriginerne spiser dem visstnok o_O
Bilde 1: Tok noen brukbare bilder av gullfiskene endelig. Kan skimte en sebradanio eller to der også

Azollaen har begynt å få en rødlig farge, noe som er typisk når den får mye direkte sollys. I skyggen forblir den grønn.

Bilde 2: Sneglebabyene koser seg med litt agurk for første gang i sitt liv
Må bare skryte litt av typen Han har nemlig bygget akvariebord til meg i dag, og det ser utrolig proft ut! Ser mer ut som noe jeg kunne kjøpt på butikk enn noe som er hjemmesnekret, og det er så stabilt typen kan sette seg på det uten at det rører seg en millimeter.

Skal få tatt bilder i morgen i dagslys, det er ikke særlig pent med blits.

De nye karene har fremdeles ikke blitt rengjort. Prøvde med sitron og skrapte på det hvite med et gammelt bankkort, men det ser ikke ut til å ha hatt noen virkning. Tror faktisk jeg klarte å lage en ekstra ripe i glasset isteden... Skal prøve eddik og varmt vann som en siste utvei, og hvis det ikke går får det bare være. Det er uansett nesten ikke synlig når glasset er vått, kun når det er tørt.
Akvariebordet typen bygget til meg

Som nevnt skal 48 literen stå øverst og da er det litt plass til overs hvor Julie kan sitte og spise frokosten sin På skrivepulten som står der nå har hun et håndkle hun liker å sitte på og hun setter seg der hver morgen i påvente av frokost Jeg bodde alene med Julie i 4 år så hun er den lille prinsessen min som får alt hun peker på og spesialbehandling og alt hun gjør er perfekt og vidunderlig

15 literen og den nye 22 literen skal stå på hyllen under.
Meh, fant nettopp hvitprikk på den ene gullfisken min. Dumme fisken

Det er varmt i dag, 36 grader, så jeg sjekket tempen i dammen og den var 28 grader i overflaten. Jeg la også merke til at del av vannet hadde fordampet, så jeg fylte på ca 60 liter kaldt vann fra springen. Dvs, kaldtvann er ikke akkurat kaldt her, men kaldere enn 28 grader hvertfall.

Rett etterpå la jeg merke til at den ene gullfisken svømte/fløt i overflaten, noe som ikke virket som en god ide med tanke på varmen, så jeg gikk for å sjekke nærmere. Jeg dyttet borti den uten at den reagerte noe særlig, og da oppdaget jeg masse hvite prikker på halefinnen.

Kjipe greier Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Selv om jeg tar den ut og avliver den eller behandler den i et eget kar er det en god mulighet for at de andre fiskene får hvitprikk. Vil helst unngå å medisinere hele dammen, men det er jo overkommelig siden den bare er 300 liter. Lurer på hva disse guruene med 10000 liters hagedammer gjør når de får hvitprikk...

Synd jeg ikke kan bruke varmekuren, den har alltid fungert helt utmerket.
Har bestemt meg for å hente inn fiskene i dammen og putte dem i den nye 48 literen og medisinere dem, evt bruke varmekur. Vil helst ikke medisinere dammen pga planter, insekter og padder i og rundt dammen.

Flere sneglebilder

Bilde 1: Massevis av babysnegler som koser seg med salat.

Bilde 2 og 3: Jeg trodde det kun var to farger i dette kullet, gul og blå med prikker. I dag oppdaget jeg at det faktisk er tre farger: gul, lys med prikker og mørk med prikker. Blir interessant å se hvordan det utvikler seg.
Avlivet nettopp den syke gullfisken. Jeg så den ikke da jeg foret i dag tidlig og regnet med den hadde dødd i løpet av natten, men jeg ville jo helst ikke la den ligge og råtne i vannet, så jeg gikk ut for å se etter den nå nettopp.

Da så jeg den flyte i overflaten og trodde den var død, så jeg hentet håven for å fiske den opp, men da så jeg at den fremdeles pustet. Det var tydelig at den var døden nær, så jeg fisket den opp, puttet den i en plastpose og kakket den i hodet.

Har bestemt meg for å medisinere dammen istedenfor å putte dem i et eget kar, pga at det sannsynligvis vil dukke opp sebradanio-yngel dersom jeg fjerner alle de voksne, og da dør ikke parasitten av mangel på en vert.

Men da dukker det opp et annet problem: Kattene liker å drikke fra dammen, og jeg vil helst ikke at de skal drikke vann med kreftfremkallende stoffer i, så dammen må dekkes til på et vis.

Masse styr for en 15 kroners gullfisk og gratis danioer... Men som nevnt i andre tråder her har de like mye rett på behandling og et godt liv som dyrere fisker.
Så en stor sandsnegle på glasset i dag og syntes den var diiiger. Men så målte jeg den og fant ut at den var rett under 1.5 cm, og det er jo ikke så voldsomt stort. Men det er i hvertfall stor i forhold til alle sandsneglebabyene som har dukket opp i det siste. De er overalt, og det passer bra, for da kan jeg hive noen oppi de nye karene hvor jeg skal ha sand

Bilde 1: Voksen sandsnegle.
Bilde 2: Sandsneglebaby.
Bilde 3: En 2 uker gammel eplesnegle sammen med sin halvbror/søster som klekket i mai.
Akvariebordet kom på plass i går etter at det hadde blitt lakket grundig for å beskytte mot vannsøl.

I dag satte jeg de nye karene der de skulle være og fylte med vann for å sjekke for lekkasjer. So far so good.

Håper på å få kjøpt litt stæsj i løpet av helga, som sand og planter.
På tide med nye bilder av killiyngelen. Hun er nå 7-8 uker gammel, og det er derfor trygt å kalle henne for 'hun', siden hun ikke viser noen som helst anytdning til å få noe mer farger. Hun ser ut som en kopi av de voksne nå, bare en del mindre. Hun oppfører seg som de voksne også, og sitter aldri stille slik at man får tatt gode bilder. Hadde dermed ikke noe annet valg enn å bruke blits, noe som seff fører til at bildene er for lyse og de kunne ikke fikses noe særlig i photoshop. Men de viser hvertfall hvor stor og pen hun har blitt Her med god og rund mage etter foring.
Fikk kjøpt sand til de nye karene i dag. Men det er snodig med det, for jeg klarte å skade meg igjen. Forrige gang jeg skulle putte sand i et kar klarte jeg å skjære bort en del av tommelen min med ostehøvelen, så det ble utsatt, og nå tror jeg faktisk jeg skal utsette det hvertfall et par dager igjen.

Det hadde seg nemlig slik at jeg tok med meg en stol inn i garderoben for å kunne se opp på hyllen for å lete etter et klesplagg jeg hadde savnet en stund. Jeg fant det, men i det jeg skulle gå ned fra stolen skle jeg (stolsetet er glattpolert tre), stolen falt til siden, og jeg falt til den andre siden og landet oppå stolbeinene. Tror jeg var ganske heldig som ikke brakk noe, men halebeinområdet er sårt og blått og jeg kan knapt røre meg uten at det er vondt.

Senere skulle jeg trimme gresset i katteområdet i hagen, og det må gjøres med saks for gressklipperen kommer ikke til. Jeg holdt på i vel en time før jeg tok en liten pause, og da merket jeg at jeg hadde klart å gnage av hud på to fingrer der jeg holdt saksen.

I tillegg var det noe som beit meg på ankelen mens jeg satt i gresset, noe som fremdeles er vondt og rødt en time senere.

Så siden jeg har vondt både her og der og åpne sår på fingrene tror jeg at jeg utsetter vasking og bæring og fylling av sand til jeg kan bevege meg normalt.
ouch.. Farlig med akvarium.
Har du vært hos legen? Jeg hadde halebeinsbrudd en gang, eller en brist, det gjorde vondt LENGE. Du bør nok ta en snakk med dem bare for å sjekke, vet ikke helt hva de kan gjøre men :P
Mvjnz
Tror jeg var ganske heldig som ikke brakk noe, men halebeinområdet er sårt og blått og jeg kan knapt røre meg uten at det er vondt.


mamma trodde heller ikka at hun brakk noen, når hun falt ned trappen, men hun hadde brukket halebeinet og for at det ble bedre, tok det veldig lang tid: fra juni til september.
mvh bernard
og god bedring
Uff da, såpass

Får se det an noen dager og se om det blir bedre, hvis ikke får jeg vel ta en tur til legen. Men som dere sier er det ikke sikkert de kan gjøre noe uansett:/

Er ikke så veldig vondt, bare slik at jeg helst ikke vil gjøre ting, men hvis jeg må kan jeg tolerere det.
Jeg bestemte meg for å sjekke klasene med snegleegg i 15 literen i dag, siden jeg syntes det var så innmari lenge siden de ble lagt, uten at det hadde blitt noe klekking. Og joda, den ene var veeeldig klekkeklar.

Så da måtte jeg bare overse et sårt halebein og en vond hånd, og få igang et av de nye karene. Jeg valgte 22 literen, siden den var liten og overkommelig.

Puttet oppi sand, fikk på svart bakgrunn, trimmet litt vasspest fra 15 literen som ble puttet oppi, tok ut litt hygrophila fra den andre 22 literen, samt noen sandsnegler og damsnegler, og kickstartet filteret. 2 klaser med snegleegg ble lagt på en isoporbit i det nye karet i påvente av klekking.

Jeg undervurderte hvor klekkeklar den ene klasen var, for jeg trodde den skulle være hard og lett og flytte, men den gikk nærmest i oppløsning da jeg tok på den, og noen av eggene ble ødelagte Men resten fikk bare litt starthjelp. Den klekker når som helst nå.

Det er under en uke siden den andre klasen ble lagt, så den klekker ikke på en stund ennå. Vil flytte eggene over i 48 literen når den er klar, og jeg har da ca 2 uker på meg til å få den i gang.

Har forresten funnet en fyr som vil selge meg en smaragdkampfisk for en billig penge Jeg vil nemlig ikke drive med noe avl. Men jeg har mest lyst på et par likevel, for det hadde vært litt kult. Han tilbød meg en hann for $10 (50 kr), men jeg skrev tilbake og spurte pent om han hadde en hunn også, så håper det går i orden. Jeg forklarte at jeg har ingen planer om å prøve å avle på dem, men hvis de skulle legge egg likevel kommer yngelen til å bli overlatt til seg selv i foreldrenes kar.

Hvis selgeren ikke er med på det får jeg tilby han at han skal få alle eventuelle yngel av meg gratis.
Flyttet killiyngelen over til foreldrene i 22 literen nå nettopp. Hun var 8 uker gammel i går og har vokst i rasende fart. Hun er nesten like stor som den andre hunnen oppi der.

Jeg har gjort minimalt med yngelpleie også, så det er litt imponerende hvor stor hun har blitt på så kort tid.

De to første ukene ble hun ikke foret i det hele tatt, fordi jeg trodde hun var død. Da jeg oppdaget henne ble hun foret en gang om dagen med frystørkede mygglarver og fikk ett vannbytte i uka med kaldt vann. I det siste har hun også fått litt flakfor. That's it.

Men disse killiene er vel ikke blant de mest følsomme eller krevende heller...

Snegleeggene jeg flyttet over i den andre 22 literen er i ferd med å klekke De er så bittesmå. Jeg hadde helt glemt hvor små de er, for søsknene som klekket for bare 3-4 uker siden er 5 ganger så store.

Er en smule bekymret for fargene til disse eldste sneglebabyene. Jeg trodde striper ved klekking var et sikkert tegn på fremtidige striper, men noen av dem har helt mistet prikkene og fått ensfarget skall, mens noen har fått antydning til striper. Så det kan se ut som en del får blå kropp med enten ensfarget mørkebrunt eller ensfarget gyllenbrunt skall, mens en del får samme farge som faren og de resterende får gult skall med lys kropp.

Var hos tannlegen og boret et hull i dag. Tre doser bedøvelse før det ble så numment at det ikke gjorde vondt, og hun måtte bore helt uten vann for jeg med min overfølsomme brekningsrefleks tålte ikke vann bakerst i halsen, uansett hvor mye de prøvde å suge det opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørund Sollid
Reklame for plussmedlemskap